Sivu 28/34
Re: pw1
Lähetetty: 29 Heinä 2015, 15:51
Kirjoittaja PW

- 2015-07-29 15.17.19.jpg (194.54 KiB) Katsottu 2212 kertaa
En yleensä käytä krakaa mutt nyt tein tommosen "ajokrakan"
Penkin yläosa on niin löysä, kiristin liinan emäputkesta niskatukeen ja ympäri - tukevoitui huomattavasti ja luulen ett nyt estää myös kuskin liukumisen polkiessa taakse päin. Koeajo tosin viel tekemättä.
Re: pw1
Lähetetty: 29 Heinä 2015, 15:59
Kirjoittaja jviirret
Hauska idea
Voisiko penkin yläosan jättää kokonaan pois ja roikkua emäputkeen kiinnitettyjen liinojen varassa?
Jukka
Re: pw1
Lähetetty: 29 Heinä 2015, 16:04
Kirjoittaja kuparinen
Kannattaa opetella luistamaton solmu, jos pää menee narujen välistä... 
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 09:45
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Hauska idea
Voisiko penkin yläosan jättää kokonaan pois ja roikkua emäputkeen kiinnitettyjen liinojen varassa?
Jukka
Muistaakseni joskus ideoin semmosta "liiviä", josta lähtis vastaava henkseli emäputkeen - miten lie puristas keuhkoja kasaan ja estäs kunnollisen hngittämisen.
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 12:02
Kirjoittaja PW
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 13:37
Kirjoittaja PW
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 14:21
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:Ei taida tästä tulla kalua Nokialle 
Kyllä se vielä onnistuu
... Pitäiskö ohjausrissojen päälle laittaa "lärpäkkeet" jottei ketju pääse putoamaan? Laita lähikuvia, jos vaikka saataisiin vika selville.
Milläs sitten Nokialle, jos ei tuolla?
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 14:43
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Suoristin rattaan niin kuin kykenin, vaihdoin uuden vaihteensiirtäjän ja baanalle - ei pitkälle päässy ku veto pois ja kohta ketjut rattaan ja pinnojen välissä
Mielestäni lähtivät vapaalla rullatessa 
Vai polkaisitko vähän taaksepäin kun ohjaus oli käännettynä ja ketju isoimmalla rattaalla? Kun edessä on noin julmettu hammasratas niin pieni taaksepäin polkaisu pyöräyttää pakkaa puoli kierrosta 
Jukka
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 15:29
Kirjoittaja jori

Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle. 
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 15:35
Kirjoittaja jori
jori kirjoitti:
Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle. 
Löysin paremman kuvan.

Ei auta se ylemmäs siirtäminen, koska molemmat ketjut tulevat lähes samasta suunnasta. Mitäpä jos siirtäisit paluutaittopyörän ison taittopyörän alle aivan viereen ja lisäisit toisen kauemmas puomiin. Siinä on toki rengas aivan kiinni, mutta liike on siellä todella pieni ja jos pikkutaittopyörällä on akselissa pituutta, pääsee se siirtymään riittävästi sivulle. Nyt ei haittaa vannejarru tai mikään muukaan tuossa, joten paluupyörä voi olla aivan haarukan vieressä ja toisaalta ylhäältä ison taittopyörän alakylkeä vasten.
Laita myös paluutaittopyörälle Vain M6 pultti akseliksi, jotta mahtuu kääntymään ketjun mukana. Oikeastaan olisin Lowridessä toivonut käyttäneeni M5 pulttia ja korilaattaa, jotta se olisi ollut helppo käsin kääntää suoraksi.
Ecotripillä olleille nojakisteille kerroinkin, että purkaessani Lowriden sinkulaketjuviritystä huomasin, että ketju oli mennyt kokokierteelle
. Ei siis ihme, että ei pysynyt aina rattaalla ja hyppi millloin pienemmälle rattaalle, jolloin ketjuun tuli löysää tai isommalle, jolloin ketju kiristyi liikaa ja taivuttai taittopyörän akselia. 
Tarkistapa sinäkin oma ketjusi, ettei ole kierteitä. 
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 16:34
Kirjoittaja PW
Nyt kun taas kasasin ja yritin ilmassa pyörittää, tippu ketju heti - huomasin ett ketju on vääntynyt, jossain rytäkässä. Tarttee tuo nyt ensin korjata.
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 19:16
Kirjoittaja PW
Paluurissan akselikin vääntyny solmuun 
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 20:38
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Paluurissan akselikin vääntyny solmuun 
Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.
Re: pw1
Lähetetty: 30 Heinä 2015, 21:08
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Paluurissan akselikin vääntyny solmuun 
Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.
Joo tuon putken sisään mahtuu varmaan sopiva pultti. Ketjun liittäminen ei vaan tänään millään onnistunu - nykyinen ketjun katkaisin on todella surkea työkalu 
Re: pw1
Lähetetty: 31 Heinä 2015, 14:28
Kirjoittaja PW
Kasassa taas, pitäs uskaltaa koeajolle. Ilmassa pyörittäen ketjut kesti paikoillaan. Pitäs tehdä joku viritys ettei ketjut mene rattaan ja pinnojen väliin, eikä tippus renkaan alle 