Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Tuleeko ovesta vähän aukkoa isompi vai millä estät ettei kylkeä/ovea pitkin valuva vesi tule sisäpuolelle? Vai haittaako vaikka tuleekin?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuleeko ovesta vähän aukkoa isompi vai millä estät ettei kylkeä/ovea pitkin valuva vesi tule sisäpuolelle? Vai haittaako vaikka tuleekin?
Oven ulkoreuna on hieman isompi kuin alumiinikarmin sisäreuna, joka taasen on vähän pienempi kuin oviaukko kyljessä.
Alumiinikarmin liimaan kylkilevyn sisäpuolelle -> kyljen ja oven ulkopinnat ovat samalla tasolla.
No tulipa selitettyä epäselvästi, asia selviää paremmin sitten valokuvan myötä...
Eli kyllä tuohon pieni "vesi"reunus tulee, joka suojaa isoimmilta roiskeilta. Täysin vesitiivis se ei ole, mutta ei tarvitsekaan olla.
Sivuovi valmis, tai ainakin melkein.
Ovenkarmin magneettien kohdalle oveen tuli vastaavat: kolo kennolevyn reunaan veitsellä, magneetti koloon ja kuumaliimaa perään tulpaksi.
Oven saranan virkaa saa toistaiseksi hoitaa pari kennolevyn palaa sekä niitä yhdistävä ilmastointiteippi.
Hieno 3-nivelinen systeemi . Tässä vaiheessa riittää, että ovi ei tipahda avattaessa maahan. Paremman voi tehdä sitten, jos tuo ei toimi riittävän hyvin, tai kun teipit irtoaa...
Videoklippi oven sulkemisesta:
https://youtu.be/nqrjSWp8SBw
Kabiinin sivulasien kiinnitystä helpottamaan leikkasin kennolevystä "ikkunanpielet". Näissä ikkuna-aukko noin sentin suuntaansa pienempi kuin korin kylkilevyissä. Korin sisäpuolelle liimattuna nuo muodostavat portaan/upotuksen, jonne sivuikkunan saa kiinni.
Sivuikkunoista tulee kaksiosaiset: kiinteä yläosa, ja saranoitu (ylös käännettävä) alaosa. Aukeavan alaosan ansiosta käden saa tarvittaessa ulos kabiinista (liikennevalojen nöyryytysnapit jne.), ja myös ilmanvaihtoa parannettua lämpimällä kelillä. Kylmällä + sadesäällä umpinainen sivuikkuna lisää mukavuutta.
Tommonen jalopuuverhoilu sun pitää ehdottomasti laittaa, Olis ihan törkeen hieno!
Ja ratti tietty ja valkosivurenkaat ja..
Joo, yleensä puuta on autojen kojetaulussa, ratissa, vaihdekepissä jne.
Vaan enpä ole nähnyt niissä vielä puisia ikkunanpokia .
Pitäisköhän levittää liimat myös noiden rimojen alle .
Voi onhan niitä! Tämä woodie wagon-muoti liittyi -muistaakseni- sotien jälkeiseen metallipulaan?
Ei jääneet entiset olohuoneen nurkkalistat koristamaan 1CV:n ikkunanpieliä, vaan pääsivät jatkokäyttöön tavaratilan aukon reunoihin liimauksen ajaksi.
Korin takaosa kaipasi kannaketta, sellainen syntyi (yllätys yllätys) alumiiniprofiilista.
Tällä kertaa harrastin kierrätystä, jotain talon edelliseltä omistajalta jäänyttä listaa...
Vaikkei kummoinen olekaan, niin kyllä tuosta pystyy kinnerin perän nostamaan ilmaan.
Nokkaan tarvisi myös viritellä joku nostokahva, kennolevyn alareuna ei sellaisenaan kestä nostamista. Edessä kori onkin jo kiinni vanerirungossa (yhdestä pisteestä nivelöiytynä), eli pelkkä nostokahva riittäisi.
Pistä nostokahvaksi alkuperäisen rättärin mukainen kampi keräämään sympatiapisteitä
Hmm, itse asiassa eipä yhtään pöllömpi idea... korin nivelöintipisteestä läpi vedettynä saisi kunnolla kiinni runkoon. Laitetaan harkintaan. Tosin joka tilanteessa tuollainen ”piikki” nokassa ei ole toivottu ominaisuus... -> jos laittaisi pikakiinnityksellä?
... tai itse asiassa tuon veivinhän voisi tulostaa (hieman) joustavasta materiaalista: tekisi vain sen verran tukevan, että nostaminen juuri ja juuri onnistuu, mutta isommissa tälleissä joustaa. Eli korvataan metalli muovilla. Tarvii kokeilla josko onnistuisi TPU:sta.
Mitenkäs pakitus tuolla onnistuu, kun vaneripohja estää Retu-peruutuksen? ( Retut olivat aikanaan myös kangaskenkämerkki). Sähkömoottorilla kenties. Jos oven olisi saranoinut esikuvansa mukaisesti kaapparityyliseksi, ei se reuhottaisi niin huolimattoman näköisesti avattuna.
Tossa rättärissä on muuten aivan törkeä maavara. Selvästi enemmän kuin nykyisissä "maasto"autoissa. 125R15 renkaan halkaisija on 60 senttiä, joten napa on 30 sentin korkeudella.
MM kirjoitti:Mitenkäs pakitus tuolla onnistuu, kun vaneripohja estää Retu-peruutuksen? ( Retut olivat aikanaan myös kangaskenkämerkki). Sähkömoottorilla kenties. Jos oven olisi saranoinut esikuvansa mukaisesti kaapparityyliseksi, ei se reuhottaisi niin huolimattoman näköisesti avattuna.
Pakituksen toteutus on vielä työn alla ajatustasolla, eli jää nähtäväksi. Sähköllä tai pakkivivulla. Tästä lisää myöhemmin.
Oven saranointi: jos sen olisi hoitanut kaapparityyliin, niin oveen ei olisi ylettänyt niin hyvin sisältä käsin, ovea suljettaessa. Toisekseen mahdollinen oven aukeaminen ajon aikana repäisisi sen vauhdilla auki ajoviiman tarttuessa oven etureunaan. Lisäksi oven pysyminen täysin auki olisi pitänyt varmistaa jollain: nyt painovoima hoitaa tuon. Oven pitää olla täysin auki, jotta oviaukosta mahtuu kulkemaan, on sen verran pieni...
Tottakai ymmärsin että ovi on suunniteltu juttu, vaikka se näyttää Onslowin pihaportilta. Ponkalan kantosiipiveneen voimansiirrossa oli käytetty trilliporan välitystä. Kitkarullalla suoraan renkaaseen sellaisesta voisi saada sisätiloista käytettävän pakkivaihteen.