Re: FWD midracer 28/28
jooseha kirjoitti:Miksi jousto penkkiin eikä takahaarukkaan
Jälkimmäisessä ratkaisussa jousto voisi olla isompi eikä polkuvoima hukkuisi suoraan joustoon.
Ei tarvinnu särkee ehjää takahaarukkaa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jooseha kirjoitti:Miksi jousto penkkiin eikä takahaarukkaan
Jälkimmäisessä ratkaisussa jousto voisi olla isompi eikä polkuvoima hukkuisi suoraan joustoon.
Ei tarvinnu särkee ehjää takahaarukkaa?
Pastori kirjoitti:jooseha kirjoitti:Miksi jousto penkkiin eikä takahaarukkaan
Jälkimmäisessä ratkaisussa jousto voisi olla isompi eikä polkuvoima hukkuisi suoraan joustoon.
Ei tarvinnu särkee ehjää takahaarukkaa?
Ei niin ja samalla tulee kokeiltua penkin jousitusta. Kun polkeminen on tasaista pyöritystä, ei siihen voimat huku, luulen. Suuri joustoliike ei ole tarpeen.
Sinulla on tuossa alapuolella istuimen alla nivel, joka ei varsinaisesti jousta, joten joustoliikkeestä tulee pelkkä rotaatio, joka ei ihan niin hyvin auta kuskin tärinäneristykseen.
Noista kumijoustimista voi kuitenkin tehdä hauskoja joustosysteemejä, joissa jousto on eri suuntiin erilainen. Istuimessa voisi olla hauska sellainen ylä-ala-suunnassa pehmeä, mutta eteen-taakse-suunnassa jäykempi jousto. Sellaisen tekeminen onnistuisi laittamalla nuo kumijoustinlieriöt vaakasuuntaan. Tuollainen kumipökäle nimittäin joustaa leikkaussuunnassa huomattavasti pehmeämmin kuin aksiaalisesti kiinnityspisteitä lähentäen tai etäännyttäen. Tällainen leikkausjoustosysteemi pitää kuitenkin olla melko jäykistä joustimista kyhätty, jottei tule merisairaaksi.
Juu, toi näyttäis joustavan lähinnä sivusuunnassa, oletuksena että penkin alakiinnitys mahdollistaa sen.
Mä oon omissa mbb- ajoharjoituksissani huomannu, et käsittä ajaessa yläseläselkä pyrkii tasaisella vaneripenkillä liikkumaan lähinnä sivusuunnassa. Näin ollen vois olettaa ton systeemin hukkaavan hieman polkuenergiaa.
Sivuttaisliike johtunee himan vinoon suuntautuvasta polkuvoimasta. Ja koska vino polkusuunta pyrkii kiertämään vartaloa keskivartalon ympäri, tuottaa yläseläselkä vastavoiman tälle kiertoliikkelle.
Tai ainakin näin mä sitä penkillä lipsumista oon ittelleni perustellu. Ehkä mä en vaan osaa ajaa polkupyörää. Vieläkään.
Pyörittämisharjoittelu on luonnollinen korjauskokeilun kohde, mutta eiköhän sinulla jo ole siitä kokemusta, jos luin rivien välistä oikein. Kakkosvaihtoehto voisi olla pyörän painon kustannuksella tuleva turvallisuuden kasvatus, jos selkänojaan tekisi sivutuet, jotka estävät selän sivuttaisliikkeen penkkiä vasten ja toivottavasti suojaavat kroppaa iskuilta kaatumistilanteessa.
Härski kirjoitti:Tai ainakin näin mä sitä penkillä lipsumista oon ittelleni perustellu.
Mä ajan ihan vaneripenkillä. Aiemmin oli peltinenkin eikä selkä puolelta toiselle heilu. Koeajajat kyllä valittavat penkin olevan liukas
Kai siellä silti on pientä liikettä vaikken sitä kykenekään havaitsemaan. Paita märkänä on meinaan tukevampi tunne.
jooseha kirjoitti:Härski kirjoitti:Tai ainakin näin mä sitä penkillä lipsumista oon ittelleni perustellu.
Mä ajan ihan vaneripenkillä. Aiemmin oli peltinenkin eikä selkä puolelta toiselle heilu. Koeajajat kyllä valittavat penkin olevan liukas
Kai siellä silti on pientä liikettä vaikken sitä kykenekään havaitsemaan. Paita märkänä on meinaan tukevampi tunne.
Kyllä, liukas on . Mutta toisaalta, sitä ei testatessa huomannut kun jännitti kädet krampissa jarrukahvoilla koittaen pysyä pystyssä.
Oma kokemus on että mbb:llä hartiat liikkuu enemmän sivusuunnassa. Ne onkin enemmän koko kropalla ajettavia pyöriä. Sellaiseen en kumikiinnitystä penkkiin laittaisi. Selkä ja runko pitää olla kuin "yhtä puuta". Tuo aiemmin mainittu liukas vaneripenkki ihmetyttää, mutta niin sitä kai ihminen siihenkin sopeutuu
Jarcco kirjoitti:Oma kokemus on että mbb:llä hartiat liikkuu enemmän sivusuunnassa. Ne onkin enemmän koko kropalla ajettavia pyöriä. Sellaiseen en kumikiinnitystä penkkiin laittaisi. Selkä ja runko pitää olla kuin "yhtä puuta". Tuo aiemmin mainittu liukas vaneripenkki ihmetyttää, mutta niin sitä kai ihminen siihenkin sopeutuu
Joose on kyllä aika zen pyöränsä kanssa. Ainaskin Nokialla näytti siltä kun hää polki kinnerin
perässä, kädet niskatukena.
Ylämäkeenkin
Viimein tämän sain ajokuntoon. Sitten kiireesti koeajolle, muutokset tuntuivat menneen oikeaan suuntaan. Tuntuu mukavasti uudelta pyörältä, kun jarrutkin toimii nyt kunnolla
Otin ketjut irti tarkoituksena puhdistaa ne. Lenkit tuntuivat väljiltä, joten vertasin pituutta uuteen ketjuun. Oli venynyt puoli lenkkiä alle puolen metrin pituudella --> vaihtoon. Tähän riittää kahdet ketjut, ylikin jää 20-30 senttiä. Rataspakkaa en vaihtanut. Samalla huomasin etukumissa pullistuman, sekin vaihtoon. Tuli mieleen että jonkinlainen huoltokirja olisi hyvä, kiinnostaisi esim. tietää paljonko (vähemmän) tässä pyörässä ketjut kestää muihin verrattuna. Tällä olen 10 vuodessa ajanut arviolta 5000 km, ja nyt lienee alla kolmannet ketjut, toinen kasetti ja toiset kammet. Ekat kammet on vielä kelvolliset kylläkin. Renkaita on vaihdeltu muun kuin kulumisen takia, mutta nyt Continental Contact vaihtui Schwalbe Delta cruiseriin. Koko muuttui 37 --> 40 milliin, ja lokari ei enää mahtunut paikalleen. Siihenkin löytyi ratkaisu, MTB-pyörän lokari.
Pitää alkaa kirjata tähän ketjuun remontit, edellä mainitut tehty siis v.2019, vuoden alusta 279 km.