Sivu 28/59
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Helmi 2014, 09:07
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:Nebulus kirjoitti:mhelander kirjoitti:Voisin huomenna koittaa. Tuskin tuohon on tuuli paljoa nietosta saanu kasattua...
Joo, ei ole juuri lunta kertynyt eilisestä. Läskin kulku-ura löytyy ko. niityn itäreunasta, n. 10 metrin päästä pensasaitoja.
Kävin vetäsemässä vähän kapeamman uran viereen pitkäksi venähtäneen Kempeeleen lenkin lopuksi. Ihan sen ajamaan pystyi mutta en kevyeksi sanoisi, koivet oli valmiiksi spagettia ja 25-32 välitys oli pienin mitä löytyi... nuoskakeli ei tehnyt ajamista ainakaan helpommaksi, takavaihtajan rissat piti rapata tuon mönkimisen jälkeen.
Työmatka kun menee tuosta ohi, niin aamulla bongasin jäljet. Eihän se pahasti mutkitellut.
Jouduitko jalkautumaan penkan kohdalla? Itte en millään saanut kelattua tarpeeksi vauhtia penkan ylitykseen, joten siinä joutui jalkautumaan. Fattyssä on vain yksi eturieska, joten 32/36 on lyhyin välitys. Ensi viikolla laitan General Leen 29-42 -adapterin tilaukseen, kun niitä tulee bike-discountiin myyntiin. Vähän lisää vääntöä nousuihin...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 05 Helmi 2014, 12:05
Kirjoittaja mhelander
Joo pyörätieltä otin kunnolla vauhtia, puolessa välissä oli välillä syvempää ja välillä kovempaa pohjaa. Lopussa oli enemmän lunta ja syke tapissa, sun jäljessä sain etupyörän pyörätielle mutta siitä piti jalkautua.
Kyllä tuo mun värkki ihan kivasti kulkee hangessakin kuten pehmeässä hiekassa, kunhan itse saa määrätä ajolinjat ja vauhdin. Eilen oli vaan narujalat ihan spagettia kun en ole vielä kunnolla palautunut näköjään viime viikon lenkeistä.
Ei muuten yhtään helpottanu kun lenkin alussa alko sähköpyöräilijä roikkumaan kannassa kun pidin 22-25 km/h vauhtia, asia selvisi seuraavissa valoissa. Jätin nöyryyttämättä ja peesasin suosiolla, ajeli GPS:n mukaan 24.5 vauhtia mutta yllättäen ylämäkiin se ei kulkenu kovinkaan kun niissä pysyin hyvin mukana. Omat sykkeet oli kyllä tuolla pöperökelillä ja tuulella silti ihan kisatasolla.
Pisti miettimään että rouvalle tommonen filo jossa 150-250 W sähköapu ja akun helppo irroitus sisällä latausta varten. Kapasiteetia niin että 30-50 kilsaa jaksaa pakottavassa hädässä ajaa avustettuna huonollakin kelillä. Ei ehkä tarvis autoa näin talvellakaan käyttöönsä. Nojari ehkä... delta trike ehkä. Pitää miettiä...
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Helmi 2014, 14:06
Kirjoittaja Hopea
http://blogs.calgaryherald.com/2013/12/ ... r-cycling/
Englantia osaaville ihan hauska juttu lumen esiintymismuodoista talvipyöräilijän näkökulmasta. Sieltä löytyy esim. luonnolumi, jäätikkö, aurattu lumi ja suolasohjo.
Jos siitä jotain puuttuu, niin "autotieltä pyörätielle aurattu lumi" on aika yleisenä lajina poissa.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 20 Helmi 2014, 14:45
Kirjoittaja kuparinen
Hopea kirjoitti:http://blogs.calgaryherald.com/2013/12/ ... r-cycling/
Englantia osaaville ihan hauska juttu lumen esiintymismuodoista talvipyöräilijän näkökulmasta. Sieltä löytyy esim. luonnolumi, jäätikkö, aurattu lumi ja suolasohjo.
Jos siitä jotain puuttuu, niin "autotieltä pyörätielle aurattu lumi" on aika yleisenä lajina poissa.
Hieno uusi sana: snirt = snow+dirt eli jähmeiksi kököiksi pakkautunut kurainen lumi.
Olisiko suomeksi vaikka lura = lumi+kura? 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 27 Loka 2014, 20:05
Kirjoittaja irakas
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 18:11
Kirjoittaja irakas
Ajelin tänään illansuussa SH23:lla reitin Vaajakoski-Rantaraitti-Vaajakoski n. 26 km. Pakkasta oli vaivaiset 2 astetta, mutta, kun uudella 1200 watin moottorilla vauhti kiikkuu kaiken aikaa 25-35 km/h vaiheilla, meinas näpit paleltua vaikka oli tukevat hanskat kädessä. Päätäkin meinas palella vaikka oli kaksi pipoa kypärän alla. Tuli testattua konkreettisesti Ilmatieteen laitoksen kaavio pakkasen purevuudesta:
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content ... /index.php
Kun vie hiiren osoittimen kaavion päälle voi tarkastella eri arvoja.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 18:30
Kirjoittaja jviirret
Nostat sen moottorin varastoon talveksi niin tarkenee
Tai sitten pitää hankkia turkishaalarit ja tuulensuojaa "pyörään" 
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 19:18
Kirjoittaja jviirret
Tuosta tulikin mieleen yrittää löytää ihmisen lämpötehoja eri suoritustasoilla. En pikaisesti löytänyt kuin tämän keskustelun:
http://www.tiede.fi/keskustelu/33314/ke ... _lampoteho
ja sieltä kohdan:
Sattuu olemaan käsillä ammattikirjallisuutta josta löytyy taulukkotietoa.
Keskikokoisen ihmisen aineenvaihdunnan teho, eli se teho millä ihminen myös lämmittää ympäristöään:
nukkuessa 85W
toimistotyö 105-125W
kotityöt 165W(ruuanlaitto) - 470W(siivous)
Taulukon suurin arvo löytyy ylämäkeen kävelystä: 730W (kaltevuus 15%, nopeus 4,8 km/h)
Taulukossa ei ole mainittu juoksua, hiihtoa yms. liikuntalajeja.
Taulukossa tarkoitettu keskikokoinen henkilö (ihon pinta-ala 1,8 m2) lienee jonkin verran kevyempi kuin annettu 80kg. Eli 80-kiloiselle vähän lisää tehoihin.
Ei ole ihme että pyöräillessä tarkenee kun lämpöteho ilmeisesti on yli 500W
Kesällä jopa liian hyvin ja talvellakin sen verran että tarvii pukeutua vähemmän kuin pilkillä istuessa.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 19:39
Kirjoittaja jooseha
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 19:52
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:jviirret kirjoitti:
Ei ole ihme että pyöräillessä tarkenee kun lämpöteho ilmeisesti on yli 500W 
Tämän taulukon mukaan 648W 20km/h:n nopeudessa.
20km/h nopeuteen nollakelissä pystypyörällä riittänee noin 100W tasainen teho, eli lämpöteho on karkeasti kuusin kertainen jalkojen tuottamaan liike-energiaan verrattuna
Ihmisen hyötysuhde siis noin polttomoottorin luokkaa.
Jukka
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 01 Marras 2014, 19:59
Kirjoittaja Härski
Kalorin määritelmän muukaan 2500Kcal päivittäisellä kulutuksella ihmisen keskimääräinen lämpöteho on 120W.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalori
Ilmako mul on melkein aina kuuma, sillä kuolisin varmaa nälkään tolla 2500 kalorin dietillä!
Milläköhän teholla alkoholi palaa elimistössä
Rapulas kun tuppaa hiukan ihmistä hikoiluttamaan.
...tuli vaan mieleen.. 
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 02 Marras 2014, 09:30
Kirjoittaja PW

- 2014-11-02 09.28.31.jpg (156 KiB) Katsottu 2848 kertaa
Talvinojailun ikävin asia, penkille kertyy lunta ja jäätä - joku suoja pitäs värkätä. Pyörätelineen päälle vois tietyst tehdä katoksen tai sitten jokaiseen penkkiin joku huppu, toimis kaupan pihassakin ja muualla.
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 02 Marras 2014, 12:00
Kirjoittaja Härski
Wanhoista autoromuista nypityt jalkotilamatot -kumisena ja painavana- kestää aika hyvin tuiskussakin paikoillaan.
Niitä on kätevä levitellä pikin pihamaata kaikkiin paikkoihin mitä haluaa suojata säältä, esim satulaan! Tyylikkäitä kuin mitkä
!
Ja tyyliasioistahan ei sit saa kinastella!
Semmonen fillarikatos toimii kesällä pirun hyvi vesisadetta vastaan, mut talviaikkaan täytyy ottaa huomioon et lumi tuiskuaa kyl iha joka paikkaan, jos sillä on vaan siihen mahdollisuus.
Eli Suoja aivan kiinni satulaan, tai sit katto ja seinät ympärille. Niin, yks vaihtoehto-satulan- suojaamiseks olis tietty heittää fillari katolleen. Kätevää eikö totta! Tankoon, vaihteisiin yms. se ei tietty auta..
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 02 Marras 2014, 13:12
Kirjoittaja jori
Rinkan sadesuoja sopii nojapyörän istuimeen samasta syystä, kuin rinkkaankin.
Tuossa kuvia niistä, sekä rinkan päällä, että pakattuna.
https://www.google.fi/search?q=rinkan+s ... 22&bih=485
Sellaisen voi ostaa vaikka mistä, mutta myös vaikka täältä: https://www.varusteleka.fi/fi/group/naa ... uojat/1079
Väriä kaipaavat voivat ostaa vähän kalliimmalla täältä: http://www.partioaitta.fi/varusteet/rep ... sadesuojat
Summittain samaan hintaan voi peittää myös koko pyörän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/913120/S ... 81-x-112cm
Re: Talvipyöräily
Lähetetty: 02 Marras 2014, 17:38
Kirjoittaja irakas
Joo, minulla on ollut vuosia juuri tuollainen rinkansuojus. Se on kevyt ja sen voi pitää aina mukana. 