Sivu 28/76
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Tammi 2016, 07:35
Kirjoittaja vaaka
Hyvä kysymys. En enää muista tarkkaan, miten paljon isompaa lukua kuormaamaton 559 takarengas ja lähin rungon osa antoi, mutta luku oli reilusti isompi kuin tila rengasta haarukoihin pujottaessa renkaat ilmattuna. Olisi toki mahtunut isompikin rengas paikalle, jos olisin tyhjänä rengasta pitänyt pulmakulman ratkaisuna. Sitten tulisi ongelmaksi jousituksen jousto töyssyissä, eli mitä käy kuoppaan osuessa kovaa alamäessä mennessä? Laskeutuuko rungon lähin osa renkaaseen kiini lukittaen renkaan paikalleen ja onnistuuko pystyssä pysyminen? Voiko ongelmaa välttää jousitusta jäykistämällä ja kestääkä puo kyseistä rytyytystä? Isompi rengas mahdollista alemmat paineet, joten jousituksen jäykistys on mahdollista kompensoida ja alempi paine renkaassa vähentää renkaan ulkomittaa.
Aiemmin rengasvalmistajat pelkäsivät oikeusjuttuja siitä, että "liian leveä" rengas putoaisi vanteelta ja jumittaisi kehän lukkiutuessaan vanteen ja rungon väliin. Siksi suositettujen vanteen leveys/renkaan leveys suositusten kasvattamisen jälkeenkin Schwalben suositusaulukko laahaa todellisuuden takana nähtävästi. Schwalbe itse myöntää asian epäsuorasti omilla sivuillaan kohdassa erikoisrenkaat/Ballon bikes, missä onkin ihan erilaiselta näyttävät luvut. 19 millin sisäleveyden vanteella (suositan tuplavannetta, en ulkoa muista, vatiko Schwalbe sitä) käy Big Apple ainakin 50 mm leveyteen asti. Saattoi olla enemmänkin, mutten muista varmasti. Noilla renkailla on ajettu pitkään ja paljon ja Schwalbe ei ole konkurssissa, joten ainakin jossain määrin suuressa mittakaavassa eivät pyöräilijät ole vetäneet Schwalbea oikeuteen kaatumisista. Siten näyttää olvan aika vapaata johonkin rajaan asti, miten leveää rengasta voi käyttää.
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Tammi 2016, 21:12
Kirjoittaja takakeno
Löysin tällaisen taulukon renkaan leveys / vanteen leveys.
Tuon mukaan kävisi 25-52 mm leveä rengas 622X17C vanteelle.
Onko helpompi ajaa lumessa leveämmällä renkaalla ?
T:Jere

- Taulukko.
- Rengaskoko_vanne.jpg (68.26 KiB) Katsottu 4786 kertaa
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Tammi 2016, 22:16
Kirjoittaja terppa
Mä olen tainu joskus asentaa 60 milllisen renkaan 17c vanteelle, nyt kumi on kiinni vanteessa jossa lukee 559 x 18. Paremmin varmaan käytännön leveyttä saisi leveämmällä vanteella? tai on toi 60 mm leveä nappuloiden reunasta reunaan mutta muoto muistuttaa makkaraa.
Mun mielestä leveämpi on parempi mutta tajunnan räjäytti vasta yli 10 cm leveät renkaat 
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Tammi 2016, 22:18
Kirjoittaja Wacky
takakeno kirjoitti:Onko helpompi ajaa lumessa leveämmällä renkaalla ?
Täällä on esitetty väitteitä molempiin suuntiin, mutta en muista että mitään suurta konsensusta olisi syntynyt. Riippuu lumen laadusta ja syvyydestä hyvin paljon minkälainen rengas on paras. Leveydestä lienee haittaa lähinnä pehmeässä lumessa suurempana vastuksena, mutta samalla se antaa paremmin pitoa ja rullaa muuten paremmin.
Re: Renkaat
Lähetetty: 23 Tammi 2016, 22:32
Kirjoittaja takakeno
Pyöräkaupassa tuli käytyä tänään.
Olisi löytynyt suoraan hyllystä Continentalin kitkarengas 622-42 koossa.
Mutta pienen hypistelyn jälkeen en kuitenkaan uskaltanut sitä ostaa.
Olisi kyllä ollut kevyt ja mukava ajaa,
mutta sapelihammassepelin kestävyys epäilytti. 
Jotain leveämpää halusin kuitenkin kokeilla kuin 37-622 ja
ostin eteen Schwalben Marthon Winterin 50-622 koossa.
Paine suositus 2.5-5 bar.
Aivan maksimi koko 622X17C vanteelle.
Sittenkin piti lokaria lyhentää etupuolelta ja
siirtää kiinnitys etuhaarukan takapuolelle.
Tekeeköhän kapea vanne renkaan pinnan kaarevammaksi?
Taakse ei mahdu, jos ei ota lokaria kokonaan pois.
Haluaisin pitää lokarit kuitenkin, kun syksyllä on niin märkää.
Huomenna pääsee sitten kokeilemaan käytännössä miltä tuntuu.
Ihmettelen, ettei läskipyörissä ole lokareita,
kai niihin lokarit kuitenkin saa.
T:Jere

- Schwalbe Marathon Winter 50-622.
- Rengas_622_50.JPG (66.3 KiB) Katsottu 4690 kertaa

- Lokaria piti lyhentää.
- Lokari.JPG (78.76 KiB) Katsottu 4690 kertaa
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Tammi 2016, 08:29
Kirjoittaja jviirret
takakeno kirjoitti:Ihmettelen, ettei läskipyörissä ole lokareita,
kai niihin lokarit kuitenkin saa.
Tokmannin läskipyörässä on:

Käytännössä varmaan ihan hyödyttömät?
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Tammi 2016, 14:48
Kirjoittaja takakeno
Tokmannin läskipyörässä ei taida olla vaihteita, mutta kai toi toimii.
No, Schwalben Marthon Winteriä (50-622) eturenkaana tuli kokeiltua tänään.
Ja kyllä, leveämpi rengas on talvella parempi.
Rengas on mukavampi, suuntavakaampi ja rullaa ihan hyvin.
Toki ilman lämpeneminenkin paransi kulkua paljon.
Vielä kun saisi samanlaisen renkaan mahtumaan lokarin kanssa taakse.
Ilman lämpeneminen vaikuttaa toisellakin tapaa.
Tuntui, että ei ole kiire mihinkään, kun ei heti jäädy pysähtyessä.
T:Jere
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Tammi 2016, 20:03
Kirjoittaja terppa
takakeno kirjoitti:Tokmannin läskipyörässä ei taida olla vaihteita, mutta kai toi toimii.


http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... E4t/page91

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... tse/page23
Kyllä osa vähän massiivisempia lokareita läskeihinkin virittää, itsellä jäänyt ihan laiskuuden vuoksi tekemättä mutta ehkä tulevat plussakelit taas motivoi... Toi vika liukurista tehty on aika kiva 
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Tammi 2016, 20:21
Kirjoittaja takakeno
Joo, hienoja kuvia läskipyöristä laitoit.
Eikö alemmas ulottuvaa lokaria tarvita?
Kyllähän minä tuollaisen saan laitettua omaankin pyörään.
Vai riittääkö, että naama ei kuraannu.
Tänään ajaessa ihmettelin, kun lumi poistui eturenkaasta vasta etuhaarukan etupuolelta.
Siitä mistä olin lokaria juuri lyhentänyt.
Luulisi, että irtoaa helpommin jo aikaisemmin.
Lumen lämpötila tietysti vaikuttaa.
No saa lokarin pätkän tehtyä etupuolellekin.
Sähköavusteinen läskinojapyörä olisi kyllä tosi hyvä talvipyörä,
mutta pitää koittaa nyt pärjätä näillä mitä on.
Eikä kukaan ole kai vielä tehnyt talvella toimivaa velomobiilia.
T:Jere
Re: Renkaat
Lähetetty: 26 Tammi 2016, 20:13
Kirjoittaja terppa
Näköjään löytyi yksi ihan hyvännäköinen 24" läskikumi vaihtoehdoksi vee rubberille, toki vähän korkeampi nappula voisi vielä olla
http://m.rutlandcycling.com/318187/prod ... -tyre.aspx

Specialized Ground Control Fat 24x4.0
Re: Renkaat
Lähetetty: 31 Tammi 2016, 13:44
Kirjoittaja juuva
Tätä olin yhtenä vaihtoehtona katsellut, mikähän lie saatavuus kotomaahan? Specializedilla taitaa olla hieman tapana asettaa rajoitteita maiden rajoja ylittävälle kaupalle..
Kuvan perusteellanappuloita on ainakin jonkin verran, mutta liekköhän niissäkään tarpeeksi korkeutta nastoitusta varten?
Re: Renkaat
Lähetetty: 31 Tammi 2016, 20:41
Kirjoittaja takakeno
Halusin laittaa taakse myös leveämmän nastarenkaan,
mutta ei sinne sopinut edes 42mm leveä.
Eteen siis laitoin 50mm leveän.
Sitäkö se sporttipyörä luokitus tarkoittaa.
Otti kiinni takahaarukkaan poljinkeskiön takaa.
Tuskin pyörä olisi pilalle mennyt,
vaikka tuo takahaarukka olisi hitsattu 2cm verran leveämmäksi.
Olisiko oletuksena, että pyörällä ei ajeta talvella?
T:Jere
Re: Renkaat
Lähetetty: 31 Tammi 2016, 21:10
Kirjoittaja terppa
juuva kirjoitti:
Tätä olin yhtenä vaihtoehtona katsellut, mikähän lie saatavuus kotomaahan? Specializedilla taitaa olla hieman tapana asettaa rajoitteita maiden rajoja ylittävälle kaupalle..
Kuvan perusteellanappuloita on ainakin jonkin verran, mutta liekköhän niissäkään tarpeeksi korkeutta nastoitusta varten?
Näyttäisi hinnaston perusteella olevan 13,9 £ rahdin määrä Suomeen eli kait lähemmäs 80€ tulisi hintaa jos yhden ottaa... saattaisi nastoitus onnistuakin, on ainakin lähelle riittävän korkuinen nappula. Jokatapauksessa paremmin talvella toimiva kun vee rubber.
Pitää eka koklata Sailan läskiin 26 etunakkia kun semmoinen on ylimääräisenä mutta taakse tommosen vois yrittää tehdä ensitalveksi.
Muoks. Tsekistä ton sais jo n. 40€ hintaan. http://www.specializedkolokram.cz/plast ... ort-24x4-0
Re: Renkaat
Lähetetty: 15 Huhti 2016, 14:55
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Sanoisin että maastorenkaiden, eli noiden 50mm tai leveämpien, tapauksessa tubeless auttaa vielä enemmän. Etenkin Schwalbe:n Ice Spiker Pro -nastarenkaiden kanssa ja suurimman osan keveistä läskirenkaista.
Täytyy sanoa että nyt tuli ensimmäinen tubeless-ongelma tällä viikolla. Nimittäin vanneteippi puhkesi ja joutui sisuriin turvautumaan aamun työmatkalla keskellä polkua.
Syynä oma laiskuus sekä yli-inhimilliset voimat (=täysillä piti puristaa mäkeä ylös 1-vaihteella) jolloin ketjut tippuivat pakan ja pinnojen väliin. Laiskuutta syytän kun takavaihtaja on ollut säädettynä 11-45 pakalle mutta käytössä 11-40 pakka jolla on jo jokusen kerran ketjut osanneet hypätä väliin.
Tällä kertaa ajossa oli 29er takakiekko jossa on 2.0/1.5 pinnat ja jännitys on vähintäänkin riittävä joten yksi sopivasti ketjun kohdalle sattunut pinna otti riittävän paljon itseensä että napsahti poikki ja ampui itsensä syvähkön ontelovanteen läpi halkaisten teipin. Hetken kesti ennen kuin tajusin miksi ei ilmat pysy kiekossa ilman näkyvää rengasvauriota...
Onneksi kiekon pinnojen jännitykset on tasaiset, näin yksi katkennut pinna ei estänyt töihin ja sieltä kotiin ajoa, tästä selvittiin lopulta 15 cm:n paikkateipin pätkällä sekä neljällä varapinnalla. Ja tulihan se takavaihtajakin säädettyä.
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Touko 2016, 12:19
Kirjoittaja PW
http://www.schwalbe.com/gb/tour-reader/big-apple.html
Pitäs tilata renkaita ja kattelen noiden ominaisuuksia. Mitä tuossa Big Applessa on eroa avtive- ja performancelinellä? Olisko Big Applet hyvät tandemiin, Viron reissulle kun pyörään ei ilmeisesti ole tulossa jousitusta?