Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Jaa tuon takia siellä on aina välystä. Kuulostaa siltä ettei tarvi jatkossakaan aukoa niitä Pikaisella juutuupin käytöllä löyty video jossa irroitetaan ja aukaistaan vapaaratas.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jaa tuon takia siellä on aina välystä. Kuulostaa siltä ettei tarvi jatkossakaan aukoa niitä Pikaisella juutuupin käytöllä löyty video jossa irroitetaan ja aukaistaan vapaaratas.
Näytti tuo kuula määrä semmoselta ett miun ei kannata avata tuota Purettua kyllä saan mutt kasaaminen
PW kirjoitti:Purettua kyllä saan mutt kasaaminen
Saa sen kasattuakin jos ei hukkaa yhtään kuulaa. Noin pienet pysyy kiinni vaseliinissa. Eli kuulaura täyteen vaseliinia ja sitten painelee kuulat siihen, pysyvät siinä jos ei kolisuttele...
Jukka
Minä olen pari kertaa onnistunut putsaamaan rahisevan vapaarattaan pesemällä sen bensalla purkamatta. Uitin sitä bensavadissa ja pyörittelin kunnes rahina väheni ja lakkasi. Sitten vain bensa pois ja öljyä tilalle ja kovaa ajoa.
jori kirjoitti:Minä olen pari kertaa onnistunut putsaamaan rahisevan vapaarattaan pesemällä sen bensalla purkamatta. Uitin sitä bensavadissa ja pyörittelin kunnes rahina väheni ja lakkasi. Sitten vain bensa pois ja öljyä tilalle ja kovaa ajoa.
Tämä on ainoa järkevä tapa. Mäkin olen penskana purkanut jokusen pakan ja kaikki olen kasaan saanut mutta aika turhaa puuhaa on.
Tuo huuhtelu voikin olla vaikeempaa vähän laadukkaammalla vapaarataspakalla, olikohan mun SR-Suntour merkkisiä. Niissä on kuparinen tai messinkinen rengas "välysraossa" jonka tehtävä on ollut pitää lika pois ja samalla jos sitä sisöön menee niin ei meinaa saada puhtaaksi millään.
Härski kirjoitti:- klip -
Eli tarkottaa sitä, että kun olet ekaks saanu aseteltua ne noin sata kpl. pikku laakerikuulaa-, vaparattaan osat- jne. paikoilleen ja kiristyksen jälkeen toteat väljäks, on sama rumba alotettava alusta..
Asetellessa huomaa samalla, että muutama kuula onkin hukkunut... toimii hyvin vähän vähemmilläkin kuulilla.
kuparinen kirjoitti:Härski kirjoitti:- klip -
Eli tarkottaa sitä, että kun olet ekaks saanu aseteltua ne noin sata kpl. pikku laakerikuulaa-, vaparattaan osat- jne. paikoilleen ja kiristyksen jälkeen toteat väljäks, on sama rumba alotettava alusta..Asetellessa huomaa samalla, että muutama kuula onkin hukkunut... toimii hyvin vähän vähemmilläkin kuulilla.
Joo, akselin laakeripesästä näyttäs jo yks kuula puuttuvan - liekkö ollukin poissa vai itekö jo hävitin
Kun purkaa pesuvadin päällä, ei tarvi etsiä kuulia ympäri pihaa. Tulee yleensä kyllä mieleen vasta ensimmäisten kuulien karatessa
jooseha kirjoitti:Kun purkaa pesuvadin päällä, ei tarvi etsiä kuulia ympäri pihaa. Tulee yleensä kyllä mieleen vasta ensimmäisten kuulien karatessa
Näin on tälläkertaa oon sitä mieltä ett kuulaa ei oolu siellä kun purin - ehkä jostain löytyy samanlainen - reilu 6mm kuula.
Suihkuttelin tuonne rataspakan väliin aseöljyä ja pyörittelin pakkaa, rohina poistui ja kuuluu enää laakereiden "sirkutusta"
Suihkutin samaa öljyä rälläkän kiinnitys pultin alle josko tuon sais irti - jämähtäny tosi tiukalle, eikä oo hievahtanukaan. Antaa vaikuttaa ja sitten vääntämään.
Ei se kuulaura voi olla aivan täynnä kuulia, koska rasvan (voiteluaineen) täytyy päästä leviämään ja leikkautumaan kuulien välissä. Jos siellä on vaikkapa 52 kuulaa kierroksella, jää kuulien väliin tilaa 1/52 x 3mm = 0,06 mm. Kuulien välissähän on liukutilanne, jossa takana tulevan kuulan etupinta rullaa alas ja edellä kulkevan kuulan takapinta ylös. Tämä väli ei voi olla liian pieni, jottei voiteluaineen viskositeetti jarruta liikaa ja voiteluaine pääsee siirtymään ja tasoittumaan kehälle. Älä siis laita liikaa kuulia uraan, varsinkaan jos käytät paksua voiteluainetta. Raosta kuuien välissä asennusvaiheessa ei tarvitse olla huolissaan, laakerin pyöriessä voiteluainekalvo jakaa ne kuulat sinne kehälle tasavälein.
jori kirjoitti:Ei se kuulaura voi olla aivan täynnä kuulia, koska rasvan (voiteluaineen) täytyy päästä leviämään ja leikkautumaan kuulien välissä. Jos siellä on vaikkapa 52 kuulaa kierroksella, jää kuulien väliin tilaa 1/52 x 3mm = 0,06 mm. Kuulien välissähän on liukutilanne, jossa takana tulevan kuulan etupinta rullaa alas ja edellä kulkevan kuulan takapinta ylös. Tämä väli ei voi olla liian pieni, jottei voiteluaineen viskositeetti jarruta liikaa ja voiteluaine pääsee siirtymään ja tasoittumaan kehälle. Älä siis laita liikaa kuulia uraan, varsinkaan jos käytät paksua voiteluainetta. Raosta kuuien välissä asennusvaiheessa ei tarvitse olla huolissaan, laakerin pyöriessä voiteluainekalvo jakaa ne kuulat sinne kehälle tasavälein.
Joo, kattoin vaan ett toisella puolen oli yks kuula enemmän, ni arvelin ett sieltä puuttuu - no toimii varmaan noinkin. Samanlaisia kuulia jo löytykin.
Kuulat sain yllättävän helposti paikoilleen, vaikka rataspuolen kuulat on syvällä ja ahtaassa. Vähän ihmettelin kun prikkana muttereiden välissä akselilla on tommonen katkastu, "vänkyrälle väännetty" prikka (lukkoprikaks luulin). Yleensä prikat on ollu ihan tavallisia
Joku on avannut sen. Hukannut prikan ja kuulan.
jooseha kirjoitti:Joku on avannut sen. Hukannut prikan ja kuulan.
Niin, eli siel ei siis tarvita tommosta prikkaa?
En ole koskaan tavannut navassa jousiprikkaa. Aina vaan normaaleja tai toiselta puoleltaan karhennettuja. Puuttuva kuula selittyisi samalla tee-se-itse-miehellä.