Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:...Merenkulun puolella pyörivä lasi on ollut käytössä iät ja ajat. Nimenomaan sen takia että se toimii säässä kuin säässä.
Nyt on ihan uutta asiaa maakravulle... piti vähän googlata:
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jooseha kirjoitti:...Merenkulun puolella pyörivä lasi on ollut käytössä iät ja ajat. Nimenomaan sen takia että se toimii säässä kuin säässä.
Nyt on ihan uutta asiaa maakravulle... piti vähän googlata:
jori kirjoitti:Eikös tämä ole ollut esillä jo aiemminkin täällä. Minä ainakin heti muistelin suunnitelleeni pyöreän pleksikiekon reunan taittelua keskipakopuhaltimen roottoriksi. Ja kuinka ollakaan, sellainen oli jo tehty ja myynnissä.
Tuontyylisen pleksikiekon voisi kyllä laakeroida tuulilasin päälle...
Nyt vasta kerrot tästä? Millainen se on? Lasi vaan pyörii moottorilla? Onko laakerointi lasin keskellä vai ulkoreunassa? Miten tiivistys on hoidettu? Kuinka kovaa lasi pyörii?
Visiport on tuollaisen tuotteen nimi, joka sähköllä pyörii. Nykyään käytetään paljon työstökoneen ikkunoina. Siellä kun on aina paha keli. Likaista öljyistä räntää sataa ainakin sataa ja seassa on jopa teräslastuja.
tm kirjoitti: ↑10 Tammi 2021, 12:30jori kirjoitti:Eikös tämä ole ollut esillä jo aiemminkin täällä. Minä ainakin heti muistelin suunnitelleeni pyöreän pleksikiekon reunan taittelua keskipakopuhaltimen roottoriksi. Ja kuinka ollakaan, sellainen oli jo tehty ja myynnissä.Pyörivä sadevisiiri.jpghttp://www.kalikart.fi/kalikart/product/turbo- ... devisiiri/
Tuontyylisen pleksikiekon voisi kyllä laakeroida tuulilasin päälle...
Tein pahvista turbiinipyöräkokeilun ja toimihan se. Hienosti pyöri.
Alustavan kokemuksen perusteella nuo leikkaukset voivat olla pelkkiä suoria säteittäisiä viiltoja (tai vähän taakse vinoja) ja yllättävän jyrkkä voi olla kohtauskulma.
Tuota edellistä kuvaa laittaessa kokeilin, miten uusi foorumisofta suhtautuu liian suuriin kuviin. En pienentänyt kuvaa, vaan laitoin sen reilut 2000 pikseliä kanttiinsa resoluutiolla. Softa nieli sen mukisematta ja oli pienentänyt pienemmän sivun tonniseksi. TÄmäkin ongelma näyttää ratkenneen uudella softaversiolla.
jori kirjoitti: ↑10 Tammi 2021, 13:23Tuota edellistä kuvaa laittaessa kokeilin, miten uusi foorumisofta suhtautuu liian suuriin kuviin. En pienentänyt kuvaa, vaan laitoin sen reilut 2000 pikseliä kanttiinsa resoluutiolla. Softa nieli sen mukisematta ja oli pienentänyt pienemmän sivun tonniseksi. TÄmäkin ongelma näyttää ratkenneen uudella softaversiolla.
Jes! Tätä olen toivonut, kun kesken rakentelun laittaa projektista kuvia, niin ei tarvi enää image resized softan kanssa leipoa.
Lasi pyörii joo. Malleja ja siten ominaisuuksia on monia. Maakravuillekin on omansa kuten Jorin mainitsema malli. Kun laitat hakuropottiin clear view screen, saat läjän malleja näytöllesi.
Tuulilasin kehys työn alla, 20 mm alumiinikulmalista materiaalina tässäkin.
Tuulilasin kulmaksi (kaltevuudeksi) mittasin 34 astetta.
Ai hitto, kun tulee hieno.
Hyvä teppo, perusteellista työtä!
Tuo lienee M0t0netistä. Kätevä kapistus pyöränrakentajalle, jos haluaa tehdä kulmat suunnitelman mukaan tai mitata ne valmiista pyörästä.
Mulla on samanlainen, mutta lyhempi kuin tm:llä ja siitä puuttuu libellit. Elektroniikka vakautuu paljon hitaammin kuin kupla, joten sillä ei korvaa normaalia vatupassia.
Hämmennyin ikkunanpesumainoksista niin, että korjaan hieman. Tuo pitää siis laittaa kuvahakuun, niin sitten löytyy pisaralinkoja.
Clear view screen Wikipediasivun mukaan tuollainen pyörivä ikkuna pyörii 1500 kierrosta minuutissa, mutta olen kyllä nähnyt hitaamminkin pyöriviä ja silti toimivia.
Naarmuttamaton tuulilasinpyyhin olisi keksittävä. Muistelen että oli jossain jokin juttu ilmanpuhalluksella toimivasta pyyhkijästä. Sulan tilalle putki jossa on puhallussuutin ja pumppu tuottamaan painetta ? Tuo pyörivä ei oikein taida olla toimiva käytännössä.