En yleensä käytä krakaa mutt nyt tein tommosen "ajokrakan" Penkin yläosa on niin löysä, kiristin liinan emäputkesta niskatukeen ja ympäri - tukevoitui huomattavasti ja luulen ett nyt estää myös kuskin liukumisen polkiessa taakse päin. Koeajo tosin viel tekemättä.
pw1
Re: pw1
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
jviirret kirjoitti:Hauska idea
Voisiko penkin yläosan jättää kokonaan pois ja roikkua emäputkeen kiinnitettyjen liinojen varassa?
Jukka
Muistaakseni joskus ideoin semmosta "liiviä", josta lähtis vastaava henkseli emäputkeen - miten lie puristas keuhkoja kasaan ja estäs kunnollisen hngittämisen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
Sain jarrun vihdoin pelaamaan - läksin asioille ja samalla kokeileen toimiiko, no pitkälle en päässy ku ketjut tippu vääns samalla ketjunkiristäjähäkkiä. Eturatas on kait niin kiero ett ei kestä ketjut - ratas ei varmaan oo samassa linjassa rissojen kanssa ni ei helpota asiaa. Nyt kun ratas on noin iso, sivuttais heitot vaikuttaa
Harmitus on suuri, kieroilla silmillä vaikee saada suoraan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
Suoristin rattaan niin kuin kykenin, vaihdoin uuden vaihteensiirtäjän ja baanalle - ei pitkälle päässy ku veto pois ja kohta ketjut rattaan ja pinnojen välissä Mielestäni lähtivät vapaalla rullatessa
olisko vaihteensiirtäjä tippunu pois ensin, en ymmärrä mikä sen tiputti vaikka kiinnitys on vähän epämääräinen
Ei taida tästä tulla kalua Nokialle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
PW kirjoitti:Ei taida tästä tulla kalua Nokialle
Kyllä se vielä onnistuu ... Pitäiskö ohjausrissojen päälle laittaa "lärpäkkeet" jottei ketju pääse putoamaan? Laita lähikuvia, jos vaikka saataisiin vika selville.
Milläs sitten Nokialle, jos ei tuolla?
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: pw1
PW kirjoitti:Suoristin rattaan niin kuin kykenin, vaihdoin uuden vaihteensiirtäjän ja baanalle - ei pitkälle päässy ku veto pois ja kohta ketjut rattaan ja pinnojen välissä
Mielestäni lähtivät vapaalla rullatessa
Vai polkaisitko vähän taaksepäin kun ohjaus oli käännettynä ja ketju isoimmalla rattaalla? Kun edessä on noin julmettu hammasratas niin pieni taaksepäin polkaisu pyöräyttää pakkaa puoli kierrosta
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: pw1
Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: pw1
jori kirjoitti:
Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle.
Löysin paremman kuvan.
Ei auta se ylemmäs siirtäminen, koska molemmat ketjut tulevat lähes samasta suunnasta. Mitäpä jos siirtäisit paluutaittopyörän ison taittopyörän alle aivan viereen ja lisäisit toisen kauemmas puomiin. Siinä on toki rengas aivan kiinni, mutta liike on siellä todella pieni ja jos pikkutaittopyörällä on akselissa pituutta, pääsee se siirtymään riittävästi sivulle. Nyt ei haittaa vannejarru tai mikään muukaan tuossa, joten paluupyörä voi olla aivan haarukan vieressä ja toisaalta ylhäältä ison taittopyörän alakylkeä vasten.
Laita myös paluutaittopyörälle Vain M6 pultti akseliksi, jotta mahtuu kääntymään ketjun mukana. Oikeastaan olisin Lowridessä toivonut käyttäneeni M5 pulttia ja korilaattaa, jotta se olisi ollut helppo käsin kääntää suoraksi.
Ecotripillä olleille nojakisteille kerroinkin, että purkaessani Lowriden sinkulaketjuviritystä huomasin, että ketju oli mennyt kokokierteelle . Ei siis ihme, että ei pysynyt aina rattaalla ja hyppi millloin pienemmälle rattaalle, jolloin ketjuun tuli löysää tai isommalle, jolloin ketju kiristyi liikaa ja taivuttai taittopyörän akselia.
Tarkistapa sinäkin oma ketjusi, ettei ole kierteitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: pw1
Nyt kun taas kasasin ja yritin ilmassa pyörittää, tippu ketju heti - huomasin ett ketju on vääntynyt, jossain rytäkässä. Tarttee tuo nyt ensin korjata.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: pw1
PW kirjoitti:Paluurissan akselikin vääntyny solmuun
Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: pw1
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Paluurissan akselikin vääntyny solmuun
Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.
Joo tuon putken sisään mahtuu varmaan sopiva pultti. Ketjun liittäminen ei vaan tänään millään onnistunu - nykyinen ketjun katkaisin on todella surkea työkalu
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: pw1
Kasassa taas, pitäs uskaltaa koeajolle. Ilmassa pyörittäen ketjut kesti paikoillaan. Pitäs tehdä joku viritys ettei ketjut mene rattaan ja pinnojen väliin, eikä tippus renkaan alle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.