Talvipyöräily

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.

(Noja)Pyöräily tottumukset

Nojapyörällä kesät talvet

35
31%

Nojapyörällä kesät, talvet pystypyörällä

28
25%

Nojapyörällä kesät, talvella en pyöräile

23
20%

Pyörä fiiliksen, eikä vuodenajan mukaan

28
25%
 
Ääniä yhteensä: 114

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu. Olen ostanut jo kahdet erilaiset käsineet, mutta eipä ole auttanut. Yli kymmenen kilometrien matkoilla ja yli 20 km/h keskinopeudella rupea sormia palelemaan jo muutaman asteen pakkasilla. Varpaatkin pärjäävät paremmin vaikka käytän ajosandaaleja ja niissä yksiä villasukkia. Minkähänlaiset lapaset pitäisi olla, että niillä tarkenisi? :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Lämmitetyt :mrgreen: Semmoset on vaan aika arvokkaat.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kahvalämmittimet ei oo kovin kalliita: http://www.elektroniikkaosat.com/c-78/p ... cgodRY0AZA

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

irakas kirjoitti:

Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu.

Olet varmaankin jo lobster -hanskoja kokeillut? Itse ostin viime talvena Haltin lobsterit ja muutaman asteen pakkasella ne meinaa olla vielä kuumat. :) Mutta nämä on tietysti tosi yksilöllisiä juttuja.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja terppa »

Ekotekniikanmaailmassa oli noista sähkölämmitteisistä hanskoista testi/esittely http://www.sll.fi/luonnonsuojelija/leht ... ma0414.pdf ei ihan hirveän pitkään akut kestä ja aika hintavia.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Tankorukkaset on paras ratkaisu paleleville sormille. Toimii. Mulla on Biltemasta hankitut, mutta nyt en löytänyt niitä heidän sivuiltaan( maksoi noin 12 euroa). Tässä vastaavat http://kauppa.mimoto.fi/product/487/tan ... lli-96-686 toisesta kaupasta. Nuo moottoripyöräkäyttöön tehdyt on hieman järeät pyöräkäyttöön, mutta ompelutaitoinen tekee tuollaiset itsekin. On noita pyöräkäyttöönkin varta vasten tehtyjä, mutta ne maksavat jostain syystä monikertaisen hinnan.

MetaPhrastic 2012

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Haa, hyvä MikaL! :mrgreen:

Minullahan on melontaa varten hankitut melontarukkaset, jotka ovat kovin samanlaiset kuin pyörää varten tehdyt rukkaset. Täytyy kaivaa ne esiin. Kumma, kun en hoksannut. :roll:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja tm »

MikaL kirjoitti:

Tankorukkaset on paras ratkaisu paleleville sormille. Toimii...

Suosittelen myös lämpimästi :). Mulla on neopreeniset pyöräkäyttöön tarkoitetut. Nuo mimoton näyttävät tilavammilta ja ovat tod.näk. vielä mukavammat. Neopreeniset tahtoo vähän hiostaa, jos erehtyy liian lämpimällä kelillä käyttämään. Ei ole pakkasilla sormet jäätyneet noilla ajellessa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla tulee talvellakin ajettua niin pitkiä lenkkejä ja pääosin kaukana asutuksista etten tule koskaan luottamaan sähkötoimisiin sulassapitokonsteihin. Kamppeet pitää riittää pitämään lämpimänä ja loput sitten tehoa/vauhtia säätämällä.

Nyt kun valot näyttää toimivan pimeimpään aikaan koko yön yli ja GPS:n akut kestää suurin piirtein viikonlopun ajot yhdellä latauksella niin enää jää jäljelle juomien sulana pysyminen ja matkalla täydentäminen. Tällä hetkellä tuo Camelbak Eddy rosterinen termosjuomapullo on kyllä toiminut kuten pitääkin mutta puolen litran kapasiteetilla ei paljoa yli satasta saa ajettua ilman täydennystä...

Tuosta kenkien kostumisesta tuli mieleen että hommasin Sealskins merinovillasukat joissa on sellanen kosteutta pitävä kalvo välissä. Nuo jalassa ei koivet kastu vaikka kuinka sateessa ajaa, kengät on vettä pitävät mutta housuja pitkin tulee nilkkoihin vesi sisään. Toisaalta sama toimii myös pakkasella eli nuo sukat alle ja jos on kylmä niin toiset merinovillaiset sitten päälle niin jalkojen hikoilu ei pääse kostuttamaan kenkien sisuksia. Yksi tämän talven kokeiluista siis edessä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu. Olen ostanut jo kahdet erilaiset käsineet, mutta eipä ole auttanut. Yli kymmenen kilometrien matkoilla ja yli 20 km/h keskinopeudella rupea sormia palelemaan jo muutaman asteen pakkasilla. Varpaatkin pärjäävät paremmin vaikka käytän ajosandaaleja ja niissä yksiä villasukkia. Minkähänlaiset lapaset pitäisi olla, että niillä tarkenisi? :roll:

Sama juttu täällä. Kun ajelen nojakilla loppusyksyn lenkkejä, niin käsissä on tuulenpitävät talvirukkaset ja niiden sisällä on vielä thinsulate -lapaset. Ja silti tuppaa peukalot jäätymään naurettavan lyhyillä 12 - 15 km lenkeillä. Muut sormet kyllä pärjää, kun ne lämmittävät toisiaan, mutta peukaloressukat jäätyvät. Hyrr. Jotain tarttis keksiä. Rukkaset ja kahdet lapaset? Hmm.

Tai sitten luovun talvinojailusta ja siirryn kokonaan uintiin. Eh?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä ostin pakkasia varten sellaset nahkaiset lobsterit jotka on oikeasti tarkoitettu hiihtoon mutta pelaa pyöräilyssä yhtä hyvin :D . Monet tumputhan meinaa olla ihan kamalan kankeita ja sitä taas ei toivo kun pitäisi pystyä ohjauskilkkeitäkin käyttämään. Notkeilla hanskoilla helpompaa. Ompelin sitten vielä ohuesta villakankaasta "alus-lobsterit" jotka voi pukea noiden päälilobsterien alle jos on oikein kylmä.

Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.

Ootko kokeillut värkätä polkimiin sellaisia "terppa tuulisuojia" limsapulloista? Ei ainakaan pahenna palelua kun jalkaterät on viimalta suojassa.
Lahkeen suut on toinen paha paikka. Varpaita alkaa palelemaan ensin vaikka kylmenemisen syy olisi lahkeiden sisään puhaltava ajoviima.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.

Ootko kokeillut värkätä polkimiin sellaisia "terppa tuulisuojia" limsapulloista? Ei ainakaan pahenna palelua kun jalkaterät on viimalta suojassa.
Lahkeen suut on toinen paha paikka. Varpaita alkaa palelemaan ensin vaikka kylmenemisen syy olisi lahkeiden sisään puhaltava ajoviima.

Jukka

Muistelen ett se kylmän tunne tulee kengänpohjasta lukkojen kautta - siihen polkimiin kiinnitettävä tuulisuoja myös auttaa. Joskus tommosia käytin, ohuesta uretaanilevystä ja jesarista teippailin kasaan - viimevuosina ei oo ollu niin kylmä ja nuo talvikengät on myös paremmat.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja samuel »

Kahvalämmittimistä:
Itellä skootterissa biltsun kahvalämmittimet ja hyvin pelaa. Tosin ei polkumapyörään sovi koska kaasukahvan puoli on halkaisijaltaan iso..

Motocrossia harrastava kaverini kertoi kikan kahvalämppäreiden tehon maksimoimiseksi: turautetaan uretaania ohjaustangon sisään niin lämpö ei karkaa väärään suuntaan. Luulisin että tiukkaan panettu villakin saman asian ajaa jos ei tankoa halua uretaanilla täyttää.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvipyöräily

Viesti Kirjoittaja irakas »

Talvi on tullut täydellä teholla ja lunta tupruttaa, vaan eipä se juuri SH23:lla ajoja estä. Sormet on ruvenneet tarkenemaan lampaanvillavuorisissa rukkasissa, joiden sisällä on villalapaset. Lumessa tahtovat lukkopolkimien kolot täyttyä ja kenkien kiinnittäminen polkimiin hankaloituu. Olen vaihtanut lukkopolkimet tavallisiin polkimiin, jotta voi ajella myös kunnon talvikengillä. Takapyörän molemmille puolille olen asentanut reippaan kokoiset sivulaukut, joihin tein kaavat ja ompelutin naapurin rouvalla. Etupyörien kierrejouset vaihdoin 10 mm:n kumilevystä leikkaamiini prikkapinoihin.

Kun kaksi pyörää vetää, en ole vaihtanut nastarenkaita. Suurin ongelma lumisilla teillä ajossa on jarrutus. SH23:ssa on tällä hetkellä jarrut kaikissa pyörissä. Kun pelkästään takapyörää jarruttaa, lähtee se heti sivuluisuun. Parhaiten toimii kaikkien pyörien varovainen yhteisjarrutus.

SH23 lumipyryisen kaupunkireissun jälkeen:

Liitteet
SH23 talvella 2015.1.2.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin