yaana kirjoitti:Anni kirjoitti: Eihän sitä ny millään etuvetosella nojapyörällä voi ajaa - heitä ny seuraavaks joku leuka ketjuttomasta nojapyörästä...
(Joo, mua ei kukaan täällä vielä tunne joten ehkä voinen mainita että tässä on hiukan sarkasmia.)
Plaston polkutraktori on aika lähellä tätä määritelmää

Hahaa, lapsukaiseni ajaa siis jo kolmipyöräisellä nojakilla...
Viittasin kuitenkin MirageBikesin Nomadiin.
vaaka kirjoitti:Anni 5-10 % väestöstä saa apua polvikipuihin, jos ne ovat ruston kulumaperäisiä apteekista reseptittä saatavasta glukosamiinista. Se on samaa luontaista sokeria, jota kroppa tuottaa rustojen rakennusaineeksi. Oletko kokeillut?
En ole kokeillut, en ajatellut että voisi vielä kulumaperäistä kun olen vielö suhteellisen nuori - mutta pistin korvan taakse. Tuo polvikipu taisi iskeä kesälomareissulla ja yhdistin sen kamalan pitkiin ajomatkoihin. Eli tuo on siis kaasujalassa ja nytkin ajaessa tuen kädellä polvitaivetta.
vph kirjoitti:Aika vaikea uskoa, että tässä kammenpituusasiassa olisi vain yksi totuus, lyhyempi on parempi. Taitaa olla tämäkin asia enempi sekä että ja makuasia vielä lisäksi.
Jokaisella on omat romunsa, polvensa, voimansa ja tavoitteensa. Jos joku tuntuu hyvältä niin se on varmasti hyvä. Kokeilla kannattaa erilaisia pituuksia, jos vaan on viitseliäisyyttä - meille suomalaisillehan se on vielä erinomaisen helppoa (ja edullista!) kun on Tepon laadukas custom-kampipaja "tm".
No tähän itsekin päädyin, voi olla että minulle sopivat kammet olisivatkin jopa alle 120 mm, mutta tilasin nyt kuitenkin 140 mm pituiset. Varmasti mennään oikeaan suuntaan mutta tuskin vielä on ainakaan liian lyhyet. Noilla pärjään varmasti ensi kevääseen, ja jos siltä tuntuu niin varmaan voin vielä samat kammet lähettää kampipajaan lisälyhennykseen.
vaaka kirjoitti:Oletko kokeillut kampien eteen potkaisun sijaan potku, alas veto, taakse veto ja nosto tyylistä pyörittämistä potkaisun sijaan kammenpyöritystekniikkana? Pyörityksellä potkun sijaan käytetään monipuolisesti lihaksia ja tehoa saa myös lisää niihin mäkien nousuun.
Olen kyllä yrittänyt (ja pystypyörässä käytän kokoajan mäkiä noustessa) mutta tässä tuntuu sujuva pyöritys katkeavan aina kun poljin tulee lähimpään kohtaansa kun jalka on vaan niin koukussa ettei sillä tee enää mitään.
vaaka kirjoitti:Mitä tehon tuottoon tulee lyhyellä kampien etäisyydellä, intuitiosi vei ennakkoluulosi päinvastaiseen suuntaan faktoista. Lihakset ovat vahvimmillaan liikeratojen keskikohdassa, joten pitkällä kammella polvi suorana tai lähes kurkottaminen vähentää tehon tuottoa. Tuplana turpiin tulee kammen ollessa lähimpänä, kun lihakset lytätään kasaan lyhyeksi ja leveäksi kuin jousi, jonka päällä on paino. Jousi vastustaa liikettä jännitettynä. Niin lihas ja jännekin. Lyhyt kampi on parempi lyttäyksen välttämisessä kuin suoran polven välttämisessä, koska se estetään puomin ja/tai/ehkä penkin säädöillä.
Toki kammet haluan kauas, se on ollut kokoajan selvää. Mutta meinasin tuota kun jalka tekee niin paljon pienempää liikettä, että lähteekö joku lihas pois vaikuttamasta... Mutta se on vain asia jota itse pohdin ja näen kyllä lyhyempiä kampia kokeillessa miltä lihaksissa tuntuu.
NikoK kirjoitti:Pastori kirjoitti:Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.
Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää.
Joo eihän tuo hinnasta oo kiinni, pohdin vain pituutta. Hintaa tullee kaiketi alle 200 euroa tälle kokeilulle, kun täytyy hommata uusi keskiö, BBT-19-avain (jolla saa auki tuon ulkoisen laakerin), joku avain ilmeisesti nelikanttikeskiön kiristämiseen ja kammet Tepolta. Sitten kun tuosta mahdollisesti lähdetään vielä lyhentämään, ei tarvi hommata kuin se kammenirroittaja ja maksaa eräälle kammen lyhentämisestä.
Se kokemusperäinen tieto jonka tästä saa, on niin arvokasta, että voin kyllä muutaman satasen sijoittaa. Jos itse pyöräänkin sijoitin nelisen tonnia, niin tuon verran voi kyllä laittaa että pyörästä tulisi entistä mukavampi.
Hiukan harmittaa että jää nyt sitten tuo Truvativ Firex -kampisarja ja GXP-keskiö 200 kilometrin ajon jälkeen pois käytöstä... Voisin toki koittaa kaupata sen jos en itse keksi käyttöä - ja samaan pakettiin laittaa tuon keskiöavaimen.
Jospa siinä olisi ollut suhteellisen tyhjentävästi jotta tämä sanallinen väittely voidaan hetkeksi lakaista maton alle. Palataan asiaan vuoden päästä pohtiessani paljonko vielä ottaisin kammista pois pituutta...