mhelander kirjoitti:RIssasta oli kokonaan leikkautunut irti sisempi "sivulevy" ja sain kuitenkin ajettua kotiin kun nostin ketjun takaisin "hampaille".
Kotosalla sitten vaihtamaan lowracerista takaisin toista rissaa niin selvisi että tämä särkynyt oli kerralla kulahtanut kokonaan atomeiksi. Ja että lowracerilla, jolla ei muutenkaan kovin montaa tonnia ole ajettu, on rissasta myös hävinnyt yksi hammas...
Runkoputket on kuulemma jo toimitettu kotiosoitteeseen...
Tämä rissa on kaihertanut mielen sopukoissa että pitää ratkaista vaikka uuden rungon rakennuspalikat on kaikki jo käpälässä... ja jostakin juolahti päähän että nythän olisi oiva sauma kokeilla narrow-wide taittorissaa vetopuolella !
Nythän värkissä on narrow-wide ketjuratas valmiiksi:

Ja siinä rullaa 11-vaihteisen ketjut. Toimii erittäin hyvin ja Squirtlube -vahavoitelu pitää ketjun puhtaana ja ketjuratas puskee sotkut ketjun levyjen välistä pois joka edelleen edesauttaa asiassa.
Sori, ei tullut otettua räjähtäneestä rissasta kuvia... rälläköin siitä "hammasrattaan" veks laakerin pesäosaa myöten niin että jäljelle jäi ulompi sivulevy. Tulostin sprocket.exe ohjelmalla 14-piikkisen rattaan jossa keskireikä on sopiva laakeripesän päälle ja viisi kiinnitysreikää kun muovirullassa on viisi sormea.
Sitten paskartelemaan 3mm:n alumiinilevystä ratasta käyttäen Bosch:n sähköporaa pystyporatelineessä, poraviilaa ja jyrsinteriä käyttäen. Mallina käytin 9-vaihteisen ketjua että kulkee ja lopuksi kävin testaamassa 11-vaihteisen ketjun päällä että rullaa.
Lopuksi porasin ne viisi kiinnitysreikää, 3mm: reijät läpi rattaasta ja muovirattaasta päällekkäin, sitten rattaaseen 4mm:n reikä ja muoviin perään M4 kierteet ja perään "sisäpuolelta" M4-ruuvit. Tuli tivi paketti ja pysynee kasassa. Sisäpuolelle ei tule sivulaippaa lainkaan.
Aamulla kun polkasin töihin niin ekat parisataa metriä ratas piti vähän ääntä mutta nopsaan kului "työstöepätarkkuudet" pois ja sitten ketjulinja olikin yhtä hiljainen kuin (melkein ehjällä) muovirissalla.
Pitää napata auringonpaisteessa pari kuvaa. Hampaat on, kuten QX1-ketjurattaassa, reilusti pidemmät kuin normaaleissa rissoissa. Ei ole mitään pelkoa että ketjut hyppäisivät rataalta pois tai edes vääntyilisivät pahemmin kun rissan ja ketjun alapuolella on pultti estämässä kokonaan ketjun tippuminen. Kulumisesta ei tiedä, katsotaan miten käy.
Tuli mieleen että Absolute Black tekee sinkuloihin vapaarattaaseen sopivia narrow-wide rattaita:

Jos 16-piikkinen mahtuisi ja tuollaisen pultilla kiinnitettävän vapaaratas-lukkosokka laakeroinnin rattaalle saisi niin voisi olla ehkä lähes täydellinen maasturin taittorissa.