Nuo vivut tuskin toimii tuon 5-lehtisen pakan kans, ilmeisesti se on tarkoitus vaihtaa?
Jukka
jviirret kirjoitti:Nuo vivut tuskin toimii tuon 5-lehtisen pakan kans, ilmeisesti se on tarkoitus vaihtaa?
Jukka
Joo, tarkka veikko olet.
Ilman muuta vaihdan, (jos saan pakan irti )
On muuten arvoitus lähteekö toimimaan takapyörän toispuolinen V-jarrusysteemi. Arvelen, että levyjarrua on vaikea saada toimimaan pyörätuolin pyörässä. Kumejakaan siihen ei tahdo löytyä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:On muuten arvoitus lähteekö toimimaan takapyörän toispuolinen V-jarrusysteemi.
En epäile ollenkaan etteikö se toimis, jarru teho on riippuvainen tuon U-raudan jämäkyydestä. Onkohan pyörätuolin kehä tehty kestämään vannejarrun käyttöä? Teräskehä kyllä kestää, en kuvasta osaa varmuudella sanoa kumpaa tuo on.
Joissakin levyjarrukiekoissa on vannejarrukielto, näissä ilmeisesti materiaalivahvuus niin ohut että pienikin kulummien on haitallista.
irakas kirjoitti:Kumejakaan siihen ei tahdo löytyä.
Täällä keskustelua kumeista http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=1191 ilmeisesti saa vaikka minkälaisia kun vain oikeaan paikkaan sattuu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:On muuten arvoitus lähteekö toimimaan takapyörän toispuolinen V-jarrusysteemi.
En epäile ollenkaan etteikö se toimis, jarru teho on riippuvainen tuon U-raudan jämäkyydestä. Onkohan pyörätuolin kehä tehty kestämään vannejarrun käyttöä? Teräskehä kyllä kestää, en kuvasta osaa varmuudella sanoa kumpaa tuo on.
Joissakin levyjarrukiekoissa on vannejarrukielto, näissä ilmeisesti materiaalivahvuus niin ohut että pienikin kulummien on haitallista.irakas kirjoitti:Kumejakaan siihen ei tahdo löytyä.
Täällä keskustelua kumeista http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=1191 ilmeisesti saa vaikka minkälaisia kun vain oikeaan paikkaan sattuu.
Jukka
Kiekko on hyvin kevyt ja alumiinia. Voi tosiaan ajanpitkään V-jarru käydä ongelmalliseksi. Täytyy tutkia saisinko asennettua levyjarrun.
Takapyörän rengas onkin onneksi tuota pyörätuolien vakiokokoa 540. Löysin rengasvarastostani jonkin verran käytetyn NOKIA ROLLSPEED-LX 37-540 renkaan, jolla pärjään ensi hätiin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Nuo vivut tuskin toimii tuon 5-lehtisen pakan kans, ilmeisesti se on tarkoitus vaihtaa?
Jukka
Joo, tarkka veikko olet.
![]()
Ilman muuta vaihdan, (jos saan pakan irti)
Sakari
Rupesi asia kuitenkin epäilyttämään ja kävin koeajoreissulla sh11:llä, jonka sai tänään pois kansalaisopiston kevätnäyttelystä. Siinähän on myös 5-lehtinen pakka ja Bilteman vivut:
Kyllä kombinaatio toimi vallan hyvin. Vivustahan löytyy 8 vaihdetta, mutta, kun vaihtajan rajoittaa viidelle, homma toimii. (Vaikka ei pitäisi )
Tänään putosi yhden pystypyörän runko ruuvipenkistä varpailleni, juuri kun sain siitä irti kampikeskiön.
En tiedä menikö luita poikki. Olen ollut kahden vaiheilla pitäisikö lähteä lääkäriin. Eipä juuri kestä astua vielä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Kyllä kombinaatio toimi vallan hyvin. Vivustahan löytyy 8 vaihdetta, mutta, kun vaihtajan rajoittaa viidelle, homma toimii. (Vaikka ei pitäisi
)
Tänään putosi yhden pystypyörän runko ruuvipenkistä varpailleni, juuri kun sain siitä irti kampikeskiön.
En tiedä menikö luita poikki. Olen ollut kahden vaiheilla pitäisikö lähteä lääkäriin. Eipä juuri kestä astua vielä.
Sakari
Hyvä tietää että noinkin saa vaihtajan toimimaan..
jos epäilyttää niin käväse varalta jottei ajokausi mene pilalle...
mie tiputin kans "auton" rengasraudan varpaille ku hitsasin muksun potku pyörää... suoraan pikkuvarpaan päälle..
onneksi sen verran kierossa tuo varvas että ei puonnu kynnen päälle...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
irakas kirjoitti:Kyllä kombinaatio toimi vallan hyvin. Vivustahan löytyy 8 vaihdetta, mutta, kun vaihtajan rajoittaa viidelle, homma toimii. (Vaikka ei pitäisi
)
Kyllähän se mahdollista on. Säädät keskimmäisen vaihteen just kohdilleen, seuraavat toimii kun jako ei ole kovin pahasti väärä ja reunimmaiset kun painat hieman yli. Lyhyt vaijeri myös auttaa. Itse pannut merkille että sitä tarkempaa säätäminen on mitä pidemmäksi vaijerit menee.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mustasudenkorento kirjoitti:irakas kirjoitti:Tänään putosi yhden pystypyörän runko ruuvipenkistä varpailleni, juuri kun sain siitä irti kampikeskiön.
En tiedä menikö luita poikki. Olen ollut kahden vaiheilla pitäisikö lähteä lääkäriin. Eipä juuri kestä astua vielä.
Sakari
jos epäilyttää niin käväse varalta jottei ajokausi mene pilalle...
mie tiputin kans "auton" rengasraudan varpaille ku hitsasin muksun potku pyörää... suoraan pikkuvarpaan päälle..
onneksi sen verran kierossa tuo varvas että ei puonnu kynnen päälle...
Olin tänään aamupäivällä lääkärissä ja röntgenissä. Onneksi oli luut ehjät.
Nyt on paljon varmempi olo, kun ei tarvitse olla epätietoisuudessa.
Täytyy ottaa elämä nyt vähän hissukseen, kun ei pääse kunnolla kulukemaan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Tuota jalkaa potiessa punnitsin sh14:n osat :
Runko 50,8 x 1,5 x 1600 mm, emäputki, etuhaarukka, kiekot kumineen,
istuimen tuennat edessä ja takana, V-jarrut edessä ja takana kiinnityksineen,
ohjaustanko + välitanko, vaihde- ja jarruvivut (Biltema) vaijereineen ja
taittopyörät kiinnityksineen yhteensä: 11,50 kg
Keskiön akseli laakereineen ja kiinnityksineen ja vaihtajineen 1,12 kg
(Keventyy, kun vaihtajan putken vaihdan alumiiniin.)
Keskiön rattaat ja polkimet 1,25 kg
Istuin 1,60 kg
Ketju 0,60 kg
Kädensijat 0,15 kg
Yhteensä 16,22 kg
Listasta puuttuvat mm.vaijerien kuoret, seisontateline, tarakka ja lokasuojat.
Runkoputkea voi mahdollisesti aikanaan aika tavalla lyhentää.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Tässä paino-asiassa tuo pieni rengaskoko on melkoinen etu. Jos vertaa esim 26"vs 20": Itse kiekko on kevyempi(pienempi kumi, vanne ja lyhyemmät pinnat), haarukka on lyhyempi ja ketju on lyhyempi. Äkkiä ajateltuna ehkä jopa kilo/kiekko.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
sh14 bentriderin sivuilla: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=58345
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
PW kirjoitti:Milläs oot tuon rungon takaosan litistänyt noin nätisti, vai lekalla ?
Ensin ruuvipenkissä käyttäen leukojen ja puken välissä vaneria ja sitten lekalla edelleen käyttäen n. 15 mm vaneria iskun tasoitteena, vaihtaen iskun paikkaa ja puolta. Asettuu muotoon maltilla ja väsyttämällä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
sh14 vai olisiko parempi SH14 on nyt ajokunnossa:
ja
Yläkuvassa olen kuvan sinisyyttä vähentänyt ehkä turhaan.
Kokonaispaino on n. 18 kg tuossa varustuksessa. Jos uhraisi euroja keveämpiin osiin, paino putoaisi huomattavasti. Olen oikeastaan aika pettynyt tuohon painoon. Oletin se tulevan pienemmäksi.
Istuinkorkeus on 55 cm, selkänojan kallistus vaakatasosta säädettävissä välillä 25 - 32 astetta jolloin myös etäisyys keskiöön muuttuu.
Keskiön korkeus 79 cm ja akseliväli 101 cm. Etupyörän jättö 6 cm.
Eturengas 47-406 ja takarengas 37-540. Vaihteet ja vivut uusia Bilteman vakiotasoa. Vaihteita 21.
Niskatuki, lokasuojat ja tarakka pitäisi vielä täydentää.
Olen tehnyt muutamia koeajoja. Tuntuu toimivan.
Rungon jäykkyyden huomaa selvästi epätasaisella alustalla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Hienohan siitä tuli. Mut kai tässä on joku mittaus virhe:
irakas kirjoitti:Istuinkorkeus on 55 cm,
Keskiön korkeus 79 cm
Eihän 20" renkaalla saa mitenkään penkin ja kampien korkeuseroa noin isoksi, 24cm Mulla kammet 7cm ylempänä vaikka eturengas on 6", eli 15cm isompi.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...