Sivu 4/12

Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 08 Touko 2010, 09:44
Kirjoittaja irakas

Ostin vuosia sitten pilkkahintaan paikallisen urheiluliikkeen loppuunmyynnistä Shimanon ajosandaalit, jotka totesin paikan päällä liian pieniksi, mutta ostinpa kuitenkin. Sain ne käyttökelpoisiksi leikkaamalla taka remmit poikki ja liimasin Bostik A3-liimalla jatkokseksi tarranauhat, joiden avulla voi jalkineen kokoa säätää. Olen muutkin tarraremmit jatkanut pitemmillä tarranauhoilla. Näin sandaaleja voi käyttää kesät talvet, koska niihin mahtuu useammat sukat tarpeen mukaan tai ei sukkia ollenkaan. :mrgreen:

Kuva

Sakari


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 08 Touko 2010, 23:49
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

No huhhuh, katsoin tuon linkin, ja sen jälkeen tuli olo että pitäiskö suosiolla jättää koko työ pyöräliikkeelle, tuntui niin rakettitieteeltä edes tietää, millanen keskiö nojakissa on..

Älä noin vähällä luovuta. Pyörässäsi on 90% todennäköisyydellä keskiöakseli, jossa on perinteiset neliökartioiset akselinpäät. Asia varmistuu avaamalla toinen keskiöakselin ja kammen yhteen lukitseva ruuvi ja kurkistamalla ruuvin reikään. Jos siellä näkyy neliö, kaikki neliökiinnitteiset kammet sopivat pyörääsi.

Jori


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 10 Touko 2010, 18:55
Kirjoittaja Premnas
jori kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

No huhhuh, katsoin tuon linkin, ja sen jälkeen tuli olo että pitäiskö suosiolla jättää koko työ pyöräliikkeelle, tuntui niin rakettitieteeltä edes tietää, millanen keskiö nojakissa on..

Älä noin vähällä luovuta. Pyörässäsi on 90% todennäköisyydellä keskiöakseli, jossa on perinteiset neliökartioiset akselinpäät. Asia varmistuu avaamalla toinen keskiöakselin ja kammen yhteen lukitseva ruuvi ja kurkistamalla ruuvin reikään. Jos siellä näkyy neliö, kaikki neliökiinnitteiset kammet sopivat pyörääsi.

Jori

Ihailtavaa kannustusta :D

Mutta entäs sitten se oikeanpuoleinen kampi, jossa on se ratassuoja kiinni? Tuleeko polkimen mukana uusi suoja? Vai saako sen irti siitä kammesta? Ja miksi se keskiöakseli pitää ottaa sieltä kolosta pois, miksei voi vaan irrottaa poljinkampia ja kiinnittää uudet, vai käsitinkö taas ihan väärin..

Ei kai se auta muu kuin tilata tai sitten jos ne sandaalit sattuisivat vielä olemaan siellä kaupassa niin ostaisi ja säätäis uudelleen hihnat. Mietin vaan, että niissä on varmaan muitakin säätöjä, esim. pohja voi olla liian lyhyt jalalle, eikä jalan pursuaminen sandaalin yli ole kivaa kantapäästä tai varpaista.


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 10 Touko 2010, 19:22
Kirjoittaja Stapani

Yep

Nojapyöräaikana olen ostanut lukkokengät/sandaalit
pääsääntöisesti 1 numeroa liian isot, nojapyöräilyssä
tuolla koolla ei ainakaan minulle ole haittaa, kun jalat ovat
enempi pystyasennossa kuin vaakatasossa.......
klossia säätämällä voi vielä vaikuttaa pyörittämisasentoon,
kun kantapää ottaa enimmän osan aikaa kengän
takareunaan kiinni

Lisäksi kylmemmillä keleillä mahtuu sukkia enempi lämmittämään,
yllättävän paljon ajomukavuuteen vaikuttava tekijä ainakin minun tapauksessani.

Tapani


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 14 Touko 2010, 19:17
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Mutta entäs sitten se oikeanpuoleinen kampi, jossa on se ratassuoja kiinni? Tuleeko polkimen mukana uusi suoja? Vai saako sen irti siitä kammesta? Ja miksi se keskiöakseli pitää ottaa sieltä kolosta pois, miksei voi vaan irrottaa poljinkampia ja kiinnittää uudet, vai käsitinkö taas ihan väärin..

Toisinaan tulee ketjusuoja kammen mukana, toisinaan taas ei, samoin on uusien kampien laita. Keskiöakselia ei tarvitse irroittaa, vain kammet sen päistä. Kammet ovat kuitenkin yleensä niin tiukassa niissä neliökartioissa kiinni, että niiden irroittamiseen tarvitaan tällainen työkalu http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... din#p11087.
Laitan tähän vielä kuvan Pyörätohtorin 152 mm mittaisista kampiseteistä viime vuoden kammenvaihtoprojektistani. Hinnat ja tuotteet ovat voineet muuttua. Itse valitsin tuon kaksirattaisen ketjusuojallisen, kun siinä oli suurin hammasluku. :)

Jori


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 21 Touko 2010, 12:54
Kirjoittaja jviirret

Nyt on mullakin lukkopolkimet, 20.000km:n lukottomilla ajon jälkeen. Kengät on mallia Biltema, ihan hyvät kun ei vielä tiedä ihan tarkalleen mitä haluaa. Normaalisti minulla on kengät 43 tai 44. Liikkeessä kokeillessa 44 ois just sopinut jalkaan, mut päätin ottaa numeroa isommat. Klossit kiinnitin niihin näin aluksi niin lähelle kärkeä kuin mahdollista.
Ensimmäiselle koeajolle säädin lukot tosi löysälle. Yllätyin kuinka helposti kengät naksahtaa niihin liikkeelle lähdettäessä kiinni. Tässä auttaa paljon noiden kenkien koriste ommel. Se polkimen akselin kohdalle ja koristeviiva suoraan linjaan silmää kohti, kevyt polkaisu ja naks, se on siinä.
Itse ajaminen vaatii totuttelua, ei tuntunut yhtään helpommalta kuin ilman lukkoja. Jalat vaan tekee töitä niinkuin aina ennenkin. Pyörittäminen kyllä onnistuu helpommin, mut vielä ei ole jaloissa pyöritys lihaksia. Koeajon jälkeen kiristin lukkoja, nyt ne ei avaudu epähuomiossa. Nyt vaan treeniä. Pitäs kokeilla irroittaa työmatka pyörästä pedaalit ja ostaa paikalliselta Tokmannilta siihen Welgon lukkopolkimet 20eurolla. Ne on myös mallia joissa on lukko toisella ja normaali maastopedaali toisella puolella. Yllättävän halvat.

Jukka


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 21 Touko 2010, 19:20
Kirjoittaja jviirret

Kävin illalla ajeleen lukkokengillä saman lenkin(18km) kuin eilen lenkkareilla. Täytyypä sanoa että melko pettymys. Aikaa kului liki 5min(38min vs 43min) enempi ja jakaterät ihan puuduksissa. Olosuhteet oli tosin huonommat, sen verran viileämpi että päälläni oli tuulipuku ja sivutuuli, joka on pahempi kuin täysin tyyni ilma. Kun kengät on kiinni polkimissa niin huomaa hyvin kuinka paljon on ennen jalkaterän paikkaa ja asentoa polkimilla muuttanut huomaamattaan.
No, en nyt tietenkään vielä luovuta, kokeilen siirtää klosseja eri paikkaan/asentoon ja jatkan harjoituksia.

Jukka


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 21 Touko 2010, 20:53
Kirjoittaja jori

Oletko Jukka huomannut muuttaa polkemisen kuopimiseksi. Kun jalat ovat kiinni polkimissa voit hyödyntää painovoimaa ja siirtää pyörityksen tehokkaimman vaiheen kammen kauimmaiseen vaiheeseen. Normaalin lenkkaripolkaisun päätteeksi kuopaiset jalalla alas, jolloin voit hyödyntää ihmisen liikuttamiseen parhaiten sopeutunutta lihasta pakaraa. Tuon kuopaisun jälkeen jalka on jo valmiiksi vetoasennossa, joten tästä voit jatkaa lonkan koukistajilla jos jaksat.

Eniten lisätehoa saat, kuopaisuliikkeellä polkaisun päätteeksi. Itse huomasin, että paras teho minun jaloistani löytyi jättämällä perinteinen polkaisu lähes olemattomaksi ja keskittymällä tuohon kuopaisuun ja sen vastaliikkeeseen polven ojentajalla toisella jalalla. Kulkusuuntaan takaa eteen tehty voimaliike muuttui siis ylös alas, tai paremminkin edestä ylhäältä taakse alas ja vastajalalla polven oikaisuksi takaa eteen ylös.

Kuulostaa varmaan aika hämärältä tekstiltä, mutta ajatuksena on käyttää pakaraa ja polven koukistajia pelkkien ojentajien lisäksi. Tämä tekniikka nostaa luonnostaan takapuolen irti penkistä (tai ainakin keventää), jolloin verenkierto pakaralihaksessa paranee. Kuopaisuliikkeessä ja lonkan koukistuksessa paine päkiän alla pienenee ja myös jalkapohja saa kaipaamaansa verta ja liikettä.

Tässä on hyvä huomata, että pakaralihas on verenkiertoelimistön toiminnan kannalta samassa korkeusasemassa sekä pysty- että nojapyöräilijällä. Verenkierron kannalta nojapyöräilijällä kenties vieläkin paremmassa asemassa, kun jalkojen vastapaine laajentaa sekin pakaralihaksiston valtimoita. Vain polven ojentajat ja pohkeet ovat nojapyöräilijällä niitä lihaksia, joiden hapensaannissa on pystypyörään nähden vajausta ja vaativat siksi harjoitusta.

Jori


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 22 Touko 2010, 17:52
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kuulostaa varmaan aika hämärältä tekstiltä,

Ei kuulosta, jossakin muodossa tulee "kuopaistua" ilman lukkojakin ajaessa.
Tuolle hitaalle nopeudelle löytyi looginen selityskin, jarru taisi laahata hieman :lol: On niin hiljanen tuollainen levyjarru ja ääni jää alas jalkojen taakse. Yritin säätää sitä ja kävin ajamassa "kadenssi testin". Ennen vaihteita, jarruja ja lukkopolkimia sain suurimmalla vaihteella pidettyä just 90r/min nopeutta puoli minuuttia. Nyt lukkopolkimilla 86-88r/min, mutta sama tiellä molempiin suuntiin ajaessa, eli tullen vaikutus tuli eliminoitua. Kyllä se tästä, pitäs vaan ehtiä ajaa pidempiä matkoja :roll:

Jukka


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 22 Touko 2010, 21:45
Kirjoittaja Fuego

Jukka kirjoitti....klossit niin lähelle kenkän kärkiä kuin mahdollista,meniköhän liian eteen??
Klossihan on oikeassa paikassa silloin kun jalan "päkiä"on poljinakselin päällä.(yleinen ohje)


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 23 Touko 2010, 08:11
Kirjoittaja jviirret
Fuego kirjoitti:

Jukka kirjoitti....klossit niin lähelle kenkän kärkiä kuin mahdollista,meniköhän liian eteen??

Meni, jostakin pitää aloittaa. Nyt olen siirtänyt suunnilleen säädön puoliväliin ja asentoakin korjannut niin että jalalla on kääntymis varaa kumpaankin suuntaan normaali polkemis asennosta.

Jukka


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 23 Touko 2010, 18:45
Kirjoittaja PW

Täälläkin on ensimmäiset lenkit lukkopolkimilla nojailtu. Tänään vähän jalkapohjat puutu tuosta lukkojen kohdalta, en ehkä osaa tarpeeksi rennosti antaa jalkojen olla lukkojen varassa. Pyöritys tuntuu aika luonnolliselta nyt kun kammet on vielä 150 mm:set ja pyöritys nopeus kasvaa myös luonnostaan ja tulee ehkä ajettua pienemmällä vaihteella. Ainakaan ei tartte varoa jalkojen putoamista polkimilta. Lukot lipsahtaa tosi helposti paikoilleen ja vielä helpommin tarvittaessa pois.


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 23 Touko 2010, 22:36
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Ainakin minulla on sellainen kokemus, että nojakilla klossit saa olla lähempänä kantapäätä kuin pystypyörällä. Tätä voi perustella tarvittaessa piirroksella jalkaan vaikuttavista voimista, mutta huomio on kyllä alunperin tullut ihan käytännön kokeista mukavimman paikan löytämiseksi.


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 23 Touko 2010, 22:51
Kirjoittaja Trek r200
Teemu Kalvas kirjoitti:

Ainakin minulla on sellainen kokemus, että nojakilla klossit saa olla lähempänä kantapäätä kuin pystypyörällä. Tätä voi perustella tarvittaessa piirroksella jalkaan vaikuttavista voimista, mutta huomio on kyllä alunperin tullut ihan käytännön kokeista mukavimman paikan löytämiseksi.

Allekirjoitan tuon. Itsellä samanlaiset kokemukset. Pystypyörällä ei mitään ongelmia puutumisten kanssa, klossit samoissa kohdissa nojakissa jalkaterät ja päkiänseutu puutunut/kipeä. Aikani ihmettelin kunnes kuulin tuosta klossinen siirrosta taaksepäin, auttoi paljon.


Re: kengät, lukot ja polkimet

Lähetetty: 25 Touko 2010, 18:05
Kirjoittaja Premnas

Joo, minulla oli myös ensin aika edessä nuo klossit, mutta sitten ihan mukavuussyistä siirsin niitä enemmän kengän keskelle, noin ovat paremmat.

Rupes kyllästyttämään tuo sandaalien etsintä niin tilasin sitten netistä Shimanon SPD pyöräilysandaalit. Pitänee kai tehdä sille väliajalle sitten noihin nykyisiin kenkiin sopivia lyhytvartisia villasukkia.