Re: MBB-tavaratandem
Jännästi saman nivelen toiselle puolelle on tuki laitettu, mutta toiselta puolen puuttuu.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jännästi saman nivelen toiselle puolelle on tuki laitettu, mutta toiselta puolen puuttuu.
Tarkemmin ku "saumaa" katsoin, ihme että kesti eiliseen asti Taas on tullu turattua mukasaumaa
Arvon tässä nyt, yrittäskö korjata vai siirtäskö penkin tandemiin ja ajas sillä Sen verran kirpakka pakkanen, ettei kauaa kykene kerrallaan touhuamaan pihalla mutta mihis tässä kiire
Oli kirveellä töitä ja narulla noilla sain väännettyä sauman takas umpeen. Kun vähän lauhtuu, heppailen kasaan. Vieläkin -20 mittarissa
Vähän häntä jo röpöstelin, reikiä vielä on mutta nyt jo paljon vahvempi ku alkuaan. Olis pitäny aikanaan tuo emäputki hitsata runkoon pidempänä ja katkasta vasta hitsauksen jälkeen - muista ensi kerralla! Tuki levy pitänee kuitenkin laittaa haarovälipuolelle, varmaan samankaltainen taivutettu levy ku Terpan versioon tein ja vain sivuilta kiinni, ettei tuu niitä väsymiä poikkisaumoihin.
Pakkasessa on hyvä hitsata ku kappale jäähtyy nopeesti, ehkei laakeritkaan niin kerkeä vaurioitumaan lämmöstä.
Nyt olis helppo tuohon tukilattaan hitsata vielä latat tueksi lokarin muotoon mutta kannattaako kun on kestänyt tähänkin asti ilman?
Omaan silmään rungon ja emäputken kulma näyttää kestävältä ilman tukikolmiotakin. Sauma oli alkujaan kiinni vain sivuilta, nyt alkaa olla ympäri asti. Mitäs se lujuuslaskentaosasto on mieltä?
Jos hitsi on kelvollinen, kestää se noin, jos putkikin kestää. Toisaalta tuossa on pieni epäloogisuus tasalujuustavoitteen suhteen. Saman nivelen etupuolella on tuki, takapuolella ei, vaikka nivelen läpi liikkuu samat voimat ja momentit. Suosittelen silti kovaa ajoa ja pyörän tarkkailua, kuten kaikille muillekin.
Tuota kohtaa kuormittaa jarrutuksen aiheuttama taivutusmomentti toiseen suuntaan ja polkemisen toiseen, joten kyllä tuo on väsymisaltis paikka. Siksi tarkkailu on tärkeää. Väsymällä särkyvä rakenne ei oikeastaan koskaan yllätä hajoamisella, jos hiuikankin tarkkailee väsymisalttiita paikkoja. Jos ajoon tulee ylimääräistä huteruutta, eikä ole tulossa baarista, on viisainta tarkastaa pyörä.
Huonoo vähän ollu tarkastelu mut täytyy parantaa.
Arviotsin vaan silmällä noita liitosten kulmia, eturungon kulma on selvästi pienempi kuin takarungon kulma emäputkeen taas isompi. Siksi oma arvioni on, ett takaosa kestäs paremmin ilman tukeakin?
Ei siitä niin huono tullut, etteikö tukilappuja vois hitsata vasta seuraavan katkeamisen jälkeen
Nyt vasta tajusin, mitä tarkoitit tuolla kulmalla.
Tuolla liittymiskulmalla ei ole kovin suurta vaikutusta tapauksessa, jossa liitos hitsataan ehjän putken kylkeen. Jiiriliitoksessa sillä on suuri merkitys, koska siinä hitsataan yhteen kaksi putkea reunoistaan, eikä siellä ei ole sitä lommahdustukea sisällä. Kun jiiriliitosta taivutetaan, molempien putkien reunat pönkivät samaan suuntaan. Juuri siksi sitä lommahduslappua olen sinne väliin suositellut. Ehjän, tai edes lähes ehjän putken kylkeen hitsatessa lommahduslappuna toimii putken kylki itse, joka tässä tapauksessa on tuo emäputki.
jori kirjoitti: ↑14 Helmi 2021, 17:49Nyt vasta tajusin, mitä tarkoitit tuolla kulmalla.
![]()
Tuolla liittymiskulmalla ei ole kovin suurta vaikutusta tapauksessa, jossa liitos hitsataan ehjän putken kylkeen. Jiiriliitoksessa sillä on suuri merkitys, koska siinä hitsataan yhteen kaksi putkea reunoistaan, eikä siellä ei ole sitä lommahdustukea sisällä. Kun jiiriliitosta taivutetaan, molempien putkien reunat pönkivät samaan suuntaan. Juuri siksi sitä lommahduslappua olen sinne väliin suositellut. Ehjän, tai edes lähes ehjän putken kylkeen hitsatessa lommahduslappuna toimii putken kylki itse, joka tässä tapauksessa on tuo emäputki.
No niinpä tietyst, ymmärrän nyt paremmin.
Tämän pyörän retkipatjalokari on vissiin esittelemättä - ei rämise
PW kirjoitti:Tämän pyörän retkipatjalokari on vissiin esittelemättä - ei rämise
Pisteet solukumille, näppärää matskua moneen paikkaan. Kevyttä ja hiljaista...
Mikähän mahtaa olla tuon sipulilaatikon mitat ja hankintapaikka?
Olen nyt ajellut Perhepyörän puolikkaalla, joka kulkeutui minulle, kun Matin perhe kasvoi ulos tuosta ajoneuvosta ja muutto aiheutti säilytysongelman.
Muutaman kerran olen käynyt Lidlissä ja virittänyt pahvisen hedelmälaatikon takakuskin vanerialustalle. Ihan kätevästi se siihen menee, mutta olisihan se vieläkin näppärämpää, jos siinä olisi hieno sipulilaatikko, johon voisi näppärästi nostaa tuon laatikon ilman sen kummempaa kiinnittämistä.
Jos pahvilaatikko ei mahdu sipulilaatikkoon, voisi sille tehdä sujuvan kiinnityksen ja ottaa sipulilaatikon kauppaan mukaan ja pakata ostokset siihen heti kättelyssä.
Nyt olisi siis tarve saada selville PW-tyyppisen sipulilaatikon mitat ja vinkkiä hankintapaikasta.
Jos joku ei muista, niin kyse on tämän näköisestä pyörästä.
Tätänykyä takana on napamoottori ja sekä etu-, että takakammet ovat nykyisin 103-milliset.