Mistä kohtaa vaijeri katkes, hiertyikö johonkin ?
Petri
Eikös Sakarilla ole tuossa molemmille käsille toteutettu yksikäsiohjaus. Käsitin, että tuo vaijeri kulkee lenkkinä tuolta istuimen takaa kahden blokipyörän kautta. Ei näy, mutta arvaan.
Näppärän jousen vaijerille saisit jousittamalla toisen noista blokipyöristä. Turvallisuuden takia jouseksi pitäisi valita puristusvetojousi tai laittaa vetojousen rinnalle jousen sisään löysä narulenkki , jottei jousen katkeaminen kokonaan tapa ohjausta. Jousi estää vaijerin ylikuormittumisen mekanismin epälineaarisuuden takia.
Ei pelkät ohjausvoimat niin suuria ole, että ne olisivat katkaisisseet ohuttakaan vaijeria. Nuo vipujen vinovedot ovat voineet kiristää vaijerin todella tiukalle isoilla ohjauskulmilla ja siksi vaijeri on katkennut.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Näppärän jousen vaijerille saisit jousittamalla toisen noista blokipyöristä.
Eikös tällöin ohjaustuntuma toiseen suuntaan nopeasti käännettäessä ole veltto. Pyörän takaosassa lienee saman tyyppiset pyörät? Sinne kun laittaa niin sauvoilta eteen olisi jäykkä yhteys. Käytännössä lopputuloksen kannalta kai sama mihin jousen laittaa. Omassani jousi oli vaijerin "rinnalla", eli jousen katkeaminen ei olisi aiheuttanut vaaratilannetta, ainoastaan löysyyttä ohjauskeen. Harmi kun siitä ei tullut otettua kuvaa, tässä periaate:
Mustat ovat siis rungon takaosassa olevat putket joiden läpi vaijeri menee. Sininen on vaijeria joka on jousen kohdalla löysällä ja Punainen on vetojousi joka on vedätyksissä ja kiinni vaijerissa tämmöisillä:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
PW kirjoitti:Mistä kohtaa vaijeri katkes, hiertyikö johonkin ?
Petri
Hyvä kysymys. Vaijeri meni poikki ohjaussauvan vierestä. Vaijeri oli rasittunut useista säädöista kiinnityskohdan vaihtuessa. Joka tapauksessa vaijeri oli liian ohut.
Se, että vaijeri meni poikki sen vuoksi, että olisi ollut liian kireällä, ei sen vuoksi voi pitää paikkaansa, koska se ei mennyt poikki käännöksen ääriasennossa.
Vaihdoin tänään paksumman eli 3 mm:n sinkkivaijerin ilman muovipäällystä. Laitoin kumijousen kiristämään vaijeria sopivaksi.
MM:n ehdottama työntävä ja vetävä vaijeri olisi hyvä ratkaisu. Minulla on varastossa vaihdevaijereita, joissa on sinkkivaijerin sijasta teräslanka ja suojusputki ei painu kasaan, kun on kasattu pitkittäisistä teräslangoista. Harmi, kun en aikaisemmmin hoksannut asiaa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jori kirjoitti:Eikös Sakarilla ole tuossa molemmille käsille toteutettu yksikäsiohjaus. Käsitin, että tuo vaijeri kulkee lenkkinä tuolta istuimen takaa kahden blokipyörän kautta. Ei näy, mutta arvaan.
Näppärän jousen vaijerille saisit jousittamalla toisen noista blokipyöristä. Turvallisuuden takia jouseksi pitäisi valita puristusvetojousi tai laittaa vetojousen rinnalle jousen sisään löysä narulenkki
, jottei jousen katkeaminen kokonaan tapa ohjausta. Jousi estää vaijerin ylikuormittumisen mekanismin epälineaarisuuden takia.
Ei pelkät ohjausvoimat niin suuria ole, että ne olisivat katkaisisseet ohuttakaan vaijeria. Nuo vipujen vinovedot ovat voineet kiristää vaijerin todella tiukalle isoilla ohjauskulmilla ja siksi vaijeri on katkennut.
Menipä viestit taas kovin päällekkäin.
Joo, vaijeri kiertää istuimen takaa ja joka kulmassa on blokipyörät. Olen Jukan kanssa samaa mieltä, että blokipyörän jousitus tekisi ohjauksesta velton. Olen säätänyt ohjauksen sen verran nopeaksi, että vipujen vinovedot ovat kovin pieniä.
Laitoin vaijeriin kumijousen niin, että se vain vetää vaijeria sivuun pitäen sen sopivan kireällä ja, kun se on vaijerin vanttiruuvin kohdalla, vähentää se ruuvin väpättämistä täristävissä kohdissa.
Olen käyttnyt juuri näitä kiinnikkeitä vaijerissa:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Nyt kun olen omaan etäohjattavaan maastonojakkiin tehnyt noinkin hempulin toteutuksen joka kesti ilman minkäänlaista ongelmaa tuon 6h maastorynkytyksen niin sanoisin ettei vaijereihin ainakaan ohjausvoimat ole niin suuria että se niistä rikki menee. Parhaassa paukutuksessa treenatessa kun sain tuon M8 rosterisen kierretangonkin mutkille...
Tuo idea hyödyntää vaihdevaijerien kuoria on mainio mutta itse käyttäisin ruostumattomia jarruvaijereita niiden kanssa. Pitää vaan valita sellaiset kuoret joihin menee vaihdevaijereita himpun paksummat jarruvaijerit. Ne on tehty kestämään kovia voimia ja jos eivät kestäisi kovasti käyttöä olisi edessä helposti tuotevastuuasiat (jenkeissä).
Itse ottaisin ne kulmista johtuvat löysät pois muualta kuin reitillä kahvasta haarukkaan. Tuo takapuolella tehty kiristys on hyvä, ja juuri noin että vaijeri on ehjä ja se kiristämällä vedetään rypylle. Ei karkaa koko laitos käsistä jos kiristysjousi pettää.
Oletus tietysti on että tuota vaijeria tarkkaillaan kulumisen kannalta. Maastonojakissani se on tarkistuskohde #1, muut silmäilen jos jaksan ennen lenkille lähtöä...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille. Parhaalta tuntuu, että joustoja ei ole yhtään. Vaijeri menee niin suorana ohjaustankojen kohdalla ja ne kääntyessään kiristävät vaijeria niin vähän, että ohjaava etupyörä pääsee hyvin kääntymään.
Eilen kaupunkikruisailun päätteeksi joudun ukkossateeseen ja kabiini joutui ensimmäisen kerran tulikokeeseen. Vettä pirskotteli sisään loppujen loppuksi aika vähän ja pienin parannuksin ei ehkä sitten juuri sitäkään. Eniten ongelmia tuottaa hiljalleen lopahteleva akku, josta kerron tuolla toisaalla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
Jos se jousto on selkänojan takana niin tuota ongelmaa ei ole. Vaijeri kiristyy tarvittaessa molemmista kahvoista taaksepäin vetämällä.
Jos joustoa ei ole missään niin vaijeri tekee sen itse, se venyy, väännättää kiinnitystä tai jopa koko runkoa, sieltä mistä se jousto vain helpoimmin tulee.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
irakas kirjoitti:Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
Tuo on ns. wobling ilmiö. Se johtuu rungon vääntöjoustosta ja liian pystystä ohjausakselista, jotka yhdessä aiheuttavat värähtelyn. Kyse on erittäin herkästä ilmiöstä, jota voidaan vaimentaa monella tavalla:
Ohjausakselin vinontaminen ja haarukkaan lisää offsettia niin, että jättö ei nouse liian korkeaksi, mutta ohjausakselin vinous saa renkaan kosketuskohdan siirtymään ohjaussuuntaan ja etupyörän painon hiukan vastustamaan kääntymistä. Leveämpi eturengas tekee samaa, tai vähän vähemmän painetta eturenkaassa tai keskeltä kuluneempi rengas, jolloin kääntäminen siirtää kosketuspistettä enemmän. Kannattaa siis valita kulunein rengas eteen. Eturenkaan kuorma parantaa myös tilannetta. eli painavia matkatavaroita kannattaa sijoittaa eteen.
Tien aiheuttaman ohjausherätteen vaikutusta voidaan pienentää lisäämällä ohjausakselin hitautta, joka tässä ajoneuvossa on erityisen pieni ohjaustangon puuttumisen takia. Ilmeisesti tiukalle vedetty ohjausvaijeri toimii tällaisena hitauspainona. Löysällä vaijerilla joustoa koko vaijerin liikuttamiseksi woblaavan ohjauksen mukana on liian paljon. Moottoripyörissä hitausmassat lisätään tangon päihin. Painot eivät kuitenkaan polkupyörässä ole suositeltavia niiden haitallisten ylämäkivaikutusten takia.
Ilmiö on herkkä, joten ihan kelvollinen korjaus saattaisi olla rengaskorjausten lisäksi pelkästään ohjauslaakerin kiristäminen hieman liian kireälle tai korvaaminen muoviholkilla. Asiallinen korjaus olisi tietenkin ohjausiskunvaimennin, joita käytetään moottoripyörissä nykyisin hyvin yleisesti. Sinulla taitaa sellainen ollakin, joten kokeilu ei liene mikään ongelma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
Tuo on ns. wobling ilmiö. Se johtuu rungon vääntöjoustosta ja liian pystystä ohjausakselista, jotka yhdessä aiheuttavat värähtelyn. Kyse on
Ilmiö on herkkä, joten ihan kelvollinen korjaus saattaisi olla rengaskorjausten lisäksi pelkästään ohjauslaakerin kiristäminen hieman liian kireälle tai korvaaminen muoviholkilla. Asiallinen korjaus olisi tietenkin ohjausiskunvaimennin, joita käytetään moottoripyörissä nykyisin hyvin yleisesti. Sinulla taitaa sellainen ollakin, joten kokeilu ei liene mikään ongelma.
Joo, kyllä on ohjausiskunvaimennin, mutta on sen verran kookas, ettei sitä millään saa mahtumaan korin alle. Miten ohjauslaakerin voi korvata muoviholkilla?
Kyllä ohjaus nyt toimii, ilman korin väpätyksiä. kun vaan vaijeri on sopivan kireällä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
joten ihan kelvollinen korjaus saattaisi olla rengaskorjausten lisäksi pelkästään ohjauslaakerin kiristäminen hieman liian kireälle tai korvaaminen muoviholkilla.
Miten ohjauslaakerin voi korvata muoviholkilla?
Sakari
Kolmirenkaisen ohjaus ei pidä pyörää pystyssä joten sen ohjauksen herkkyys on toissijainen ominaisuus.
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Olen nyt kokeillut erilaisia ohjausvaijerin asetuksia, ja on osoittautunut, että pienikin jousto vaijerissa aihettaa suuremmissa nopeuksissa aikamoisen väpätyksen korille.
Tuo on ns. wobling ilmiö. Se johtuu rungon vääntöjoustosta ja liian pystystä ohjausakselista, jotka yhdessä aiheuttavat värähtelyn. Kyse on
Ilmiö on herkkä, joten ihan kelvollinen korjaus saattaisi olla rengaskorjausten lisäksi pelkästään ohjauslaakerin kiristäminen hieman liian kireälle tai korvaaminen muoviholkilla. Asiallinen korjaus olisi tietenkin ohjausiskunvaimennin, joita käytetään moottoripyörissä nykyisin hyvin yleisesti. Sinulla taitaa sellainen ollakin, joten kokeilu ei liene mikään ongelma.Joo, kyllä on ohjausiskunvaimennin, mutta on sen verran kookas, ettei sitä millään saa mahtumaan korin alle. Miten ohjauslaakerin voi korvata muoviholkilla?
Kyllä ohjaus nyt toimii, ilman korin väpätyksiä. kun vaan vaijeri on sopivan kireällä.
Sakari
Minkäslaista jousta kokeilit vaijerin jouston lisäämiseen. Täytyisi olla melko jäykkä jousi, joka helposti on painava. Laita vaijeri kiertämään veneenkiinnitysjoustinkumin rei'istä, niin saat jäykän jousen eikä paina paljon, eikä jousen hajoaminen pilaa ohjausta.
Kyllä sen ohjausiskarin saisit siihen keulakonekiväärin alapuolella katteen sisäpintaan pitkittäin. Mutta mitäs tuosta, jos saat homman toimimaan ilman.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Täytyisi olla melko jäykkä jousi, joka helposti on painava.
Mulla oli vanhan mummiskan penkistä. Ei siis semmoinen paksu mitä on siinä takana, vaan tällainen pitkä vetojousi joita on pitkittäin siinä istuinosan alla:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Kiitos vinkeistä, mutta kyllä sitä aina väliin on todella pöljä!
Tänään viimein selvisi, mistä johtuu akun latauksen loppuminen niin pian. Olin jo pitkään ihmetellyt, mikä hiivatti SH18:ta vaivaa, kun meno on niin tatinaista ja SH22:n, jolla olen enemmän nyt ajellut, meno pääosin (lukuunottamatta vastamäet ) liukasta ja sujuvaa vaikkei sähköavustusta olekaan. Luulin jo, että se johtuu pienemmistä kiekoista ja suuremmasta vierimiskitkasta. Viimein otin koko korin irti ja rupesin tarkistamaan etupyörän kuntoa, ja sieltähän vika löytyi. Vannejarrun jousipesä oli hajonnut ja akseliruuvi irronnut, mistä johtuen vioittunut jarru esti kaiken aikaa etupyörän pyörimistä kunnolla.
Olin siis ajellut etujarru päällä, eikä siis kummakaan, jos akun lataus tavallista aiemmin loppuu.
Aina, kun vauhti rupesi lopahtamaan, tuli painettua virtanappulaa.
Kun korjasin jarrun, meno on nyt taas paljon keveämpää. Vielä en ole ehtinyt kokeileen kuinka pitkälle sillä nyt pötkii.
Olin jo päättänyt, että en tuo Nokialle koko peliä, mutta nyt täytyy harkita asia uudelleen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:...Olin jo päättänyt, että en tuo Nokialle koko peliä, mutta nyt täytyy harkita asia uudelleen.
Jos vaan mahdollista, niin ota kinneri mukaan Nokialle. Paikalla on monia, joita kiinnostaa nähdä ko. peli. Eikä itseäni vähiten... .