Hyvä ett "sähkövika" korjaantu. Kinneri ehottomasti Nokialle näytille.
Petri
Laitoin ohjausvaijeriin jousen juottamalla metallisilmukoiden avulla:
Jousi pitenee n. 2 mm ohjaussauvojen ääriasennoissa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Tänään kävi hauskasti!
Minulle soitteli tänään nuori veikko (n. 13 v), jonka tapasin viime kesänä Jyväskylän Rantaraitilla. Hän koeajoi silloin velomobiili SH18:n ja oli kovin kiinnostunut. Lupasin silloin, että hän voi, jos haluaa, ottaa ajettavakseen koko härvelin. Tänään hän sitten soitteli, ja hän lähti lyhyen koeajon jälkeen ajeleen Vaajakoskelta Samulinniemelle (matkaa 7 km). Kun en muistanut varoitella, soittelin hänelle perään ja kerroin, että olisi varovainen suuremmissa alamäissä ja vauhdeissa, kun keula voi ruveta väpättämään. Hän kertoi, että hyvin oli selvinnyt Wessmannin mäestä, joka on isohko mäki heti Vaajakoskelta lähdettäessä.
Hän kertoi, että kovasti oli saanut vastaan hymyileviä katseita ja vilkutuksia!
Vähän kyllä jännittää....
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Tänään kävi hauskasti!
Minulle soitteli tänään nuori veikko (n. 13 v), jonka tapasin viime kesänä Jyväskylän Rantaraitilla. Hän koeajoi silloin velomobiili SH18:n ja oli kovin kiinnostunut. Lupasin silloin, että hän voi, jos haluaa, ottaa ajettavakseen koko härvelin. Tänään hän sitten soitteli, ja hän lähti lyhyen koeajon jälkeen ajeleen Vaajakoskelta Samulinniemelle (matkaa 7 km). Kun en muistanut varoitella, soittelin hänelle perään ja kerroin, että olisi varovainen suuremmissa alamäissä ja vauhdeissa, kun keula voi ruveta väpättämään. Hän kertoi, että hyvin oli selvinnyt Wessmannin mäestä, joka on isohko mäki heti Vaajakoskelta lähdettäessä.
Hän kertoi, että kovasti oli saanut vastaan hymyileviä katseita ja vilkutuksia!
Vähän kyllä jännittää....
Hieno, uutta polvea. Pitäskö vanhmpien kanssa kuitenkin puhua, jotta nuoren päähän sais liikenteen vaarat?
Tuon vaäpätyksen sais kahdensauvan ohjauksella pois, itseäni pelottas vaijerin nirhaantuminen ja katkeaimnen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:Tänään kävi hauskasti!
Minulle soitteli tänään nuori veikko (n. 13 v), jonka tapasin viime kesänä Jyväskylän Rantaraitilla. Hän koeajoi silloin velomobiili SH18:n ja oli kovin kiinnostunut. Lupasin silloin, että hän voi, jos haluaa, ottaa ajettavakseen koko härvelin. Tänään hän sitten soitteli, ja hän lähti lyhyen koeajon jälkeen ajeleen Vaajakoskelta Samulinniemelle (matkaa 7 km). Kun en muistanut varoitella, soittelin hänelle perään ja kerroin, että olisi varovainen suuremmissa alamäissä ja vauhdeissa, kun keula voi ruveta väpättämään. Hän kertoi, että hyvin oli selvinnyt Wessmannin mäestä, joka on isohko mäki heti Vaajakoskelta lähdettäessä.
Hän kertoi, että kovasti oli saanut vastaan hymyileviä katseita ja vilkutuksia!
Vähän kyllä jännittää....
Hieno, uutta polvea. Pitäskö vanhmpien kanssa kuitenkin puhua, jotta nuoren päähän sais liikenteen vaarat?
Tuon vaäpätyksen sais kahdensauvan ohjauksella pois, itseäni pelottas vaijerin nirhaantuminen ja katkeaimnen.Petri
Joo, olen toki puhunut vanhempien kanssa. Olen käynyt heidän kotonaan vähän preppaamassa mobiilia ja otin kuvan.
Oli kaveri jo ehtinyt kolaroida pyöräilijän kanssa, joka oli lentänyt yli ja ohjaustanko oli tehnyt pienen reiän kanteen. Onneksi kummallekaan ei ollut sattunut kummempia.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jviirret kirjoitti:Hyvältä näyttää! Nyt vain kampi laakerien varassa jonkun tukien varaan, nouset päälle seisomaan ja poljeskelet esim. seinästä tukea ottaen. Jos se sen kestää niin voi rakennusprojekti edetä. Samallahan sitä voi pyöritellä ja katsoa että hammasrattaan puoleinen akselin pää pysyy suorassa pyöritellessä.
Minkälaiset polkimet tuohon on tulossa? Joku liukulaakerit? Paljoko tuollaiset pallolaakerit maksoi ja paljonko ne painaa?Jukka
Nojapyörässä kuormituksen keston testiin ei riitä polkijan paino. Se ylittyy kyllä. Itse painan 68kg nykyään mutta puntariin polkasin yhdellä jalalla 175 kilon voiman kun oli seinä selän takana.
Projekti kuva albumi: http://s266.photobucket.com/user/Topsiekku/library/
Tops kirjoitti:jviirret kirjoitti:Hyvältä näyttää! Nyt vain kampi laakerien varassa jonkun tukien varaan, nouset päälle seisomaan ja poljeskelet esim. seinästä tukea ottaen. Jos se sen kestää niin voi rakennusprojekti edetä. Samallahan sitä voi pyöritellä ja katsoa että hammasrattaan puoleinen akselin pää pysyy suorassa pyöritellessä.
Minkälaiset polkimet tuohon on tulossa? Joku liukulaakerit? Paljoko tuollaiset pallolaakerit maksoi ja paljonko ne painaa?Nojapyörässä kuormituksen keston testiin ei riitä polkijan paino. Se ylittyy kyllä. Itse painan 68kg nykyään mutta puntariin polkasin yhdellä jalalla 175 kilon voiman kun oli seinä selän takana.
Jos tuollaisilla voimilla polkee niin on syytä vähän harjoitella pyöritystekniikkaa Ei muuten kestä mitkään penkit, kammet ja poljinpuomit kaupallisissa pyörissäkään.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Tops kirjoitti:Nojapyörässä kuormituksen keston testiin ei riitä polkijan paino. Se ylittyy kyllä. Itse painan 68kg nykyään mutta puntariin polkasin yhdellä jalalla 175 kilon voiman kun oli seinä selän takana.
Jos tuollaisilla voimilla polkee niin on syytä vähän harjoitella pyöritystekniikkaa
Ei muuten kestä mitkään penkit, kammet ja poljinpuomit kaupallisissa pyörissäkään.
Maantieajossa tuota tekniikkaa ehkä vähän paremmin saa sovellettua ja kontrolloitua, itse tehtyjä alumiiniosia olen särkenyt mutta muut on kestäneet kutakuinkin. Maasturista olen kuitenkin saanut penkin polkemalla rikki ja ovaalit ketjurattaat mutkille. Siellä kun toisinaan kuten viimeksi Köykkyrin 22.5% nousua puoliväkisin kiivetessä 34-32 välityksillä joutuu koko laite lujille. Kadenssi oli tuolloin liian alhainen ja ei taida 175 kg riittää voimaksi per polkasu.
Jos rakentaa nojakkia kilpakäyttöön niin tämä riski kannattaa tiedostaa rakenteissa. Maasturissa otin tietoisen riskin kun en tehnyt penkille vahvempaa penkin ylätukea. Siitä tuli sitten penkin kylkiluiden murtumat, korjattuna/vahvistettuna on se sitten kestänyt vieläkin kovempaa kyytiä.
Lainaus korjattu. t:MSK
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Mitä ihmettä nämä kolme viimeisintä viestiä tekevät tässä ketjussa? Eikö niiden pitäisi olla ketjussa: "Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus"?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Mitä ihmettä nämä kolme viimeisintä viestiä tekevät tässä ketjussa? Eikö niiden pitäisi olla ketjussa: "Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus"?
Miksi, eihän siinä ketjussa rakenneta sivuketjuista deltaa vaan perinteistä tadpolea?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...