Sivu 28/34

Re: pw1

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 15:51
Kirjoittaja PW
2015-07-29 15.17.19.jpg
2015-07-29 15.17.19.jpg (194.54 KiB) Katsottu 2212 kertaa

En yleensä käytä krakaa mutt nyt tein tommosen "ajokrakan" :mrgreen: Penkin yläosa on niin löysä, kiristin liinan emäputkesta niskatukeen ja ympäri - tukevoitui huomattavasti ja luulen ett nyt estää myös kuskin liukumisen polkiessa taakse päin. Koeajo tosin viel tekemättä.


Re: pw1

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 15:59
Kirjoittaja jviirret

Hauska idea :) Voisiko penkin yläosan jättää kokonaan pois ja roikkua emäputkeen kiinnitettyjen liinojen varassa?

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 29 Heinä 2015, 16:04
Kirjoittaja kuparinen

Kannattaa opetella luistamaton solmu, jos pää menee narujen välistä... :lol:


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 09:45
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Hauska idea :) Voisiko penkin yläosan jättää kokonaan pois ja roikkua emäputkeen kiinnitettyjen liinojen varassa?

Jukka

Muistaakseni joskus ideoin semmosta "liiviä", josta lähtis vastaava henkseli emäputkeen - miten lie puristas keuhkoja kasaan ja estäs kunnollisen hngittämisen.


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 12:02
Kirjoittaja PW

Sain jarrun vihdoin pelaamaan - läksin asioille ja samalla kokeileen toimiiko, no pitkälle en päässy ku ketjut tippu :cry: vääns samalla ketjunkiristäjähäkkiä. Eturatas on kait niin kiero ett ei kestä ketjut - ratas ei varmaan oo samassa linjassa rissojen kanssa ni ei helpota asiaa. Nyt kun ratas on noin iso, sivuttais heitot vaikuttaa :cry: Harmitus on suuri, kieroilla silmillä vaikee saada suoraan :?


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 13:37
Kirjoittaja PW

Suoristin rattaan niin kuin kykenin, vaihdoin uuden vaihteensiirtäjän ja baanalle - ei pitkälle päässy ku veto pois ja kohta ketjut rattaan ja pinnojen välissä :cry: Mielestäni lähtivät vapaalla rullatessa :? olisko vaihteensiirtäjä tippunu pois ensin, en ymmärrä mikä sen tiputti vaikka kiinnitys on vähän epämääräinen :?
Ei taida tästä tulla kalua Nokialle :cry:


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 14:21
Kirjoittaja eemeli
PW kirjoitti:

Ei taida tästä tulla kalua Nokialle :cry:

Kyllä se vielä onnistuu :D ... Pitäiskö ohjausrissojen päälle laittaa "lärpäkkeet" jottei ketju pääse putoamaan? Laita lähikuvia, jos vaikka saataisiin vika selville.

Milläs sitten Nokialle, jos ei tuolla?


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 14:43
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Suoristin rattaan niin kuin kykenin, vaihdoin uuden vaihteensiirtäjän ja baanalle - ei pitkälle päässy ku veto pois ja kohta ketjut rattaan ja pinnojen välissä :cry: Mielestäni lähtivät vapaalla rullatessa :?

Vai polkaisitko vähän taaksepäin kun ohjaus oli käännettynä ja ketju isoimmalla rattaalla? Kun edessä on noin julmettu hammasratas niin pieni taaksepäin polkaisu pyöräyttää pakkaa puoli kierrosta :roll:

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 15:29
Kirjoittaja jori

Kuva
Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle. :|


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 15:35
Kirjoittaja jori
jori kirjoitti:

Kuva
Jalka on vähän tiellä, mutta minusta vaikuttaisi, että paluuketjun taittopyörä on niin edessä, että hyvin helposti ottaa ketju renkaaseen, jolloin ketju kiertyy vinoon ja menee vaihtajan pyörille vinossa ja siitä seuraa, mitä seuraa. Matka renkaalta vaihtajalle on niin lyhyt, että pienikin kosketus ketjuun vetää sen aika suurella kulmalla vinoon. Ei tuohon auta kunnolla muu, kuin paluuketjun siirtäminen lähemmäs haarukan kääntymisakselia. Sinne ei voi siirtyä, jollei nosta taittopyörää samalla ylemmäs. Isolta rattaalta tuleva ketju kun ottaa muuten eturenkaaseen. Ahdas on tila noille osille, mutta minä yrittäisin paluutaittopyörää siirtämällä ylös ja taakse alaketjun suunnassa. Taittopyörän akselipulttiin lisää pituutta, jotta pääsee väistämään oikealle. :|

Löysin paremman kuvan.
Kuva
Ei auta se ylemmäs siirtäminen, koska molemmat ketjut tulevat lähes samasta suunnasta. Mitäpä jos siirtäisit paluutaittopyörän ison taittopyörän alle aivan viereen ja lisäisit toisen kauemmas puomiin. Siinä on toki rengas aivan kiinni, mutta liike on siellä todella pieni ja jos pikkutaittopyörällä on akselissa pituutta, pääsee se siirtymään riittävästi sivulle. Nyt ei haittaa vannejarru tai mikään muukaan tuossa, joten paluupyörä voi olla aivan haarukan vieressä ja toisaalta ylhäältä ison taittopyörän alakylkeä vasten.
Laita myös paluutaittopyörälle Vain M6 pultti akseliksi, jotta mahtuu kääntymään ketjun mukana. Oikeastaan olisin Lowridessä toivonut käyttäneeni M5 pulttia ja korilaattaa, jotta se olisi ollut helppo käsin kääntää suoraksi.

Ecotripillä olleille nojakisteille kerroinkin, että purkaessani Lowriden sinkulaketjuviritystä huomasin, että ketju oli mennyt kokokierteelle :shock:. Ei siis ihme, että ei pysynyt aina rattaalla ja hyppi millloin pienemmälle rattaalle, jolloin ketjuun tuli löysää tai isommalle, jolloin ketju kiristyi liikaa ja taivuttai taittopyörän akselia. :(
Tarkistapa sinäkin oma ketjusi, ettei ole kierteitä. :|


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 16:34
Kirjoittaja PW

Nyt kun taas kasasin ja yritin ilmassa pyörittää, tippu ketju heti - huomasin ett ketju on vääntynyt, jossain rytäkässä. Tarttee tuo nyt ensin korjata.


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 19:16
Kirjoittaja PW

Paluurissan akselikin vääntyny solmuun :?


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 20:38
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Paluurissan akselikin vääntyny solmuun :?

Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.


Re: pw1

Lähetetty: 30 Heinä 2015, 21:08
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Paluurissan akselikin vääntyny solmuun :?

Laita tarpeeksi pitkä ja ohut pultti, niin on helppo oikaista käsin.

Joo tuon putken sisään mahtuu varmaan sopiva pultti. Ketjun liittäminen ei vaan tänään millään onnistunu - nykyinen ketjun katkaisin on todella surkea työkalu :(


Re: pw1

Lähetetty: 31 Heinä 2015, 14:28
Kirjoittaja PW

Kasassa taas, pitäs uskaltaa koeajolle. Ilmassa pyörittäen ketjut kesti paikoillaan. Pitäs tehdä joku viritys ettei ketjut mene rattaan ja pinnojen väliin, eikä tippus renkaan alle :roll: