Sivu 27/76
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Tammi 2016, 12:02
Kirjoittaja Pastori
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä 
Aiheellinen huoli
Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti 
Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?
Kenellä eka kymppitonni täynnä 
Tehdäänkö oma ketju aiheesta.
Tässä tämän hetken tilanne 20 eniten viestejä kirjoittaneiden osalta. Kaksi tuolla on kovasti karkuteillä.
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Tammi 2016, 14:36
Kirjoittaja Premnas
Häh, kuulunko mä TOP20-listalle
??
Re: Renkaat
Lähetetty: 10 Tammi 2016, 15:02
Kirjoittaja vaaka
Juu oon mä kirjaillut ennenkin. Kärjessä yhdellä fribafoorumilla pitkälti yli 10000 viestillä, joten ei ihme, että nimi esiintyy vuoden kirjailujen jälkeen jo listassa täälläkin. Kremppaa kun on, ehtii urheilulta kirjoittamaan.
Re: Renkaat
Lähetetty: 11 Tammi 2016, 17:55
Kirjoittaja mhelander
Re: Renkaat
Lähetetty: 11 Tammi 2016, 18:02
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Mittausrummun kaarevuus aiheuttaa aivan erilaisen painumakuvion ja sen painejakauman, jotka molemmat vaikuttavat kontaktialueen mikroliukuman määrään eli pääasialliseen vierintävastuksen lähteeseen. Siksi näitä tuloksia ei saa verrata sellaisenaan tiellä tehtyihin mittauksiin. Varsinkin kulutuspinnan erilainen kuviointi antaa tässä mittausmenetelmässä toisistaan eri tavalla poikkeavia tuloksia suoralla pinnalla tehtyyn mittaukseen verrattuna.
Lisäksi sileä teräspinta antaa selvästi pienepmpiä tuloksia kuin suora karhea tiepinta. Varsinkin karheaa pintaa kuvaamaan tehty kyynellevypinta ei ole vertailukelpoinen tien kanssa ja tulosten oudot mutkat viittaavat säännöllisen kyynellyksen aiheuttamaan resonanssiin renkaan ja mittaussysteemin kanssa. Tiellä karheus on enemmän satunnaista, eikä resonanssit todennäköisiä.
Minusta mielenkiintoista oli että tubeless-rengas ja vielä aika leveänä oli kaikkein taloudellisin tällaisessa ei-maantietä muistuttavassa mittaustavassa. Vahvistaa omat kokemukset että siirtyminen Conti Race28 Light sisureista ja GP4000S 23-622 renkaista 15/19mm leveillä vanteilla Schwalbe One 23-622 Tubeless -renkaisiin 19/23mm leveillä vanteilla (jolloin One on ulkomitoiltaan aika tarkalleen samat 23mm kuin GP4000S) sain kaikki kolme etua: vähintään yhtä hyvä rullaavuus, mukavampi tuntuma ja ei ensimmäistäkään puhkeamista. Kilometrejä tuli saman verran molemmilla seteillä.
Kun ajoin sisureilla noin 15% painumalla ja samat paineet tubelessina, on jälkimmäinen "kovemmilla paineilla" kuin yleensä mutta rengas vaan rullaa ihan lenkkitilastonkin mukaan ihan vertailukelpoisesti. Toki vanteet on enemmän aerot ainakin kovaa ajettaessa, rihtaus, pinnat ja muuten fillari on sama ja vertailukelpoinen. Painoa on vähän enemmän.
Joka tapauksessa nuo ylivuotiset One't on lähes 300g kappale, paketissa odottelevat seuraajat on noin 210g kipale eli päästään jo alle GP4000S ja S2 renkaiden + sisureiden painon. Pitopinnan kumikin pitäisi toimia paremmin.
Tämä siis ei-tieteellinen mittaus, lähinnä pers-tuntuma. Silti sisureihin ei ole enää paluuta... sen verran hyvät kokemukset näistä maantie-tubeless renkaista jäi.
Re: Renkaat
Lähetetty: 11 Tammi 2016, 18:27
Kirjoittaja vaaka
Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Tammi 2016, 18:30
Kirjoittaja mhelander
vaaka kirjoitti:Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.
Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Tammi 2016, 18:43
Kirjoittaja Wacky
mhelander kirjoitti:vaaka kirjoitti:Lukemani mukaan mitä kapeampi rengas, sitä enemmän tubeless auttaa. Havaintosi on linjassa foorumikirjailijoiden kanssa siis.
Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.
Itse sanoisin että tubeless auttaa enemmän mitä suurempi painuma on tiettyyn rajaan asti luonnollisesti. Tämä tukee molempia teorioita koska kapeammissa maantie kumeissa on suurempi painuma kuin leveämmissä ja maastossa on hyötyä ajaa matalilla paineilla koska saa parempaa pitoa.
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Tammi 2016, 18:48
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:mhelander kirjoitti:Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.
Itse sanoisin että tubeless auttaa enemmän mitä suurempi painuma on tiettyyn rajaan asti luonnollisesti. Tämä tukee molempia teorioita koska kapeammissa maantie kumeissa on suurempi painuma kuin leveämmissä ja maastossa on hyötyä ajaa matalilla paineilla koska saa parempaa pitoa.
Niin, hyvä ja laadukas (=kevyt ja ohutkylkinen) tubeless-rengas vähentää rengastuksen vierintäkitkoja oleellisesti. Tämä kompensoi mahdollisesti matalampia paineita jolla esimerkiksi maantielle ja kapeammalle renkaalle mukavuutta tai maastoon enemmän pitoa.
Maantielle uskoisin että uusi Schwalbe One, joka on tubeless easy, on parempi kuin vanhempi One joka on täysi tubeless. Erona näissä on että vanhempi painaa suurin piirtein samat kuin normi avorengas sisurin kanssa kun taas uudempi on kuin maastorenkaiden TLR-vaihtoehdot. Maastosta on jo nuo aidot UST-renkaat katoamassa, TLR näyttää voittavan kisan ja samaan suuntaan mennään kapeempien maantie-tubeless renkaiden kanssa.
UST ei tarvi paikkalitkuja varsinkaan jos on asennettu UST-vanteelle. Mutta niistä on hyötyä vähentämään ilmavuodot myös UST-renkaiden ja -vanteiden kanssa, lopulta järki voittaa ja käytetään tavallisilla/halvemmilla vanteilla TLR-renkaita ja paikkalitkuja.
Re: Renkaat
Lähetetty: 13 Tammi 2016, 10:16
Kirjoittaja ajarmala
Taas olisi aika tilata Milaniin uusi rengaskerta alennusmyynneistä, koska vanha menee ensi kesänä taas vaihtoon, kun siihen tulee 8500 km täyteen ja kankaat rupeavat näkymään... Olen ajellut Continental Grand Prix -renkailla: edessä kaksi 28-406:tta ja takana 28-559. Näitä taitaa saada kohtuuhintaan CRC:stä nyt tammikuussa. Mutta, höm, olisiko jotakin vielä järkevämpää vaihtoehtoa? Ei kuitenkaan viitsisi ostaa niin kalliita kuin Conti GP 4000 SII, eikä sen vierintävastus ole kuin 1,8 W pienempi kuin GP:llä.
Eteen toki voisi laittaa hieman leveämmät ja ehkä paremmin karkeiksi kuluneilla asfalttiteillä rullaavat renkaat, mutta silloin taas kääntösäde kasvaisi entisestään. Hmm?
Taakse taas mahtuisi leveämpi/korkeampikin rengas: mittasin, miten suuri rengas mahtuu pyörimään Milanin takakotelossa ja tulos: ainakin 46 mm leveä rengas mahtuu pyörimään, mutta 50 mm ottaa jo kiinni koteloon. Ainakin 60 mm korkea rengas mahtuu myös (mitattuna vanteen sisäreunasta), nykyinen Conti GP on 30 mm leveä ja 53 mm korkea.
Eli mitähän muita vaihtoehtoja voisi olla?
Ja vielä: kinnereissä pitäisi nykyteillä olla oikeastaan
- mahdollisimman leveät renkaat, jotka kulkisivat asfaltista pistävien kivenmurikoiden ylitse eikä niiden lomitse niin kuin kapeammat renkaat tekevät (leveyden ilmanvastus ei paljon haittaa, koska renkaat on koteloitu)
- pistosuojauksen pitää olla hyvä, koska kinnerin renkaiden paikkaus on hankalampi homma kuin tavallisissa fillareissa
- vierintävastus saisi renkaissa olla mielellään pieni ja tähän suuntaan kai ollaankin joskus tulevaisuudessa menossa eli vyörenkaisiin ja tubelessina (ei kai henkilöautoissakaan enää käytetä ristikudosrenkaita sisureilla?)
Jatkan surffailua vebbikaupoissa...
Re: Renkaat
Lähetetty: 13 Tammi 2016, 11:23
Kirjoittaja Wacky
Mun mielestä noi on aika hyvä kompromissi toivottuja ominaisuuksia.
Onko ollu jotain selvää syytä vaihtaa renkaiden malli?
Re: Renkaat
Lähetetty: 14 Tammi 2016, 08:39
Kirjoittaja vaaka
Jos leveä rengas laitetaan pienempiin paineisiin kuin kapea ja ceteris paribus, iskunvaimennusta tulee enemmän ja koteloäänet voivat vähentyä. Kinneristeillä on niin paljon etua, että en kysy preferenssiäsi keveydestä renkaissa, vaan tasoitukseksi muille laittaisin suosiolla järeän takarenkaan ainakin
Vähän kokemusta kaikista saatavillaolevista renkaista, mutta Marathon Racer 40-559 on jäykkä rengas ja ei herkin puhkeamaan. Eikö Schwalben Big Appleä olllut saatavilla kapeampinakin versioina, joka voisi mennä taakse? Älä ota K Guardia, kun se on jäykkä, vaan Race Guard. BA on pehmeämpi ajaa kuin Marathon.
Lähellä GPia on Schwalbe Kojak, jota saa 35 mm leveänä eteen ja taakse. Se ei ole Schwalbelta pahin rytyyttäjä, jos ei pumppaa maksimipaineisiin. Tuo lienee uusille GP renkaille selkein kilpailija alle huippurenkaiden hintojen. Jos ei Panaracerin myyjää löydy, sieltä löytyisi myös vaihtoehtoja. En ole tarkastanut, missä koossa Vittorian uudet grafeenirenkaat tulevat, mutta yllättäen hinnat 622 koossa vaikuttivat tavallisen performance renkaan tasoisilta. Eikö grafeeni uutena keksintönä pitäisi houkuttaa taustallasi? Jonkun pitää nekin testata hehe.
Re: Renkaat
Lähetetty: 14 Tammi 2016, 14:25
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:terppa kirjoitti:PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä 
Aiheellinen huoli
Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti 
Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?
Kenellä eka kymppitonni täynnä 
Tehdäänkö oma ketju aiheesta.
Tässä tämän hetken tilanne 20 eniten viestejä kirjoittaneiden osalta. Kaksi tuolla on kovasti karkuteillä.
Screen Shot 2016-01-10 at 12.00.16.png
Listassa olisin paljon ylempänä, jos en jossain 2000-luvulla olisi vaihtanut nimimerkkiä salasanan hukkumisen johdosta.
Re: Renkaat
Lähetetty: 14 Tammi 2016, 16:00
Kirjoittaja jooseha
irakas kirjoitti:Listassa olisin paljon ylempänä, jos en jossain 2000-luvulla olisi vaihtanut nimimerkkiä salasanan hukkumisen johdosta.
aniaranalla on ainoastaan 72 viestiä 
Re: Renkaat
Lähetetty: 20 Tammi 2016, 22:25
Kirjoittaja takakeno
Mistä tietää kuinka leveä rengas sopii vanteelle ?
Haarukkaan mahtuisi 20 mm leveämpi, mutta ei paljon korkeampaa.
Pyörässä on nyt Suomi tyres W106 nastarengas 622 / 37mm leveä rengas
ja se on Suomessa tehty.
Olisiko Lumisille pyöräteille mukavampaa rengasta ehdottaa ?
Continentalilla on kitkarengaskin 37mm ja 42mm leveänä.
On kyllä kestänyt sepeliä 1.5 talvea ja pystyssä olen pysynyt.
T:Jere

- Suomi tyres winter W106.
- Rengas_622_37.JPG (98.48 KiB) Katsottu 2665 kertaa