Sivu 28/59

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 09:08
Kirjoittaja Pastori
vph kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Lyhemmät kammet - pienenmpi otsapinta-ala. Siinä nyt on selkee yhden totuuden juttu :)

No tuo on kylä totta. Mutta saanen silti epäillä, että ei noilla romuilla jyrkkiä mäkiä juuri nousta.

Mä en kyllä muista olleskaan miten ne mäet ennen nousi. Keskarit on toki kasvaneet vaikka reitit on samat. Mutta menneen ehkä paremman peruskunnon piikkiin.

Enivei. Ajelen siis 120 millin kammilla. En nyt muista että mäennousussa nyt olennaista eroa olisi. Kadenssi on kyllä rivakampi kuin ennen - mutta pystyy noilla töpöillä "runttaamaankin".

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 09:29
Kirjoittaja NikoK
Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää. On kai tämäkin http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp jo mainittu moneen kertaan, sillä minäkin ynnäilin ja hyvin osu mitta. Lyhensin 170->140mm ja välitykset pidin samoina.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 09:41
Kirjoittaja yaana
Anni kirjoitti:

Eihän sitä ny millään etuvetosella nojapyörällä voi ajaa - heitä ny seuraavaks joku leuka ketjuttomasta nojapyörästä... :shock: (Joo, mua ei kukaan täällä vielä tunne joten ehkä voinen mainita että tässä on hiukan sarkasmia.)

Plaston polkutraktori on aika lähellä tätä määritelmää :D
Kuva


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 11:24
Kirjoittaja Pastori
NikoK kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää. On kai tämäkin http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp jo mainittu moneen kertaan, sillä minäkin ynnäilin ja hyvin osu mitta. Lyhensin 170->140mm ja välitykset pidin samoina.

Mulla nää lyheni näin.

172 > 152 (näitä saa valmiina kaupasta (http://www.pyoratohtori.fi/ > kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa)
152 > 130 Tepon lyhentämät > näillä tuntui polvissa ihanalta ja kadenssi nousi sekä helpottui automaagisesti
130 > 120 Sama firma - Tepon kampi lyhensi SRAM 600 kampisetin. Ei enää niin valtaisaa ahaata - mutta mahtavaa miten homma vaan toimii. Tässä tosin vaihtui pyörän tyyppi MBB:ksi. Alkukesän ajelin Pythonilla 130 millin kammilla.

Mulla on vielä yhdet n. 140 milliset jemmassa joissa on ISIS kiinnitys. Aattelin tuupata ne sitten parin viikon päästä Stradaan ja pohtia sitten että riittääkö se vai pitääkö olla lyhemmät.

Tänä kesänä ei siis olleskaan polviongelmia. Taustainfoksi että mulla on kolme leikkausta tossa vasemmassa polvessa takana noita kierukkakorjailuja sekä juoksijan polvi nimistä vaivaa.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 11:48
Kirjoittaja anioni
yaana kirjoitti:
Anni kirjoitti:

Eihän sitä ny millään etuvetosella nojapyörällä voi ajaa - heitä ny seuraavaks joku leuka ketjuttomasta nojapyörästä... :shock: (Joo, mua ei kukaan täällä vielä tunne joten ehkä voinen mainita että tässä on hiukan sarkasmia.)

Plaston polkutraktori on aika lähellä tätä määritelmää :D
Kuva

Hahaa, lapsukaiseni ajaa siis jo kolmipyöräisellä nojakilla... :D Viittasin kuitenkin MirageBikesin Nomadiin.

vaaka kirjoitti:

Anni 5-10 % väestöstä saa apua polvikipuihin, jos ne ovat ruston kulumaperäisiä apteekista reseptittä saatavasta glukosamiinista. Se on samaa luontaista sokeria, jota kroppa tuottaa rustojen rakennusaineeksi. Oletko kokeillut?

En ole kokeillut, en ajatellut että voisi vielä kulumaperäistä kun olen vielö suhteellisen nuori - mutta pistin korvan taakse. Tuo polvikipu taisi iskeä kesälomareissulla ja yhdistin sen kamalan pitkiin ajomatkoihin. Eli tuo on siis kaasujalassa ja nytkin ajaessa tuen kädellä polvitaivetta.

vph kirjoitti:

Aika vaikea uskoa, että tässä kammenpituusasiassa olisi vain yksi totuus, lyhyempi on parempi. Taitaa olla tämäkin asia enempi sekä että ja makuasia vielä lisäksi.
Jokaisella on omat romunsa, polvensa, voimansa ja tavoitteensa. Jos joku tuntuu hyvältä niin se on varmasti hyvä. Kokeilla kannattaa erilaisia pituuksia, jos vaan on viitseliäisyyttä - meille suomalaisillehan se on vielä erinomaisen helppoa (ja edullista!) kun on Tepon laadukas custom-kampipaja "tm".

No tähän itsekin päädyin, voi olla että minulle sopivat kammet olisivatkin jopa alle 120 mm, mutta tilasin nyt kuitenkin 140 mm pituiset. Varmasti mennään oikeaan suuntaan mutta tuskin vielä on ainakaan liian lyhyet. Noilla pärjään varmasti ensi kevääseen, ja jos siltä tuntuu niin varmaan voin vielä samat kammet lähettää kampipajaan lisälyhennykseen.

vaaka kirjoitti:

Oletko kokeillut kampien eteen potkaisun sijaan potku, alas veto, taakse veto ja nosto tyylistä pyörittämistä potkaisun sijaan kammenpyöritystekniikkana? Pyörityksellä potkun sijaan käytetään monipuolisesti lihaksia ja tehoa saa myös lisää niihin mäkien nousuun.

Olen kyllä yrittänyt (ja pystypyörässä käytän kokoajan mäkiä noustessa) mutta tässä tuntuu sujuva pyöritys katkeavan aina kun poljin tulee lähimpään kohtaansa kun jalka on vaan niin koukussa ettei sillä tee enää mitään.

vaaka kirjoitti:

Mitä tehon tuottoon tulee lyhyellä kampien etäisyydellä, intuitiosi vei ennakkoluulosi päinvastaiseen suuntaan faktoista. Lihakset ovat vahvimmillaan liikeratojen keskikohdassa, joten pitkällä kammella polvi suorana tai lähes kurkottaminen vähentää tehon tuottoa. Tuplana turpiin tulee kammen ollessa lähimpänä, kun lihakset lytätään kasaan lyhyeksi ja leveäksi kuin jousi, jonka päällä on paino. Jousi vastustaa liikettä jännitettynä. Niin lihas ja jännekin. Lyhyt kampi on parempi lyttäyksen välttämisessä kuin suoran polven välttämisessä, koska se estetään puomin ja/tai/ehkä penkin säädöillä.

Toki kammet haluan kauas, se on ollut kokoajan selvää. Mutta meinasin tuota kun jalka tekee niin paljon pienempää liikettä, että lähteekö joku lihas pois vaikuttamasta... Mutta se on vain asia jota itse pohdin ja näen kyllä lyhyempiä kampia kokeillessa miltä lihaksissa tuntuu.

NikoK kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eihän toi nyt kovin kallista ole kokeilla. Teetä Tepolla kammet ja kokeile. Pääset epätietoisuudesta.

Samaa mieltä. Kampikokeilun hinta suhteessa pyörän hintaan kumminkin melko pieni. Mutta Annilla taitaa olla nyt enemmän kiinni siitä että saisi päätettyä paljonko lyhentää.

Joo eihän tuo hinnasta oo kiinni, pohdin vain pituutta. Hintaa tullee kaiketi alle 200 euroa tälle kokeilulle, kun täytyy hommata uusi keskiö, BBT-19-avain (jolla saa auki tuon ulkoisen laakerin), joku avain ilmeisesti nelikanttikeskiön kiristämiseen ja kammet Tepolta. Sitten kun tuosta mahdollisesti lähdetään vielä lyhentämään, ei tarvi hommata kuin se kammenirroittaja ja maksaa eräälle kammen lyhentämisestä.

Se kokemusperäinen tieto jonka tästä saa, on niin arvokasta, että voin kyllä muutaman satasen sijoittaa. Jos itse pyöräänkin sijoitin nelisen tonnia, niin tuon verran voi kyllä laittaa että pyörästä tulisi entistä mukavampi.

Hiukan harmittaa että jää nyt sitten tuo Truvativ Firex -kampisarja ja GXP-keskiö 200 kilometrin ajon jälkeen pois käytöstä... Voisin toki koittaa kaupata sen jos en itse keksi käyttöä - ja samaan pakettiin laittaa tuon keskiöavaimen.

Jospa siinä olisi ollut suhteellisen tyhjentävästi jotta tämä sanallinen väittely voidaan hetkeksi lakaista maton alle. Palataan asiaan vuoden päästä pohtiessani paljonko vielä ottaisin kammista pois pituutta... :D


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 12:05
Kirjoittaja tm

Anni, voidaan noihin S600-kampiin tehdä samantien kahdet reiät, eli vaikka pyytämäsi 140 mm ja lisäksi 118 mm (reikien välin on hyvä olla vähintään 22-23 mm). Pääset sitten vertailemaan samantien. Nuo kammet ovat sen verran järeät, että varmasti kestävät tuollaisen.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 12:22
Kirjoittaja anioni
tm kirjoitti:

Anni, voidaan noihin S600-kampiin tehdä samantien kahdet reiät, eli vaikka pyytämäsi 140 mm ja lisäksi 118 mm (reikien välin on hyvä olla vähintään 22-23 mm). Pääset sitten vertailemaan samantien. Nuo kammet ovat sen verran järeät, että varmasti kestävät tuollaisen.

Mut ne olis niin nätit kun olis vaan yksi reikä... Mut joo, anna mennä, onhan niillä sit ihan älyttömän hyvä testailla. :P

Lisäys: Ja jos se 23 mm väli on parempi, ni laita ne lähemmät reiät 117 mm kohdalle.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 12:32
Kirjoittaja Pastori

About kaikissa romupyörissä on nelikanttikeskiö. Ei tarvi olla siis uusi tuomassa lisää kustannuksia. Ja enivei - ne lyhyet kammet saa sit helposti myytyä.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 14:40
Kirjoittaja anioni
Pastori kirjoitti:

About kaikissa romupyörissä on nelikanttikeskiö. Ei tarvi olla siis uusi tuomassa lisää kustannuksia. Ja enivei - ne lyhyet kammet saa sit helposti myytyä.

Hyvä idea muuten, mutta en keksi yhtäkään romupyörää tähän hätään. Ja käsitin että irrotuksessa tarvii vielä yhden ylimääräisen työkalun jota ei kiinnilaittaessa tarvi - siis se kampien irroittaja?

Joo, kauppaan sit lyhyet kammet pois mainostekstillä "lyhyille ajajille sopiva kampisarja".

Tuota vielä ihmettelen, että mitä pitää olla mitat siinä keskiössä, tuolla tm mainitsi että akselin pituus olis 113 mm noille Sramin kammille. Sen akselin ympärillä olevan osan (joka menee sinne putkeen, jonka nimi on ehkä muhvi), sille on olemassa erilaisia mittoja... Ainakin 68, 70 ja 73. Yhtäkkiä ajattelis, että kammista riippuu mikä kuuluu olla niiden erotus jaettuna kahdella. Eli siis käsitän tän näin, että 113/68 ulkoneva akselinosuus on 22,5 mm/puoli. 113/70 se olis 21,5 mm/puoli ja 113/73 jäisi 20 mm/puoli.
Käsitin että tuo lyhempi mitta (68/70/73) mun pitää mitata pyörästä, siis sen putkenpätkän pituus... Sit jossain mainittiin myös erilaisista kierteistä, englantilaisista ja italialaisista... :shock: Kai mullon englantilaiset kierteet ku pyöräkin on englantilainen?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 14:44
Kirjoittaja Wacky

Ei oo nojapuörissä pahemmin näkynyy kuin britti kierrettä, edes italialaisissa nojapyörissä.
Muhvikin on melkein varmasti 68 mm leveä. Ainoastaan uudehkoissa maastopyörissä/läskipyörissä näkee muuta.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 15:46
Kirjoittaja PW

Eikö oo niin, ett esim 68mm keskiöputkeen käy erimittasilla akselilla olevia keskiökasetteja?
Anni: Mittaat sen keskiöputken pituuden ja siihen ostat nelikanttikasettikeskiön, jonka akseli on sen 113mm (Tepon ilmottama) pitkä ja joka käy 68mm putkeen (jos putki on 68mm pitkä). Kasetissa käsittääkseni ilmotetaan sekä akselin pituus, että kasetin pituus = putken pituus.
Viisaammat tyrmätkööt jos miulta meni jotain meni pieleen :roll:


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 17:46
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Eikö oo niin, ett esim 68mm keskiöputkeen käy erimittasilla akselilla olevia keskiökasetteja?
Anni: Mittaat sen keskiöputken pituuden ja siihen ostat nelikanttikasettikeskiön, jonka akseli on sen 113mm (Tepon ilmottama) pitkä ja joka käy 68mm putkeen (jos putki on 68mm pitkä). Kasetissa käsittääkseni ilmotetaan sekä akselin pituus, että kasetin pituus = putken pituus.
Viisaammat tyrmätkööt jos miulta meni jotain meni pieleen :roll:

Juuri näin. Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 18:19
Kirjoittaja tm
Wacky kirjoitti:

...Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.

Tuolla 113 millin akselilla tod.näk. saa ketjulinjan lähimmäksi alkuperäistä. Vaikka akselin pituudessa olisi eroa jokusia millejä suuntaan tai toiseen, niin keskiövaihteen saa vielä hyvin säädettyä toimivaksi.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 26 Elo 2016, 20:47
Kirjoittaja anioni
tm kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

...Keskiö ostettaessa muhvin leveys ja kierteet selville ja sitten akselin mitta jonka haluat. Muhvi on lähes varmasti 68 mm ja kieteet on varmasti BSA, eli britti. Teppo ilmoitti että 113 mm akseli pitää ostaa.

Tuolla 113 millin akselilla tod.näk. saa ketjulinjan lähimmäksi alkuperäistä. Vaikka akselin pituudessa olisi eroa jokusia millejä suuntaan tai toiseen, niin keskiövaihteen saa vielä hyvin säädettyä toimivaksi.

Hienoa että asia on noin yksinkertainen. :)


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 27 Elo 2016, 18:51
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Miksei kukaan täällä tee näitä kammen lyhentäjiä?https://www.google.fi/search?q=poljinka ... shorteners
Nuilla ois helppo kokeilla kampipituuksia. Pitäiskö alkaa ite tekemään? :D

Ei muutaku, alottamista vaille valmis :mrgreen: Noitakin pitänee olla erilaisia, eri kammille :?

Valmiit! Innostuin testaamaan kierteiden tekoa uudella pylväsporalla :D