Sivu 4/12
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 15 Syys 2009, 13:14
Kirjoittaja tavasti
visiopetteri kirjoitti:Onkohan tuo haarukan pää muuten hitsattu vai juotettu?
No bitti-insinööri on huono tuota arvioimaan, mutta niin siisti oli sauma että juotettua veikkaan.
visiopetteri kirjoitti:Tosin, tuohonhan voisi tehdä myös sellasen palikan, jossa on haarukanpää ja sen jarrusatulan kiinnitysreiät samassa palikassa.
Ei haiskahda triviaalilta tehtävältä. Palikka ei voine olla suora palikka, koska levarikiinnike tulee X mm sivuun drop-outista?
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 15 Syys 2009, 14:39
Kirjoittaja visiopetteri
tavasti kirjoitti:
visiopetteri kirjoitti:Tosin, tuohonhan voisi tehdä myös sellasen palikan, jossa on haarukanpää ja sen jarrusatulan kiinnitysreiät samassa palikassa.
Ei haiskahda triviaalilta tehtävältä. Palikka ei voine olla suora palikka, koska levarikiinnike tulee X mm sivuun drop-outista?
Totta, näkys olevan äkkiä mitattuna 5mm ero, eli se jarrusatulan korvake(sisäreuna) on 5mm ulompana kuin haarukanpää (sisäreuna).
Jos noista ehdotetuista keuloista ois joku valittava, niin se viimeinen, kun siinä näyttäs olevan teräsjousi + ilmajousi ja vaimennus. Noissa halvemmissa on teräsjousi (alkuherkkyys)+ elastomeeri (tönkkeli joka ei pompi kovasti, eli siinä on "sisäinen vaimennus"), noi ovat siis yhtä kehittyneitä kun 90-luvun lopun halpis haarukat. Kokeilujen mukaan jäykkä on selkeästi parempi ja keveämpi kuin halpa ja huono joustohaarukka.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 17 Syys 2009, 13:20
Kirjoittaja tavasti
Nyt lokari ja jarrut. Kävin vähän ajelemassa, tarkoituksellisesti kovaa monttuihin. Jousitukselle olisi tilaus, mutta ilmankin pärjää.
Pidemmästä matka-ajosta ei ole vielä kokemusta.
Racer-asennossa (jousitus keski-asento, penkki alhaalla)

Ja jousitus yläasennossa, penkki yläasennossa:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Syys 2009, 10:06
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Hyvännäköinenhän siitä tuli. Kulmatkin näyttää hyviltä. Ei varmaan ollut mitään ihmeellistä ohjauskäyttäytymistä?
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Syys 2009, 10:22
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:Hyvännäköinenhän siitä tuli. Kulmatkin näyttää hyviltä. Ei varmaan ollut mitään ihmeellistä ohjauskäyttäytymistä?
Ei mitään moitittavaa. Mielestäni ohjaus on parempi noin, alkuperäinen turhankin levoton, nyt on juuri passeli. No, ajo on toistaiseksi vähäistä (noin kilometri soratiellä), eikä tiedä koska ehtisi enemmän ajelemaan, mutta raportoin kun ehdin ajella.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 18 Syys 2009, 22:08
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Tästä tulee mieleen, että voisi korottaa oman Fieron 20-20:sta 26-26:ksi, jos saisi jostain sopivan (eli pitemmän) takaswingin. Optiman takaswingejähän saa niiden verkkokaupasta, mutta onkohan noissa erilainen tuo nivelpiste. Eihän siinä mitään mullistavaa ole, swingissä on reikä josta menee leveä pultti läpi, mutta jos swingin leveys ja reiän koko ei ole samat, pitää tehdä sovitteita. Tietääkö kukaan?
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 19 Syys 2009, 00:11
Kirjoittaja jori
Teemu Kalvas kirjoitti:Eihän siinä mitään mullistavaa ole, swingissä on reikä josta menee leveä pultti läpi, mutta jos swingin leveys ja reiän koko ei ole samat, pitää tehdä sovitteita. Tietääkö kukaan?
Ainoa vähän vaikeampi sovitettava on haarukan liika kapeus laakeriholkin pituuteen nähden. Kaikki muu on melko helposti sovitettavissa.
Miksi Optiman swingi. Eiköhän se Nazcakin myy varaosia pyöriinsä. Luulisin, että tuo explorerin swingi sopisi heittämällä.
Jori
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 19 Syys 2009, 11:52
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:Miksi Optiman swingi. Eiköhän se Nazcakin myy varaosia pyöriinsä. Luulisin, että tuo explorerin swingi sopisi heittämällä.
Optiman varaosakauppa löytyi helposti...
Nyt kun katson tarkemmin, Optiman ratkaisu on erilainen: swingi tulee sisälle ja rungon kiinnikkeet swingin ympärille. Nazcalla on toisin päin. Pitää kysellä Nazcalta jos noita Explorerin takapäitä saisi.
Zoomailin tuossa mitä muuta voisi tehdä, ja olen sitä mieltä että jos penkin ja rungon väliin tekisi kunnon korotuspalat, voisi tehdä suoran alaohjauksen niin että kaikki ohjausmateriaali tulisi runkoputken yläpuolelle. Tosin istumakorkeus alkaa hipoa tällaisen 183-senttisen pätkän ylärajoja siinä vaiheessa.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 19 Syys 2009, 18:45
Kirjoittaja tavasti
Teemu Kalvas kirjoitti:Tästä tulee mieleen, että voisi korottaa oman Fieron 20-20:sta 26-26:ksi, jos saisi jostain sopivan (eli pitemmän) takaswingin.
Ääni sille, että kysy Nazcalta. Olen itse kysellyt Ronin kautta monenlaisten osien hintoja, vastaukset tulevat nopeasti, ja hinnat kohtuullisia. Esim tarjous 20" levarikiekosta 67€, etupuomi vaihtajan putkella 70€ (hinnat muistaakseni noin)
Samalla saat suoraan tiedon mikä Nazcan haarukoista sopii mitenkin. Ron ja Nazcan tyypit tietäåvät modaukseni, ja suhtautuivat viritykseen positiivisesti, eli ei kun kysymään.
Kävin tänään ajelemassa noin 70 km (ei mittaria). Loistava peli! Ohjauksessa ei ole mitään vikaa, ja 26" renkaalla voi ajaa päin kanttikiviä ja urbaanin ympäristön pikku monttuja. Hetken kun oli ajanut lopetti kanttikivestä alimman kohdan etsimisen, ei kun päin vaan. En tiedä olisiko jousitus mukava lisä, vai tulisiko jousituksesta vain epävarma olo jos yhtään pompottaisi.
Matalimmissa asennoissa niska meinaa väsyä, kun ei ole tottunut.
Selvästi olen ollut ihan oikeassa siinä, että 26/26 pyörä olisi minulle oikea, tuo Paseo vaan tuurilla tuli sopivasti käytettynä käsiin.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 20 Syys 2009, 19:05
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Mittailin vähän. Nykyisellään penkin etureuna on 52 cm tiestä. Penkkiä pitäis korottaa 7 cm rungosta että mahtuisi alaohjaus rungon yläpuolelle mutta penkin alle. 20->26 -konversiosta tulis 15 cm. Yhteensä siis 74 cm. Keittiön pöytä on sopivasti 75 cm, kävin siinä istumassa kokeeksi. Pystyasennossa ei mitään ongelmaa, mutta kunnon takanojassa on suoraan sanottuna hankalaa ylettyä kunnolla lattiaan. Voi olla, että ei kannata tuunata noin korkeaksi näin lyhyen miehen. Tai sitten siihen tottuu, en tiedä.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 20 Syys 2009, 20:31
Kirjoittaja irakas
Teemu Kalvas kirjoitti:Mittailin vähän. Nykyisellään penkin etureuna on 52 cm tiestä. Penkkiä pitäis korottaa 7 cm rungosta että mahtuisi alaohjaus rungon yläpuolelle mutta penkin alle. 20->26 -konversiosta tulis 15 cm. Yhteensä siis 74 cm. Keittiön pöytä on sopivasti 75 cm, kävin siinä istumassa kokeeksi. Pystyasennossa ei mitään ongelmaa, mutta kunnon takanojassa on suoraan sanottuna hankalaa ylettyä kunnolla lattiaan. Voi olla, että ei kannata tuunata noin korkeaksi näin lyhyen miehen. Tai sitten siihen tottuu, en tiedä.
Ei tosiaan kannata! Vaikka joten kuten jalat yltää maahan, on muistettava, että, jos pysähtyessä jalan alle osuu irtohiekkaa, jäätä tai muuta liukasta, on kaatuminen hyvin lähellä. Tottuminenkaan ei auta, jos ei huomaa liukkautta. Sen olen kokenut monta kertaa. Siksi pyrin uusissa versioissa pysyttämään istuimen maksimikorkeuden 45 cm:ssä.
Sakari
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 20 Syys 2009, 20:44
Kirjoittaja jviirret
Juu, kyllä tuommoset yli 70cm istumakorkeudet on liikaa makaavassa ajoasennossa, mutta pystymmissä asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Suoraan tai liki suoraan alaspäin oleva jalka on tukevampi pysähtyessä, varsinkin äkkitilanteissa, kuin koukussa tai etuviistoon oleva jalka. Talviajossa mataluudesta on enempikin haittaa kuin hyötyä, kun tasapainon pitokin on korkeammalla helpompaa.
Uusimmalla(lowLWB) en uskalla edes liukkaalla kokeilla, kun paikoillaan pystyssä pysyminekin on käsi maassa helpompaa kuin jalka maassa. Tässä istuma korkeutta n.25cm.
Jukka
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 20 Syys 2009, 21:01
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Tuo 52 cm on minusta kyllä melko matala. Kymmenen senttiä lisää lähinnä parantaisi pysähtyneenä tasapainon pitämistä, sen jälkeen voisi alkaa taas heikentyminen. Penkkihän ei ole mitenkään hirveän makaava, muttei kauhean pystykään. Kuvia nykytilasta.
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 21 Syys 2009, 00:37
Kirjoittaja jviirret
Noita kuvia kun katselin niin tuossa firossa tuskin suora alaohjaus olisi kovinkaan toimiva ratkaisu. Jos tangon tuo "stemmillä" niin kauas taakse ettei ole alas laskettujen jalkojen edessä tulee ohjaukseen hirmu laajat sivuttais liikkeet. Itse säilyttäisin siis ohjauksessa välitangon.
Jukka
Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?
Lähetetty: 21 Syys 2009, 11:49
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Epäsuora alaohjaus vain vaatii jonkun kiinnityspisteen järjestämistä haarukassa. Satunnaisella joustohaarukalla tehtävä voi olla hyvinkin hankala. Tämän takia mietin suoraan vaihtamista. Olet kyllä ihan oikeassa tuossa että sivuttaisliikettä tulee reilusti, jos suoraan vaihtaa tuolla pyörällä.
Epäsuoran alaohjauksen kiinnityspisteen voisi järjestää haarukkaan, jossa sellaista ei ole, näppärällä sovitinpalikalla joka kiristettäisiin haarukan ohjainputkeen ohjainlaakerin alle. Sellainen vain on mitoituksen suhteen nirso vempele, enkä ainakaan itse osaa niin tarkkaa työtä metallista tehdä. Nuo valmiit tällaiset, joita recumbentparts.com:issa näin, saavuttavat kiertosuuntaan tukevuuden sillä, että niissä on pultti joka menee haarukan kruunussa olevan jarrun kiinnitysreiän läpi. Joustohaarukoissa usein ei tuossa kohdassa mitään reikää ole. Tuo kiristys ohjainputken ympärille olisi universaaliratkaisu. Samalla tavalla toimii kierteettömien stemmienkin kiinnitys.