Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ari Jyväskylän huippu-urheilun tutkimuskeskus on nimeltään kihu ja se saattoi olla URL myös .fi päätteellä.

Anni olet jo puolet matkasta taittanut, kun osaat pystärillä pyörittää, kun aivosi tietävät idean, miten se tehdään ja miltä se tuntuu pystärissä. Minulla karvan liian isossa (käytettynä hyvä diili) triathlon pyörässä 172,5 mm kammet ja nojakissa 160 mm ja kylmällä aloitin liian kireillä pöksyillä. Sama vaiva, ihan tönkkönä jalka kammen taka-asennossa. Liian pieni halkaisija lahkeessa reiden kohdalla ei auttanut radikaalimpaa polven ja peffan lyhyyttä leikkauksessa. Jälkikäteen älysin toisen ongelman pääni sisältä. Käsi pystyyn, kuka kaksipyöräisellä nojakilla makaavassa asennossa oli paskan jäykkänä muka tasapainoa varmistamassa? Hep! Seurauksena oli väsy ja huono tasapaino sekä heiluminen ynnä mahdottomuus ajaa jyrkkää mäkeä yhtä linjaa pitkin. Kun rentoutui, tasapaino parani ja linjanpitokyky.

Rentoutumisen merkitys kirkastui, kun oli facepalm hetki jalkojen lihasten käytöstä, kun tajusin, että mäessä "tuotan voimaa" kuten painon nostossa kiristämällä tietoisesti lihaksia. Väsytin jalkoja, nostin sykettä ja hengitystiheyttä sekä olin turhan väsynyt mäen päällä. Jälkikäteen kokeilin rentoutumisen ahaa elämystä korkeaan kadenssiin tasamaallakin maksimikadenssitreeniin. Kun älysin, että kyllä lihas jännittyy itsestään työtä tehdessä, ei sitä tarvitse jännittää yhtään lisää. Jos sen virheen tekee, nousukyky ja kestävyys putoavat ja sprintissä kadenssi kärsii. Urheilukommentaattorit ovat vuosia viljelleet niksiä pikajuoksussa rennon näköisestä tekemisestä huippusuorituksessa. Sama pätee pyörällä, irvistä ja rassaat kroppaa tavalla, joka hidastaa sinua. Allekirjoituskelpoinen aforismi.

Kun ajoin nojakilla ennen Nokiaa, ei minultakaan sujunut riittävän suurissa housuissa taka-asennosta pyöritys, vaikka viime vuonna onnistuin. Korjautui tunnin ajossa. Teoriassa tietäminen, miten homma menee pystärillä sujuu, ei tarkoita käytännön onnistumista nojakilla. Lihakset ja jänteet lisäävät sikana vastusta, kun niitä litistetään päistä toisiaan kohden, kuten jousikin vastustaa enemmän lyhentyessään. Siksi muuntokoulutusta pystäripyörityksestä nojapyöritykseen helpottaa valtavasti automaattinen jännityksen purku reiden yläpäässä lyhyellä kammella. Se ei tarkoita automaattista onnistumista, vaan tietoista ohjausta vaaditaan. Tosi pienellä kadenssilla ehtii ajatella ja toteuttaa runttaus, alas, veto taakse, nosto mantraa. Jossain vaiheessa helpottuu tuon virheellisen 90 asteen mutkien teko ja saa pyöristettyä kulmia. Sitten satoihin kulmiin hionta, kunnes kengän yläpinta venyy jalkapöydän tehdessä "keskipakoa" voimalla koko kampikierroksen. Voila pyörität täydellistä ympyrää tuossa vaiheessa ja tärkänä pointtina, et lyhyemmällä halkaisijalla kuin klossin ääripäiden halkaisija. Jos 140+ 2x klossien korkeus halkaisijaa pienemmällä halkaisijalla yrittää pyörittää, yrität taivuttaa kampea, et liikuttaa sitä täydellä hyötysuhteella. Sekin oli ei (kirosana) hetki, kun tuon älysin.

sompi
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja sompi »

Voisiko kampi-tohtori tehdä myös minulle tuollaiset 140mm kammet? Palasin eilen 10 päivän reissusta ja oli kova hinku nojailemaan. No tänään sitten kävin 50 kilsaa aamusta eksyilemässä Kiimingin montuisilla pyöräteillä ja hieman meinaa tuo toinen polvi edelleen ärtyä. Olisi siis mukava kokeilla tuon lyhyemmän kammen vaikutusta noihin polvi-ongelmiin. Keskimmäiset varpaat eivät sentään enää puudu kuten aluksi meinasivat tehdä (mistä lie sekin johtui).

Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan. Kaksi isompaa ratasta on kiinni samoilla ruuveilla (varmaan myös Sram S600) ja kierteet niissä on sen verran sopivat ettei pelkästään yhtä ratasta saa kiristettyä kampeen. Akselin leveys on kuitenkin tuo vaadittava 113 mm ja nelikanttikeskiö.

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017-2024

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kammenlyhennyssarja asennettuna paikoilleen. Polkimen leventimetkin kävivät tarpeettomiksi, kun tämä lyhennyssarja levittää q-factoria samalla. Ei ehkä kauneimmat, mutta onpahan omatekoiset :D
Tässä lyhentyi kammet 152 --> 130mm.

Liitteet
20160828_194608.jpg
20160828_194608.jpg (125.41 KiB) Katsottu 3277 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

sompi kirjoitti:

Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan.

Älä mene poistelemaan etukäteen pienempiä rattaita lyhennetyistä kammista. Voivat vielä tulla tarpeeseen, tai mistäs minä tiedän minkälainen supermies sitä on polkemassa?

sompi
Viestit: 88
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja sompi »

Vilijami kirjoitti:
sompi kirjoitti:

Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan.

Älä mene poistelemaan etukäteen pienempiä rattaita lyhennetyistä kammista. Voivat vielä tulla tarpeeseen, tai mistäs minä tiedän minkälainen supermies sitä on polkemassa?

No joo oikeassa olet, voihan ne toki pitää paikallaa niin näkee mitä rattaita sitä todella tarvitsee noilla lyhyemmillä kammilla. Tosin vaihtajaa tuskin alan enää ruuvaamaan takaisin.

ps. pidän alushousuni yleensä housuista alimmaisimpana 8)

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017-2024

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

sompi kirjoitti:

Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella?

Pienin on kiinni omilla ruuveillaan joten sen poisto käy helposti.
Keskimmäinen on samoissa pulteissa kuin suurin. Sen poistaminen vaatii lyhyemmät pultit tai prikat rattaan tilalle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

sompi kirjoitti:

Tosin vaihtajaa tuskin alan enää ruuvaamaan takaisin.

Ei etuvaihtajaa tarvi. Omistakin olen riiponut pois rumat ja hankaavat etuvaihtajat, mutta jos yhtäkkiä joutuu vuoristoon niin on mahdollista potkiskella kengänkärjellä ketju pienemmälle rattaalle, kunhan ne on vaan paikoillaan. :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

sompi kirjoitti:

Voisiko kampi-tohtori tehdä myös minulle tuollaiset 140mm kammet? Palasin eilen 10 päivän reissusta ja oli kova hinku nojailemaan. No tänään sitten kävin 50 kilsaa aamusta eksyilemässä Kiimingin montuisilla pyöräteillä ja hieman meinaa tuo toinen polvi edelleen ärtyä. Olisi siis mukava kokeilla tuon lyhyemmän kammen vaikutusta noihin polvi-ongelmiin. Keskimmäiset varpaat eivät sentään enää puudu kuten aluksi meinasivat tehdä (mistä lie sekin johtui).

Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan. Kaksi isompaa ratasta on kiinni samoilla ruuveilla (varmaan myös Sram S600) ja kierteet niissä on sen verran sopivat ettei pelkästään yhtä ratasta saa kiristettyä kampeen. Akselin leveys on kuitenkin tuo vaadittava 113mm ja nelikanttikeskiö.

Kyllähän tuo 140 millisten kampien värkkäys onnistuu, voi toisin mennä parisen viikkoa ennenkuin perille saapuvat.
Kannattanee jättää aluksi nuo kaksi isointa ratasta paikoilleen, ja ruuvailla 32-hampainen pois vasta kokeilun jälkeen, jos siltä vielä tuntuu.

Laita yv:llä postitustiedot ja puhelinnumerosi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Shimano ainakin antaa avaruuttajia mukaan kun keskiö on 73 mm muhviin tarkoitettu, mut enpä tullu tarkistaneeksi että se oli sellainen. En usko että menee kiltisti kirstämällä 68 mm muhviin vaan väliin pitäisi saada noita avaruutajia.
Akselinmitta vaikuttaa aika oleellisesti ketjulinjaan ja kampi vaikuttaa miten syvälle akseliin se istuu ainakin nelikanttisissa, mutta octalinkeissä se syvyys on vakioitu joten ihan niin hurjaa variaatioita akseleissa ei ole enää.

Mikäs se avaruuttaja on, iso ja paksu prikka?
Tuli Hollowtech kammet Tepolta ja ny pitäs se octalink keskiö johonkin tuupata, 73mm keskiöputkee ei oo tullu vastaan. Tai sitten laitan halkastuun klemmarikiristettyyn putkeen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Avaruuttaja lienee adapteribrikka, jonka tarkoitus on siirtää kiinnityksen sijaintia. Näkyy tuossa kuvassa kolmen nippuna. Englanniksi tuo on "spacer". 73-68=5, eli eroa on 2,5 mm puolellaan.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!

Noissa octalinkeissä tarvitaan, sillä niissä on laakerit noissa keskiöholkin ulkopuolille ruuvattavissa holkeissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!

Noissa octalinkeissä tarvitaan, sillä niissä on laakerit noissa keskiöholkin ulkopuolille ruuvattavissa holkeissa.

Noi ei ole octalink keskiötä. No on hollowtech keskiöitä. Octalink keskiät tulee samanlaisissa paketeissa kuin nelikantti keskiöt, eli periaatteessa voisi laittaa kiinni klemmareilla, mutta en oikein suosittelis edes niihin tätä kiinnitystä.

Kuva

Ero on päissä jotka vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen akselien pituus kirjoon joka on paljon pienempi muilla kuin nelikanttisilla kun kaikki kampisarjat asettuu yhtä syvälle akselille.

Kuva

Petri, sä voit jostain taikoa sopivat 2,5 mm paksut prikat kuppien molempiin päihin. esim. leikkaamalla jostain kesiö muhvista josta ensi poistat kierteet.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Ok, kiitos Wacky. :) Nämä kauppanimet eivät ole oikein ominta alaani. :oops: Tuossa tuli hienosti esiteltyä kuvin nuo kasettikeskiöt nelikantista kahteen erilaiseen kahdeksanspooriseen. Mitäs ne Hollowtechit sitten ovat. Siis nuo, joista minä laitoin kuvan. Mikä niiden ideana on muu kuin se, että laakerit saadaan mahdollisimman lähelle kampia. Onkos niissäkin vielä erilainen kampispooraus. :?

ED. Googlaus selvitti. Niissä ontto akseli on kiinni rattaallisessa kammessa ja vain toinen kampi kiinnitetään akseliin. Akselissa on tiheä spooraus ja kiinnitys on clamppimäisesti.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Sram S600 -kammet Annille, uudet reiät 140 ja 117 mm:n kohdilla:

P1130374_500.jpg
P1130374_500.jpg (99.7 KiB) Katsottu 3113 kertaa
Vastaa Viestiin