Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Lyhemmät kammet - pienenmpi otsapinta-ala. Siinä nyt on selkee yhden totuuden juttu :)

No tuo on kylä totta. Mutta saanen silti epäillä, että ei noilla romuilla jyrkkiä mäkiä juuri nousta.

Mä en kyllä muista olleskaan miten ne mäet ennen nousi. Keskarit on toki kasvaneet vaikka reitit on samat. Mutta menneen ehkä paremman peruskunnon piikkiin.

Enivei. Ajelen siis 120 millin kammilla. En nyt muista että mäennousussa nyt olennaista eroa olisi. Kadenssi on kyllä rivakampi kuin ennen - mutta pystyy noilla töpöillä "runttaamaankin".

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää. On kai tämäkin http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp jo mainittu moneen kertaan, sillä minäkin ynnäilin ja hyvin osu mitta. Lyhensin 170->140mm ja välitykset pidin samoina.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja yaana »

Anni kirjoitti:

Eihän sitä ny millään etuvetosella nojapyörällä voi ajaa - heitä ny seuraavaks joku leuka ketjuttomasta nojapyörästä... :shock: (Joo, mua ei kukaan täällä vielä tunne joten ehkä voinen mainita että tässä on hiukan sarkasmia.)

Plaston polkutraktori on aika lähellä tätä määritelmää :D
Kuva

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

NikoK kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää. On kai tämäkin http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp jo mainittu moneen kertaan, sillä minäkin ynnäilin ja hyvin osu mitta. Lyhensin 170->140mm ja välitykset pidin samoina.

Mulla nää lyheni näin.

172 > 152 (näitä saa valmiina kaupasta (http://www.pyoratohtori.fi/ > kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa)
152 > 130 Tepon lyhentämät > näillä tuntui polvissa ihanalta ja kadenssi nousi sekä helpottui automaagisesti
130 > 120 Sama firma - Tepon kampi lyhensi SRAM 600 kampisetin. Ei enää niin valtaisaa ahaata - mutta mahtavaa miten homma vaan toimii. Tässä tosin vaihtui pyörän tyyppi MBB:ksi. Alkukesän ajelin Pythonilla 130 millin kammilla.

Mulla on vielä yhdet n. 140 milliset jemmassa joissa on ISIS kiinnitys. Aattelin tuupata ne sitten parin viikon päästä Stradaan ja pohtia sitten että riittääkö se vai pitääkö olla lyhemmät.

Tänä kesänä ei siis olleskaan polviongelmia. Taustainfoksi että mulla on kolme leikkausta tossa vasemmassa polvessa takana noita kierukkakorjailuja sekä juoksijan polvi nimistä vaivaa.

Avatar
anioni
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja anioni »

yaana kirjoitti:
Anni kirjoitti:

Eihän sitä ny millään etuvetosella nojapyörällä voi ajaa - heitä ny seuraavaks joku leuka ketjuttomasta nojapyörästä... :shock: (Joo, mua ei kukaan täällä vielä tunne joten ehkä voinen mainita että tässä on hiukan sarkasmia.)

Plaston polkutraktori on aika lähellä tätä määritelmää :D
Kuva

Hahaa, lapsukaiseni ajaa siis jo kolmipyöräisellä nojakilla... :D Viittasin kuitenkin MirageBikesin Nomadiin.

vaaka kirjoitti:

Anni 5-10 % väestöstä saa apua polvikipuihin, jos ne ovat ruston kulumaperäisiä apteekista reseptittä saatavasta glukosamiinista. Se on samaa luontaista sokeria, jota kroppa tuottaa rustojen rakennusaineeksi. Oletko kokeillut?

En ole kokeillut, en ajatellut että voisi vielä kulumaperäistä kun olen vielö suhteellisen nuori - mutta pistin korvan taakse. Tuo polvikipu taisi iskeä kesälomareissulla ja yhdistin sen kamalan pitkiin ajomatkoihin. Eli tuo on siis kaasujalassa ja nytkin ajaessa tuen kädellä polvitaivetta.

vph kirjoitti:

Aika vaikea uskoa, että tässä kammenpituusasiassa olisi vain yksi totuus, lyhyempi on parempi. Taitaa olla tämäkin asia enempi sekä että ja makuasia vielä lisäksi.
Jokaisella on omat romunsa, polvensa, voimansa ja tavoitteensa. Jos joku tuntuu hyvältä niin se on varmasti hyvä. Kokeilla kannattaa erilaisia pituuksia, jos vaan on viitseliäisyyttä - meille suomalaisillehan se on vielä erinomaisen helppoa (ja edullista!) kun on Tepon laadukas custom-kampipaja "tm".

No tähän itsekin päädyin, voi olla että minulle sopivat kammet olisivatkin jopa alle 120 mm, mutta tilasin nyt kuitenkin 140 mm pituiset. Varmasti mennään oikeaan suuntaan mutta tuskin vielä on ainakaan liian lyhyet. Noilla pärjään varmasti ensi kevääseen, ja jos siltä tuntuu niin varmaan voin vielä samat kammet lähettää kampipajaan lisälyhennykseen.

vaaka kirjoitti:

Oletko kokeillut kampien eteen potkaisun sijaan potku, alas veto, taakse veto ja nosto tyylistä pyörittämistä potkaisun sijaan kammenpyöritystekniikkana? Pyörityksellä potkun sijaan käytetään monipuolisesti lihaksia ja tehoa saa myös lisää niihin mäkien nousuun.

Olen kyllä yrittänyt (ja pystypyörässä käytän kokoajan mäkiä noustessa) mutta tässä tuntuu sujuva pyöritys katkeavan aina kun poljin tulee lähimpään kohtaansa kun jalka on vaan niin koukussa ettei sillä tee enää mitään.

vaaka kirjoitti:

Mitä tehon tuottoon tulee lyhyellä kampien etäisyydellä, intuitiosi vei ennakkoluulosi päinvastaiseen suuntaan faktoista. Lihakset ovat vahvimmillaan liikeratojen keskikohdassa, joten pitkällä kammella polvi suorana tai lähes kurkottaminen vähentää tehon tuottoa. Tuplana turpiin tulee kammen ollessa lähimpänä, kun lihakset lytätään kasaan lyhyeksi ja leveäksi kuin jousi, jonka päällä on paino. Jousi vastustaa liikettä jännitettynä. Niin lihas ja jännekin. Lyhyt kampi on parempi lyttäyksen välttämisessä kuin suoran polven välttämisessä, koska se estetään puomin ja/tai/ehkä penkin säädöillä.

Toki kammet haluan kauas, se on ollut kokoajan selvää. Mutta meinasin tuota kun jalka tekee niin paljon pienempää liikettä, että lähteekö joku lihas pois vaikuttamasta... Mutta se on vain asia jota itse pohdin ja näen kyllä lyhyempiä kampia kokeillessa miltä lihaksissa tuntuu.

NikoK kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää.

Joo eihän tuo hinnasta oo kiinni, pohdin vain pituutta. Hintaa tullee kaiketi alle 200 euroa tälle kokeilulle, kun täytyy hommata uusi keskiö, BBT-19-avain (jolla saa auki tuon ulkoisen laakerin), joku avain ilmeisesti nelikanttikeskiön kiristämiseen ja kammet Tepolta. Sitten kun tuosta mahdollisesti lähdetään vielä lyhentämään, ei tarvi hommata kuin se kammenirroittaja ja maksaa eräälle kammen lyhentämisestä.

Se kokemusperäinen tieto jonka tästä saa, on niin arvokasta, että voin kyllä muutaman satasen sijoittaa. Jos itse pyöräänkin sijoitin nelisen tonnia, niin tuon verran voi kyllä laittaa että pyörästä tulisi entistä mukavampi.

Hiukan harmittaa että jää nyt sitten tuo Truvativ Firex -kampisarja ja GXP-keskiö 200 kilometrin ajon jälkeen pois käytöstä... Voisin toki koittaa kaupata sen jos en itse keksi käyttöä - ja samaan pakettiin laittaa tuon keskiöavaimen.

Jospa siinä olisi ollut suhteellisen tyhjentävästi jotta tämä sanallinen väittely voidaan hetkeksi lakaista maton alle. Palataan asiaan vuoden päästä pohtiessani paljonko vielä ottaisin kammista pois pituutta... :D

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Anni, voidaan noihin S600-kampiin tehdä samantien kahdet reiät, eli vaikka pyytämäsi 140 mm ja lisäksi 118 mm (reikien välin on hyvä olla vähintään 22-23 mm). Pääset sitten vertailemaan samantien. Nuo kammet ovat sen verran järeät, että varmasti kestävät tuollaisen.

Avatar
anioni
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja anioni »

tm kirjoitti:

Anni, voidaan noihin S600-kampiin tehdä samantien kahdet reiät, eli vaikka pyytämäsi 140 mm ja lisäksi 118 mm (reikien välin on hyvä olla vähintään 22-23 mm). Pääset sitten vertailemaan samantien. Nuo kammet ovat sen verran järeät, että varmasti kestävät tuollaisen.

Mut ne olis niin nätit kun olis vaan yksi reikä... Mut joo, anna mennä, onhan niillä sit ihan älyttömän hyvä testailla. :P

Lisäys: Ja jos se 23 mm väli on parempi, ni laita ne lähemmät reiät 117 mm kohdalle.

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

About kaikissa romupyörissä on nelikanttikeskiö. Ei tarvi olla siis uusi tuomassa lisää kustannuksia. Ja enivei - ne lyhyet kammet saa sit helposti myytyä.

Avatar
anioni
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja anioni »

Pastori kirjoitti:

About kaikissa romupyörissä on nelikanttikeskiö. Ei tarvi olla siis uusi tuomassa lisää kustannuksia. Ja enivei - ne lyhyet kammet saa sit helposti myytyä.

Hyvä idea muuten, mutta en keksi yhtäkään romupyörää tähän hätään. Ja käsitin että irrotuksessa tarvii vielä yhden ylimääräisen työkalun jota ei kiinnilaittaessa tarvi - siis se kampien irroittaja?

Joo, kauppaan sit lyhyet kammet pois mainostekstillä "lyhyille ajajille sopiva kampisarja".

Tuota vielä ihmettelen, että mitä pitää olla mitat siinä keskiössä, tuolla tm mainitsi että akselin pituus olis 113 mm noille Sramin kammille. Sen akselin ympärillä olevan osan (joka menee sinne putkeen, jonka nimi on ehkä muhvi), sille on olemassa erilaisia mittoja... Ainakin 68, 70 ja 73. Yhtäkkiä ajattelis, että kammista riippuu mikä kuuluu olla niiden erotus jaettuna kahdella. Eli siis käsitän tän näin, että 113/68 ulkoneva akselinosuus on 22,5 mm/puoli. 113/70 se olis 21,5 mm/puoli ja 113/73 jäisi 20 mm/puoli.
Käsitin että tuo lyhempi mitta (68/70/73) mun pitää mitata pyörästä, siis sen putkenpätkän pituus... Sit jossain mainittiin myös erilaisista kierteistä, englantilaisista ja italialaisista... :shock: Kai mullon englantilaiset kierteet ku pyöräkin on englantilainen?

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ei oo nojapuörissä pahemmin näkynyy kuin britti kierrettä, edes italialaisissa nojapyörissä.
Muhvikin on melkein varmasti 68 mm leveä. Ainoastaan uudehkoissa maastopyörissä/läskipyörissä näkee muuta.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikö oo niin, ett esim 68mm keskiöputkeen käy erimittasilla akselilla olevia keskiökasetteja?
Anni: Mittaat sen keskiöputken pituuden ja siihen ostat nelikanttikasettikeskiön, jonka akseli on sen 113mm (Tepon ilmottama) pitkä ja joka käy 68mm putkeen (jos putki on 68mm pitkä). Kasetissa käsittääkseni ilmotetaan sekä akselin pituus, että kasetin pituus = putken pituus.
Viisaammat tyrmätkööt jos miulta meni jotain meni pieleen :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Eikö oo niin, ett esim 68mm keskiöputkeen käy erimittasilla akselilla olevia keskiökasetteja?
Anni: Mittaat sen keskiöputken pituuden ja siihen ostat nelikanttikasettikeskiön, jonka akseli on sen 113mm (Tepon ilmottama) pitkä ja joka käy 68mm putkeen (jos putki on 68mm pitkä). Kasetissa käsittääkseni ilmotetaan sekä akselin pituus, että kasetin pituus = putken pituus.
Viisaammat tyrmätkööt jos miulta meni jotain meni pieleen :roll:

Juuri näin. Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

...Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.

Tuolla 113 millin akselilla tod.näk. saa ketjulinjan lähimmäksi alkuperäistä. Vaikka akselin pituudessa olisi eroa jokusia millejä suuntaan tai toiseen, niin keskiövaihteen saa vielä hyvin säädettyä toimivaksi.

Avatar
anioni
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 203
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja anioni »

tm kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

...Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.

Tuolla 113 millin akselilla tod.näk. saa ketjulinjan lähimmäksi alkuperäistä. Vaikka akselin pituudessa olisi eroa jokusia millejä suuntaan tai toiseen, niin keskiövaihteen saa vielä hyvin säädettyä toimivaksi.

Hienoa että asia on noin yksinkertainen. :)

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Miksei kukaan täällä tee näitä kammen lyhentäjiä?https://www.google.fi/search?q=poljinka ... shorteners
Nuilla ois helppo kokeilla kampipituuksia. Pitäiskö alkaa ite tekemään? :D

Ei muutaku, alottamista vaille valmis :mrgreen: Noitakin pitänee olla erilaisia, eri kammille :?

Valmiit! Innostuin testaamaan kierteiden tekoa uudella pylväsporalla :D

Liitteet
20160827_184803.jpg
20160827_184803.jpg (146.11 KiB) Katsottu 3180 kertaa
Vastaa Viestiin