Sivu 29/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 15:06
Kirjoittaja torneol

Rahoitus olisi varmaan tulossa, jos tehtäisiin semmoisia vempeleitä, jotka helpottaisivat ihmisten arkea oikeasti, eikä näennäisesti. Esim. tuon sähkövispilän kuljetuskapasiteetti on todella rajallinen, samoin kuin oletetut ajo-ominaisuudet muualla kuin tasaisella, lumettomalla asfaltilla. Roudan tai olosuhteiden purema työmatka, jossa sopivasti lunta ja jonkun verran kuljetettavaa on monelle reunaehto. Myös Suomen ulkopuolella.

Nää on enemmän semmoisia ideologisia kukkasia, joista onneksi joku ammentaa jotain. Toinen sieltä, toinen täältä. Ehkä näistä joskus jotain järkevää syntyy.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 15:25
Kirjoittaja wwhv
Vilijami kirjoitti:

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.

itse asiassa yllättävän isoja summia tuntuvat monet
startupit nykyaikana keräävän. pienellä liikevaihdolla
toimiviin yrityksiin ollaan valmiita sijoittamaan suuria
summia vaikka niin monet yritykset ovat jo tehneet
ohareitakin.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 15:46
Kirjoittaja Vilijami

Lähipiirissäni olen seuraillut businessenkelitoimintaa ja oisko se suunnilleen niin, että yksi kahdestakymmenestä jää juuri ja juuri henkiin kitkutellen nollatuloksella ja yksi sadasta lähtee oikeasti lentoon, siis tulee voitollista liiketoimintaa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 17:11
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti:

Tuo Aptera vaikuttaa ensimmäiseltä sähköautolta (tai 3 renkainen L5 luokan moottoripyörähän tuo lienee)

Onkohan siinä kolmipyöräisenä samaa ongelmaa kuin kinnereissä, että jos takarengas räjähtää, niin sitten mennään... Taino, ehkä tuossa on vähän vahvempitekoiset renkaat kuin kinnereissä. Olisin suunnitellut sen nelipyöräiseksi. Kai nelipyörillekin joku sopiva ajoneuvoluokka löytyy.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 18:13
Kirjoittaja Vilijami

Onko tuo renkaan räjähtäminen oikeesti niin iso ongelma? Melko paljon on kaksipyöräisiä moottoripyöriä liikenteessä ja niissä se hallinta vasta huonoksi menee jomman kumman renkaan räjähtäessä, eikä sitä koeta yleiseksi ongelmaksi.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 20:30
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

Lähipiirissäni olen seuraillut businessenkelitoimintaa ja oisko se suunnilleen niin, että yksi kahdestakymmenestä jää juuri ja juuri henkiin kitkutellen nollatuloksella ja yksi sadasta lähtee oikeasti lentoon, siis tulee voitollista liiketoimintaa.

Ja jossain vaiheessa ajettiin mm. työttömiä isolla kädellä yrittäjiksi, mutta jos vain yksi sadasta elää...


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 22:35
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:

Ja jossain vaiheessa ajettiin mm. työttömiä isolla kädellä yrittäjiksi, mutta jos vain yksi sadasta elää...

No näinpä.

Vielä tuosta Apterasta mietteitä:

Suurimmalta osalta ihmisistä puuttuu mittakaavakäsitys, kuinka valtavasti tuotekehitys vie rahaa. Naurattaa katsoa jotain leijonan luola ohjelmaa, jossa näennäissijoitetaan tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja. Ei sillä rahalla tee yhtään mitään. Oma insinöörilopputyöni oli tuollainen tuotekehitys projekti ja siihen jo meni yli 100k€ tilaajan rahaa, ja homma ei ollut sen kummempi kuin polttomoottorin puukaasuttimen seoksensäädön automatisointi. Ja hommani oli vain pieni osa lopullisen puukaasuvoimalaitoksen koko tuotekehityksestä.

Ihan tavallisen perusauton pelkkä moottorinohjaimen ohjelmointi vie noin 10 miestyövuotta, että se saadaan toimimaan joka kuormitus- ja säätilanteessa kunnolla. Ei sitä tule monesti ajateltua, mutta työn määrä on ihan järkyttävän suuri.
Ja kuinka monta tuotekehitettävää kohtaa onkaan autossa? 10? 100? 1000? 10000?
Tältä pohjalta arvioin, että täysin puhtaalta pöydältä kun aletaan autoa tekemään, niin vielä miljoonalla ei kummoista peliä rakenna. Hienon prototyypin kyllä, mutta ei sarjavalmistukseen valmista. Ehkä 10 miljoonaa olis realistinen summa, jolla saisi vaatimattoman mutta toimivan auton sarjavalmistukseen valmiiksi? Vai oisko kuitenkin 100 miljoonaa lähempänä?

Lisäys. Siksi en näe hirveän suurena syntinä sitä, että monesti autojen lopullinen tuotekehitys tehdään kuluttajilla. Ensin himokkaimille ostajille, (joilla on varaa tukea tuotekehitystä) pukataan hienoja uusia puolivalmisteita, joita sitten parannellaan myöhemmin. Merkistä riippumatta, kannattaa ostaa viimeisiä vanhaa korimalleja olevia autoja, eikä todellakaan sitä ensimmäistä uutta korimallia. Varsinkin saksalaisvalmistajilla tämä näkyy jopa häiritsevän selvästi asentajan silmin katsottuna.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 22:59
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:

...Lisäys. Siksi en näe hirveän suurena syntinä sitä, että monesti autojen lopullinen tuotekehitys tehdään kuluttajilla. Ensin himokkaimille ostajille, (joilla on varaa tukea tuotekehitystä) pukataan hienoja uusia puolivalmisteita, joita sitten parannellaan myöhemmin. Merkistä riippumatta, kannattaa ostaa viimeisiä vanhaa korimalleja olevia autoja, eikä todellakaan sitä ensimmäistä uutta korimallia. Varsinkin saksalaisvalmistajilla tämä näkyy jopa häiritsevän selvästi asentajan silmin katsottuna.

VV-konsernin autoista olen kuullut, että järjestys uudessa tekniikassa on ensin Audiin, sitten Volkkariin ja siitä Skodaan ja Seatiin. Liekkö pitää paikkansa. Olen jo "taivaspaikan" yhdellä volkkarilla lunastanut, joten tarkoitus ei ole kokeilla.


Re: Autoilu

Lähetetty: 09 Joulu 2020, 23:46
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:

VV-konsernin autoista olen kuullut, että järjestys uudessa tekniikassa on ensin Audiin, sitten Volkkariin ja siitä Skodaan ja Seatiin. Liekkö pitää paikkansa.

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 03:16
Kirjoittaja ajarmala
Vilijami kirjoitti:

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 08:07
Kirjoittaja janx
ajarmala kirjoitti:

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...

En yhtään tiedä mistä puhut. :wink:

250px-Fiat_Multipla_silver_front.jpeg
250px-Fiat_Multipla_silver_front.jpeg (14.28 KiB) Katsottu 3361 kertaa

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Fiat_Multipla


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 09:00
Kirjoittaja Vilijami
ajarmala kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Make sense. Kalliimmasta halvempaan. Varakkaammat asiakkaat rahoittavat mielummin. :D

Mitenkäs, kun minä olen sortunut autossani italialaiseen tekniikkaan? Kaikkihan varmaankin tietävät, että se näyttää upealta ja design on hienoa, mutta laitteet eivät kestä...

No sen verran pitää loivennella lausumaani, että toden totta italialaiset eivät sorru saksalaismalliseen asiakkaiden mielistelyyn tuotekehittämällä tekniikkaa vapaaehtoisesti. Ainoastaan lakimuutosten edessää taivutaan kehitykseen. Fiat on rakentanut liiketoimintamallinsa ihailtavasti. Tehdään vanhahtavalla ja vaatimattomalla tekniikalla yksinkertaisia edullisia autoja, joihin on jotenkin saatu itseironinen huumorifiilis. Se ei yritäkään olla hyvä auto, mutta niin vaan niitä myydään. Matkailuautopuolella Ducato on ylivoimainen markkinajohtaja -ehkä 90%-, siitä huolimatta että kyseessä on todella huono auto. Ajoasentokin on 50-luvulta tuttu ISA (italian standard ape), jossa ohjauspyörä on liian kaukana ja polkimet liian lähellä. Sähkövikoja on todella paljon ja varoitusvalot vilkkuvat mittaristossa diskohenkeen. Sadevesi valuu jakopäänhihnan väliin ja jäätyessään särkee koneen kylmäkäynnistyksessä. Vaihdelaatikot hajoavat alle 100tkm, ihan kuten 60-luvulla.
Työhommissa oli kaksi uutta Ducatoa vuosimallia 2009. Toiseen tehtiin kone- ja vaihteistoremontti 60tkm kohdalla ja toiseen 80tkm kohdalla. Silti näitä myydään vuodesta toiseen. Täytyy siis ihailla Fiattia, moni ei pysty menestymään näin huonoilla autoilla. :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 17:20
Kirjoittaja Pentti M Reku

Apterasta vielä, ensimmäinen yritys tulla markkinoille kaatui kai 2008 finanssikriisin jälkimaininkeihin. Rahoitusta oli silloin takana mm. Googlelta, mutta valtiotason lainarahoitus kaatui käytännössä kolmipyöräisyyteen. 2011 yhtiö maksoi ennakkotilaajille rahat takaisin, toivottavasti korona ei aja samaan tällä kertaa. Lisää wikipediassa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Aptera_Motors#History

Videon autossa onkin peilien tilalla kamerat, toisin kuin aiemmin postaamassani prototyypin kuvassa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 18:06
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Niinhän nämä startupit on kaikki. Rahoituksen puutteeseen tahtovat hiipua.

Miettikääpäs tätä, kuinka suuri valta on pankinjohtajalla siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy; keskuspankin johtajalla tietysti keskeisin. :?


Re: Autoilu

Lähetetty: 10 Joulu 2020, 21:11
Kirjoittaja Vilijami

Niin. Mato Valtonen kiteytti asian "Hullut vie maailmaa eteenpäin, viisaat koittaa pitää sitä pystyssä"

Ei tästä mitään tulisi, jos kaikki olisivat tällaisia -itseni kaltaisia- pelle pelottomia. Jonkun pitää arvioida, mihin rahavaroja tulee sijoittaa.