Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Joka tapauksessa minun rasvanpolttoalueeni ylärajalla 70% sykkeellä kulkisin max 25 km/h. Yhyy!

Onko tuo sykeraja laskettu 220-ikä kaavalla vai mitattu jollakin kuntotestillä. Omat sykerajani nousivat ainakin kymmenellä kun minulle tehtiin tällainen "PP-ergo" rasitustesti: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=2058
mun mielestä sykemittari sopii huonosti pyöräilyyn. Eihän se sykkeen pitäminen annetuissa rajoissa mitenkään järkevästi onnistu oikein missään. Mäet suurin este, jopa täällä "lakeuksilla". Ylämäessä kone huutaa ylärajalla, alamäessä alarajalla ja keskisyke on tietenkin ok, mutta tavoitealueella alle puolet ajasta. Jos taas on todella tasaista niin vauhti kyllä asettuu tuhannen kilometrin harjoittelulla PPP(Pitää Pystyä Puhumaan) alueelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kotikonstein maksimisyke selviää kuormittamalla kehoa reilusti. Kyllä se jossain vaiheessa sykkeen nousu loppuu :) Mulla se on kanssa parikyt lyöntiä enemmän kuin tuolla laskukaavalla.

Ja tottahan se on että läskinpolttosyke on aika alhaalla - juoksuvauhtikin on semmoista lönkättelyä että mummot melkein kävelee ohi. Mikäs ihme se nyt on jos pyörälläkään ei vauhti mitenkään hirveää ole.

Mutta eihän se nyt millin päälle ole. Tärkeintä on se että liikkuu, kunto nousee ja on hyvä mieli. Kyllä se siitä painokin sitten alenee.

Sykemittari on mun mielestä hyvä laite - sillä saa itselleen selkiytettyä noita rajoja. Jukan mainitsema pystyy puhumaan on esimerkiksi juostessa semmoinen taso jolla läski ei kyllä enää pala. Silloin on riskinä mennä aina liian kovaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 23.08.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4096

Trelockin minut huomataan -valo alkoi tuntua riittämättömältä pimeällä ajaessa ja alan kattelemaan jotain kalliimpaa ja tehokkaampaa ratkaisua, vaikka tienaankin alle 2600 euroa kuussa.

Ai niin! Ostin rannekellon. Tai siis sykemittarin joka on samalla rannekello. Sitten luin netistä parikin artikkelia jotka puhuvat rasvanpolttoalueesta kielteisesti tai neutraalisti. En tiedä vielä tuntuuko tuo nyt turhalta ostokselta vai ei. Joka tapauksessa minun rasvanpolttoalueeni ylärajalla 70% sykkeellä kulkisin max 25 km/h. Yhyy!

Artikkeli 1 ja artikkeli 2

Minäkään en oikein usko, että erityistä rasvanpolttosykettä olisi olemassa muussa mielessä, kuin siinä, että tuolla "rasvanpolttosykkeellä" toimittaessa ja väsyksiin itsensä rehkimällä jaksaa tehdä niin paljon työtä (teho x aika) ja kuluttaa energiaa, että rasvaakin on pakko polttaa. Siinä mielessä rasvanpolttosyke on olemassa.

Jos taas ajatellaan lyhtyitä treenejä, jossa kuvitellaan rasvaa poltettavan, kun syke on alle rasvanpolttoalueen ylärajan tai yli, niin todellisuudessa korkeammalla sykkeellä rasvaa palaa enemmän, joskaan kummassakaan ei niin kovin paljon.

Lyhyiden treenien "rasvan poltto" perustuu lihasten kasvamiseen rasvan tilalle ja kehon energiankulutustason nousuun. Tosin nälkäkin nousee samassa suhteessa, siksi se hidas ja pitkäkestoinen "rasvanpolttosykkeinen" treeni on rasvan katoamiseksi kehosta tehokkaampaa.

Rasvan polttamiseksi kehosta pitää siis tehdä pitkiä rupeamia, eikä niitä jaksa tehdä kovalla sykkeellä. Siinä mielessä "rasvanpolttosykeraja" on olemassa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jep. Tätä voi kokeilla lähtemällä lenkillä aina täysillä. Ei tule pitkä lenkki ja energiaa ei paljon kulu.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... ykkeill%E4

Naapurifoorumin vanhaa keskustelua asiasta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Rasvan polttamiseksi kehosta pitää siis tehdä pitkiä rupeamia, eikä niitä jaksa tehdä kovalla sykkeellä.

Pitkällä lenkillä on myös kauemmin pois jääkaapin vierestä :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Joka tapauksessa minun rasvanpolttoalueeni ylärajalla 70% sykkeellä kulkisin max 25 km/h. Yhyy!

Onko tuo sykeraja laskettu 220-ikä kaavalla vai mitattu jollakin kuntotestillä. Omat sykerajani nousivat ainakin kymmenellä kun minulle tehtiin tällainen "PP-ergo" rasitustesti: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=8&t=2058
mun mielestä sykemittari sopii huonosti pyöräilyyn. Eihän se sykkeen pitäminen annetuissa rajoissa mitenkään järkevästi onnistu oikein missään. Mäet suurin este, jopa täällä "lakeuksilla". Ylämäessä kone huutaa ylärajalla, alamäessä alarajalla ja keskisyke on tietenkin ok, mutta tavoitealueella alle puolet ajasta. Jos taas on todella tasaista niin vauhti kyllä asettuu tuhannen kilometrin harjoittelulla PPP(Pitää Pystyä Puhumaan) alueelle.

Jukka

Käytin 210 miinus ikä -menetelmää, jonka olin kuullut asiakkaalta, tosin nyt kun lueskelin kommentteja ja lisää netistä niin 220 taitaa toden totta olla se parempi lähtöarvo. Totesin sen saman mitä tässäkin on jo tänään keskusteltu eli aika hankala sitä sykettä oli pitää tasaisena. Polar FT1 piipitti aina kun oli ylä- tai alamäki menossa (syke meni liian matalaksi tai korkeaksi).

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Käytin 210 miinus ikä -menetelmää, jonka olin kuullut asiakkaalta, tosin nyt kun lueskelin kommentteja ja lisää netistä niin 220 taitaa toden totta olla se parempi lähtöarvo.

Tuolla samaisella kuntokurssilla eräs luennoitsija sanoi että 220-ikä on hyvä laskukaava, mutta sillä saa oikean maksimisykkeen vain noin 40% ihmisistä. Lopuilla se heittää enemmän tai vähemmän. Minulle oikea kaava on 240-ikä, jollekkin toiselle taas joku toinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Käytin 210 miinus ikä -menetelmää, jonka olin kuullut asiakkaalta, tosin nyt kun lueskelin kommentteja ja lisää netistä niin 220 taitaa toden totta olla se parempi lähtöarvo.

Tuolla samaisella kuntokurssilla eräs luennoitsija sanoi että 220-ikä on hyvä laskukaava, mutta sillä saa oikean maksimisykkeen vain noin 40% ihmisistä. Lopuilla se heittää enemmän tai vähemmän. Minulle oikea kaava on 240-ikä, jollekkin toiselle taas joku toinen.

Peruskuntosyke=rasvanpolttosyke -> retkivauhti, jota jaksaa- ja oikeasti ylläpitää useamman tunnin. Vähintään kai noin kolme tuntia. Meneehän siihen pirusti aikaa, mutta tuleepahan ympäristö tutuksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vedin tänään tunnin juoksulenkin aika kovaa ja loppukirissä sain sykkeen nousemaan 197:aan. Lenkki n. 85% maksimista - en kyllä ollut juossut sitten kevään vikan kympin - joka meni pienemmillä sykkeillä 55 minsaan. On se lajikunto näköjään siis erikseen.

EDIT: Ei sitä maksimisykettä siis tarvi laskea. Kyllä se raja löytyy aika iisisti mistä se ei enää nouse.

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 26.08.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4108

Ajallisesti hyvän pituinen lenkki Pastorilla jos sai jatkuvasti vauhdin pidettyä päällä.

Kaksi päivää on nyt tullut tutkittua valoja ja huomenna olisi tarkoitus laittaa tilaus menemään.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 27.08.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4113

Uudet dynamovalot+dynamo Fuegoon tilattu, eli muutaman viikon päästä pääsee unboxaamaan ja laittamaan perunalla kuvattua videota niistä. Ostin vielä 2,4W Shimanon Dynamoon Lumotec IQ2 Eyc:in jotta näkisi miten nuo kestää talven.

Fuegon valojen teho siis muuttuu 15 lux -> 90 lux kondensaattorilla + jarruvalo.
Lakesterin 20 lux -> 50 lux kondensaattorilla.

Tykkäsin TeemuT:n valoista ja se ohjasi aika paljon valintaa. Olisiko se tätä ilmiötä kun naapuri ostaa uuden härvelin niin itsekin pitää ostaa samanlainen :P

No mutta oli miten oli niin ei tuolla patterivalolla tunnu pimeällä näkevän oikein mitään ellei ole tuliterät paristot sisällä. Lisäksi kondensaattori takaa sen että valo jää palamaan vaikka pysähtyisit. Turvallisuuskysymys.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En epäile että että valoissa on mitään valittamista talvellakaan. Meidän taloudessa on b+m valoja kolmessa pyörässä ja kaikki toimivat moitteetta säästä riippumatta. Toivottavasti sulla on napadynamo, koska pullomallinen ei välttämättä toimi moitteetta.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Wacky kirjoitti:

En epäile että että valoissa on mitään valittamista talvellakaan. Meidän taloudessa on b+m valoja kolmessa pyörässä ja kaikki toimivat moitteetta säästä riippumatta. Toivottavasti sulla on napadynamo, koska pullomallinen ei välttämättä toimi moitteetta.

No kiva kuulla että pelaavat. Kyllä tulee napadynamo.

Liikkeen mukaan B&M Lumotec Luxos -valoissa on ollut enemmän takuuyhteydenottoja muihin valoihin verrattuna. On niissä paljon tekniikkaakin.

Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Wacky »

rutunen kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

En epäile että että valoissa on mitään valittamista talvellakaan. Meidän taloudessa on b+m valoja kolmessa pyörässä ja kaikki toimivat moitteetta säästä riippumatta. Toivottavasti sulla on napadynamo, koska pullomallinen ei välttämättä toimi moitteetta.

No kiva kuulla että pelaavat. Kyllä tulee napadynamo.

Liikkeen mukaan B&M Lumotec Luxos -valoissa on ollut enemmän takuuyhteydenottoja muihin valoihin verrattuna. On niissä paljon tekniikkaakin.

No jos sulla on se Luxos U-malli tulossa niin ongelmia voi tulla. Kirjoittelit tuolla aikasemmin että Eyc. Meillä on Luxos B-malli jossa ei ole ongelmia aiheuttanutta usb laturia ja säätönappia. Valon keila ja teho on vakiona sama eli 70 LUX vain se napista painettava väliaikainen 90 LUX "pitkät" puuttuu. Nojapypyörään se napin kaapeli on naurettavan lyhyt ja joudut kiinnittämään sen etupuomiin ja kurottelemaan sitä sitten.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin