päivämäärä: 19.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4326
Ei hankaa jalkaan!
päivämäärä: 19.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4326
Ei hankaa jalkaan!
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 20.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4350
Härski tuli vastaan kaupungilla.
Quest Carbon -2015
Pimee syksy tuli, valot mielessä miullakin. Onko uusista valoistasi jo kokemusta? En saa noista mitään selvää, eri malleista tai merkeistä - mitä milläkin rahalla saa. Hinta haitaria tuntuu olevan muutamista euroista satasiin. Eikös noilla siun ostamilla kahdella eri valolla ollu satasen hintaero, näkyykö missä?
Napadynamo miulla olis mutt tartteeko se olla joku määrätynlainen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Monet tuikut riittää aika kivasti siihen että näkyy likenteessä, mutta jos haluaa aidosti nähdä valolla jotain niin yleensä saa pulittaa jonkun kympin. Muita kuin led valoja ei kannata harkita jos mielii nähdä. Kannatta netistä etsiä valokeila vertailuja ja päättää sen perusteella, muista myös katsoa että valo näkyy myös sivuille jollain tapaa.
Napadynamon olis hyvä olla 3W mallia eli ne kaikkein halvimmat mallit ei välttämättä riitä tehokkaiden valojen kanssa kunnolla.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
PW kirjoitti:Pimee syksy tuli, valot mielessä miullakin... Hinta haitaria tuntuu olevan muutamista euroista satasiin...
Napadynamo miulla olis mutt tartteeko se olla joku määrätynlainen?
Hommasin tyttären Tunturiin tällaisen setin hintaan 24 €:
Simpan napadynamon jatkoksi. Hyvää on että lampussa on konkka jolla takavalo palaa tovin kun fillarilla pysähtyy vaikkapa liikennevaloihin tai tien varteen. Huonoa ettei tässä halpismallissa ole hämärätunnistinta kuten edellisessä valossa.
Valokeila on huomattavasti laajempi ja kirkkaampi kuin Tunturin alkuperäisellä (halogen-) valolla. Kyllä sillä näkee ajaa, ainakin talven lumilla nojapyörälläkin. Jos oikeesti ajaa sadekelillä pimeässä taajaman ulkopuolella ja brevettejä niin sitten nuo B&M:n superlamput on paikallaan mutta hinta on ihan järjetön.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
päivämäärä: 23.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4354
PW kirjoitti:Pimee syksy tuli, valot mielessä miullakin. Onko uusista valoistasi jo kokemusta? En saa noista mitään selvää, eri malleista tai merkeistä - mitä milläkin rahalla saa. Hinta haitaria tuntuu olevan muutamista euroista satasiin. Eikös noilla siun ostamilla kahdella eri valolla ollu satasen hintaero, näkyykö missä?
Napadynamo miulla olis mutt tartteeko se olla joku määrätynlainen?
Napadynamo saisi mielellään olla joko 6V / 2,4W (ei riitä etu-takavaloyhdistelmään) tai 6V / 3W (etu-takavaloyhdistelmä). Kun dynamovaloja ostaa niin huomiota kannattaa kiinnittää siihen, paljonko voltteja ja watteja dynamo tuottaa, ja paljonko lamppu vaatii/kestää. Kannattaa myös ottaa selvää minkä kokoiseen renkaaseen se on suunniteltu, ja millä pyörimisnopeudella se tuottaa riittävästi sähköä. Jos kyseessä on etu-takavaloyhdistelmä niin molemmista pitää tarkistaa erikseen yhteensopivuus. Muutoin tuloksena on joko kärähtäminen tai heikko valoteho. Onneksi aika monissa valoissa on nykyään ylijännitesuojaus. Edelux II:n ohjekirjassa kielletään hehkulampputakavalojen käyttö. Edit asennuksen jälkeen: MUISTA TARKISTAA MAAJOHTO!
Jos joku tietää noista minua enemmän niin olkoon hyvä ja korjaa jos annoin edellisessä kappaleessa puutteellista, tai harhaanjohtavaa tietoa.
Eyc maksoi 35 euroa, Edelux II 145 euroa. Valot on tarkoitettu toimivaksi takavalon kanssa, voimanlähteenä 6V 3W dynamo. Etuvalo syö 2,4W ja takavalo 0,6W. Molemmissa valoissa on hämärätunnistin ja kondensaattori (capacitor) jotta valot jäävät palamaan vaikka pysähdyt. Eycin palamisaika on 3 minuuttia pysähdyksissä (edit: testasin ja palaa se kauemminkin, muttei varmaan germaaniset standardit täyttävästi. Edelux II manuaalin mukaan se palaa 4 minuuttia). Valossa on sekin ominaisuus että alle 8 sekunnin kirkastumisiin ei reagoida. Näin siksi, että jokainen vastaantuleva auto ei aiheuttaisi "päivää".
Uskon että jos käytössä on 6V 2,4W dynamo niin se riittää etuvalolle. Tällä viikolla on tarkoitus laittaa Eyc kiinni Shimanon 2,4W dynamoon. Laitan kuvan sitten kun se on asennettu. Tarkoitus olisi kokeilla Edelux II:a myös tuon talvipyörän dynamon kanssa vain jotta näkisi miten se pelittää 2,4W:lla 3W sijaan. Teoriassa siinä kun ei pitäisi olla mitään eroa.
Netistä poimittuja kuvia 50 lux Eycin ja 90 lux Edelux II:n eroista: Eyc, Edelux II
Tämä artikkeli auttoi itseäni tosi paljon vertailussa
Juttua dynamoista ja vastuksista
Dynamon valintaopastusta
Starbiken dynamot hintavertailtavaksi
Starbiken valot hintavertailtavaksi
Myös Bikesterissä on aika hyvä hintataso. Tilasin sieltä parikymmentä Clarks Avid BB5 -jarrupalaa kesällä, kun palat maksoivat 3,90 siinä missä ne olivat muualla 12 euron luokkaa. Paskoiksi ja valuvirheisiksi noita oli haukuttu netissä, mutta minä en ole huomannut eroa entisiin eikä porausta vaativia valuvirheitäkään (jarrupalamöhnä tukkii reiän) ollut.
PW, jos löydät jonkun mieleisen setin, niin heitä se toki tänne ihmisten ihmeteltäväksi, jos siis jokin askarruttaa
Quest Carbon -2015
Tuo miun napadynamo on 6v ja 2,4w - oottelen kokemuksia miten tuolla dynamolla valosi toimivat.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Tuo miun napadynamo on 6v ja 2,4w - oottelen kokemuksia miten tuolla dynamolla valosi toimivat.
Mulla menee se asennus lauantaille tai sunnuntaille; huomenna pitää ostaa nastoja ja muutamia pieniä sähköosia, valot kun toimitettiin niin että liittimet joutuu rakentamaan itse. Työpäivinä on vähän motivaatio-ongelmia. Tänään sain vain vaihdettua takarattaan ja se seuraava tunti meni nastapussin etsimiseen. Se on liian varmassa tallessa. Pitää nastoittaa renkaat täyteen ennen 40km sisäänajoa. Viime vuonna jätin sisäänajon väliin kun oli jo talvi, niin nastoja lähti normaaliajossa yhteensä parikymmentä. Tosin vain yksi nastan kiinnikepaikka oli revennyt kun sinne oli kiilautunut kivi kumin ja nastan väliin. Rengas siis Schwalbe Ice Spiker. Nyt näkee miten hyvin nastat kestävät kun kerkiää sisäänajaa sen suositellut 40km asfaltilla.
Viime talvena oli käytössä pelkkä pienitehoinen etuvalo tuolla dynamolla, ei ollut ongelmaa. Kondensaattorin puute kuitenkin johti valon "räpätykseen" ellen ajanut ainakin 15km/h. Renkaat olivat sen verran raskaat ajaa että ihan se ja sama miten laadukas (=pienivastuksinen) dynamo oli navassa.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 26.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4374
Koetettu taas laittaa talvipyörää kuntoon. Jäi puolitiehen. Ketju jäi lyhyeksi koska uusi takaratas on pari piikkiä isompi. Eturengas on sentään paikoillaan joten huomenna pääsee testaamaan Eycin. Myin yhden entisistä lampuista pois. Jäljelle jäi seitsemän lamppua.
Quest Carbon -2015
Eyc testattu ja yritetty tehdä PW tosi onnelliseksi ainakin muutaman minuutin ajaksi
Tykkään valosta kovasti. Canon Powershot ei tee oikeutta valolle, mutta antaa jonkinmoisen kuvan valokeilasta. Kaikki vähäisemmät valonsäteet ovat kameran mielestä pimeyttä, siksi linkkasin myös paremmalla kameralla jonkun muun ottaman kuvan alle. Säädin valon tahallaan väärin ja se näytti hämärästi maastoa 75-90 metrin päähän!
Parkkivalo 5m päästä:
Valo ajaessa, säädetty 10 metriin:
Linkki vertailusivulle: Tältä se suunnilleen näytti omilla silmillä:
Quest Carbon -2015
Niin eli tää oli nyt se halvempi valo ja 2,4v dynamossa. Parempihan tuo on ku nykyinen otsalamppuni, joka kait lähinnä ilmottaa ett joku tulee mutt ei valaise tietäni. Tuo video ei todella anna kovin häikäisevää kuvaa. Kuuluuko nuo takavalot samaan pakettiin?
Mielenkiinnolla oottelen kalliimman valon esittelyä, siulla on selvä ja asiallinen tyyli - homma tulee selväksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
päivämäärä: 27.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4400
PW kirjoitti:Niin eli tää oli nyt se halvempi valo ja 2,4v dynamossa. Parempihan tuo on ku nykyinen otsalamppuni, joka kait lähinnä ilmottaa ett joku tulee mutt ei valaise tietäni. Tuo video ei todella anna kovin häikäisevää kuvaa. Kuuluuko nuo takavalot samaan pakettiin?
Mielenkiinnolla oottelen kalliimman valon esittelyä, siulla on selvä ja asiallinen tyyli - homma tulee selväksi
Kiitos. Mulla ei ole takavaloa tuossa pyörässä, koska 2,4W dynamo riittää vain etuvaloon, joka tässä tapauksessa on se halvempi noin 35€ hintainen B&M IQ2 Eyc. Kaupasta ostaessa Eycin mukana ei tule takavaloa. Liittimet täytyy väsätä itse, mutta se ei ole kummoinen vaiva. Dynamosta pitää tarkistaa aina minkälainen liitin täytyy rakentaa. Itse mokasin tässä ja tein turhaan perusliittimet, vain huomatakseni että dynamossa oli muovinen pikaliitin, joka minun piti irroittaa edellisestä valosta. Kuten sanoin niin Powershot ei tehnyt oikeutta valolle. Minusta tuo on järkyttävän hyvä hintaisekseen.
Quest Carbon -2015
päivämäärä: 28.09.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4425
Tajusin tänään Lakesterin renkaita uudelleen nastoittaessa, että Joensuussa, tuossa sepelin luvatussa kaupungissa saattaisi olla parempi talvella ajella ihan maastorenkailla nastarenkaiden sijaan. Meinaan nuo pikkukivet tunkevat jokaiseen nastoille varattuun koloon. Viime vuonan en voinut suorittaa renkaiden pakollista sisäänajoa, koska lumet olivat jo maassa. Se on varmasti osasyy nastakatoon. Toisaalta jos tulee pääkallokelit (pyörätiet jään peitossa ja nollakeli) niin sitten ei oikein saata maastorenkaassa riittää pito. Bongasin yhden fatbiken jonka hinta oli alle tonni. Mitenkähän se pärjäisi? Kolmen tuuman 3,5 bar renkailla olin lentää toissa talvena 1-2 kertaa nurin.
Fantasioin siitä, että pyöräteiden sepelöittämisen sijaan kaupunki jakaisi samalla hinnalla nastakenkiä ja -renkaita. Sepeli kyllä lisä pitoa jos sitä sattuu tassun alle, mutta askelta joutuu koko ajan varomaan. Kaikki eivät näin tee, eli mielestäni se lisää erheellistä turvallisuudentunnetta. Lisäksi se uppoaa jään läpi, jolloin se ei enää lisää pitoa.
Edit klo 4.40: Lakester huollettu. Vääntömomentit katsottu tästä (linkki muistiin itselle)
Quest Carbon -2015
rutunen kirjoitti:Tajusin tänään Lakesterin renkaita uudelleen nastoittaessa, että Joensuussa, tuossa sepelin luvatussa kaupungissa saattaisi olla parempi talvella ajella ihan maastorenkailla nastarenkaiden sijaan. Meinaan nuo pikkukivet tunkevat jokaiseen nastoille varattuun koloon.
Näin se on täälläkin, jopa liki kuviottomilla renkailla pärjää. Kunhan työaika on 8-16 niin kunnossapito kalusto kyllä tekee työnsä ja ehtii sorata pyörätiet. En moiti, minusta tuo soraaminen on ollut omalla työmatkalla kahta 500m pätkää(eri urakoitsija, ilmaista soraa ja ison talon avoin piikki, "tehkää mitä vaan kunhan kukaan ei kaadu") lukuunottamatta järkevää.
Liukkauden aiheuttamia ongelmia kohtaa jos on vuorotöissä ja/tai joutuu ajamaan autoteillä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
rutunen kirjoitti:Toisaalta jos tulee pääkallokelit (pyörätiet jään peitossa ja nollakeli) niin sitten ei oikein saata maastorenkaassa riittää pito.
Yksi vaihtoehto on laittaa 26" vanteelle Conti TopContact II Winter -kitkarengas. Se oli ihan Schwalbe Ice Spiker Pro:n veroinen pitämään märällä peilijäällä ja 50-559 kokoisena ihan toimiva myös lumella. 37-622 luikerteli ikävästi MP:ssä...
On vähän kallis ja ei rullaa sen paremmin kuin ISP.
Ajoin muuten sisään asfaltilla omia ISP-renkaita varmaan yli 200 kilsaa. Silti nastat lenteli melkein kaarella kun ajoin metsän kivikoissa ennen kuin lunta tuli kunnolla. Pehmeän nappulan ja jäisen kivikon yhteisvaikutus. Edestä meni yksi nappula halki samalla mutta korjaantui pikaliimalla. Tikka-nastoja kun vielä vuosi sitten sai niin ei tunnu missään nastakato, vähän lisävaivaa vain.
rutunen kirjoitti:Bongasin yhden fatbiken jonka hinta oli alle tonni. Mitenkähän se pärjäisi? Kolmen tuuman 3,5 bar renkailla olin lentää toissa talvena 1-2 kertaa nurin.
XXL-kauppa myy kuulemma alennuksella läskiä 599 € hintaan. Jos on pakko semmonen saada... myös postimyynnillä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.