Sivu 4/7

Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 10:11
Kirjoittaja tavasti
TKorho kirjoitti:

Joo, fiksuja ja analyysiin pystyviä saa. Sellainen voi osata myös tallentaa tietokoneelle... mutta vain koostetietoja. 'Käppyrät' eli beat-by-Beat tiedot on se mikä maksaa. Halvin minun keksimäni tapa on ollut nauhoittava sykevyö ja suora lataus ja analyysi tietokoneella. Ja nekin maksavat sen kaksi sataa... Jos vähempi tietoja tallennukseen riittää, niin erilaisia jumppakelloja sitten on. Halvin beat-by-Beat -kello varmaan olisi joku Garminin malli, mutta T6c/d lienee tunnetuin ja sille saattaa löytyä sen vuoksi erilaisia softia. Nuo beat-by-beat kellot eivät myöskään ole erityisen naisellisia, vaan isohkoja rohmuja.

No tätä minä vähän pelkäsin. Ja vielä kun keksisi miten saa oikeaa tietoa mihin mikäkin pystyy. Aika tyypillinen tapaus, että mitään tarkkaa tietoa tuotteista ei saa.

Esim Polarin sivuja surffasin, ja
FT7 että jotain dataa saadaan liikkumaan lisäpalikan avulla. Mutta jos 'Recording features' sanoo että 'Training files (with summaries)' niin tarkoittaako se, että siellä on pelkät yhteenvedot, vai muutakin?

Jokaista sydämmenlyöntiä ei tarvita, mutta esim maksimi ja keskiarvo tyyliin joka minuutilta olisi halu saada.
Käyttötarkoitus on saada selkoa siitä, että korreloiko huono olo syketason kanssa, vai onko kyse muusta.


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 11:48
Kirjoittaja mhelander

Suunnon T6c/d mittaa nk. RR-arvoja. Eli jokainen sydämen sykäys kirjataan muistiin tarkan aikaleiman kanssa. Näin kello pystyy (tietyllä tarkkuudella) antamaan jo suoritteen aikana EPOC (Excess Post Oxygen Consumption) ja TE (Training Effect) tietoja, ja sitten PC/webbi analyysisoftansa vielä tarkempaa analyysiä.

Polarilla lienee jotakin vastaavaa, minulla loppui mielenkiinto kun hankin T6c:n. Kellon tiedoilla, ja kun hankkii urheiluvalmennuksen ja harjoittelun vaikutuksista taustatietoja, pystyy suunnittelemaan tehtyjen harjoitusten perusteella ja sitten niidenkin aikana miten ja millä teholla harjoittelua tehdään.

Lyhyesti sanottuna: jos ette ole urheilu-"friikkejä" tai valmentajia, ette tarvitse juuri muuta kuin että kello mittaa:

  • sykettä reaaliajassa (kaikki sykemittarit)

  • keskisyke laskettuna harjoituksen/väliajan yli (ainakin Suunto T1c/T3c/t4c/t6x)

  • energian kulutus (lähes kaikki nykyään; vaativat iän ja painon tietoonsa).

Mukavaa bonusta ovat lisäksi:

  • ne väliajat, esim lap1=lämmittely, lap2=suoritus, lap3=jäähdyttely

  • maksimisyke / väliaika

  • sykerajat, eli ala- ja yläraja joille äänihälytys

  • miten ajallisesti / prosentteina pysyttiin sykerajojen sisällä

Jotta noista sykkeen vaihteluista harjoituksen suhteen olisi jotakin todellista hyötyä, pitää ne kiinnittää tehtyyn harjoitukseen. Yleensä tämä tarkoittaa korkeusprofiilia (ja jos hifistellään niin tuulen suunta ja ajetaanko peesilinjassa jne) ja nopeutta. Jos tehdään muuta niin miten kuorma vaihtelee harjoituksen kuluessa.

Siksi Garmin-vehkeissä on GPS että saadaan talteen sykkeen kanssa nopeus ja korkeuden vaihtelut. Todellista korkeuden vaihtelua yritetään mitata GPS:n korkeustiedolla (=ei tee mitään meidän leveysasteilla) ja barometrisella ilmanpaineen vaihtelulla (=tarkempi mutta kellon on oltava "suojassa" ja sää ei saa paljoa vaihdella). Mutta koska GPS-reitin voi viedä vaikka Google Earth:iin niin sieltä saa ainakin teitä pitkin satelliittien mittaaman korkeusprofiilin kuljetulle reitille nousuineen/laskuineen ja jopa prosentteina.

Garmin & GPS -lähestymistapa on todennäköisesti helpoin. Ei tarvi alkaa sovittelemaan eri tavalla/laitteilla mitattuja tietoja yhteen. Pääsee helpommalla, ainakin periaatteessa. Mutta jos halutaan tarkkuutta niin vaivan määrä alkaa lisääntymään. Kysymys kuuluu, onko tämä mitä halutaan ?

Minulla oli jo 90-luvun alusta käytössä Polar Sport Tester 4000. Tämä tallettaa muistiin 5/15/60 sekunnin välein sen hetkisen sykkeen. Keskisykettä kello ei laskenut. Purku sarjaportilla tietokoneeseen jonne saatiin iso nippu numeroita joista pystyi piirtämään sykekäyrän kun tiesi mikä oli intervalli.
Muistaakseni en juuri koskaan käyttänyt mokomaan toimintoa, ja jos käytin niin keskisykkeen laskentaan. Kun muita suorituksen arvioinnille oleellisia tietoja ei silloin saanut nauhoitettua tai tahdistettua sykkeisiin niin suorituksen analysointi jäi omien tuntemusten ja niistä tehtyjen muistiinpanojen varaan.
Käytännössä muistikuvat sykkeen "analysoinnista" olivat että jos ajoin 10 km aika-ajon, niin mikä oli syke maalissa ja pystyinkö nostamaan "tehoja" eli sykettä loppua kohden ilman hiipumista. Tällä oli suora korrelaatio saavutettuun aikaan (keliolosuhteet poislukien).


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 14:08
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Joo, fiksuja ja analyysiin pystyviä saa. Sellainen voi osata myös tallentaa tietokoneelle... mutta vain koostetietoja.

No tätä minä vähän pelkäsin. Ja vielä kun keksisi miten saa oikeaa tietoa mihin mikäkin pystyy. Aika tyypillinen tapaus, että mitään tarkkaa tietoa tuotteista ei saa.

Koitin Suunnonkin sivuja katsella, ja kelvotonta kuraahan nuo ovat insinöörille, ei sieltä mitään tarkkaa tietoa saa.
Soitin heidän tukeensa, ja lopputulos, Suunto T6D ja Quest ovat sellaisia joista saa käppyrää, halvemmista vain yhteenvetoja.


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 18:23
Kirjoittaja TKorho

Näin se taitaa olla. Tässä lähestulkoon tuotemainostusta, joskaan en mitenkään ole kytköksissä Suuntoon, kunhan olen tutustunut.

Olen tuolla ylempänä hehkuttanut tällaiseen pulliaiskäyttöön soveltuvana T4c/d:tä, koska se laskee alkeellisen Training Effect:in, ja sillä pystyy itse toteamaan miten kova harjoitus tämä on. Ei aina täsmää vain omaan tuntumaan, vaikka usein täsmääkin. Minulle korvaamaton on sen automaattinen coachi, jota voi käyttää ilman tietokonetta. Nämä kaksi ominaisuutta tulen vaatimaan tulevistakin sykemittareistani. (Ei ole kovin monessa mallissa!)

Suunnon uudempi M5 taas on ylikuluttajaystävällinen. Nätti, hyvä käyttöliittymä ja helppo coach-toiminto, mutta se ei anna minkäänlaista TE arviota. Designiltaan ja käyttölogiikaltaan... sanotaanko naisellinen? Tai ainakin sellaiseksi kelpaava.

Kumpikin pystyy tallettamaan tietoja sekä kellon muistiin että PC:lle. Mutta ne ovat vain koostetietoja kestoista ja keskisykkeistä. EIKÄ se keskisyke ole keräävä. Juuri tuollainen 1min keskisyke olisi ihan riittävä ominaisuus monille. Beat-by-beat on se millä varsinaisesti käppyrät tehdään...

Polarilta ainakin FT80 osaa kerätä jonkinlaista käppyrää: se jopa itse näyttää sitä. Mutta sekin on niitä kalliita malleja...
Nettifoorumijutut kertovat että Polarin kuntoarviot (OwnTest ja OwnZone) ovat suhteellisen kuraa, eli eivät luotettavia. Muuten kyllä pirun näppäriä toimintoja.

Garmineita en esittele kun en tiedä niistä paljoa. Yhden tosi hienon GPS-Garminin näin pomolla, mutta pelkästään (pomon)ranteesta saattoi päätellä että edullinen ei sekään.

Ei ole vielä sykemittarimarkkina täysin kypsiä (mature). Selkeästi markkinarakoja ja käyttöliittymärakoja on.


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 18:46
Kirjoittaja tavasti
TKorho kirjoitti:

Olen tuolla ylempänä hehkuttanut tällaiseen pulliaiskäyttöön soveltuvana T4c/d:tä, koska se laskee alkeellisen Training Effect:in, ja sillä pystyy itse toteamaan miten kova harjoitus tämä on. Ei aina täsmää vain omaan tuntumaan, vaikka usein täsmääkin. Minulle korvaamaton on sen automaattinen coachi, jota voi käyttää ilman tietokonetta. Nämä kaksi ominaisuutta tulen vaatimaan tulevistakin sykemittareistani. (Ei ole kovin monessa mallissa!)

Suunnon uudempi M5 taas on ylikuluttajaystävällinen. Nätti, hyvä käyttöliittymä ja helppo coach-toiminto, mutta se ei anna minkäänlaista TE arviota. Designiltaan ja käyttölogiikaltaan... sanotaanko naisellinen? Tai ainakin sellaiseksi kelpaava.

Eipä taida nuo valmennus-ominaisuudet olla vaimollekkaan tarpeen. Jos on menossa sikamaisen raskaalle ryhmäliikuntatunnille mm sen takia että tänään se mahtuu kalenteriin, niin eipä siinä paljoa paina jos mittari sanoo 'tänään sä voisit treenata kevyesti'.

TKorho kirjoitti:

Ei ole vielä sykemittarimarkkina täysin kypsiä (mature). Selkeästi markkinarakoja ja käyttöliittymärakoja on.

En tiedä onko kyse oikeista kustannuksista, firmojen halusta tehdä, vai siitä että meidän perheeseen vaan tavalliseen tapaan halutaan jotain sellaista jota useimmat muut eivät?


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 20 Loka 2011, 23:51
Kirjoittaja TKorho
tavasti kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Ei ole vielä sykemittarimarkkina täysin kypsiä (mature). Selkeästi markkinarakoja ja käyttöliittymärakoja on.

En tiedä onko kyse oikeista kustannuksista, firmojen halusta tehdä, vai siitä että meidän perheeseen vaan tavalliseen tapaan halutaan jotain sellaista jota useimmat muut eivät?

No, ei ne minullekaan ole riittävät! Ominaisuudet eivät koostu oikein, tai käyttöliittymä on perseestä tai jotain vastaavaa.

...Tosin minäkin olen insinööri?


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 21 Loka 2011, 09:24
Kirjoittaja tavasti
TKorho kirjoitti:

No, ei ne minullekaan ole riittävät! Ominaisuudet eivät koostu oikein, tai käyttöliittymä on perseestä tai jotain vastaavaa.

...Tosin minäkin olen insinööri?

Jos insinööri ei pysty (hermostumatta) vimpaimia käyttämään, niin mites sitten joku muu?


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 21 Loka 2011, 12:20
Kirjoittaja TKorho

off-topic... : Tämä selittääkin konsolien ja ipadien suosion.
Jupinasta huolimatta olen aina myöntänyt että jos laitetta ei osaa käyttää, niin turha syyttää itseään kun voi aina syyttää INSINÖÖRIÄ. Ja ihan oikein, jos laite ei ole käytettävä, niin se ei ole ihmiselle tehty.

Tähän tosin lisään että jokin osa noista sykemittareista ja GPS-laitteista alkaa saavuttaa sellaistakin tasoa. Eivät ne enää kaikki ole sellaisia teknisten menujen ja asetusten läjiä. Auton käyttöliittymäkin on saatu hiottua aika hyväksi, joten ehkä muunkin tekniikan vielä? Sykemittareiden kanssa tosin joutuu tekemään vielä kompromissia ominaisuuden ja käytettävyyden ja tyylin välillä. Hinta on vain kaupallinen kysymys. :)


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 02 Joulu 2011, 22:11
Kirjoittaja Syväri

Osaatteko suositella jotain sykemittarin perusmallia mistä sais nopeuden, sykkeen ja kadenssin? Pitää yltää kantama tai johto ainakin ohjaustangon alkuun. Hintaluokassa -50e, koska lompakon pohja häämöttää jo. Tai sitten pitää olla todella hyvä.


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 12:43
Kirjoittaja tavasti
Syväri kirjoitti:

Osaatteko suositella jotain sykemittarin perusmallia mistä sais nopeuden, sykkeen ja kadenssin? Pitää yltää kantama tai johto ainakin ohjaustangon alkuun. Hintaluokassa -50e, koska lompakon pohja häämöttää jo. Tai sitten pitää olla todella hyvä.

Edit: poistin ehdotuksen, ei siinä tainnut ollakkaan kaikkea mitä piti

Luulisin, että tuohon hintaan ei mitenkään saa tuota kaikkea. Isoilta merkeiltä saa 50€ hintaan perus-sykemittaria.
Motonetistä saa pyörän nopeusmittaria jossa on sykkeen mittaus, mutta jos halutaan myös kadenssi, niin alle 100€ ei varmasti onnistu, ja luultavasti mennään siitä reilusti ylikin.


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 13:34
Kirjoittaja Syväri
tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Osaatteko suositella jotain sykemittarin perusmallia mistä sais nopeuden, sykkeen ja kadenssin? Pitää yltää kantama tai johto ainakin ohjaustangon alkuun. Hintaluokassa -50e, koska lompakon pohja häämöttää jo. Tai sitten pitää olla todella hyvä.

Edit: poistin ehdotuksen, ei siinä tainnut ollakkaan kaikkea mitä piti

Luulisin, että tuohon hintaan ei mitenkään saa tuota kaikkea. Isoilta merkeiltä saa 50€ hintaan perus-sykemittaria.
Motonetistä saa pyörän nopeusmittaria jossa on sykkeen mittaus, mutta jos halutaan myös kadenssi, niin alle 100€ ei varmasti onnistu, ja luultavasti mennään siitä reilusti ylikin.

Höh, tätä vähän pelkäsin. Toisaalta, joku tällainen vois olla ok, näkis kadenssin ja nopeuden, hintaa 44e:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28224


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 15:55
Kirjoittaja tavasti
Syväri kirjoitti:

Höh, tätä vähän pelkäsin. Toisaalta, joku tällainen vois olla ok, näkis kadenssin ja nopeuden, hintaa 44e:
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28224

Halvimmalla kadenssimittari tulee, kun jonkun halvan fillari-nopeusmittarin, ja asettaa siihen renkaan ympärysmitaksi 1667 mm. Tällöin mittarin näyttäessä 9.5 km/h on kadenssi 95.

EDIT: korjattu luku oikeaksi, eilen flunssa onnistuin kirjoittamaan mitä sattuu


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 20:22
Kirjoittaja optimistx
tavasti kirjoitti:

...

Halvimmalla kadenssimittari tulee, kun jonkun halvan fillari-nopeusmittarin, ja asettaa siihen renkaan ympärysmitaksi 1600mm. Tällöin mittarin näyttäessä 9.5 km/h on kadenssi 95.

Pikaisella pähkäilyllä en oikein tajunnut tätä. Mistä luvut tulevat ja miten vaihteet vaikuttavat vai eivätkö vaikuta lainkaan?
Idea päästä halpaa oikotietä onneen miellyttää yleensä meikäläistä suuresti.

Ilmeisesti nopeusmittarin magneetti asetetaan keskiön yhteyteen eikä kiekkoon kuten tavallisesti?


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 03 Joulu 2011, 20:41
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

...

Halvimmalla kadenssimittari tulee, kun jonkun halvan fillari-nopeusmittarin, ja asettaa siihen renkaan ympärysmitaksi 1600mm. Tällöin mittarin näyttäessä 9.5 km/h on kadenssi 95.

Pikaisella pähkäilyllä en oikein tajunnut tätä. Mistä luvut tulevat ja miten vaihteet vaikuttavat vai eivätkö vaikuta lainkaan?
Idea päästä halpaa oikotietä onneen miellyttää yleensä meikäläistä suuresti.

Anturi laitetaan kampiin, silloin ei vaihteet eikä pyörän nopeus vaikuta mittarin näyttämään. Tuon 1600:n laskukaavan varmaan tavasti kertoo. Epäilen vain että kaikki pyöränmittarit eivät näytä kaikille riittävän tarkasti esim. 6,0km/h nopeuksissa.

Jukka


Re: Sykemittarit ja ajotietokoneet

Lähetetty: 04 Joulu 2011, 09:29
Kirjoittaja optimistx
jviirret kirjoitti:

Anturi laitetaan kampiin, silloin ei vaihteet eikä pyörän nopeus vaikuta mittarin näyttämään. Tuon 1600:n laskukaavan varmaan tavasti kertoo. Epäilen vain että kaikki pyöränmittarit eivät näytä kaikille riittävän tarkasti esim. 6,0km/h nopeuksissa.

Jukka

Jos tahdotaan, että kadenssi 60 kertaa / min vastaisi 6 km/h, niin "renkaan" ympärysmitta x pitäisi määritellä näin:

x * (60/min * 60 min/h) = 6000 m
josta ratkaistaan

x = 6000 m / 3600 = 1.667 m = 1667 mm

(ero 1600 mm:iin on noin 4 %)

Tämän asian tavasti näköjään jo korjasikin. Toivottavasti flunssa poistuu pian tipotiehensä.

Jos pienillä nopeuksilla mittari hyppii liian isoin askelin, voisi suurentaa matkan esim. tuplaksi 3.333 m:iin (jos mittari sallii niin suuren arvon). Silloin voi mielessään aina ottaa kadenssiksi puolet nopeusmittarin arvosta kerrottuna 10:llä. Riippuen mittarin sallituista suurimmista ja pienimmistä renkaan ympärysmitan arvoista voi käyttää sitten kenties vielä pienempiä askeleita antavia arvoja.
Joissakin halpismittareissa on mahdollisuus näytää suoraan renkaan kierroslukuakin yksiköissä kertaa/min. Niissä voisi sovittaa "renkaan" ympärysmitan samalla periaatteella.