Sivu 28/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Marras 2020, 11:25
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Joo. Laitteiden suorituskyky ja energian kulutus on lisääntynyt, mutta ei kai se ole kuluttajan syy?

Mutta ei akunkaan :wink:
Ja onhan nykyään tarjolla isomman akkukapasiteetin puhelimia. Itse ostin tälläisen reilu neljä vuotta sitten eikä vieläkään tarvitse joka päivä ladata eikä edes joka toinen. Jos käytän samalla tavalla kuin perusnestekidenäyttöistä(käytännössä vain valmiustilassa) on latausten väli toista viikkoa :D

Edit. Kyllä se kuluttajien vika on, koska noin niin kuin yleisesti halutaan kokoajan enemmän kuin ennen ja uudet ja entistä "paremmat" ominaisuudet lisäävät kulutusta. Jos massat ostaisivat vain puhelimia, joilla ei voi kuin soittaa, kehityksen painopiste olisi muualla.


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Marras 2020, 16:01
Kirjoittaja Vilijami

Tahtoo isomman akkukapasiteetin vesitiivissä puhelimissa olla vaatimaton muistin koko. Käyttöjärjestelmä jokaviikkoisine päivityksineen ja -käytännössä- pakolliset sovellukset alkavat viedä tilaa ihan muhkeasti.

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.


Re: Autoilu

Lähetetty: 23 Marras 2020, 22:24
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.

https://www.e-ville.com/fi/3045974-vede ... helin.html

Minulla on ollut kait jo reilun vuoden tuommoinen Ulefone armor 3w

Hyvää on se, että on kestänyt, toisin kuin edelliset "laatumerkit", halpa ominasuuksiin nähden, akku kestää tietokonekäyttöäkin pitkään, ei tartte ressata latauksen kanssa, pysyy hyppysissä tai vaikka auton penkillä kun pintamateriaali ei ole kaikkein liukkain.

Huonoa on kamera, paino (ei tule iso akku ilmaiseksi) ja se kun ei voi ladata ja pitää kuulokkeita samaan aikaan (sama liitin), jostain latausjohdoista on joutunut hiomaan vähän reunoja pois, että uppoaa puhelimeen riittävän syvälle (puhelimessa paksu kuori)

Toimispa vaan jatkossakin...


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Marras 2020, 21:43
Kirjoittaja Pentti M Reku

https://www.emissionsanalytics.com/news ... -emissions

Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.

Compared with regulated exhaust emission limits of 4.5 milligrams per kilometer, the completely unregulated tyre wear emission is higher by a factor of over 1,000. Emissions Analytics notes that this could be even higher if the vehicle had tyres which were underinflated, or the road surfaces used for the test were rougher, or the tyres used were from a budget range – all very recognisable scenarios in ‘real world’ motoring.


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Marras 2020, 23:47
Kirjoittaja samuel
Vilijami kirjoitti:

Tahtoo isomman akkukapasiteetin vesitiivissä puhelimissa olla vaatimaton muistin koko. Käyttöjärjestelmä jokaviikkoisine päivityksineen ja -käytännössä- pakolliset sovellukset alkavat viedä tilaa ihan muhkeasti.

Suositelkaa ison akkukapasiteetin vesitiivistä puhelinta vähintään 64g sisäisellä muistilla ja hinta ei tarvis olla lähelläkään tonnia.

IP69, Sisäistä muistia on 32Gb mutta max kortti 128gb, 5Ah akku ja puhdas android ilman google/ valmistajan tauhkaa.
Myphone Hammer

Oma vanhemman sarjan Hammer ollut reilun vuoden käytössä, hyvin pelannut.


Re: Autoilu

Lähetetty: 27 Marras 2020, 03:13
Kirjoittaja ajarmala
Pentti M Reku kirjoitti:

https://www.emissionsanalytics.com/news ... -emissions

Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.

Kyllähän ne renkaat toki kuluvat, mutta en oikein usko tuota: Se tekisi 1,45 g/km per rengas. Renkaillahan ajetaan 25000 km tai jotain sitä luokkaa, siis öbaut. Lasketaan: 25000 km x 1,45 g/km = 36,25 kg. Eli rengas siis kevenisi käyttöikänsä aikana 36 kg. En usko. Hatchbackin rengas ei uutena edes paina 36 kiloa...


Re: Autoilu

Lähetetty: 27 Marras 2020, 11:21
Kirjoittaja Pentti M Reku

Jos luit koko jutun, niin kyse on kaikista NEE päästöistä, laskennallinen malli josta muistaakseni suhteetkin mainittu.


Re: Autoilu

Lähetetty: 27 Marras 2020, 13:58
Kirjoittaja jori
Pentti M Reku kirjoitti:

Jos luit koko jutun, niin kyse on kaikista NEE päästöistä, laskennallinen malli josta muistaakseni suhteetkin mainittu.

Mikset kirjoittanut tuota selventävää kommenttiasi siihen ensimmäiseen viestiisi, vaan linkkasit pelkän urlin ja kopioit kappaleen, josta tuo ei selvästi ilmene. Tämän keskustelufoorumin viestien tarkoitus on parantaa kaikkien ymmärrystä maailmasta, ei yllyttää lukemaan lisää manipuloivia kirjoituksia.

Tuohon 5,8 grammaan kilometrillä on siis laskettu mukaan kaikki auton aiheuttamat hiukkaspäästöt, eli myös ne, jotka irtoavat tiestä ylös, kun auto pöllyttää ilmaa ja rengas nostaa pölyä tien pinnasta ja joka pääosin putoaa takaisin tielle uuden auton pöllytettäväksi ja uudelleen laskettavaksi. Kyse ei siis ole renkaiden hiukkaspäästöistä, vaan renkaiden ja koko muun auton kokonaisuudessaan ilmaan nostamista hiukkaspäästöistä.

Ei siis mikään ihme, että tuo grammamäärä on suuri ja sillä on hyvä paukutella otsikoita hirmuisesta hiukkaspäästömäärästä renkaiden takia. Totuus kuitenkin on, että tuosta grammamäärästä vain noin prosentti on renkaan kulutuspintaa, vielä paljon vähemmän jarrupölyä ja valtaosa tiestä noussutta pien sekaista hiekkaa ja katusuolaa. Kirkkaasti valtaosa suomen talvessa on nastojen asfaltin kiviaineksesta hakkaamaa hiekkaa.

JOkainen suomalainen (pyöräilijä) tämän hyvin ymmärtää kevättalven ensimmäisten kuivien päivien pölyssä ajellessaan. Paljon paremman ja paremmin Suomen olosuhteisiin osuvan kuvauksen tästä saa lukemalla suomeksi suomalaisten tutkijoiden suomalaiessa tieympäristössä tekemän"Nastavirta" tutkimusohjelman raportteja noin viiden vuoden takaa. https://docplayer.fi/12718028-Life-afte ... nen-1.html


Re: Autoilu

Lähetetty: 03 Joulu 2020, 22:01
Kirjoittaja janx

Kävin tänään bulvaanina Klonkswagen -liikkeessä. Siinä jonotellessa ihmettelin ID.3:sta lähempää. Sainpa päähäni varata koeajon. On se selvästi isompi kuin Seat Mii Electric. Kaikki ID.3:set on kuulemma myyty mitä on maahan saatu ja vähän päälle. Vuoden vaihteessa tulee 45 kWh malli, joka lähtee 31k€. Eli 6 Corollaa, joilla ajaisin 20 vuotta, mikäli verotus ei niitä tappaisi. ^_^

VW-ID.3.JPG
VW-ID.3.JPG (60.53 KiB) Katsottu 2678 kertaa

Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 01:42
Kirjoittaja Pentti M Reku

https://tekniikanmaailma.fi/1-600-kilom ... y-loppuun/

Aptera 3 tarvitsee ainoastaan 100 Wh per maili (1,6 km), eli energian tarve on vain yksi viidesosa muiden sähköautojen tarpeesta. Kolmepyöräinen Aptera näyttää leikkaavan ilmaa todella tehokkaasti, ja vaikutelma on aivan oikea, sillä sen ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,13.

Aptera 3:n hinnat alkavat 25 900 eurosta ja huippumalli maksaa parikymmentätuhatta dollaria enemmän. Valmistajan sivuston mukaan ensimmäisenä myyntiin tulleet Paradigm (40 kWh) ja Paradigm+ (100 kWh) on myyty loppuun. Tilauksia otetaan vastaan sadan dollarin varausmaksun myötä, jonka saa takaisin mikäli peruuttaa tilauksen.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 11:42
Kirjoittaja wwhv

eipä ole tätä Apteraakaan vielä toimituksissa saati
sitten liikenteessä. toimitukset alkaa (ehkä) vuonna 2021.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 12:09
Kirjoittaja janx
wwhv kirjoitti:

eipä ole tätä Apteraakaan vielä toimituksissa saati sitten liikenteessä. toimitukset alkaa (ehkä) vuonna 2021.

Riippuu mitä tarkoitat "liikenteessä". Joidenkin härpäkkeiden kehittäjät tajuavat tehdä prototyyppejä ja koeajaa niitä. Apterasta löytyy videoita liikenteessä. Lienee kyse rahoituksesta. Joskus erään työpaikan pihalla oli Porchella kisaa ajavan talli ja pihassa kuljetusrekka, jossa luki "Sponsored by Omal Rahal". Ei mitään muuta. 8)


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 13:20
Kirjoittaja Vilijami

Tuo Aptera vaikuttaa ensimmäiseltä sähköautolta (tai 3 renkainen L5 luokan moottoripyörähän tuo lienee), jossa on pieninkään järki, eli kevyt kaksipaikkainen reilulla kantomatkalla taajama-ajoon. Aurinkopaneelit vielä plussaa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 14:10
Kirjoittaja wwhv

tarkoitin vain että vielä on matkaa taivallettavana
ennenkuin niitä aletaan toimittaa asiakkaille.
"rahoitusta vaille valmis" ...eli rahat vain puuttuu.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 14:38
Kirjoittaja Vilijami

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.