Sivu 29/39
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 29 Elo 2014, 22:28
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 29.08.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4138
Wacky kirjoitti:rutunen kirjoitti:Wacky kirjoitti:En epäile että että valoissa on mitään valittamista talvellakaan. Meidän taloudessa on b+m valoja kolmessa pyörässä ja kaikki toimivat moitteetta säästä riippumatta. Toivottavasti sulla on napadynamo, koska pullomallinen ei välttämättä toimi moitteetta.
No kiva kuulla että pelaavat. Kyllä tulee napadynamo.
Liikkeen mukaan B&M Lumotec Luxos -valoissa on ollut enemmän takuuyhteydenottoja muihin valoihin verrattuna. On niissä paljon tekniikkaakin.
No jos sulla on se Luxos U-malli tulossa niin ongelmia voi tulla. Kirjoittelit tuolla aikasemmin että Eyc. Meillä on Luxos B-malli jossa ei ole ongelmia aiheuttanutta usb laturia ja säätönappia. Valon keila ja teho on vakiona sama eli 70 LUX vain se napista painettava väliaikainen 90 LUX "pitkät" puuttuu. Nojapypyörään se napin kaapeli on naurettavan lyhyt ja joudut kiinnittämään sen etupuomiin ja kurottelemaan sitä sitten.
Uudemmasta Luxos U:sta, jossa johto on kiinteästi kiinni, on olemassa kolmea eri versiota jotka eroavat johtojen pituudessa. Nojakkeihin tarkoitettu on Part # B&M179U160-04991, 160cm length wire to handlebar switch/USB port. Eycin tosiaan mainitsin, se tulee talvipyörään. Nojakkiin olen laittamassa 90 luxin Edelux II -valoa.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 02 Syys 2014, 02:03
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 01.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4156
Koetin lueskella vielä lisää siitä miten nopeasti muilla schraderventtiiliä käyttävillä tippuu rengaspaineet ja löytyi tämmöinen rengaspaineista. Hyvin epäuskoinen olo tuli lukiessa.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 02 Syys 2014, 05:46
Kirjoittaja Wacky
Veikkaan että erot venttiileiden välillä on täysin toissijaisia suhteessa yksittäisten sisäkumien valmistus vaihteluihin. Muista että noita schrader venttiileitä käytetään hurjia määriä ympäri mailmaa eikä niitä renkaita joudu kokoajan pumppailemaan.
"In addition to tube and tubeless tires, Schrader valves of varying diameters are used on many refrigeration and air conditioning systems to allow servicing, including recharging with refrigerant; by plumbers conducting leak-down pressure tests on pipe installations; as a bleeding and test port on the fuel rail of some fuel injected engines; on bicycle air shock absorbers to allow adjustment of air pressure according to riders weight; and in the buoyancy compensator (BC) inflators of SCUBA systems where the ability to easily disconnect an air hose (even underwater) without the loss of tank air is critical. Schrader valves are also widely used in high-pressure hydraulic systems on aircraft.[citation needed] Many domestic fire extinguishers use an internal valve identical to a Schrader valve, but with a lever on top to enable quick release of the pressurized content."
Siinä sulle wikipedian tietoa. Tuo käytön laajuus pitäis jo yksistään kertoa sulle ettei venttiilin suunnittelussa ole kauheasti vikaa.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 02 Syys 2014, 08:20
Kirjoittaja samuel
rutunen kirjoitti:päivämäärä: 01.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4156
Koetin lueskella vielä lisää siitä miten nopeasti muilla schraderventtiiliä käyttävillä tippuu rengaspaineet ja löytyi tämmöinen rengaspaineista. Hyvin epäuskoinen olo tuli lukiessa.
Buahahahaha! Työkaverit alkoi ihmettelemään miksi purskautin aamukahvit pöydälle....

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 02 Syys 2014, 08:22
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Veikkaan että erot venttiileiden välillä on täysin toissijaisia suhteessa yksittäisten sisäkumien valmistus vaihteluihin.
Schrader-venttiili on hyvä kun renkaan ei ole tarvis pitää korkeita paineita, siis sopii leveisiin fillarin renkaisiin. Presta on kehitetty siksi että kilpapyörien kapeisiin renkaisiin saa 10+ bar paineet ja ne myös pysyisivät sisällä ainakin päivän tapahtuman ajan.
Jos ilmaa katoaa renkaasta on siihen yleensä syynä sisärenkaan materiaalivahvuus. Mulla ei montaa sisärenkaallista kiekkoa ole mutta jos sisurina on Contin Race28 niin paineet pysyy noin viikon ilman tarkistamistakin. Race28 Light -sisärenkaalla pitää ilmaa lisätä joka lenkille vaikka olisivat peräkkäisinä päivinä.
Sama pätee myös tubeless-asennuksiin. Schwalbe Furious Fred ja Thunder Burt -renkaat vaatii vähän lisää ilmaa vähintään kerran viikossa, nyt puhutaan 1.2 bar paineista edessä ja 2 bar takana. Yllättäen takarenkaisiin joutuu ilmaa lisäämään noin tuplat useammin kuin eteen. Jos taas on jämymmät renkaat, kuten WTB Bronson Race 2.1-2.2" tai Schwalbe Ice Spiker Pro saman kokoisina niin niillä menee viikkoja samoilla paineilla, kuten auton renkaillakin. Paineet on siinä 1 bar ja 1.7 bar.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 02 Syys 2014, 15:09
Kirjoittaja rutunen
Itsellä noissa omissa schwalbe-sisuskumeissa on se ominaisuus että 7bar->6bar tipahtaa 24 tunnissa mutta 6bar->5bar kestää usean viikon. Näin siis 1,35" leveässä 20" eturenkaassa. 26" takarengas vähän hitaammin. Olenham minä tuosta aiemminkin maininnut tässä päiväkirjassa. Jonkinlaisen käyrän mukaanhan renkaassa on permeaatiota mutta tuo käyrän jyrkkyys tuntuu liian suurelta tässä tapauksessa näin mututuntumalla.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 03 Syys 2014, 08:05
Kirjoittaja kmb
mhelander kirjoitti:Schrader-venttiili on hyvä kun renkaan ei ole tarvis pitää korkeita paineita, siis sopii leveisiin fillarin renkaisiin. Presta on kehitetty siksi että kilpapyörien kapeisiin renkaisiin saa 10+ bar paineet ja ne myös pysyisivät sisällä ainakin päivän tapahtuman ajan.
Kuten esim. Wackyn lainaamassa tekstinpätkässä todetaan, schrader-venttiilejä käytetään erilaisissa korkeita ilmanpaineita vaativissa tarkoituksissa, esimerkiksi ilmaiskareissa. Vai tuleeko ero sisäkumeihin siinä että pitävän Schrader-venttiilin valmistaminen maksaa paljon, jolloin sisäkumeissa käytettäisiin heikompilaatuisia?
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 03 Syys 2014, 08:56
Kirjoittaja jori
kmb kirjoitti:mhelander kirjoitti:Schrader-venttiili on hyvä kun renkaan ei ole tarvis pitää korkeita paineita, siis sopii leveisiin fillarin renkaisiin. Presta on kehitetty siksi että kilpapyörien kapeisiin renkaisiin saa 10+ bar paineet ja ne myös pysyisivät sisällä ainakin päivän tapahtuman ajan.
Kuten esim. Wackyn lainaamassa tekstinpätkässä todetaan, schrader-venttiilejä käytetään erilaisissa korkeita ilmanpaineita vaativissa tarkoituksissa, esimerkiksi ilmaiskareissa. Vai tuleeko ero sisäkumeihin siinä että pitävän Schrader-venttiilin valmistaminen maksaa paljon, jolloin sisäkumeissa käytettäisiin heikompilaatuisia?
Kyllä mielestäni Prestan valmistuskustannukset ovat suuremmat Schraderiin verrattuna. Dunlop on tietysti asia erikseen.

Taitaa olla yksinkertainen syy Schrader-venttiilin suuri koko. Suurta venttiiliä ei saanut kapean vanteen läpi heikentämättä liikaa vannetta -ja painoakin Schraderissa tietysti on enemmän. Presta venttiili on toimintatavaltaan ja rakenteeltaan hyvin Schraderin tapainen. Prestan heikoin puoli on sama kuin vahvuus -koko. Kapean rakenteensa takia se mahtuu pienestä vanteen reiästä, sen saa auki pumppauksen ajaksi, jolloin voidaan mitata rengaspaine tarkasti, mutta ohut ja ohutseinäinen venttiilitappi (varsi) katkeaa helposti kovakouraisessa pumppauksessa.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 04 Syys 2014, 15:10
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 04.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4166
98,4 kg. Tahti on pysynyt hyvänä eli vajaa kilo viikossa lähtenyt.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 06 Syys 2014, 22:40
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 06.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4198
Eilen lähtivät valot tulemaan Saksasta. Kävin kaupungilla kun halusin saattaa kaverin baarista kotiin. Odottelin sitten kävelykadulla nojakin kanssa pari tuntia.
"Moi Timo"
"Haluutko kaljan?"
Hetken mietittyäni luultiinko mua Yön Timoksi koska oli kokomustat vaatteet niin pari kiinnostunutta ihmistä myös pysähtyi kyselemään mistä hankin, miksi päädyin tähän malliin enkä taitettavaan, mites kinnerit, jne. Hyviä peruskysymyksiä ja kivaa keskustelua.
Lisäksi ohi ajoi kaunis nainen tosi kauniilla, muistaakseni 20" leveärenkaisella ja keltavihreävanteisella BMX:lla tai vastaavalla. Meinasin kysyä ovatko ne 20" vai 18" mutta samalla hetkellä hänen ohitseen ajoi vastaan mies, joka katsoi niin tiukasti taakse että tanko meni linkkuun ja seurasi tyylikäs turvahdus pyöränsäpäleiden lennellessä ympäriinsä. Tämä oli pakko mainita koska ensimmäistä kertaa näin livenä tämän klassisen leffakohtauksen, jossa mies tuijottaa naista ja joutuu onnettomuuteen sen takia.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 10 Syys 2014, 08:07
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 10.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4222
97,2 kg
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 14 Syys 2014, 18:45
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 14.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4263
Huomasin että Fuegolla voi jotenkin "stompata". Persaus siis alkaa, kiitos salitreenin, nousta kiihdytyksissä penkistä ylös niin, että roikun polkimen ja hartialinjan varassa.
Tilatut valot ovat jo Suomessa. Olo on kuin joulua odottaisi.
Säädin ohjaustangon ja rungon kiinnityskohdan pultteja kireämmälle ettei ole pienintäkään riskiä että se olisi väljä. Tanko on nyt jäykempi kääntää (duh) mutta liike ei tunnu nykivältä tai epätasaisen jäykältä. Lienee siis säädetty sopivaksi.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 16 Syys 2014, 22:30
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 16.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4290
Koeajatutin yhden asiakkaan nojakilla. Sain työkaverilta vinkin, että Sportsdirectistä saisi halpoja vaatteita. Joissain tuotteissa aleprosentti 90.
Osat saapuivat postissa eilen. Valoista saatu ensivaikutelma oli: ovatpa ne pieniä! Eritoten Edelux II säväytti magneettikytkimellä joka lisää roimasti roiskesuojaa. Kytkimessä ei ole mitään saumoja tai rakoja, mistä vesi pääsee sisään. Valon ohjekirjassakin luki: älä huolla. Eyc tulee talvipyörään jos joku ihmetteli miksi kaksi valoa. Kirjoitan kokemuksia kunhan saan ensi kuun alussa asennettua nuo Fuegoon. Piuhoitus on no problem mutta SONdelux-navan vaihdon teetän Pyöräkellarissa, koska en vieläkään ole opetellut rihtausta.
Tilasin osat Starbikestä, rahti maksoi minulle 7,50€, tilasin muutakin samalla itselleni ja muille. Maksu hoitui vaivattomasti Paypalin kautta. Paketti oli nätisti pakattu ja sisällä oli germaanista vanhoja sanomalehtiä tiivisteenä. Kokonaisaika tilauspäivästä tavaran saapumiseen: 19 vuorokautta. Aika samaa luokkaa kuin aiemminkin ulkomailta tilaillessa.
Keväällä pyörä kaatui parkissa tuulen takia pari kertaa. Oikeanpuoleinen peili löystyi sen verran että kiristys ei enää auttanut. Tärinä liikutti sitä. Löysin toimivan patentin venyttelynauhasta. Pletcher kickstand on hivenen liian pitkä Fuegoon ja pyörä jää todella pystyyn kun sen parkkeeraa. Jos mukana on vain yksi laukki niin se pitää aina laittaa vasemmalle puolelle. Lastauksessakin on otettava huomioon pysty seisonta-asento, jos käytössä on kaksi laukkua.
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 17 Syys 2014, 05:41
Kirjoittaja Wacky
rutunen kirjoitti:Valon ohjekirjassakin luki: älä huolla.
LEDit ei pala loppuun ja jos komponentit on valittu oikein siihen elektroniikkaan niin ne kestää hyvin pitkään, melkein ikuisia. Ei siis tosiaan mitään huollettavaa, lampussa. Pitää vaan katsoa että johdot kestää 
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Lähetetty: 18 Syys 2014, 22:14
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 18.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4295
Etujarruvaijerin ohjausputki on liian pitkä, se oli murtunut kahdesta kohtaa. Paikattu siihen asti kunnes pitää uusia. Murtumisen syy oli pituuden takia muodostunut jyrkkä mutka. Samalla huomasin että etuvaihtajan vaijeri oli hangannut maalipinnan puhki. Lisäksi huomasin sellaisen suunnittelumokan että se aukko tangossa, josta vaijerit pujotetaan tangon sisään, on teräväreunainen. Se kuluttaa suojaputkia kivasti.
Alan googlaamaan Fuegosta kuvia nähdäkseni miten muut ovat pujottaneet vaijerit koska ei tuo nyt vaan käy että ne hankaavat runkoon.
5min myöhemmin: kaikissa kuvissa vaijerit olivat samalla tavalla laitettu. Kaikissa, paitsi Fuego Yivaltessa, jossa ei ollut jyrkkiä mutkia vaijereissa. Kuva ei ole ihanteellinen vertailukohde, koska etuvaihtaja puuttuu. Tuo vaijereiden pujotusreitti on minusta tähän mennessä isoin suunnittelumoka Fuegossa, heti etuputken etäisyyssäädön runkojengojen jälkeen. Vaijereiden kuluminen ei ole nyt niin paha juttu mutta tuo hankaus runkoa vasten kylläkin.
Alla oma tilanne ensiavun jälkeen:
Edit puolta tuntia myöhemmin:
Otin pois nippusiteet (ja sähköteipit) koska google kuvahaun Fuegoissakaan ei niitä ole. Nyt vain etuvaihtajan vaijeri ottaa kiinni runkoon. Lisäsin sen alle suojapalan joka samalla suojaa kulueen kohdan roiskeilta. Aamulla näkee, miten pahasti ottaa kiinni jalkaan 