Maanantaina ensimmäistä kertaa potkin muualla kuin kauheassa lumessa, kävin kaupassa. Heti takarenkaassa kolme reikää, vaikkei tuo rengas nyt ihan ohuimpia ole. Pitää ehkä vähän odotella että pahimmat sepelit saadaan nurkista, ennenkuin uskaltaa käyttää muita kuin pistosuojattuja renkaita missään.
Varsinaisesti siis mitään kauden loppumista ja avaamista ei ollut, kyllä käytin talvellakin. Mutta armottoman hidas se on lumessa, kun työntöjalka lipsuu. Pitäisi keksiä jostain kengän kärkeen kunnon piikit.
Juma -lauta
Lähetetty: 01 Touko 2010, 23:17
Kirjoittaja maasoutaja
Tuli soutupyörästä senverta vaarallinen, että kehittelen "Juma"-lautaa välillä.
Voi potkutella kuten kickbikellä tai sitten tehä yhden tai kahdenjalan "kyykkyä", kun ylös noustessa vetää sarvista ja työntää tennaria eteenpäin niin liikutaan etteenpäin. Istuiltaan voi tehdä hartiapunnerrusta ja jonkinsortin leuanvedon ja kulmasoudun välimuotoa, seisoiltaan etukumarassa ojentajille dipin kaltaista. kämmenet ylöspäin voi tehdä hauiskääntöö. Vielä pitäs kokeilla pistää ketjut ristiin että mihinkä sitten ottaa, ja kammet voisi pistää kuten fillarissa vuorotahtiin, ainakin polkupyörässä oleella etuvedolla pysyi sitenkin pystyssä. Kädet saa mukavasti hapoille kyllä jo nykyisillä säädöillä.
Jarrutkin on tulossa ja maalia kun kerkeis.
juma-liste
Lähetetty: 01 Touko 2010, 23:24
Kirjoittaja jviirret
jumaliste että repesin, tää on hyvä
Jukka
Re: Kickbike
Lähetetty: 02 Touko 2010, 06:37
Kirjoittaja Stapani
Yep
"Siin on out sekä in, on se ihme vekotin".......
Makee härveli, on siinä lastenlapsilla
sitten joskus ihmettelemistä......
Stapani
Re: Kickbike
Lähetetty: 02 Touko 2010, 08:42
Kirjoittaja Jarcco
Tein tuollaisen kickbiken, http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=564
Sillä on mukava vedellä sellaisia muutaman kilsan matkoja, mutta pitemmille otan mieluummin nojapyörän, kickbikella vauhdit jää aika pieniksi.
Tein myös satulalla varustetun version tuttavalle, joka kärsii keuhkojen vajaatoiminnasta ja täytyy päästä välillä istumaan ja vetämään "henkeä". Se on samantapainen kuin ylempänä olevassa kuvassa, satula on vain korkeammalla ja ehkä taaempanakin. Harmi kun en kerennyt nappaamaan kuvaa laitteesta.
Re: Kickbike
Lähetetty: 02 Touko 2010, 14:53
Kirjoittaja Paavo
Minulla on samanlainen etuvetoviritys kolmivaihteisessa Tunturissa, jonka nimesin sittemmin Oravanpyöräksi. Erona on vain, että keskiön alta lähtee viistoputki etuhaarukan päälle. Ilman sitä keskiö painui ja ketjut löystyivät. Aluksi kammet olivat vuorotahtiin: ajelu onnistui, mutta eräätkin kokeilijat kaatuivat. Nykyinen ratkaisu on parempi, kunhan muistaa pyörittää kampia työntämisen ja vetämisen sijaan. Näin veto on tasaista eivätkä kuolokohdat haittaa. Invapyöristä tutut T-malliset kädensijat pitäisi vielä asentaa. Vaihde on kiinteästi kolmosella ja jalkaveto kakkosella. Ajamisessa oleellista -ja myös hauskinta- on jakaa voimia käsien ja jalkojen kesken. Tässä on minusta ihan tarpeeksi hommaa ja vaihteiden arpominen olisi jo liikaa; lisäksi käsiveto tasaa voimantarvetta.
Systeemi on kieltämättä humoristinen, mutta kuntoilumielessä minusta pätevä. Aluksi veivailin käsikampia vain ylämäissä, mutta nyttemmin arvioisin, että ajelen noin 70 prosenttisesti nelivedolla. Myös pelkillä käsillä eteneminen onnistuu paremmin ja paremmin, joten kai veivailu on voimia antanut. Eniten käsikampiin saa voimaa etukumarassa, polkimilla seisten. Yleisimmin ihmiset kyselevät, että kuinka paljon tuo lisää vauhtia. Yritän painottaa kuntoilullisia näkökohtia sekä sitä, että ihmisellä on vain yksi sydän ja kahdet keuhkot. Parhaimmillaankin lisäteho on siis vain hetkellistä.
Systeemiä voisi merkittävästi keventää, ovathan osat tällä hetkellä jalkavoimille mitoitettuja. Koska ajatuksena on kuitenkin kuntoilu, olisi vaivannäkö hieman paradoksaalista. Jos jossakin järjestettäisiin kilpailu, jossa ajetaan suhteellisen lyhyt ja jyrkkä ylämäki mahdollisimman rivakasti, voisi pyörän evoluutio hyvinkin mennä tähän suuntaan. Oleellisin puute on se, ettei käsikampien veivaaminen juurikaan liikuta tuiki tärkeitä keskivartalon lihaksia.
Re: Kickbike
Lähetetty: 02 Touko 2010, 18:50
Kirjoittaja maasoutaja
Minulla oli myös yksivaihteisessa (vai onko se vaihteeton) tunturissa yksivaihteinen etuveto. Sitkuttelin sillä työmatkoja pari vuotta, etuvedon kammet olivat normipolkimien 180 asteen kulmassa. Haarukkaa piti myös jäykistää, Juma -laudassa kun on vaihteensiirrin niin ketjut ei pääse löystymään, tosin ei haarukan passaisi liiaksi taipuillakkaan.
Tein suurinpiirtein samat havainnot oravanpyöräilystä, asento on melko vakio eikä keskivartalo hirveitä heilu ja innokkaimmat testaajat ovat olleet enemmän ja vähemmän selällään. Tarkoitus on keksiä mahdollisimman monipuolinen hyötyvoimailuväline, katsotaan että mihinkä jamaan Juma -laudalla päästään...
Re: Kickbike
Lähetetty: 08 Touko 2010, 15:50
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Tuo lapsi on kyl hyvin nopeasti alkanut ajaa niin kovaa ettei juosten enää pysy kyydissä ja kickbikellakaan ei varmaan enää kohta.
Re: Juma -lauta
Lähetetty: 08 Touko 2010, 16:31
Kirjoittaja tavasti
maasoutaja kirjoitti:
Tuli soutupyörästä senverta vaarallinen, että kehittelen "Juma"-lautaa välillä.
Voi potkutella kuten kickbikellä tai sitten tehä yhden tai kahdenjalan "kyykkyä", kun ylös noustessa vetää sarvista ja työntää tennaria eteenpäin niin liikutaan etteenpäin. Istuiltaan voi tehdä hartiapunnerrusta ja jonkinsortin leuanvedon ja kulmasoudun välimuotoa, seisoiltaan etukumarassa ojentajille dipin kaltaista. kämmenet ylöspäin voi tehdä hauiskääntöö. Vielä pitäs kokeilla pistää ketjut ristiin että mihinkä sitten ottaa, ja kammet voisi pistää kuten fillarissa vuorotahtiin, ainakin polkupyörässä oleella etuvedolla pysyi sitenkin pystyssä. Kädet saa mukavasti hapoille kyllä jo nykyisillä säädöillä.
Mainio idea!
Onkos videota ajamisesta noilla kaikilla eri variaatioilla?
Re: Kickbike
Lähetetty: 08 Touko 2010, 21:58
Kirjoittaja maasoutaja
En ole vielä viittiny kuvata ajamista kun todennäkösesti en enää sen jälkeen kehtaa itse ajella
Re: Kickbike
Lähetetty: 10 Kesä 2010, 15:12
Kirjoittaja jviirret
Nyt alkaa työmatka(8km) parhaimmillaan mennä puoleen tuntiin kickbikellä. Sykemittarilla mittailin kalorin kulutuksia, mihinkään 1000kcal lukemiin en pääse, mutta tuollainen 350kcal-400kcal tuossa puolessa tunnissa näyttää menevän, eli 700-800kcal/h. Keskisyke 140-145. Noihin lukemiin pitäisi nojapyörällä pinnistellä ja keskittyä tosissaan, kickbikellä ei oikeastaan osaa hitaasti nautiskellen mennäkkään, tosin ei kyllä veren maku suussakaan.
Jukka
Re: Kickbike
Lähetetty: 10 Kesä 2010, 15:16
Kirjoittaja Pastori
Lasten pyöräilyä seuratessa voi vitkutella hiljaa.
Mä vedän totan oman 3,5km matkan pari kertaa viikossa ihan veren maku suussa. Duuni loppuu 1600 ja sulisvuoro alkaa kello 1600. Joten siinä saa kivat alkuhiet.
Re: Kickbike
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 11:03
Kirjoittaja maasoutaja
Jumalautailua videoituna, hassultahan se kieltämättä näyttää mutta onneksi on vielä sauvakävelijöitäkin...
Re: Kickbike
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 11:15
Kirjoittaja tavasti
maasoutaja kirjoitti:
Jumalautailua videoituna, hassultahan se kieltämättä näyttää mutta onneksi on vielä sauvakävelijöitäkin...
Kertakaikkiaan loistava oivallus toi vehje, ja hyvä video!
Re: Kickbike
Lähetetty: 21 Kesä 2010, 13:09
Kirjoittaja Mustasudenkorento
tuohan on naurettavuudessaan aivan törkeän loistava keksintö... täytyy nostaa hattua.
hitsi tuohan oikeasti toimii eikä tuo näytä lainkaan niin hullulta kuin oletin...
pitänee hetki miettiä pitäisikö tuollainen rakentaa itsekkin, voisi olla hieman parempi motivaatio kävästä "lenkillä"...