Ohjaustangon voi kivasti ripustaa hihnojen päälle ja ohjata siitä.
Saattas toimii niinkin, ett ottas toisen sauvan pois ja kiinnittäs tuon poikkitangon toisen pään hihnaan - tarttee kokeilla.
Ohjaustangon voi kivasti ripustaa hihnojen päälle ja ohjata siitä.
Saattas toimii niinkin, ett ottas toisen sauvan pois ja kiinnittäs tuon poikkitangon toisen pään hihnaan - tarttee kokeilla.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Ohjaustangon voi kivasti ripustaa hihnojen päälle ja ohjata siitä.
Saattas toimii niinkin, ett ottas toisen sauvan pois ja kiinnittäs tuon poikkitangon toisen pään hihnaan - tarttee kokeilla.
Pian ne Tampereella ja Imatralla keksii nojakin, jossa ei tarvita muuta kuin naruja ja hihnoja...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:Pian ne Tampereella ja Imatralla keksii nojakin, jossa ei tarvita muuta kuin naruja ja hihnoja...
.. ja tietenkin myös lyhythihnaiset kammet...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Pian ne Tampereella ja Imatralla keksii nojakin, jossa ei tarvita muuta kuin naruja ja hihnoja...
.. ja tietenkin myös lyhythihnaiset kammet...
Siitä se ajatus sitten lähti....
Ajoin loivaa alamäkeä ja ilmeisesti hiukan painoin jarrua - jarrukammen pultti meni poikki ja jarrukampi pyörähti juntturaan, jarru päällä. Pyörä vähän vikuroi mutt pysähty koska vauhti ei ollu kauhee. Jarru pelkästään vasemmassa takakiekossa on tän pyörän heikoin lenkki ja vois jossain tilanteessa olla aika vaarallinen. Tänhetkisessä oikeessa takakiekossa on rumpujarru, sen vois virittää kuntoon mutt kerkeiskö esim tuommosessa tilanteessa toista jarrua käyttämään tarpeeks nopeesti - tuskin.
Jarrukammen pultin katkeeminen oli oma vika koska pultin reikä oli niin iso ett jarruttaessa pultti aina iskeytyi toiseen laitaan. Tuommosen tapahtuman todennäköisyys pienenee varmaan paljon kun laitan jarrukammen paremmin kiinni.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Ajoin loivaa alamäkeä ja ilmeisesti hiukan painoin jarrua - jarrukammen pultti meni poikki ja jarrukampi pyörähti juntturaan, jarru päällä. Pyörä vähän vikuroi mutt pysähty koska vauhti ei ollu kauhee. Jarru pelkästään vasemmassa takakiekossa on tän pyörän heikoin lenkki ja vois jossain tilanteessa olla aika vaarallinen. Tänhetkisessä oikeessa takakiekossa on rumpujarru, sen vois virittää kuntoon mutt kerkeiskö esim tuommosessa tilanteessa toista jarrua käyttämään tarpeeks nopeesti - tuskin.
Jarrukammen pultin katkeeminen oli oma vika koska pultin reikä oli niin iso ett jarruttaessa pultti aina iskeytyi toiseen laitaan. Tuommosen tapahtuman todennäköisyys pienenee varmaan paljon kun laitan jarrukammen paremmin kiinni.
Ehdottomasti tärkeää, ettei jarrukampi liiku jarrutettaessa. Minulla oli aikanaan paljon ongelmia tandemin jalkajarrun kanssa. Meni monta kampea ensin siihen, kun kampiklemmari oli heikko ja antoi periksi sitten tein 30x3 rosterista kammen ja panin M8 pultilla kiinni, niin alkoi pysyä. Tuossa jarrukammen liikahduksessa on kyseessä stick slip ilmiö. Kun jarrutetaan jarrukengät luistavat rummun pintaa pitkin. Sitten kun jarruvoima nousee niin suureksi, että kammen kiinnitys lipsahtaa pyörimissuuntaan, jarrukengät kiihtyvät nopeasti ympärillä pyörivän rummun nopeuteen (ainakin lähemmäs), jolloin kitkakerroin suurenee (tandemissa leikkaa kiinni), eikä kampea enää pysty mikään pidättelemään.
Torpedo Automatin pronssiset jarrukengät vaihtamalla alkoivat kammet kestää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kovassa tuulessa eilen Vuoksenvartta ajoin, puuskat heitteli keulaa välillä aikalailla. Tuli taas mieleen purjeen asennus tähän, ei ois iso tarvinnu olla purjeen.
olisko tuo Whiken purjemalli hyvä vai joku muu? Ehkä matalampi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojanalle kirjoitti:Kyllä sen jalkajarrun saa ulkovaihteelisiinkin . Tosin systeemi on aika arvokas , jos ei itse rakenna. Tulee sille kyllä hintaa niinkin .
Lueskelin vanhaa ketjua kun PW kannusti miettimään sivuvetodeltaa vaihtoehdoksi, niin silmään sattui tuo Nallen kommentti.
Minkälainen tuo systeemi mahtaa olla?
Miten sen selittäs. Jos molemmat puolet keskiöakselista on pitkät . Saa rattaan vastapuolelle laitettua laakerin joka ei pyöri kuin toiseen suuntaan , siihen laitetaan vipuvarsi joka vetää jarruvaijeria. Minulla itsellä on tollanen systeemi varastossa. Nyt tähän hätään en sitä pääse kuvaan . Menossa on muutto hässäkä ja kaikki on nyt kohta pakattu .
Vilijami kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Kyllä sen jalkajarrun saa ulkovaihteelisiinkin . Tosin systeemi on aika arvokas , jos ei itse rakenna. Tulee sille kyllä hintaa niinkin .
Lueskelin vanhaa ketjua kun PW kannusti miettimään sivuvetodeltaa vaihtoehdoksi, niin silmään sattui tuo Nallen kommentti.
Minkälainen tuo systeemi mahtaa olla?
Jos et tiedä jotain, ensinnä kannattaa kirjoittaa foorumin omaan hakuun. Hakusanoilla:"ketjuvaihteet+jalkajarru" löytyi tällainen
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 40&#p51340
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yritin ulko- ja avovaihde + jalkajarrut, mutta ketjuvaihde jäi kokeilematta
Vilijami kirjoitti:Yritin ulko- ja avovaihde + jalkajarrut, mutta ketjuvaihde jäi kokeilematta
Minä olen joihinkin mielestäni myöhemmin tarvittaviin viesteihini kirjoitellut harmaalla pienellä tekstillä lisää hakusanoja juuri tätä tilannetta silmällä pitäen.
Niin se kai on, ettei näitä hakuja koskaan saa kunnolla toimiviksi suomen kielellä tämä pirun foorumisofta kun luulee taivutuspäätteen muuttavan sanan perussisällönkin.
. Tuo ylimääräisten hakusanojen = taivutusmuotojen ja synonyymien lisääminen auttaa kuitenkin hiukan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hasella on saatavana tollanen syteemi hytraalisena .
Tässähän innostuu entistä enemmän 2T3/sivuvetodelta rakenteesta, koska jalkajarru + ketjuvaihdeyhdistelmä olisi helpompi ja tilavampi rakentaa muutenkin tehtävään kampiakseliin. Toisessa päässä ketjuratas ja toinen pää huutaa joutilaisuuttaan, jonne jarrusysteemi sopii hyvin. Jaksaako vapaarattaan rallatusta kuunnella pidemmän päälle koko ajan, vai pitäisikö tuo tehdä yksisuuntalaakerilla?
Sivuvetodeltoissa missä istutaan takarenkaiden välissä on keula varsin kevyt, eikä eturenkaalla mielestäni ole juuri minkäänlaista sivuttaista tukivoimaa kurvissa. Eli voisiko eturengas olla jomman kumman takarenkaan kanssa samalla raiteella?