Sivu 30/84
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 15:25
Kirjoittaja Premnas
Ääk. Tänään mietin jo aika tosissani että pitäisikö tuosta kaksipyöräisestäkin yrittää tehdä jonkin sortin talvipyörää. Aamulla meni peräkanaa 3 pystypyöräilijää ohi kun itse puuskutin menemään eikä siltikään millään liikkunut. Hirveä vastus! Kaksipyöräisten kuskeilla sen sijaan näytti menevän niin kepeästi. Ihan kateellisuus iski! Aletaan olla jo aika lähellä sitä pistettä että pyöräilemisen keveys menee kaatumispelon edelle. En mä silti jäisellä lähtisi kaksipyöräisellä ajamaan mutta ei tuo lumi nyt niin liukasta ole. Ehkä eniten huolettaa urat. En kyllä tiedä millaisia kiekkoja tohon cheetahiin voisi asentaa. Taakse jos laittaa leveämpää niin boksi luultavasti pitää irrottaa ja edessä haarukka ei ole millekään hervottoman suurikokoiselle renkaalle tarkoitettu. Sekin on sitten taas että kulkeeko kaksipyöräinen, jonka etupää on 406-kokoa, yhtään sen kevyemmin kuin trike. Tai järjellä ajattelisin että tietty, koska tekee vain yhtä rengasuraa, on kevyempi ja ilmanvastus tuulisella pienempi koska makaavampi ajoasento.
Kaksipyöräisen uudet kammet saapuivat tänään, joten kohtahan tässä pääsee remppahommiin. Nyt on kieltämättä aika innostunut olo!
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:01
Kirjoittaja jooseha
Selkänoja vaan niin pystyyn kuin menee niin se kaksirenkainen voi olla yllättävänkin hyvän tuntuinen. Jalat kun saa laskettua jarruttaessa tukevasti maahan. Ei kaadu vaikka renkaat olisi lukossa. Ainakin oma clwb:ni on liukkaalla paljon tukevamman tuntuinen kuin nuo maattaen ajettavat 
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:06
Kirjoittaja jviirret
Iso osa kaksipyöräisen nojakin raskaudesta talvikelillä on tasapainoilua. Ollakseen hyvä talvinojakki pitää pyörän olla sellainen että sillä on helppo ajaa hitaasti.
Tästä pienipyöräisestä clwb:stä

jäi talviajossa paljon paremmat muistot kuin pitkästä lwb:stä

CLWB rullasi varkmasti paljon huonommin, mutta koska tasapainoilu ei ollut jakuvaa heilumista niin pystyi ajamaan hitaasti mukavemmin.
26/26LWB:llä taas joutui ajamaan kovempaa jotta tasapinoilun ohjausliikkeet pysyivät kohtuullisina ja siltikin ajo oli vaikeampaa kun eturengas kellui lumessa ja takarengas upposi ja seuraili uria.
En usko että matala nojakkisi on mitenkään hyvä talvipyörä lumisella tiellä, juuri samasta syystä. Siinä tosin tasapainoilua ei vaikeuta pitkä akseliväli vaan matala painopiste ja loiva nojakulma. Mikäänhän ei estä kokeilemasta, eikä kokeilua varten kannata renkaita alkaa vaihtamaan...
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:13
Kirjoittaja Premnas
Jep, noin se varmasti menee.
Pitäisi vaan vielä keksiä miten toteuttaa tämä idea. Onkohan sillä väliä että onko talvikiekossa samankokoinen jarrulevy? Tuossahan on jättikokoinen jarrulevy tuossa kesäkiekossa. Luin äsken jotain talvinojakkikeskustelua, aika hurjan leveitä renkaita oli laitettu yllättävän kapeisiin vanteisiin.
Meinaatko Jukka että noilla nykyisillä 28-millisillä slikseillä saa luotettavan kuvan talviajettavuudesta? Eihän niillä ole minkäänlaista kantoa lumessa ja tuskin pitoakaan. Ei se kaksipyöräinen varmaan olekaan mikään hyvä talviajokki, mutta silti houkuttaa kokeilla jos sillä kulkisi kevyemmin..
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:46
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:Meinaatko Jukka että noilla nykyisillä 28-millisillä slikseillä saa luotettavan kuvan talviajettavuudesta?
Kunhan et peilijäälle tai epätasaiseksi pottupelloksi poletulle tielle lähde. Hyvin hoidetulla pakkaslumipintaisella pyörätiellä voit ihan huoletta kokeilla. Pakkaslumessa kapea kumi rulla leveää kevyemmin kun ei tamppaa niin leveää uraa. Epätasaisella alustalla ja nuoskaloskapa*kassa taas paksu kumi toimii paremmin kun ei kahlaa niin syvällä eikä lähde luiruamaan uriin.
Aluksi kannattaa tietenkin ottaa kaikki kallis irti mikä kaatuessa voi hajota...
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:58
Kirjoittaja Premnas
Hmm, voikin olla haasteellinen tehtävä löytää sopivan tasaista alustaa, täällä on aika tehokkaasti tampattu perunapelloiksi tiet. Toisaalta en uskalla kokeilla toisten ihmisten seassa tuota. Ehkä pimeinä yön tunteina kun kukaan ei näe
?
Ei tuossa oikeastaan ole muita kuin takaboksi ja etujarrulevy, mutta jostain syystä jarrulevyä ei ennen ajoa kannata irrottaa...sitten taas jos pyllähdän johonkin niin yleensä jalka, persus ja olkapää jää väliin joten kauheesti ei mikään ehdi ottaa maakosketusta.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 18:35
Kirjoittaja PW
Pari talvee mie ajoin matalalla etuvetosella, 406mm kiekoilla. Jos pohja pettää tai on pahoja uria, menee vaikeeksi. Muutenhan se kulkee kyllä. Kokeile ensin noilla renkailla ja jos yhtään tuntuu ni sitten leveempiä kumeja, ei kai siihen uusia kiekkoja tartte hommata. Korkeeltahan siinä ei kaadu ja kyllä se jäälläkin kulkee. Vaikeemmissa paikoissa, irrotan toisen jalan polkimelta ja poljen vaan toisella - pääsee töyräiden yli. Isommalla kiekolla tietyst paljon helpompi.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 06 Helmi 2015, 23:49
Kirjoittaja jolaes
Äänestin joskus, että nojapyörällä kesät ja talvella pystärillä enkä ole k(a)atunut. Nojapyörälyn nautinto on ajaa rennosti ja vauhdikkaasti, mutta se onnistuu vain kesäkeleillä. On tietenkin fatbikereita, kuten Wacky tai muut ja mhelander. Mulla on kevyessä maasturissa talvella Schwalben Ice Spiker renkaat ja niillä kärvistelen nämä rospuutot. Mutta jo huhtikuulta otan kattoripustukseta Nazcan ja nautin pyöräilystä, kun talven haitat on sulaneet pois!
JormaL
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 10:07
Kirjoittaja PW
jolaes kirjoitti:Äänestin joskus, että nojapyörällä kesät ja talvella pystärillä enkä ole k(a)atunut. Nojapyörälyn nautinto on ajaa rennosti ja vauhdikkaasti, mutta se onnistuu vain kesäkeleillä. On tietenkin fatbikereita, kuten Wacky tai muut ja mhelander. Mulla on kevyessä maasturissa talvella Schwalben Ice Spiker renkaat ja niillä kärvistelen nämä rospuutot. Mutta jo huhtikuulta otan kattoripustukseta Nazcan ja nautin pyöräilystä, kun talven haitat on sulaneet pois!
JormaL
Siinä samaa mieltä Jorman kanssa ett talvinojailu on erilaji ku kesä-. Silti ajan paljon mieluummin nojakilla talvellakin ku pystärillä. 3km tänä talvena pystärillä ku nojakista oli rengas menny, ei sovi miulle yhtään - yksilöitä ollaan, onneks
Rentouskin on alkanu löytyy talviajoonkin, johtusko mbb:stä
Tuskallisinta pienirenkaisella, matalalla nojakilla ajossa talvella tais olla se, ett sieltä penkistä on vaikee nousta kun vauhti toppaa johonkin lumipenkkaan. Paksut vaatteet ja yrität äheltää sieltä ylös työntämään pyörää.
Talvipyöräily äänestysketjussa kuitenkin 30% ilmottaa ajavansa myös talvella nojakilla.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 10:29
Kirjoittaja jviirret
Teillä on vääränlaiset pystärit. Pitää olla CF 
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 11:03
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:
Talvipyöräily äänestysketjussa kuitenkin 30% ilmottaa ajavansa myös talvella nojakilla.
Tuo on vain nojakilla ajavien luku. Lisäksi 27% ilmoittaa ajavansa sekaisin. Helpottaa kummasti hommaa, kun ei pyri jääräpäisesti ajamaan samalla pyörällä kaikkia sekalaisia ajojaan.
jviirret kirjoitti:Teillä on vääränlaiset pystärit.
Ne on kaikki vääränlaisia 
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 11:30
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Teillä on vääränlaiset pystärit. Pitää olla CF 
Menee vähän "Talvipyöräily" -ketjun alueelle, mutta kirjoitan silti tähän.
Miten hoidatte talvipyöräilyn ikuisuusongelman kaikilla pyörillä, eli satulalle jäätyvän lumen ja veden. CF-pyörässä satula on vielä suurempikin ja nojapyörässä se vasta suuri onkin. Minulla on nojapyörän istuinpehmuste talvisin aina mukanani sisällä. Koska iso pehmuste on liian hankalaa esim. kaupassa, ajelen nojakilla vain työmatkoja (hyvällä kelillä nyt kun mopo ei suostu käynnistymään).
Viimeeksi nojakilla töistä tullessani oli se keli, kun lumi tarttuu renkaaseen. Etulokarin ja renkaan väli oli täynnä lunta ja lumi pöllysi syliin ja naamalle. Lisäksi lumipölly tarttui ketjuun, joka kuljetti sen paluuketjun taittopyörän uraan, joka täyttyi ja pudotti ketjun useamman kerran.
Tosin vasta viimeisen kilometrin matkalla. 
Asiointiajossa, kesät talvet, käytän baaripyörääni, joka on normipappis, johon on vaihdettu 622 etupyörän tilalle 559 nastakiekko. Pienempi, jottei paada lunta lokarin väliin ja pöllytä kintuille ja jarruta menoa, ja lastenpyörän satula, johon tarttuu vähemmän jäätä ja lunta. Ainoa ongelma on ajoittain jäätyvä lukko, joka kieltäytyy menemästä kiinni juuri silloin, kun bussi jo tulee pysäkille. Pahoilla keleillä ajelen siis baaripyörällä pysäkille ja siitä nyssellä Hervantaan töihin.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 12:02
Kirjoittaja jooseha
Nojakissa käytän mattoa penkin päällä ja pystärissä jäät lähtee nyrkillä aavistuksen joustavasta satulasta.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 15:13
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Miten hoidatte talvipyöräilyn ikuisuusongelman kaikilla pyörillä, eli satulalle jäätyvän lumen ja veden. CF-pyörässä satula on vielä suurempikin ja nojapyörässä se vasta suuri onkin.
Nojapyörässä tuo oli ongelma, CF:n penkin päälle vetäisen muovipussin joka mytättynä kulkee kätevästi penkin alla silloin kun ei sada tai tarvi pyörää säilyttää taivasalla...
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 07 Helmi 2015, 15:16
Kirjoittaja Premnas
Mulla on scorpioniin sellainen sadesuojakangas. Pitää vettä vaikka kastuisi kunnolla, vesi jää pisaroina pinnalle. Ompelun suojakankaalle pienen pussukan, joka roikkuu penkin takana ja on aina tarvittaessa siis mukana. Sitä onkin tullut nyt tänä talvena käytettyä ahkeraan kun lähes joka päivä on satanut märkää räntää jossain vaiheessa.
Ei tuollainen CF:kään olisi yhtään pöllömpi, niitäkin tuli katsottua jossain vaiheessa. Että jos nyt talvipyörä vaihtuisi pystyversioon niin sen olisi ehdottomasti silti oltava jonkin verran nojamalli ja mielellään normipyörää matalampi, siis että jalat saa äkkiä maahan. Tavan pystäriin en suostu enää talvella koskemaan, kun en siitä kesälläkään tykkää, tuskin siis talvellakaan
.
Mä en kyllä talvellakaan aja paksut vaatteet päällä, joten notkeus ei sinällään ole ongelma. Trikeä vasta onkin vaikeaa taluttaa jos pyörätielle on aurattu ylimääräistä pöperöä! Pari kertaa mennyt kantamiseksi koska työntämällä sitä ei olisi saanut siinä muhjussa kulkemaan. Luulen että oma kaksipyöräinen olisi siinä huomattavasti helpompi taluttaa, johan siinä tankokin on ylempänä.