Sivu 30/34

Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 16:20
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

]Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?

Jep. Noissa halpis vaijereissa on toinen pää erilainen ja vaijerin asennusvaiheessa vääränlainen katkaistaan pois.
Oon aina ihmetellyt että mihin se toisen pään nippeli sopii kun en ole koskaan siihen sopivaa kahvaa nähnyt. Nyt olen :D

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 16:33
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 16:40
Kirjoittaja PW

Muistin ett miull on avaamaton jarruvaijeri paketti ja kas sieltä löyty vaijeri jossa molemmat päät - tuo hennompi siis jätetään tähän kahvaan.

2015-08-12 16.38.35.jpg
2015-08-12 16.38.35.jpg (132.74 KiB) Katsottu 3886 kertaa

Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 16:44
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista

Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 17:47
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuohon tangonpää jarruun pitäs vissiin olla toisenlainen vaijerin mutikka, pienempi?
Vaijeri kai menee stemmissä ilman kuorta ja vaijerin ulostulokohtaan pitää virittää joku palikka mihin kuori stoppaa, eikä vaijeri hinkkaannu poikki :roll:

Kuori viedään aina kahvaan asti stemmin/tangon sisällä. Sen pujottelu on mulla ainakin aiheuttanut kiroilua ja kuten Jukka tuossa ehti kertoa tuo maastopyörän jarruvaijenrin pääty ei oikein sovi noihin kahvoihin kun ovat suunniteltu suipommalle maantiepyörän jarruvaijerin päälle.
Kiristä kahva kunnolla oikeaan asentoon enne vaijerin asentamista

Tuossa kahvan asentamisessa voi olla vielä vähän askartelua - ett sen saan kiristettyä ja pysymään tuossa kolossaan.

Onkos kaupallisissa vaijerikuoren läpiviennin kohdalla joku putki, ettei kuori heti hinkkaannu rikki? Meneeks tää ny hienosteluks? :oops:


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 18:11
Kirjoittaja Wacky

Yleensä niissä on muovinen sovitepala, mutta mulla on ollu ihan viistoon porattuja reikiä eikä kuoret ole siinä pahemmin kärsinyt, mutta kannattaa pistää nippusiteellä kiinni stemmiin kun saat ne ulos ettei ne elä pahasti reijän kanssa.


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 18:37
Kirjoittaja PW

Ohjaamo näyttäs tuolta. Kokeilemaan löytyykö jarruja.

2015-08-12 18.35.33.jpg
2015-08-12 18.35.33.jpg (240.07 KiB) Katsottu 3827 kertaa

Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 19:14
Kirjoittaja Syväri

Oliskohan tollasissa kahvoissa ideaa clwb:ssä. Olis aika tuning. Mitenkä noi kiinnittyy, putken sisään jollain kiilalla?


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 19:55
Kirjoittaja Wacky

Ruuvilla kiristettävä kiilaus


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 20:42
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Ruuvilla kiristettävä kiilaus

Vastoin Rikun ohjetta en kiristänyt kiilaa vaan tumppasin kahvan järsimääni reikään - pyörii siinä vähän mutta haittaako se :oops: Oli niin kiire kokeileen ja tuntu aika vaikeelta se vaijerin pujotus jos kahva on paikoillaan :?
Jarru on herkkä - lyhyt vaijeri, yhdellä loivalla mutkalla ja kahvakin on kevyt - tykkään :D Painoo läks n. 50g jarrukahvan vaihdolla, toiset 50g läks vaihdevivun siirrolla kun nousukahvan sai heittää pois. Ohjaustangon toisen sarven vaihdoin alumiiniseen ja kun vaidan toisenkin, kevenee taas ainakin 50g. Lenkin jälkeen pätkäsin viel ohjaustangon päistä muutaman sentin, ettei ota reiteen kiinni.
Nokiallahan tässä oli henkselit jäykistämässä penkin takaosaa - niskatuen takaa lenkki ja kiinnitys emäputken juureen. Jäykisti hyvin ja lisäksi esti kuskia liukumasta taaksepäin. Tuon idean kehittäminen jäi päähän muhimaan, tarviiko penkissä sitä takaosaa ollakaan, jos kuskilla olis sopiva liivi tai valjaat joista roikkuu emäputkesta. Pakaroiden alla vaan pieni levy.
Tai se penkki vois olla hiilari/kevlari - kevyt "selkäpanssari" jonka sivuilla kiinnikkeet joista vois itsensä ripustaa emäputkeen kiinni remmeillä.
Pikametrille tais jäädä saman tapanen idea muhimaan - sen verran tarkkaan katteli miun henkseliviritystä.


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 21:53
Kirjoittaja PW

Lenkillä kävi mielessä taas sekin jos kattas tän 8)


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 22:15
Kirjoittaja Härski

Mistäs sulle nyt sellanen tuli mieleen?! :wink:


Re: pw1

Lähetetty: 12 Elo 2015, 22:26
Kirjoittaja Härski
PW kirjoitti:
2015-08-11 15.42.49.jpg

Kun täällä ollaan ajoissa kilpakoneita virittelemässä, tarttee miunkin. Ohjaustankoa jos tiputtas tuon verran, käsi tuntus tuossa kohtaa luontevalta. Näkökenttä paranis, ehkä ilmanvastus pienenis.
:roll:

Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää. JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.


Re: pw1

Lähetetty: 13 Elo 2015, 01:39
Kirjoittaja jviirret
Härski kirjoitti:

Ota huomioon et kun lasket käsiä, niin kyynärpäät laskee alemmas kylkien sivulle. Käsiä laskiessa voi käydäkkin niin et poikkipinta-ala kasvaa. Ota vertailukuvat takaapäin, nii selviää miten muutos vaikuttaa. Ite oon sommitellu kans käsiä nois vehkeissä ja tullu johtopäätökseen et räpylät tarttis saada mahdollisimman eteen, jolloin kyynärpäät nousee ylös leventämästä selkää.

Kourat leuan alle, kyynärpäät mahan päälle mahdollisimman lähelle toisiaan?

Härski kirjoitti:

JOtenkin polvien välistä kun osais ohjata, nii olis optimi asento aeromielessä.

Ai näin vai?

Kuva

Näyttää suhteellisen aerolta... kattamattomien 1h ajon ME suoritus

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 13 Elo 2015, 08:45
Kirjoittaja PW

Tää on niin vanhanaikanen (klassikko 8) ) pyörä ettei pääse tommoseen lankutusasentoon - sylikulma jää reilust alle 180astetta.
Joo en osannu tuota ilmanvastusasiaa käsien asennon muuttuessa ajatella - ajaminen vaan helpompaa kun näkökenttä on vappaampi.