Sivu 29/59
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 06:06
Kirjoittaja vaaka
Ari Jyväskylän huippu-urheilun tutkimuskeskus on nimeltään kihu ja se saattoi olla URL myös .fi päätteellä.
Anni olet jo puolet matkasta taittanut, kun osaat pystärillä pyörittää, kun aivosi tietävät idean, miten se tehdään ja miltä se tuntuu pystärissä. Minulla karvan liian isossa (käytettynä hyvä diili) triathlon pyörässä 172,5 mm kammet ja nojakissa 160 mm ja kylmällä aloitin liian kireillä pöksyillä. Sama vaiva, ihan tönkkönä jalka kammen taka-asennossa. Liian pieni halkaisija lahkeessa reiden kohdalla ei auttanut radikaalimpaa polven ja peffan lyhyyttä leikkauksessa. Jälkikäteen älysin toisen ongelman pääni sisältä. Käsi pystyyn, kuka kaksipyöräisellä nojakilla makaavassa asennossa oli paskan jäykkänä muka tasapainoa varmistamassa? Hep! Seurauksena oli väsy ja huono tasapaino sekä heiluminen ynnä mahdottomuus ajaa jyrkkää mäkeä yhtä linjaa pitkin. Kun rentoutui, tasapaino parani ja linjanpitokyky.
Rentoutumisen merkitys kirkastui, kun oli facepalm hetki jalkojen lihasten käytöstä, kun tajusin, että mäessä "tuotan voimaa" kuten painon nostossa kiristämällä tietoisesti lihaksia. Väsytin jalkoja, nostin sykettä ja hengitystiheyttä sekä olin turhan väsynyt mäen päällä. Jälkikäteen kokeilin rentoutumisen ahaa elämystä korkeaan kadenssiin tasamaallakin maksimikadenssitreeniin. Kun älysin, että kyllä lihas jännittyy itsestään työtä tehdessä, ei sitä tarvitse jännittää yhtään lisää. Jos sen virheen tekee, nousukyky ja kestävyys putoavat ja sprintissä kadenssi kärsii. Urheilukommentaattorit ovat vuosia viljelleet niksiä pikajuoksussa rennon näköisestä tekemisestä huippusuorituksessa. Sama pätee pyörällä, irvistä ja rassaat kroppaa tavalla, joka hidastaa sinua. Allekirjoituskelpoinen aforismi.
Kun ajoin nojakilla ennen Nokiaa, ei minultakaan sujunut riittävän suurissa housuissa taka-asennosta pyöritys, vaikka viime vuonna onnistuin. Korjautui tunnin ajossa. Teoriassa tietäminen, miten homma menee pystärillä sujuu, ei tarkoita käytännön onnistumista nojakilla. Lihakset ja jänteet lisäävät sikana vastusta, kun niitä litistetään päistä toisiaan kohden, kuten jousikin vastustaa enemmän lyhentyessään. Siksi muuntokoulutusta pystäripyörityksestä nojapyöritykseen helpottaa valtavasti automaattinen jännityksen purku reiden yläpäässä lyhyellä kammella. Se ei tarkoita automaattista onnistumista, vaan tietoista ohjausta vaaditaan. Tosi pienellä kadenssilla ehtii ajatella ja toteuttaa runttaus, alas, veto taakse, nosto mantraa. Jossain vaiheessa helpottuu tuon virheellisen 90 asteen mutkien teko ja saa pyöristettyä kulmia. Sitten satoihin kulmiin hionta, kunnes kengän yläpinta venyy jalkapöydän tehdessä "keskipakoa" voimalla koko kampikierroksen. Voila pyörität täydellistä ympyrää tuossa vaiheessa ja tärkänä pointtina, et lyhyemmällä halkaisijalla kuin klossin ääripäiden halkaisija. Jos 140+ 2x klossien korkeus halkaisijaa pienemmällä halkaisijalla yrittää pyörittää, yrität taivuttaa kampea, et liikuttaa sitä täydellä hyötysuhteella. Sekin oli ei (kirosana) hetki, kun tuon älysin.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 17:19
Kirjoittaja sompi
Voisiko kampi-tohtori tehdä myös minulle tuollaiset 140mm kammet? Palasin eilen 10 päivän reissusta ja oli kova hinku nojailemaan. No tänään sitten kävin 50 kilsaa aamusta eksyilemässä Kiimingin montuisilla pyöräteillä ja hieman meinaa tuo toinen polvi edelleen ärtyä. Olisi siis mukava kokeilla tuon lyhyemmän kammen vaikutusta noihin polvi-ongelmiin. Keskimmäiset varpaat eivät sentään enää puudu kuten aluksi meinasivat tehdä (mistä lie sekin johtui).
Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan. Kaksi isompaa ratasta on kiinni samoilla ruuveilla (varmaan myös Sram S600) ja kierteet niissä on sen verran sopivat ettei pelkästään yhtä ratasta saa kiristettyä kampeen. Akselin leveys on kuitenkin tuo vaadittava 113 mm ja nelikanttikeskiö.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 19:51
Kirjoittaja Vilijami
Kammenlyhennyssarja asennettuna paikoilleen. Polkimen leventimetkin kävivät tarpeettomiksi, kun tämä lyhennyssarja levittää q-factoria samalla. Ei ehkä kauneimmat, mutta onpahan omatekoiset 
Tässä lyhentyi kammet 152 --> 130mm.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 19:59
Kirjoittaja Vilijami
sompi kirjoitti:
Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan.
Älä mene poistelemaan etukäteen pienempiä rattaita lyhennetyistä kammista. Voivat vielä tulla tarpeeseen, tai mistäs minä tiedän minkälainen supermies sitä on polkemassa?
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 20:07
Kirjoittaja sompi
Vilijami kirjoitti:sompi kirjoitti:
Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan.
Älä mene poistelemaan etukäteen pienempiä rattaita lyhennetyistä kammista. Voivat vielä tulla tarpeeseen, tai mistäs minä tiedän minkälainen supermies sitä on polkemassa?
No joo oikeassa olet, voihan ne toki pitää paikallaa niin näkee mitä rattaita sitä todella tarvitsee noilla lyhyemmillä kammilla. Tosin vaihtajaa tuskin alan enää ruuvaamaan takaisin.
ps. pidän alushousuni yleensä housuista alimmaisimpana 
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 20:08
Kirjoittaja jooseha
sompi kirjoitti:
Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella?
Pienin on kiinni omilla ruuveillaan joten sen poisto käy helposti.
Keskimmäinen on samoissa pulteissa kuin suurin. Sen poistaminen vaatii lyhyemmät pultit tai prikat rattaan tilalle.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 20:15
Kirjoittaja Vilijami
sompi kirjoitti: Tosin vaihtajaa tuskin alan enää ruuvaamaan takaisin.
Ei etuvaihtajaa tarvi. Omistakin olen riiponut pois rumat ja hankaavat etuvaihtajat, mutta jos yhtäkkiä joutuu vuoristoon niin on mahdollista potkiskella kengänkärjellä ketju pienemmälle rattaalle, kunhan ne on vaan paikoillaan. 
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 28 Elo 2016, 23:25
Kirjoittaja tm
sompi kirjoitti:Voisiko kampi-tohtori tehdä myös minulle tuollaiset 140mm kammet? Palasin eilen 10 päivän reissusta ja oli kova hinku nojailemaan. No tänään sitten kävin 50 kilsaa aamusta eksyilemässä Kiimingin montuisilla pyöräteillä ja hieman meinaa tuo toinen polvi edelleen ärtyä. Olisi siis mukava kokeilla tuon lyhyemmän kammen vaikutusta noihin polvi-ongelmiin. Keskimmäiset varpaat eivät sentään enää puudu kuten aluksi meinasivat tehdä (mistä lie sekin johtui).
Onnistuneeko tuosta Sram S600 kammen pakasta poistaa noita kahta pienempää (22,32) ratasta, kun ajan nykyisinkin pelkästään 42 -rattaisella? Olen siis poistanut koko etuvaihtajan omasta pyörästä sekä pienimmän rattaan. Kaksi isompaa ratasta on kiinni samoilla ruuveilla (varmaan myös Sram S600) ja kierteet niissä on sen verran sopivat ettei pelkästään yhtä ratasta saa kiristettyä kampeen. Akselin leveys on kuitenkin tuo vaadittava 113mm ja nelikanttikeskiö.
Kyllähän tuo 140 millisten kampien värkkäys onnistuu, voi toisin mennä parisen viikkoa ennenkuin perille saapuvat.
Kannattanee jättää aluksi nuo kaksi isointa ratasta paikoilleen, ja ruuvailla 32-hampainen pois vasta kokeilun jälkeen, jos siltä vielä tuntuu.
Laita yv:llä postitustiedot ja puhelinnumerosi.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 18:29
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:Shimano ainakin antaa avaruuttajia mukaan kun keskiö on 73 mm muhviin tarkoitettu, mut enpä tullu tarkistaneeksi että se oli sellainen. En usko että menee kiltisti kirstämällä 68 mm muhviin vaan väliin pitäisi saada noita avaruutajia.
Akselinmitta vaikuttaa aika oleellisesti ketjulinjaan ja kampi vaikuttaa miten syvälle akseliin se istuu ainakin nelikanttisissa, mutta octalinkeissä se syvyys on vakioitu joten ihan niin hurjaa variaatioita akseleissa ei ole enää.
Mikäs se avaruuttaja on, iso ja paksu prikka?
Tuli Hollowtech kammet Tepolta ja ny pitäs se octalink keskiö johonkin tuupata, 73mm keskiöputkee ei oo tullu vastaan. Tai sitten laitan halkastuun klemmarikiristettyyn putkeen.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 18:49
Kirjoittaja Pastori
Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 18:52
Kirjoittaja jori
Avaruuttaja lienee adapteribrikka, jonka tarkoitus on siirtää kiinnityksen sijaintia. Näkyy tuossa kuvassa kolmen nippuna. Englanniksi tuo on "spacer". 73-68=5, eli eroa on 2,5 mm puolellaan.

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 18:53
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!
Noissa octalinkeissä tarvitaan, sillä niissä on laakerit noissa keskiöholkin ulkopuolille ruuvattavissa holkeissa.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 19:13
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Tarviiks nojapyörässä keskiöputkee? Ei. Pistä se keskiö klemmarilla kiinni!
Noissa octalinkeissä tarvitaan, sillä niissä on laakerit noissa keskiöholkin ulkopuolille ruuvattavissa holkeissa.
Noi ei ole octalink keskiötä. No on hollowtech keskiöitä. Octalink keskiät tulee samanlaisissa paketeissa kuin nelikantti keskiöt, eli periaatteessa voisi laittaa kiinni klemmareilla, mutta en oikein suosittelis edes niihin tätä kiinnitystä.

Ero on päissä jotka vaikuttaa aika ratkaisevasti siihen akselien pituus kirjoon joka on paljon pienempi muilla kuin nelikanttisilla kun kaikki kampisarjat asettuu yhtä syvälle akselille.

Petri, sä voit jostain taikoa sopivat 2,5 mm paksut prikat kuppien molempiin päihin. esim. leikkaamalla jostain kesiö muhvista josta ensi poistat kierteet.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 19:41
Kirjoittaja jori
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lähetetty: 29 Elo 2016, 22:23
Kirjoittaja tm
Sram S600 -kammet Annille, uudet reiät 140 ja 117 mm:n kohdilla:

- P1130374_500.jpg (99.7 KiB) Katsottu 3120 kertaa