Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu. Olen ostanut jo kahdet erilaiset käsineet, mutta eipä ole auttanut. Yli kymmenen kilometrien matkoilla ja yli 20 km/h keskinopeudella rupea sormia palelemaan jo muutaman asteen pakkasilla. Varpaatkin pärjäävät paremmin vaikka käytän ajosandaaleja ja niissä yksiä villasukkia. Minkähänlaiset lapaset pitäisi olla, että niillä tarkenisi?
Talvipyöräily
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Talvipyöräily
Lämmitetyt Semmoset on vaan aika arvokkaat.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Kahvalämmittimet ei oo kovin kalliita: http://www.elektroniikkaosat.com/c-78/p ... cgodRY0AZA
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräily
irakas kirjoitti:Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu.
Olet varmaankin jo lobster -hanskoja kokeillut? Itse ostin viime talvena Haltin lobsterit ja muutaman asteen pakkasella ne meinaa olla vielä kuumat. Mutta nämä on tietysti tosi yksilöllisiä juttuja.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Talvipyöräily
Ekotekniikanmaailmassa oli noista sähkölämmitteisistä hanskoista testi/esittely http://www.sll.fi/luonnonsuojelija/leht ... ma0414.pdf ei ihan hirveän pitkään akut kestä ja aika hintavia.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Talvipyöräily
Tankorukkaset on paras ratkaisu paleleville sormille. Toimii. Mulla on Biltemasta hankitut, mutta nyt en löytänyt niitä heidän sivuiltaan( maksoi noin 12 euroa). Tässä vastaavat http://kauppa.mimoto.fi/product/487/tan ... lli-96-686 toisesta kaupasta. Nuo moottoripyöräkäyttöön tehdyt on hieman järeät pyöräkäyttöön, mutta ompelutaitoinen tekee tuollaiset itsekin. On noita pyöräkäyttöönkin varta vasten tehtyjä, mutta ne maksavat jostain syystä monikertaisen hinnan.
MetaPhrastic 2012
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Haa, hyvä MikaL!
Minullahan on melontaa varten hankitut melontarukkaset, jotka ovat kovin samanlaiset kuin pyörää varten tehdyt rukkaset. Täytyy kaivaa ne esiin. Kumma, kun en hoksannut.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Talvipyöräily
MikaL kirjoitti:Tankorukkaset on paras ratkaisu paleleville sormille. Toimii...
Suosittelen myös lämpimästi . Mulla on neopreeniset pyöräkäyttöön tarkoitetut. Nuo mimoton näyttävät tilavammilta ja ovat tod.näk. vielä mukavammat. Neopreeniset tahtoo vähän hiostaa, jos erehtyy liian lämpimällä kelillä käyttämään. Ei ole pakkasilla sormet jäätyneet noilla ajellessa.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Talvipyöräily
Mulla tulee talvellakin ajettua niin pitkiä lenkkejä ja pääosin kaukana asutuksista etten tule koskaan luottamaan sähkötoimisiin sulassapitokonsteihin. Kamppeet pitää riittää pitämään lämpimänä ja loput sitten tehoa/vauhtia säätämällä.
Nyt kun valot näyttää toimivan pimeimpään aikaan koko yön yli ja GPS:n akut kestää suurin piirtein viikonlopun ajot yhdellä latauksella niin enää jää jäljelle juomien sulana pysyminen ja matkalla täydentäminen. Tällä hetkellä tuo Camelbak Eddy rosterinen termosjuomapullo on kyllä toiminut kuten pitääkin mutta puolen litran kapasiteetilla ei paljoa yli satasta saa ajettua ilman täydennystä...
Tuosta kenkien kostumisesta tuli mieleen että hommasin Sealskins merinovillasukat joissa on sellanen kosteutta pitävä kalvo välissä. Nuo jalassa ei koivet kastu vaikka kuinka sateessa ajaa, kengät on vettä pitävät mutta housuja pitkin tulee nilkkoihin vesi sisään. Toisaalta sama toimii myös pakkasella eli nuo sukat alle ja jos on kylmä niin toiset merinovillaiset sitten päälle niin jalkojen hikoilu ei pääse kostuttamaan kenkien sisuksia. Yksi tämän talven kokeiluista siis edessä...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Talvipyöräily
irakas kirjoitti:Suurimmaksi ongelmaksi pakkasella ajoon minulla on tullut sormien palelu. Olen ostanut jo kahdet erilaiset käsineet, mutta eipä ole auttanut. Yli kymmenen kilometrien matkoilla ja yli 20 km/h keskinopeudella rupea sormia palelemaan jo muutaman asteen pakkasilla. Varpaatkin pärjäävät paremmin vaikka käytän ajosandaaleja ja niissä yksiä villasukkia. Minkähänlaiset lapaset pitäisi olla, että niillä tarkenisi?
Sama juttu täällä. Kun ajelen nojakilla loppusyksyn lenkkejä, niin käsissä on tuulenpitävät talvirukkaset ja niiden sisällä on vielä thinsulate -lapaset. Ja silti tuppaa peukalot jäätymään naurettavan lyhyillä 12 - 15 km lenkeillä. Muut sormet kyllä pärjää, kun ne lämmittävät toisiaan, mutta peukaloressukat jäätyvät. Hyrr. Jotain tarttis keksiä. Rukkaset ja kahdet lapaset? Hmm.
Tai sitten luovun talvinojailusta ja siirryn kokonaan uintiin. Eh?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Talvipyöräily
Mä ostin pakkasia varten sellaset nahkaiset lobsterit jotka on oikeasti tarkoitettu hiihtoon mutta pelaa pyöräilyssä yhtä hyvin . Monet tumputhan meinaa olla ihan kamalan kankeita ja sitä taas ei toivo kun pitäisi pystyä ohjauskilkkeitäkin käyttämään. Notkeilla hanskoilla helpompaa. Ompelin sitten vielä ohuesta villakankaasta "alus-lobsterit" jotka voi pukea noiden päälilobsterien alle jos on oikein kylmä.
Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Talvipyöräily
Premnas kirjoitti:Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.
Ootko kokeillut värkätä polkimiin sellaisia "terppa tuulisuojia" limsapulloista? Ei ainakaan pahenna palelua kun jalkaterät on viimalta suojassa.
Lahkeen suut on toinen paha paikka. Varpaita alkaa palelemaan ensin vaikka kylmenemisen syy olisi lahkeiden sisään puhaltava ajoviima.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Talvipyöräily
jviirret kirjoitti:Premnas kirjoitti:Sen sijaan varpaat tuntuvat olevan jokatalvinen ongelma pitää lämpimänä. Talvipyöräilypopot auttavat siihen aika hyvin mutta lopulta kuitenkin jossain vaiheessa tulee kylmä. Voisin tietty polkea tavallisilla kengillä ilman lukkoja mutta välillä kun olen koittanut niin ei se polkeminen enää samanlaista ole ja varsinkaan pyöritys ei onnistu samaan tahtiin mikä on taas liukkaassa ylämäessä tärkeää. Olen vähän kahden vaiheilla asian kanssa. Toisaalta juuri kovilla pakkasilla ei ole pidon kanssa niin ongelmaa joten mikään ei estäisi vaihtamasta toisenlaisiin kenkiin.
Ootko kokeillut värkätä polkimiin sellaisia "terppa tuulisuojia" limsapulloista? Ei ainakaan pahenna palelua kun jalkaterät on viimalta suojassa.
Lahkeen suut on toinen paha paikka. Varpaita alkaa palelemaan ensin vaikka kylmenemisen syy olisi lahkeiden sisään puhaltava ajoviima.Jukka
Muistelen ett se kylmän tunne tulee kengänpohjasta lukkojen kautta - siihen polkimiin kiinnitettävä tuulisuoja myös auttaa. Joskus tommosia käytin, ohuesta uretaanilevystä ja jesarista teippailin kasaan - viimevuosina ei oo ollu niin kylmä ja nuo talvikengät on myös paremmat.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Talvipyöräily
Kahvalämmittimistä:
Itellä skootterissa biltsun kahvalämmittimet ja hyvin pelaa. Tosin ei polkumapyörään sovi koska kaasukahvan puoli on halkaisijaltaan iso..
Motocrossia harrastava kaverini kertoi kikan kahvalämppäreiden tehon maksimoimiseksi: turautetaan uretaania ohjaustangon sisään niin lämpö ei karkaa väärään suuntaan. Luulisin että tiukkaan panettu villakin saman asian ajaa jos ei tankoa halua uretaanilla täyttää.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Talvipyöräily
Talvi on tullut täydellä teholla ja lunta tupruttaa, vaan eipä se juuri SH23:lla ajoja estä. Sormet on ruvenneet tarkenemaan lampaanvillavuorisissa rukkasissa, joiden sisällä on villalapaset. Lumessa tahtovat lukkopolkimien kolot täyttyä ja kenkien kiinnittäminen polkimiin hankaloituu. Olen vaihtanut lukkopolkimet tavallisiin polkimiin, jotta voi ajella myös kunnon talvikengillä. Takapyörän molemmille puolille olen asentanut reippaan kokoiset sivulaukut, joihin tein kaavat ja ompelutin naapurin rouvalla. Etupyörien kierrejouset vaihdoin 10 mm:n kumilevystä leikkaamiini prikkapinoihin.
Kun kaksi pyörää vetää, en ole vaihtanut nastarenkaita. Suurin ongelma lumisilla teillä ajossa on jarrutus. SH23:ssa on tällä hetkellä jarrut kaikissa pyörissä. Kun pelkästään takapyörää jarruttaa, lähtee se heti sivuluisuun. Parhaiten toimii kaikkien pyörien varovainen yhteisjarrutus.
SH23 lumipyryisen kaupunkireissun jälkeen:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26