Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Pientä tilannepäivitystä.

Lisää pukkaa...

mhelander kirjoitti:

Sain rullan herkisteltyä ja muista foorumeista bongattu Redline CV-2 synteettinen vaseliini pääsi ensimmäiseen tulikasteeseensa. Tähän asti olen tyytyväisenä käyttänyt moly-vaseliineja kuten CRC vetonivelrasva viimei aikoina on toiminut hyvin napojen laakereissa mutta konelaakereita en ole aikaisemmin voidellut. Samalla käytin ylemmän auki ja siellä oli vielä jäljellä rasvaa joka vaihtui CV-2:een.

Nyt on kaikki pyörivät osat pesty CRC Bräkleen:llä ja voideltu uudelleen runsaalla määrällä CV-2 vaseliinia. Nyt rullaa kuin plussakeleillä !

mhelander kirjoitti:

Muutaman nastan sain pudotettua marraskuun Fondo-reissulla kun ajoin Isokankaan kivikkoisen vaellusreitin vältelläkseni peilijäistä metsätietä. Nyt alkaa takarenkaassa näkyä toisen talven ajot. Muutamia nastoja oli kivikkoihin pudonnut reunanappuloista mutta keskirivissä sojottaa nastat pääosin kallellaan ja päädyin irroittamaan suurimman osan, puhdistamaan nappulat sisältä kivenmuruista ja jokunen uusikin taisi tulla laitettua tilalle.

Eturengas on myös nappuloiden osalta hieman kulunut keskeltä mutta nastat seisoo suorassa, sillä ajanee vielä tämän ja ehkä ensi talven. Taakse pitänee hankkia ensi kesän aikana uusi ainakin varalle.

Takarenkaasta alkaa hävitä nastoja ihan talvikelillä ajaessa keskirivistä. Nappulat on kuluneet jo niin paljon ja nastojen reijätkin väljiksi ettei nastat pysy kunnolla. Pikaliimalla laittelin reikiin uudet nastat, ensin piti kaivaa runsaasti soran muruja ja pikkukiviä nappuloista pois.

Pakko nuo nastat on laittaa, muuten on riskinä että kilometrien karttuessa kivenmurut hierovat itsensä renkaasta läpi josta voipi seurata onkelmia vaikka sisällä onkin paikkalitkut...

Uusi 29er ISP odottelee varalla jos tästä aika jättää.

mhelander kirjoitti:

Ilmakeulan etäohjauksen laippa pitäisi tehdä uusiksi, ehkä jaksaa vasta uutta runkoa tehdessä.

Nyt lauhemmalla alkaa nyppimään kettukeulan väljyys ja ajamisen velttous/heittely. Kohtahan pakkaset on takana, ehkä pitää aloittaa uuden laipan teko jos ketutus tästä pahenee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kuten tuli hajateltua välitykset -ketjussa niin nyt on tähän 1x9 -vaihteistoon asennettu Shimano ZEE SG -takavaihtaja. Sen kun kuulemma huhujen mukaan saa helposti toimimaan SRAM:n 9-vaihteisten 1:1 vaihdekahvojen kanssa.

Korvakko saattaa olla vähän kierossa mutta ei se huonommin vaihda kuin lyhythäkkinen SRAM X.9 Type2. Mitään modausta ei tarvinnut tehdä, vaijerin veto vain kiinnityspultin & prikan alle toiselta puolelta kuin miten tehtaalla on suunniteltu.

Häkin kytkin on tiukempi ja vähemmän on ketjussa melua ainakin näin työmatkalla kuin Type2:lla. Ja vaihtaja tulee sivusuunnassa vähemmän ulos kuin SRAM:n kamppeet josta on varmasti etua kun kaatuilee oikealle puolelle, tämä on taittanut korvakkoa jo monta kertaa.

ZEE:n halpuus näkyy pilipali taittorullat joissa ei ole urakuulalaakereita vaan holkki & vaseliini viritys pölysuojilla. Jos toiminta on ok niin pitää tilata tuohon paremmat 11-vaihteisen taittorullat.

Seuraavaksi kun jää vapaa-aikaa niin viilailen X.7 9-vaihteisesta kahvasta 11-vaihteisen ja kattelen miten sen saisi pelittämään ZEE:n ja 11-vaihteisen maantiepakan kanssa. Onneksi kaikki WTB LaserDisc Lite ja Novatec -takanavat on 11-vaihteisille sopivia (myös maantie-pakoille)...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Kuten tuli hajateltua välitykset -ketjussa niin nyt on tähän 1x9 -vaihteistoon asennettu Shimano ZEE SG -takavaihtaja. Sen kun kuulemma huhujen mukaan saa helposti toimimaan SRAM:n 9-vaihteisten 1:1 vaihdekahvojen kanssa.

Korvakko saattaa olla vähän kierossa mutta ei se huonommin vaihda kuin lyhythäkkinen SRAM X.9 Type2. Mitään modausta ei tarvinnut tehdä, vaijerin veto vain kiinnityspultin & prikan alle toiselta puolelta kuin miten tehtaalla on suunniteltu.

Häkin kytkin on tiukempi ja vähemmän on ketjussa melua ainakin näin työmatkalla kuin Type2:lla. Ja vaihtaja tulee sivusuunnassa vähemmän ulos kuin SRAM:n kamppeet josta on varmasti etua kun kaatuilee oikealle puolelle, tämä on taittanut korvakkoa jo monta kertaa.

ZEE:n halpuus näkyy pilipali taittorullat joissa ei ole urakuulalaakereita vaan holkki & vaseliini viritys pölysuojilla. Jos toiminta on ok niin pitää tilata tuohon paremmat 11-vaihteisen taittorullat.

Nonni, nyt on tällä kombinaatiolla ajettu jokunen satanen. Vaihtajaa asennellessa näytti ettei korvakko ollut suorassa joten käsivaralta vääntelin vaihtajan suurin piirtein ruotuun. Ihan kohtuudella se vaihtoi mutta vähän ehkä enemmän kakistellen kuin 10-vaihteisesta modattu SRAM X.9 Type2. Kytkin on parempi, vähemmän ketjun melua kun röykyissä ajaa.

Tässä pari kuvaa miltä vaihtaja näytti 1x9 -vaihteiston viimeisillä hetkillään:

Kuva
Kuva

Tykkään miten vähän tuo tulee haarukkaputken ulkopuolelle ja miten takana/korkealla koko vaihtaja ja häkki on... todella hyvä kun ajelee kaiken maaliman risukoissa ja joskus joutuu kaatuilemaan vaihteiston puolelle.

KuvaKuva

Tästä näkee koko vaivan jolla simpan 10-vaihtajan saa pelittämään SRAM:n 9-kahvojen kanssa. Kun kytkin on vielä parempi kuin SRAM:n ja vaihtaja ei maksa paljon mitään niin ei voi kuin suositela. Kuten sitä että paree ostaa oikeasti laakeroidut taittorullat kun nämä on sitä holkkilaakeroitua kuraa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kiva nähdä lähikuvaa vehkeestä, josta näkee että sitä on tosiaan käytetty :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Kiva nähdä lähikuvaa vehkeestä, josta näkee että sitä on tosiaan käytetty :D

No toisiaan... 15 tonnia tuli hiljattain täyteen joten onhan tällä jonkin verran tullut ajettua.

Luulin ettei ketään kiinnostaa muun yksinpuhelu näistä pienistä viilauksista...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Luulin ettei ketään kiinnostaa muun yksinpuhelu näistä pienistä viilauksista...

Viestiketjua luettu 114.000 kertaa, jotakin on kiinnostanut :D
Se ettei synny keskustelua kertoo siitä ettei tarina jätä sijaa kysymyksille eikä vastaväitteille, ei siitä etteikö tarina kiinnostaisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Seuraavaksi kun jää vapaa-aikaa niin viilailen X.7 9-vaihteisesta kahvasta 11-vaihteisen ja kattelen miten sen saisi pelittämään ZEE:n ja 11-vaihteisen maantiepakan kanssa. Onneksi kaikki WTB LaserDisc Lite ja Novatec -takanavat on 11-vaihteisille sopivia (myös maantie-pakoille)...

Tätä tuli ihmeteltyä etuvetosen 11-pakan, X.9 10-vaihtajan ja X.7 9-kahvan kanssa. Kolme naksua kahvassa ja viisi lehteä pakassa. Koko hammastetun kehän joutuis tekemään uusiksi... liian hapokasta.

Löysin hyvän Ebay-kaupan ja tilasin Shimano M9000 11-vaihteisen kahvan ja 11-40 pakan, tulivat eilen. Kahvan mukana tuli koko vaijeri ja eri pyöriin sopivia kuoren holkkeja. Pakka on lievästi sanottuna uskomaton, ei taatusti enää pureudu alumiinisen vapaarattaaseen kuten SRAM:n irtolehtiset.

Painoakin lähti, vaihteistosta 46 grammaa ja Campan C9 ketjut kun vaihtui Record 11s malliseen keveni lisää 116 grammaa. Ei ihan halpaa lystiä mutta kun 10-vaihteinen Zee pelaa hyvin niin tilasin ja asensin siihen Tacx taittorullat niin johan kelpaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Shadow+ vaihtajat on tosiaan kivoja kun ovat niin lähellä runkoa. Ehkäpä seuraavan sarjan sramit on samaan malliin ja niitä voi vihdoin käyttää huolettomammin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Luulin ettei ketään kiinnostaa muun yksinpuhelu näistä pienistä viilauksista...

Viestiketjua luettu 114.000 kertaa, jotakin on kiinnostanut :D
Se ettei synny keskustelua kertoo siitä ettei tarina jätä sijaa kysymyksille eikä vastaväitteille, ei siitä etteikö tarina kiinnostaisi.

Jukka

Miekin luen, vaikka en paljoo ymmärräkään ja siis en ossaa väittää vastaan;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

mhelander kirjoitti:

...Löysin hyvän Ebay-kaupan ja tilasin Shimano M9000 11-vaihteisen kahvan ja 11-40 pakan...

Lycka till sitten vaan, ei kannata kauheasti kolhia takavaihtajaa, ovat nuo takapakan rattaat jo sen verran lähellä toisiaan -> ei tarvi paljoa takavaihtajan tai korvakkeen vääntyä, kun pykälät on hukassa.
Anteeksi asiaton kommentti, tämä oli vain arvailua ilman kokemuspohjaa 11-vaihteisista... :oops:

Vaihteiden lisääntyminen on plussaa skaalan lisääntyessä ja portaiden pienentyessä, mutta jo 7-vaihteisesta lähtien on arveluttanut, että missä tulee raja vastaan maastokäytettävyyden osalta. No hyvin toimi taannoin 8-vaihteinenkin, eikä ysikään tuonut tullessaan mitään dramaattista huonontumista. Nyt on pystäriläskin myötä talouteen ilmaantunut ensimmäinen 10-pakka maastoajoon, kesäaikaa ja kivikoita odotellessa...

EDIT: Joo ja kiitos tästä viestiketjusta, ahkerasti on tullut luettua :D .

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja eemeli »

tm kirjoitti:

Nyt on pystäriläskin myötä talouteen ilmaantunut ensimmäinen 10-pakka maastoajoon, kesäaikaa ja kivikoita odotellessa...

Kehtaako kysyä mikä Pystäriläski tuli hommattua. Itse olen kyllä tykännyt omasta (kona wo). Sillä pystyy tällainen ajotaidotonkin nauttimaan kivikkoista ja juurakoista...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

Kehtaako kysyä mikä Pystäriläski tuli hommattua. Itse olen kyllä tykännyt omasta (kona wo). Sillä pystyy tällainen ajotaidotonkin nauttimaan kivikkoista ja juurakoista...

On-One Fatty. Hauska peli tämäkin, lumisilla polulla (ja nyt loska-aikaan kaikkialla muuallakin) suupielet kääntyy väkisinkin ylöspäin (ainakin kuskilla itsellään) :D .

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Löysin hyvän Ebay-kaupan ja tilasin Shimano M9000 11-vaihteisen kahvan ja 11-40 pakan, tulivat eilen. Kahvan mukana tuli koko vaijeri ja eri pyöriin sopivia kuoren holkkeja. Pakka on lievästi sanottuna uskomaton, ei taatusti enää pureudu alumiinisen vapaarattaaseen kuten SRAM:n irtolehtiset.

Painoakin lähti, vaihteistosta 46 grammaa ja Campan C9 ketjut kun vaihtui Record 11s malliseen keveni lisää 116 grammaa. Ei ihan halpaa lystiä mutta kun 10-vaihteinen Zee pelaa hyvin niin tilasin ja asensin siihen Tacx taittorullat niin johan kelpaa.

No tässä on yksi kuvajainen uudesta pakasta ja ketjusta:

Kuva

Toimii muuten aivan loistavasti. Ehkä jopa totun simpan pehmeämpään vaihteen vaihtumiseen, SRAM oli enemmän kuin työkoneen vaihteisto eli ei yleensä jäänyt epäselväksi vaihteen vaihtuminen, tässä pykälä vaan vaihtuu.

Välitykset on erinomaiset, tällä on vihdoinkin kivaa ajaa kovallakin pinnalla kun entisen pakan parin vaihteen välinen iso hyppy on kokonaan poissa.

Eli tämä mun kokeilukierros tuotti ainakin tällaisen tuloksen:

  • Aloita halvalla SRAM:n 9-vaihteisella systeemillä, mullahan se oli X.7 pohjainen ja PG970 pakoilla

  • Halusin ketjun kolinasta eroon, hankin Shimano Zee 10-vaihteisen vaihtajan jossa toimiva kytkin ja helposti saa toimimaan SRAM:n 9-kahvan kanssa

  • Halusin yksinkertaistaa ja keventää vaihteistoa, purin 11-32 ja 11-34 9-pakat ja ostin pohjalle Hope T-Rex 40-piikkisen. Sain melkein SRAM XX1 -vaihteiston skaalan ja halavalla. Samalla sai etuvaihtajan kahvoineen veks

  • Tuli aika päivittää vaihteistoa (ketju tuli kulumarajalle), hyppäsin suoraan 1x11 vaihteiseen hankkimalla Shimanon M9000 11-40 pakan ja liipasinvaihtajan (sekä tietysti 11-ketjut).

No eihän se tosiasiassa ihan noin mennyt, välissä oli kaksi satasen SRAM X.9 Type2 -vaihtajaa ja eteen tuli kallis kampisarja jossa narrow-wide ketjuratas mutta näistähän voi ottaa oppia :D.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja PW »

Kauheesti pitäs googlettaa ett taas ymmärtäs millä Mika millonkin ajaa;) ja mikä on palikoiden ero?
Tuossa viimesessä postissa oli kyllä kohtuu selvästi järjestyksessä, jotta jonkunlaisen käsityksen sain miekin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tm kirjoitti:

Lycka till sitten vaan, ei kannata kauheasti kolhia takavaihtajaa, ovat nuo takapakan rattaat jo sen verran lähellä toisiaan -> ei tarvi paljoa takavaihtajan tai korvakkeen vääntyä, kun pykälät on hukassa.
Anteeksi asiaton kommentti, tämä oli vain arvailua ilman kokemuspohjaa 11-vaihteisista... :oops:

Kumma kyllä on tämä viritys vähemmän herkkä vaijerin pituussäädöille kuin aikaisemmat. Voi olla sen verran veres vielä...

Mutta löytyi huonokin puoli, töiden jälkeen ajoin kotiin sohjossa ja lämpö oli melkein nollassa... Alkoi ketjut pomppimaan pienemmillä rattailla kun sohjo pakkantui rattaiden väliin. Eipä ole moista monesti tapahtunut SRAM: n 9- ja 10-pakoilla. Miten mahtaa käydä kesällä muassa ja suolla rällätessä ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin