Sivu 27/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Tammi 2013, 14:21
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Nyt tuli taas uusi ennätys kenkien kokonumeroiden kanssa. Mun jalka on 42 suomalaisissa kengissä, useimmissa eurooppalaisissa myös. B-kaupan pyöräilykengistä piti ottaa vähintään 45 että sopi varpaat liikkumaan yhdellä urheilusukalla. No, nyt sopii pohjallinen ja varmaan toinenkin sukka vielä. Ja tuntuu lämpimältä, kiitos vinkistä kaima. Klossien kanssa yhteensä 49€, ei minusta paha jos vähänkään toimivat.

Jep, mullakin on 45, koko "suominumeroissa" 43. Aika kapealestiset, pituuden puolesta tuo 45 on jopa vähän väljä yhdellä kesäsukalla, mutta leveyden puolesta vasta nyt käytettynä sopiva.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 31 Tammi 2013, 12:14
Kirjoittaja Premnas

Eikä semmoista avaruushuopajuttua voi sitten viritellä vaan pohjalliseksi estämään pohjan kautta tulevaa kylmää? Ehkä vaan täytyy antaa periksi ja virittää noihin polkimiin joku viimanestosuoja.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 31 Tammi 2013, 12:34
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Ai niin, tilasin Aerogel -pohjalliset, jos vielä vähentäis pohjan läpi hohkavaa kylmää.

No nyt on noilla ajettu sunnuntain 08-lenkki 62 kilsaa -2 lähtiessä ja -7 .. -8 lopussa. Reipas neljä tuntia meni mutta ei varsinaisesti tullu kylmä varpaille, vajaan kahden tunnin ajon jälkeen käytiin kaffella.

Jalassa oli ne ohuemmat merinovillaset sukat. Eli eli mitään mullistavaa, tarttee kylmempää keliä jotta selviää mahdolliset edut.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Helmi 2013, 09:31
Kirjoittaja Hopea

Noniin, pääsin sitten viimein fillarilla töihin. Aivan loistava ajoitus, kunnon lumipyry ja lämpötila lähes nollassa. Gekko meni aika pitkästi sivuttain, mutta eteni kuitenkin ihan käsittämättömän hyvin. Renkaina on edessä Marathon Plussat kuten kesälläkin ja takana nastarengas. Työmatkaan meni aikaa tasan kaksi kertaa se mitä keskikesällä menee.

Olin joutua onnettomuuteen päästyäni työpaikan parkkihalliin. Enhän mä muistanut että mulla on 45-numeron kengät. Kärki tarttui fillarin runkoon ja olin iskeä nenäni lattiabetoniin... Kaikenlaista opittavaa. :o


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Helmi 2014, 14:33
Kirjoittaja Stapani

Katos, melkein vuosi ja no comments.....

Nyt on ekaa talvea ajeltu Catrike 3x26
ja 2014 kilometrit lähenee 700
eli kerrotaas vähän kokemuksia.
Kuten Jori tuolla pyöräsi kuva ketjussa totesi
isoista kiekoista "Talvella ainakin paranee meno pirusti",
niin täysin pitää paikkansa (vanhemmilla 16" etukiekoilla
ei mitään jakoa talvipyöräilyyn).
Renkaina mulla Schwalbe CX Pro:t 35-559,
hyvin noilla on tuolla lumessa eteenpäin päässyt, vaikka ei nastoja olekaan.
Vielä ei ole tarvinnut kertaakaan ylämäkeen jalkautua.
Tänään oli sitten eka kunnon lumisateen jälkeinen lenkura,
ja kyllä se reitti piti katsoa sen mukaan, missä on edes yritetty
vähän aurata. Ihan umpilumessa tuolla ei kyllä hirveästi ajella.
Kaikesta huolimatta mukavaa menoa tänään, muita pyöräilijöitä
en reilun 2t/30km lenkillä nähnytkään.
Ja vähän hiljaisimmalla teillä hyvin uskalsi mennä tuolle ajoradallekin,
yksikään autoilija ei edes osoittanut mieltään......


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Helmi 2014, 17:01
Kirjoittaja Wacky

Lumessa etenemisessä renkaalla on väliä. Punatakkisella on ISP:t maasturinsa alla, cyclossa ja hybridissä on molemmissa 35 mm renkaat joissa pientä nappulaa. Nojapyörässä on n. 100 mm leveet renkaat.
http://youtu.be/GRb64wxaHFk
Umpihangessa läskinojapyörä toimii heikommin koska vauhtia ei pysty pitämään yllä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 11:19
Kirjoittaja jori

Läskirengas on hyvä, kun ajellaan lumessa valmiina olevilla jäljillä. Matalamman paineen takia ei polanne sorru alta, vaikka joutuisi sen reunalle. Kovapohjaisessa umpihangessa taitaa kapea rengas puolustaa paikkaansa, edellyttäen tietysti, ettei siellä hangen alla oleva polanne sorru alta. Tasapaino-ohjauksen aikana tapahtuva renkaan alustan sortuminen on se, joka tekee lumessa ajosta kaksipyöräisellä vaikeaa. Tuo ohjauskulmakin on suurimmillaan nimenomaan hitaassa ajossa polanteen reunalla. Pienikin sortuma reunalla estää pääsyn takaisin polanteelle. Leveä rengas vähentää sortumavaaraa, mutta lisää kokonaisvastusta, kun lunta joudutaan itse lamaamaan renkaan alle.

Tästä vosi päätellä, että useampipyöräisellä umpihankeen meneminen olisi kuitenkin mukavampi kapearenkaisella.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 16:59
Kirjoittaja Nebulus
jori kirjoitti:

Tästä vosi päätellä, että useampipyöräisellä umpihankeen meneminen olisi kuitenkin mukavampi kapearenkaisella.

Tiettyyn rajaan asti totta. Riittävän paksussa umpihangessa läskirengas ei enää uppoa niin syvälle kuin kapea rengas, jolloin etu kääntyy paksulle. Omalla paksupyörällä tämä raja on n. 10-15 cm.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 18:01
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tästä vosi päätellä, että useampipyöräisellä umpihankeen meneminen olisi kuitenkin mukavampi kapearenkaisella.

Tiettyyn rajaan asti totta. Riittävän paksussa umpihangessa läskirengas ei enää uppoa niin syvälle kuin kapea rengas, jolloin etu kääntyy paksulle. Omalla paksupyörällä tämä raja on n. 10-15 cm.

Paksupyöräis on kaksipyöräinen? Ymmärtääkseni jori tarkoitti tässä "useampipyöräisellä" trikeä, joka siis tekee kolmea jälkeä.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 18:56
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Paksupyöräis on kaksipyöräinen? Ymmärtääkseni jori tarkoitti tässä "useampipyöräisellä" trikeä, joka siis tekee kolmea jälkeä.
Jukka

Juu, kaksipyöräinen on. Viime kuussa ensi kertaa onnistunut pyöräily etelänavalle tehtiin läskirenkaisella trike-nojakilla, joten luulisin väittämäni pitävän paikkansa myös kolmirattaisilla tietyn paksuuden ylittävässä hangessa. Tuskin on kuitenkaan aurattua tietä päässyt polkemaan...
http://www.icetrikes.co/community/ice-b ... record-set


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Helmi 2014, 21:03
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

... tietyn paksuuden ylittävässä hangessa. ...
http://www.icetrikes.co/community/ice-b ... record-set

Juu, etelänavan jäätikkö, joka on aika monena vuonna sataneen lumen kerrostuma, on keskimäärin 1,6 km paksu. :D


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 03 Helmi 2014, 19:19
Kirjoittaja Nebulus
jori kirjoitti:

Juu, etelänavan jäätikkö, joka on aika monena vuonna sataneen lumen kerrostuma, on keskimäärin 1,6 km paksu. :D

:D Onneksi lumi sentään kovettuu jossain välissä. Voisi muuten tulla yllätyksiä jalkautuessa....
Kokeilin tänään tuota umpihangessa ajoa pitkästä aikaa, kun tuoretta lunta oli tullut jonkin verran. Oulussa on nyt hangen syvyys n. 25cm ja vielä pystyi oikaisemaan niityn poikki. Auravallin ylityksessä piti jalkautua, mutta muuten meni ajamalla. Ohessa linkki niityn sijaintiin, jos paikalliset haluavat testata pääseekö siitä ajaen yli muilla kulkupeleillä:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 38&lang=fi


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 03 Helmi 2014, 23:21
Kirjoittaja mhelander

Voisin huomenna koittaa. Tuskin tuohon on tuuli paljoa nietosta saanu kasattua...


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 04 Helmi 2014, 08:11
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:

Voisin huomenna koittaa. Tuskin tuohon on tuuli paljoa nietosta saanu kasattua...

Joo, ei ole juuri lunta kertynyt eilisestä. Läskin kulku-ura löytyy ko. niityn itäreunasta, n. 10 metrin päästä pensasaitoja.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 04 Helmi 2014, 20:57
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Voisin huomenna koittaa. Tuskin tuohon on tuuli paljoa nietosta saanu kasattua...

Joo, ei ole juuri lunta kertynyt eilisestä. Läskin kulku-ura löytyy ko. niityn itäreunasta, n. 10 metrin päästä pensasaitoja.

Kävin vetäsemässä vähän kapeamman uran viereen pitkäksi venähtäneen Kempeeleen lenkin lopuksi. Ihan sen ajamaan pystyi mutta en kevyeksi sanoisi, koivet oli valmiiksi spagettia ja 25-32 välitys oli pienin mitä löytyi... nuoskakeli ei tehnyt ajamista ainakaan helpommaksi, takavaihtajan rissat piti rapata tuon mönkimisen jälkeen.