25 on vissiinkin "oikea" koko, mutta ne voi Schwalben mukaan laittaa 19:llekin kunhan ei ylitä kolmen baarin painetta.
Mulla oli 19:sella, kun niitä on yleensä lavalla
Renkaat
Re: Renkaat
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
PW kirjoitti:Joo, mie otan nuo omput - mietitään miten ne saadaan tänne. Minkälevyiset vanteet noille olis sopivat?
Sinähän puhut kuin Aatami aikoinaan: "Mie otan nuo omput!"
Kyllä tandemiin kannattaa valita leveä ja syvä vanne, jotta eivät pinnat joudu niin tiukoille, jos vaikka joskus joutuvat epävireeseen. Kyllähän ne kapeatkin vanteet kestävät, jos pinnat ovat kaikki viritetty kaksiviivaiseen fissiin, mutta kun venyvät epätasaisesti, on hyvä, kun vanteessa jon jäykkyyttä tasaamaan voimia löysien pinnojen yli. Jos valitsemaan pääsee, minä valitsisin niin leveän kuin vain löytyy. 40 olisi ihan hyvä, jos myös syvyyttä on riittävästi. No, noin leveitä ei varmaan saa romulavoilta, vaan joutuu ihan ostamaan ja itse puolaamaan kiinni. Siihen asti mitkä vain mahdollisimman jäykät (poikkileikkaukseltaa suuret) vanteet ja pinnat tasakireälle.
Tässä linkissä lisää perusteluja amerikaksi leveiden vanteiden hyödyistä.
http://reviews.mtbr.com/tech-why-wider- ... our-ride/2
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- terppa
Viimeksi tilasin kilkkeitä http://www.radhammer.de firmasta ja siellä oli aika hyvä valikoima 20" kumeja myös http://www.radhammer.de/epages/63235019 ... en/20_Zoll ainakin minun mielestä edulliseen hintaan vaikka rahdit taisi olla 30€ Suomeen.
Vissiin joku pienempi firma? ja ihan sympaattisesti pakkauksen mukana tuli taidetta. Pakkauksen pehmikkeenä meinaan oli nippu lasten piirrustuksia
Liekö kyseessä joku velomobiili perhe kun tuo minun mielestä kinneriä muistuttaa ja 20" kumeissa oli niin hyvä valikoima Ihan joustavasti translate.googlen avulla kävin kirjeenvaihtoa kun muuan rengasmalli oli loppu ja en halunnut jäädä odottelemaan, Sanaakaan en osaa saksaa... varmaan tilaan toistekin.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Joo, mie otan nuo omput - mietitään miten ne saadaan tänne. Minkälevyiset vanteet noille olis sopivat?
![]()
Kyllä tandemiin kannattaa valita leveä ja syvä vanne, jotta eivät pinnat joudu niin tiukoille, jos vaikka joskus joutuvat epävireeseen. Kyllähän ne kapeatkin vanteet kestävät, jos pinnat ovat kaikki viritetty kaksiviivaiseen fissiin, mutta kun venyvät epätasaisesti, on hyvä, kun vanteessa jon jäykkyyttä tasaamaan voimia löysien pinnojen yli. Jos valitsemaan pääsee, minä valitsisin niin leveän kuin vain löytyy. 40 olisi ihan hyvä, jos myös syvyyttä on riittävästi. No, noin leveitä ei varmaan saa romulavoilta, vaan joutuu ihan ostamaan ja itse puolaamaan kiinni. Siihen asti mitkä vain mahdollisimman jäykät (poikkileikkaukseltaa suuret) vanteet ja pinnat tasakireälle.Tässä linkissä lisää perusteluja amerikaksi leveiden vanteiden hyödyistä.
http://reviews.mtbr.com/tech-why-wider- ... our-ride/2
Nythän tää meni vaikeeks ja hifistelyks jos pitää ruveta leveempiä vanteita ettimään tai jopa ostamaan. Sitten vielä pinnat, navat ja pinnaus kalliiks tullee ja hermot männee
Eikös se ollu Eeva?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Joo, mie otan nuo omput - mietitään miten ne saadaan tänne. Minkälevyiset vanteet noille olis sopivat?
![]()
Kyllä tandemiin kannattaa valita leveä ja syvä vanne, jotta eivät pinnat joudu niin tiukoille, jos vaikka joskus joutuvat epävireeseen. Kyllähän ne kapeatkin vanteet kestävät, jos pinnat ovat kaikki viritetty kaksiviivaiseen fissiin, mutta kun venyvät epätasaisesti, on hyvä, kun vanteessa jon jäykkyyttä tasaamaan voimia löysien pinnojen yli. Jos valitsemaan pääsee, minä valitsisin niin leveän kuin vain löytyy. 40 olisi ihan hyvä, jos myös syvyyttä on riittävästi. No, noin leveitä ei varmaan saa romulavoilta, vaan joutuu ihan ostamaan ja itse puolaamaan kiinni. Siihen asti mitkä vain mahdollisimman jäykät (poikkileikkaukseltaa suuret) vanteet ja pinnat tasakireälle.Tässä linkissä lisää perusteluja amerikaksi leveiden vanteiden hyödyistä.
http://reviews.mtbr.com/tech-why-wider- ... our-ride/2Nythän tää meni vaikeeks ja hifistelyks jos pitää ruveta leveempiä vanteita ettimään tai jopa ostamaan. Sitten vielä pinnat, navat ja pinnaus
kalliiks tullee ja hermot männee
![]()
Eikös se ollu Eeva?
Niinpä. Siksi suositinkin aluksi ottamaan kasasta sopivan ja kirjoitin: "Siihen asti mitkä vain mahdollisimman jäykät (poikkileikkaukseltaan suuret) vanteet ja pinnat tasakireälle."
Eevahan ne omenat tosiaan ensin puusta poimi. Ja Aatami hetken pähkäili, ottaisko Eevalta omput, kun se niitä niin tarjoili, ja päätti sitten ottaa haukut.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pähkin monta konfiguraatiota pyöriin ja iskunvaimennus on kova sana ja huollon helppous ja halpuus. En sysi automaattisesti 559 kokoa edessä näköesteenä. Täällä on usein vastassa reikiä asfaltissa ja toivon turvallisuutta renkaalta. Streetmachinen 406 47 mm leveä rengas pienen jousituksen kera täräyttää vielä jonkin verran. Ei näköestettä pienellä renkaalla ja 2t3 konversio olisi mahdollista.
Kysymykseni on, miten leveä renkaan pitää olla 406 ja 559 koossa ilman jousitusta, jotta voi välttää kaatumisen tai ilmaan pomppauksen kovassa vauhdissa asfalttireikään ajaessa sekä niin hitaassa vauhdissa, että rengas putoaa kuoppaan?
Big Apple 50-559 jousen päässä ei ole paha, mutta ei tarpeeksi suuri iskunvaimennuksena alamäissä reikään ajaessa tai routavauriotöyssyn kylkeen törmätessä. Hirvittää 406 leveysvaade. Meneekö läskiluokkaan leveys kunnon iskunvaimennuksessa? Haarukoiden ja kiekkojen saatavuus lienee ongelma. Tai ainakin hinta erikoisosilla.
eemeli kirjoitti:Mulla olisi 60/559 BigApplet ylimääräisenä...
Laitoin Janne yv:tä jos pistät renkaat tulemaan.
Petri
PW kirjoitti:eemeli kirjoitti:Mulla olisi 60/559 BigApplet ylimääräisenä...
Ei näy eikä kuulu... Vai pistitkö yv:n tulemaan postin iltajakeluna.
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
eemeli kirjoitti:PW kirjoitti:eemeli kirjoitti:Mulla olisi 60/559 BigApplet ylimääräisenä...
Ei näy eikä kuulu... Vai pistitkö yv:n tulemaan postin iltajakeluna.
Sori sössin varmaan ite sen nyt läks.
Petri
Jopa sattui. Kaimalta lähtee Omppu ja lähiliikkeeseen tulee mulle maahantuojan vika kappale 60-406 Omppua, jos löytävät varastostaan. Schwalben sivuilta ei aamulla löytynyt kuin 55 milliseen asti 406 Omppua.
Kokeeksi nykäisen etulokarin Streetmachinesta riskillä. Valmistaja suosittaa 50 mm renkaita, mutta oliko manuskan teon aikaan leveämpiä? Kympin yli pyörän ikä kuulemma. Takana on ahtaampaa kuin edessä. Senkin jälkeen jäi tilaa, kun koko painollani nojasin eturenkaan päälle. Joten menettelee. Vanne on juuri riittävän leveä Schwalben mukaan. Oli enemmänkin ostettavaa kaupassa ja jutun juurta, joten pikku käpy kävi. Jäi ostamatta riittävän leveä sisuri ja ennestään olevat taitavat riittää vain 50 milliin asti.
Syy kuuskymppisen ostoon on iskunvaimennuksen lisäys, oppimisprojekti, osaanko silmällä katsoa riittävän turvavaran renkaan ja haarukan sekä piuhojen väliin sekä riittävän ilmatilan setviminen joskus tulevaan itsetehtyyn. Jos ei riitä 406, mennee 559 tai jopa 559 läskiksi ja morjens etunäkyvyys. Tänäänkin yritti eteen hiipiä neitiheinäsorsa ja esteiden takaa tri pyöränkään näkyvyys ei meinannut riittää pysähtymättömälle itsarikandille, kun tuli puskasta oikealta pyöräkaistalle juuri, kun katsoin risteyksessä vasemmalle... Sorsamuhennosta saa joka renkaalla, mutta ei huvita liittyä joukkoon, kun olen jo jauhelihaa. Siksi rengas saisi säilyttää pyörän hallittavuuden sokko-osumista huolimatta. Ei ole tapahtunut vielä, mutta iso etunen lisää riskiä pienentyvän näkökentän myötä.
- vph
- Sisällöntuottaja
Voisko olla, että ongelmien juurisyy on liian suuret tilannenopeudet, liian kova vauhti kevyen liikenteen väylillä, joissa on samanaikaisesti muutakin liikettä? Big Applet on kyllä tehokas lääke tuohonkin, kun vauhti tippuu hiivinnän ja ajamisen välimaille.
Kyllä se BA on parannus vauhtiinkin. Vaakalla taitaa olla tourride
En mä rynninyt, oli vain hyvin puskan takana piilossa sorsa. Ullanlinnassa ei paljon rynnitä, kun ihmisiä ja näköesteitä sekä risteyksiä on monta. Asfalttivaurioita enemmän kuin noita yhteensä Päätä saa käännellä tiheässä, kun esteitä ja vaaroja löytyy joka lähtöön riittävää enemmän.
Nojakissa on edessä 47-406 Tour Ride. Omppu on kevlarversio mitä todennäköisimmin, joten ei ehkä paljonkaan pehmeämmin menevä per leveys, mutta onneksi on selvästi enemmän tilavuutta. Nopeus jää nähtäväksi, mutta eiköhän Ompun kuviointi ole parempi tiellä kuin Tour Riden.
Osin off topic kokeilu. Jan Heine suosittaa vähintään 3 mm eroa renkaan ja lähimmän muun osan väliin, jotta voimakkaassa jarrutuksessa renkaan lyttäytyessä tai vanteen väpättäväksi muotoutuessa kumi ei hinkkaudu mihinkään. En mittaillut jarrulänkien etäisyyttä gummista jarrutusasennossa, mutta ei ihan tuota turvavarasuositusta ole. Ajotesti edessä kierolla kokeilullani. Spectra 32 mm 622 tri pyörässä edessä. Iskunvaimennusta varten koe 3,7 Bar.
Otin kokeeksi tuon renkaan, kun kellarikopissani oli ja aikapaine on päällä xxl.fi 25% tarjouksessa, joka loppuu tänään. Pitää setviä, ajanko wanhalla renkaalla, vai ostanko uuden ja minkälevyisen tilalle. Normihinta Conti GP4000s2 28 mm 49,90. Ei paha alennettuna. Noi ovat leveitä normaalisti ja uskoisin menevän turvavälillä pyörään tuossa koossa.
Murheena on tasapainoilu kestävyyden kanssa. Spectralla kai yli 1500 km talvella tappajasepelillä ja lisää reilusti kesällä ilman puhkeamista. Kuviointi suojaa sepeliltä. Gp pari lenkkiä ja parikymmentä kiveä sai noukkia kumista ja pari meni läpi. Helppo valintako? Kyllä mäennousukyvyn puolesta, kun eilen nousin viimeisen puuttuvan mäen työmatkasta isolla eturattaalla tosin toiseksi suurinta takaratasta kiusaten. Spectra on muistaakseni reilusti yli puoli kiloinen. Kun vanhassa etusessa on kymmeniä kumivaurioita kivistä, en tiedä, miten kestävyys on kompromisoitunut.
Se hatuttaa, että työtä on jäljellä ja pitäisi arpoa, kestääkö Spectrakaan, kun sivuseinissä on murtumaa. Ohutta kehän mukaista useita ja ei näe mitään sisäpuolella rengasta. Yksi millin syvempi leveä vaurio. Haittaako?
Haittaa toki tulee pitkillä reissuilla lisämassasta. Jos Spectra räjähtää tulee aika tavalla haittaa, kun edessä on.
Ostaako uusi rengas, vai ei kenpä tietäis sen. Mikä malli ja koko kaupan päälle ja ei aikaa arpoa höh.
Onko vaaraa vanhan kumivaurioisen ja pienen pistosuojareikäisen Contin taakse laittamisesta? Syy siirtohaluun on iskunvaimennus, kun nyt takana on 23 mm gp ja siinäkin on yksi pistosuojanauhan läpäisy ja kärsineempi etu gp on 25. Muutaman kerran on takarengas tyhjentynyt suoralla ilman hallintavaikeuksia. Etushajoamisista ei kokemusta vauhdissa tai mutkassa. Takasen hajottua kuvailu onnistui kohtuuvauhdissa ongelmitta. Miten iso hajoamisriski on Spectran sivuhiusmurtumista ja yhdestä millin vauriosta eturenkaana? Olettaen, että ei ole ongelmaa hinkkautumisesta pyörän osiin?
Eka lenkki tehty Spectran 32 millisellä edessä tri pyörässä ja lämmin sää sai liikettä vanhoihin niveliin. Saatoin parantaa kadenssienkkaani ja Pääskylänrinteessä uusi enkka, vaikken voinut vapaasti päästellä. Kaiken lisäksi olin bullhorneilla ja aeron takia nojasin eteen reilusti ja silti joka polkaisulla runttaamista enemmän kuin pyöritystä muistuttaen tein uuden enkkani 11 asteen mäkeen. Mittavirhemahis kännykän kulmamittauksessa. Totesin, että mitäpä minä gpllä työmatkalla ja muilla kohtuupituisilla matkoilla, kun kenkää on kerrankin eläessään.
Tärkeintä on edelleen käsi ja iskunvaimennus. 3,7 Bar Spectrassa ei ole ihmeellisesti parempi kuin gp 25, joka on todellisuudessa leveämpi. Sisurien lisäksi ostin xxln alennuksesta tarkastamatta, mahtuuko taakse yhtä iso rengas (aika loppu, muuta menoa) Conti Sport Contact 32-622 kokeeksi. Jessus miten tahmeaa tavaraa. Toivottavasti pienet nyppylät estävät kivien tarttumista.