Sivu 27/69
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 11:29
Kirjoittaja janx
Pentti M Reku kirjoitti:
Kiitos, tämä taitaakin mennä tilaukseen.
Myös Blackphone löytyy, mutta se on Android ja hinnassa on nolla perässä PinePhoneen verrattuna: https://www.styxblackphone.com/buy-blackphone
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 12:38
Kirjoittaja Ralii
Ainakin toi PinePhonen rauta on vuosimallia 2008 / 2013 (näytönohjain, prosessori) joten mitään kauheen raskasta tuskin pyörittää. Ei välttämättä ole tarkoituskaan mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 13:34
Kirjoittaja janx
Ralii kirjoitti:Ainakin toi PinePhonen rauta on vuosimallia 2008 / 2013 (näytönohjain, prosessori) joten mitään kauheen raskasta tuskin pyörittää. Ei välttämättä ole tarkoituskaan mutta on kuitenkin hyvä tiedostaa.
Sekin on tarkoituksenmukaista. Ikivanhaa rautaa tarjotaan näihin projekteihin, jos yrittää yhtään olla erilainen. Mennäpä puhelinoperaattorin liikkeeseen. Hyllyssä on lähinnä omenia ja suosituimpia korealaisia. Muita voi saada, jos malttaa tilata netistä. Samaa vaivaa hieman on FairPhonessa. https://shop.fairphone.com/en/
Ps. Tän ketjun voisi ehkä katkaista puhelinkeskuteluksi.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 15:43
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule 
Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää 
Pieni vertailu
lPhone 11 3046mAh:n akulla jännite 3,83V. Kapasiteetti on siis 3,83Vx3046mAh=11,7Wh
Mobira Cityman 450 700mAh ja 9,6V. Kapasiteetti on siis 9,6Vx700mAh=6,7Wh
Ottaen huomioon myös akkujen koot on kehitys ollut todella suuri.


Hieman kärjistäen valitsin tuon Citymanin, mutta esim Nokian 2110:iin verratessa olisi ero myös erittäin selkeä.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 16:22
Kirjoittaja Pentti M Reku
No vähän into laantui kun huomasin että ubuntukin oli kuopannut mobiiliversionsa. Pinessä on ilmeisesti Mobian, joka on kai hieman raakile vielä. Ehkä katselen taas 5 vuoden päästä uudestaan 
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 17:08
Kirjoittaja Saukki
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule 
Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää 
Pieni vertailu
lPhone 11 3046mAh:n akulla jännite 3,83V. Kapasiteetti on siis 3,83Vx3046mAh=11,7Wh
Mobira Cityman 450 700mAh ja 9,6V. Kapasiteetti on siis 9,6Vx700mAh=6,7Wh
Ottaen huomioon myös akkujen koot on kehitys ollut todella suuri.


Hieman kärjistäen valitsin tuon Citymanin, mutta esim Nokian 2110:iin verratessa olisi ero myös erittäin selkeä.
Akun kestoon tosiaan vaikuttaa aika paljon miten sitä käyttää.
Intel MacBook Pro 13” (2020 alkuvuoden malli) akku kestää maksimissaan 10 tuntia.
M1 MacBook Pro 13” (2020 loppuvuoden malli) akun kesto on onnistuttu tuplaamaan 20 tuntiin.
Tässä ei tosin mitään suurta harppausta tapahtunut akkuteknologiassa, vaan näissä molemmissa malleissa on sama akku. Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 17:28
Kirjoittaja janx
Saukki kirjoitti:Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää 
Jep. Tuossa Ultra Stamina -modessa puhelimessa toimii vain pääasiassa puhelut ja tekstiviestit.
Edit: Tai siis oli. "Ultra STAMINA mode has been removed from Xperia 5 and devices after the Android 10 upgrade. You can apply similar battery saving with some actions." https://www.sony.com/electronics/suppor ... s/00236553
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 18:04
Kirjoittaja Pastori
Saukki kirjoitti:Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.
Saattoi siinä olla muut tavoitteet kun prosessori vaihtui - mutta enivei - ARM prossut nyt vievät vähemmän virtaa kuin perinteiset tietokoneiden prossut.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 18:51
Kirjoittaja Ralii
Pastori kirjoitti:Saukki kirjoitti:Apple onnistui optimoimaan virran kulutusta siten, että se puolittui.
Saattoi siinä olla muut tavoitteet kun prosessori vaihtui - mutta enivei - ARM prossut nyt vievät vähemmän virtaa kuin perinteiset tietokoneiden prossut.
Suattaapi olla että katteet pompsahti. 
Mutta ihan mielenkiintoinen päivitys, kunhan nyt saadaan kaikki devausframeworkit tukemaan vielä tuota uutta käskykantaa.
Re: Autoilu
Lähetetty: 22 Marras 2020, 19:34
Kirjoittaja jori
Toyota tekee "salaa" menestyksellistä akkukehitystä, muttei siitä huutele, kuten muut. Aloittivat Priuksella ja tietävät, ettei 10 miljoonaa autoa vuosittain tuottavaa systeemiä kannata muuttaaa keskeneräisen teknologian varassa. Tässä video Toyotan kiinteän elektrolyytin akkuteknologiaan, joka lisää turvallisuutta ja pienentää akun tilavuuden viidesosaan.
Re: Autoilu
Lähetetty: 23 Marras 2020, 08:11
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Näitä on lupailtu. Kännykän akuissakin ni cd --> ni mh --> li ion. Joka vaiheessa luvattiin mullistavaa parannusta, vaan totuus on, että edelleenkin kännykän akku kestää päivän ja kolmen vuoden käytön jälkeen on pilalla.
Ei tästä mitään tule 
Onhan kännykän akuissa tapahtunut reilu parannus. Se ei vain näy kovin selvästi, koska puhelinten käyttötavat ja ominaisuudet ovat muuttuneet. Käytä uutta niin kuin käytit 90-luvulla eli vain harvoihin puheluihin, niin johan kestää 
En tarkoita 90-luvun puhelimia, vaan vuodesta 2002 eteenpäin, siis noin 20 vuoden kehityshistoriaa. Silloin tuli jo ensimmäiset nihkeät nettiselaimet, fm-radio ja vesitiiveys. Käytän puhelinta samalla lailla kuin tuolloinkin, soitan erittäin harvoin kenellekään, viestejä lähetän paljon (ennen tekstiviesti, nykyisin whatsapp), kuuntelen radioa (ennen fm, nykyisin nettiradio), netistä katson vain pakolliset kuten liikkeiden aukioloajat (ja kotoa poissaollessa nojapyöräfoorumin uudet viestit
), pelailen jos joudun odottamaan jotain jossain ja aika käy pitkäksi.
Vuosina -94...-97 akut eivät kestäneet kuin yhden puhelun ja valmiusaika oli joitain tunteja. -98....-02 akut kestivät monta päivää ja pystyi puhumaan niin pitkään kun oli tarve, tällöin ei ollut vielä nettiselainta. 2002 lähtien akun kesto on pysynyt samana, eli kerran vuorokaudessa on ladattava.
Re: Autoilu
Lähetetty: 23 Marras 2020, 09:43
Kirjoittaja jori
Kännykän tekstimuotoiset viestit ja radio ovat mobiilidatan kautta teknisesti ja energiankulutuksen kannalta puhelimelle paljon suurempi operaatio. Perinteiset GSM-tekstiviestit menevät harvakseltaan ilmottautumisviestin mukana ja analoginen radio kuulokekuuntelulla vie sähköä olemattoman vähän. Nykykänny on mobiilidatan kautta jatkuvasti yhteydessä internettiin ja digitaalinen radiosignaali muunnetaan ääneksi, joka sitäpaitsi nykyään kuunnellaan toisen radiolaitteen, bluetootin kautta.
Isoin parannus tapahtui, kun puhelimiin tuli litiumpolymeeriakut 2003 paikkeilla. Nikkeliakkujen ajasta akkujen koko pieneni neljännekseen, mutta kapasiteetti lisääntyi. Litiumpolymeeriakku on kännykkään erinomainen komponentti, eikä sitä ole tarvinnut kehittää. Pikemminkin sitä on pyritty huonontamaan, jotta saadaan ihmiset vaihtamaan kännykkänsä uudempiin.
Re: Autoilu
Lähetetty: 23 Marras 2020, 10:10
Kirjoittaja Vilijami
Joo. Laitteiden suorituskyky ja energian kulutus on lisääntynyt, mutta ei kai se ole kuluttajan syy?
Fm radio on mennyt -jostain syystä- niin nihkeäksi kuulumaan, ettei se ole käytännön vaihtoehto taskuun mahtuvassa muodossa.
Kännykän akku on ladattava kerran vuorokaudessa ja isomman keskiluokan henkilöauto kuluttaa kaupunkiajossa 10L/100km tai pikkuauto 7L/100km, ihan kuten 20-vuotta sitten. Autoissa tämä kulutusstandardi on oikeastaan pysynyt vielä kauemmin. Missä kehitys? Merkityksettömässä höpötyksessä?
Re: Autoilu
Lähetetty: 23 Marras 2020, 10:13
Kirjoittaja samuel
jori kirjoitti:Toyota tekee "salaa" menestyksellistä akkukehitystä, muttei siitä huutele, kuten muut. Aloittivat Priuksella ja tietävät, ettei 10 miljoonaa autoa vuosittain tuottavaa systeemiä kannata muuttaaa keskeneräisen teknologian varassa.
Tästä on rakennuskonepuolelta ihan asiakkailta tullutta tietoa.
CATin koneissa lopputestaus suoritetaan käyttäjillä, japanilaset koneet tulee vuotta-kahta myöhemmin myynntiin mutta ne toimii.
Re: Autoilu
Lähetetty: 23 Marras 2020, 10:49
Kirjoittaja Vilijami
Polttoaineenkulutuksen ja kännykän latauksen lisäksi asuntojen hinnat ovat pysyneet samana aina. Mikään ei oikeasti ikinä muutu, niin että sillä olisi oleellista merkitystä keskivertolänkkärin arkeen.