Sivu 4/9

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 13:49
Kirjoittaja jviirret

Penkin kiinnitys tulee nyt sitten tuosta renkaan etupuolelta, katotaan miten käy.
Ja nyt se on rattaillaan:

Kuva

Yllätti kaikin puolin positiivisesti. Runko on jämäkkä ja pyörä rullaa vähintään yhtä hyvin kuin verrattavissa olevilla kumeilla olevat CLWB ja maastopyörä. Tästä on hyvä jatkaa, kiirettä ei ole. Kampikeskiö tärähtää noilla kumeilla 87cm korkeuteen, eli mikään mun suosikki pyörä ei ole tulossa.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 14:15
Kirjoittaja jviirret

Lähikuva takanavasta

Kuva

Kestäis tehdä varmasti kapeampikin laakeripesä, mut mun silmää miellyttää noin :D

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 16:17
Kirjoittaja PW

Kulma on aika miehekäs joo :wink: ja jalat korkeella. Tuntuu ett noihin haarukoihin jää helposti turhaa tilaa renkaan ja rungon väliin. Nojapyörään pitäs tehä ihan omalla mitotuksella haarukat niin ett runkoputken sais mahollisimman alas.


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 18:29
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Kulma on aika miehekäs joo :wink: ja jalat korkeella. Tuntuu ett noihin haarukoihin jää helposti turhaa tilaa renkaan ja rungon väliin. Nojapyörään pitäs tehä ihan omalla mitotuksella haarukat niin ett runkoputken sais mahollisimman alas.

Oishan tuossa ollut tilaa tuoda runkoputki alemmaskin, mutta sitten ottais kammet kääntyvään eturenkaaseen. Rans:n jossakin higracerissa on sama kampikorkeus, että ei tämä nyt mitenkään epätavallinen ole sen suhteen. Lyhyemmät kammet myös auttais ja millin tarkka mitoitus ohuelle kumille...

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 20 Huhti 2010, 20:00
Kirjoittaja PW

Penkin kun laitat niin ei enää näytä niin korkeelta polkimetkaan.


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 22 Huhti 2010, 20:28
Kirjoittaja jviirret

Nyt kun tähän on mahdollisuus laittaa etuvaihtaja niin olisi varmaan aiheellista laittaa sen kuorelle nippa runkoon. Ihmetellyt tässä että miksi kaikissa nojakeissa vaijeri näyttää tulevan alakautta ja tiukalla mutkalla? Eikö se toimis paremmin jos vaijeri tulee ylä kautta? Tietenkin vaatii vaihtajan jossa vaijerin lähtö on ylöspäin, molempia onneksi löytyy jemmasta.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 22 Huhti 2010, 21:45
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Ei vaijerin mutka ole vaijerin toiminnan kautta tiukka, kunhan mutkan säde ylittää vaijerin läpimitan kertaa jotain noin 40. Vaihdevaijerit ovat karvan yli millistä tavaraa. Alakautta veto on myös ainoa vaihtoehto isoilla rattailla, koska kaikki maantievaihtajat toimivat niin päin. Ehkä on vielä ajateltu estetiikkaakin, on haluttu vaijeri piiloon.


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 23 Huhti 2010, 08:41
Kirjoittaja bowmonkey
jviirret kirjoitti:

Nyt kun tähän on mahdollisuus laittaa etuvaihtaja niin olisi varmaan aiheellista laittaa sen kuorelle nippa runkoon. Ihmetellyt tässä että miksi kaikissa nojakeissa vaijeri näyttää tulevan alakautta ja tiukalla mutkalla? Eikö se toimis paremmin jos vaijeri tulee ylä kautta? Tietenkin vaatii vaihtajan jossa vaijerin lähtö on ylöspäin, molempia onneksi löytyy jemmasta.

Jukka

Tästä on varmaan ollu täällä juttua mutta eikös tuommoinen m5 U-Turn-Away tyylinen ratkaisu auta tuohon "ongelmaan"?
http://www.m5recumbents.com/site/EN/M5_ ... Turn_Away/
Ei ole kummoinen osa eli itsekkin tekemällä varmasti onnistuu.


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 23 Huhti 2010, 08:51
Kirjoittaja jviirret

Tuolla turn away jutulla saa vaihdettua vaijerin tulosuunnan, mutta se ei ole ongelma kun jemmassa on molemman tyyppisiä etuvaihtajia. Ulkonäköseikat tässä nyt on se vahvimmine esille nouseva asia. Alakautta tulevan vaijerin saa toki valokuvissa kätevästi runkoputken taakse piiloon:

Kuva

Mutta minkä näköinen tuo on toiselta puolelta? tuohon jos hahmottaa mielessään sopivasti kaartelevan vaijerin suoraan vaihtajan nokasta stemmin varteen niin olisiko se kovin pahan näköinen?

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 11:34
Kirjoittaja jviirret

Kuva

Tein penkille kiinnikkeet ja stemmin tankoineen. Penkki kiinnikkeineen nippa nappa tuon taulukossa olevan 2000g:n. Tanko ja stemmi ei, 1200g, tosin menevät jatkoksestaan vielä tarpeettoman paljon sisäkkäin, tiukkaa tekee päästä tuohon 1000g. Kaikkien ennakkosuunnitelmien vastaisesti laitoin kammet ja ketjut ja yritin ajaa. Toisella polkaisulla penkin etu kiinnike petti ja samalla väänty selkänoja alumiininen tukiputki. Etukiinnike on 12x2 putkea jonka sisään piti tulla 8mm pultti, no eipä ollu noin pitkää hyllyssä joten pistin kaksi lyhyempää. Toinen vastaisku tuli kun punnitsin pyörän, 15kg, eikä tuossa ole vielä levyjarrua, ei kahvoja eikä vaijereita. Eli kevennys listaa:
-Kumit, ei ollut tilaushetkellä Kojakkeja, tilalle tulee 32mm Maxxis Detonatorit, tuskin yhtä kevyet kuin Kojakit, mutta varmasti kevyemmät kuin nykyiset, veikkaan 500-600g.
-Stemmi (ei ole titania vaikka kuvassa niin lukeekin :) ), kuvan pakoputki klemmari lähtee pois ja putkien sisäkkäin menevää osuutta voi lyhentää 20cm. 100-200g pois?
-Kuvan kammet ei tule tähän pyörään, näistä en saa pedaleja irti, mut veikkaan että hieman raskaammat ovat kuin pienemmillä rattailla olevat deoret.50-100g?
-Polkimet, muovia, halvat. Näitähän ei muutkan punnitse pyörän painoon. Painaako jopa 500g?
-Penkin alakiinnike painaa yksinään 400g, ihan liikaa toiseen suuntaan säätövaraa, joutaa leikata osan pois ja pyöristää rajusti. 100g? Tämä säästö menee kyllä heti jos kiinnitystä joutuu tukevoittaan.
Eli pidetään 14kg tavoite vielä voimassa...

Jukka

edit: Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 12:33
Kirjoittaja pikametri

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 12:39
Kirjoittaja jviirret
pikametri kirjoitti:

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?

Sen verran menee ristiin ettei tulisi penkkiin keskelle, tätä pohdiskelinkin tuolla 18-19.huhtikuuta ja ajattelin kokeilla näin ensinnä. Nytkin tuo tuki olisi kestänyt jos etu tuenta ei olisi pettänyt.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 13:19
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
pikametri kirjoitti:

Eikö tuota penkin takatukea (alumiiniputki) saisi kiinni tuonne takanapaan, vai meneekö pahasti renkaan kanssa ristiin?

Sen verran menee ristiin ettei tulisi penkkiin keskelle, tätä pohdiskelinkin tuolla 18-19.huhtikuuta ja ajattelin kokeilla näin ensinnä. Nytkin tuo tuki olisi kestänyt jos etu tuenta ei olisi pettänyt.

Jukka

Ei sen tarvitse mennä renkaan kanssa ristiin, kun vie vierestä:

Kuva

Takatuen yläpäähän voi laittaa poikittaistuen joko hitsaamalla tai tekemällä päähän 90 asteen käännöksen, jos se on alumiinista.

Sakari


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 15:38
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:

Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?

Vääntöjäykkyys kasvaa 20% ja leikkauskestävyys 44%. Miten se hajosi?


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 26 Huhti 2010, 22:29
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lujuusoppiaiheinen kysymys: Paljonko 12x2mm teräsputki kestää enempi taivutusta kun sen sisään työnnetään 8mmpultti (käytännössä umpitankoa taivutuskohdasta)?

Vääntöjäykkyys kasvaa 20% ja leikkauskestävyys 44%. Miten se hajosi?

Taipui hieman mutkalle, saa oikaistua, mutta tuon perusteella pelkkä läpipultti ei todennäköisesti tee riittävän tukevaksi. Ensimmäinen ajatus oli että hitsaan tuet, mutta hetki sitten hoksasin että nätimmän saa kun työntää päälle paksumman putken ja hitsaa sen kiinni.

Jukka