Sivu 4/10

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 12 Huhti 2011, 20:53
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Mä olen sen verran lyhyt, että en haluaisi istumakorkeutta nostaa yhtään, nyt on aika passeli ja tukevasti saa jalan maahan mutta montaa senttiä ei ole varaa nostaa ja talviajossa tuo 26" rengas välillä nappaa kiinni kantapäähän, kesällä sitä sattuu harvemmin. Jos olisin vuosi sitten pyörän tilaamalla ostanut niin luultavasti nuukuuttani Pioneeriin olisin päätynyt mutta varmaan 24 tuumaisena, nyt satsaisin huoletta enemmän. Tämä nykyinenhän oli ollut esittelykäytössä eli sen sai ilman odotusaikaa ja hivenen halvemmalla.

Yksi vaihtoehto on laittaa 26" joustohaarukka, mutta 20" rengas. Tuolla virityksellä etupään korkeus pysyisi aikalailla samana.
Kun laittaa levyjarrut, niin voi rengaskooksi laittaa mitä tahansa.

terppa kirjoitti:

Samalla ajattelin tosiaan päivittää etujarrut levyjarruiksi. Tuolta verkkokauppalinkin takaa löytyi kaikkea mielenkiintoista ja jos yli 182€ tilaus tulee ilman toimituskuluja niin saattaa karata mopo käsistä, jotain muutakin "tarpeellista" saattaisi löytyä, vaikuttaa hyvältä kaupalta. Puhelimen latausta varten haluisin kyllä napadynamon edelleen. Paikallisessa pyöräkaupassa hinta-arvio oli jotain 70€ semmoinen 20 tuumainen napadynamopaketti rakennettuna, leppäsen pyörässä vähän enemmän.

Levyjarrulliset napadynamot ovat vielä vähän harvinaisia, mutta sielläkin puolella onneksi kehitystä tapahtuu: http://www.bike-components.de/products/ ... Disc-.html


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 12 Huhti 2011, 21:15
Kirjoittaja Pastori
terppa kirjoitti:
PW kirjoitti:

Onko noita napadynamoja erillaisia? Mie kun kyselin täällä viime vuonna napadynamoa asennettuna 20" renkaaseen, niin pelkkä dynamo ois ollu 150,- + vanne ja asennus. :shock:

Petri

Pyörätohtorin sivuja vilkaisin niin Shimanon dynamonapa oli 25 € tai rullajarrullinen dynamonapa 39 €, samoilta sivuilta vanne 10 € ja pinnat esim. 18 € + työt niin aika linjassaan kotoisella pyöräkorjaajalla taitaa hinta olla. Nykyinen napa/vannepaketti on Biltemasta ja se taisi kustantaa 45 €, on Shimanon valmistama myös.

Saksan kaupassa http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html 33,95€


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 12 Huhti 2011, 21:23
Kirjoittaja terppa
terppa kirjoitti:

Puhelimen latausta varten haluisin kyllä napadynamon edelleen. Paikallisessa pyöräkaupassa hinta-arvio oli jotain 70€ semmoinen 20 tuumainen napadynamopaketti rakennettuna, leppäsen pyörässä vähän enemmän.

Joo tuo 70 € hinta arvio siis tavallisesta versiosta. Levyjarruista en silloin tajunnut mitään kysellä :oops: Mut näemmä käypäsen levyjarruversion saa kohtuuhinnalla....


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 13 Huhti 2011, 08:19
Kirjoittaja tavasti
terppa kirjoitti:

Joo tuo 70 € hinta arvio siis tavallisesta versiosta. Levyjarruista en silloin tajunnut mitään kysellä :oops: Mut näemmä käypäsen levyjarruversion saa kohtuuhinnalla....

Kyseinen kauppa on halvin tiedossa oleva, eli voi varautua maksamaan pelkästä navasta 100-150€, päälle vanne ja pinnat + työ.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 19 Huhti 2011, 22:31
Kirjoittaja terppa

4028 km takana

Tänään laitoin kesärenkaat alle ja kun sai vielä riittävästi ilmaa niin pyörä tuntuu taas lentävän. Uuden nopeusennätyksen tein 65,1 km/h, en tiedä olenko oppinut pyörittämään tasaisemmin mutta viime vuonna 57 - 58 km/h jälkeen polkeminen tuntui semmoiselta vatkaamiselta ja pyörä rupeaa vikuroimaan, tänä vuonna näköjään menee 5 km/h kovempaa ennenkuin vikurointia ilmaantuu. Tuon saman mäen kävin polkemassa edellisenä päivänä talvirenkailla (Schwalbe Maraton Winter) ja nopeudeksi sain 58 km/h, tai tuohon saa lisätä reilut 2 % kun en kalibroinut mittaria talvirenkaille ja ne on pykälää leveämmät, tuulen suunta oli suurinpiirtein sama.

Aikaisemmin olisin jo renkaat vaihtanut mutta tuli tämä parin viikon kainuun loma ja ei ollut varma miten pohjoisen kevät on edennyt... Vaan kesä näyttäisi tulevan tännekkin. Puhelimen laturi vähän temppuaa, tykkää ladata puhelinta vaan kun pitää johtoa tietyssä asennossa, kun pääsee kotiin niin yksi liitin pitänee juottaa uudelleen.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 15 Touko 2011, 14:33
Kirjoittaja terppa

4750 km

Muutama päivä takaperin katkes ketjut kolmannen kerran. Vähän aikaa muutamalla vaihteella on jalkapohjaan tuntunut pientä tärinää ketjusta/rattaista ja välillä sellaista ropellusääntä. Nyt sitten terävissä "liikennevalolähdöissä" alkoi kuulumaan rusahdus, ensin lyhensin ketjua sen minkä sitä vielä voi kun ajattelin, että ketju töyssyissä heiluu ja hyppii vaihteelta mutta vika olikin eturattaassa, sen hampaat on kuluvut viistoksi ja ketju ei painunut pohjaan saakka, kovaa polkaistessa ketju hyppi hampaiden yli, siitä siis rusahdus. Äsken kävin kääntämässä rattaan toisinpäin ja ainakin lyhyellä koeajolla oli terävät kiihdytykset hiljaisia ja ei tuntunut jalkapohjaan ketjun tärinää.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 28 Touko 2011, 12:09
Kirjoittaja kissaniitty

Rullajarruista: noin vuoden ajokokemuksen perusteella voin sanoa, että ympärivuotiseen kaupunkiajoon todella hyvät. Muutaman kuukauden välein olen joutunut lisäämään rasvaa, muuten täysin huoltovapaat. Tehot ainakin tavallisen kaduntallaajan käsivoimilla riittävät. Ainoa, missä tehot tuntuvat loppuvan kesken, on kun perässä polkee kuusivuotias peräpyörällä ja täytyy tehdä äkkijarrutus. Levareihin ei ole enää paluuta, eikä varsinkaan v-jarruihin. Loska/kurakelillä on paljon kivempi ajaa kun on yksi huolenaihe vähemmän. Roller brakes rule!


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 28 Touko 2011, 12:43
Kirjoittaja terppa
kissaniitty kirjoitti:

Rullajarruista: noin vuoden ajokokemuksen perusteella voin sanoa, että ympärivuotiseen kaupunkiajoon todella hyvät.

Hyvä tietää, pyörätohtorin sivuja olen ihmetellyt ja hänellä olisi rullajarrudynamonapa 39 € ja kasattuna koko setti 109€. Varmatoimisuus talvella olisi kans iso juttu.


lyhyet kammet

Lähetetty: 31 Touko 2011, 22:01
Kirjoittaja terppa

5118 km

Parisataa kilometriä eturattaan kääntämisen jälkeen rutina alkoi taas ja kovempaa polkiessa jalkapohjiin tuntui se pieni tärinä, eikä ketju uponnut eturataalle niin kuin pitäisi. No ennakoin tämän ja tilasin pyörätohtorilta rattaat ja lyhyet (152 mm) kammet kun samalla halusin testata olisiko niistä jotain hyötyä... ja kun sai niin halavalla :)

pyörätohtorin lyhyet kammet.jpg
pyörätohtorin lyhyet kammet.jpg (39.26 KiB) Katsottu 3782 kertaa

Samalla ajattelin hankkia itselleni sielunrauhan ja ostin uudet ketjut ja takarattaat. Vanha eturatas oli 42 piikkinen, nuo uudet on 48 ja 38. Vanhassa takarattaassa pienin ratas oli 11 piikkinen ja suurin ratas 32 piikkinen, uusi on muuten sama mutta suurin ratas on 30 piikkinen, samanlaisen olisin ottanut kuin vanha mutta liikkeessä ei ollut ja odottelemaan en malttanut jäädä.

Koeajot, mäkitesti ja 28 km "vakiolenkki" eli yhteensä 37 km noilla kammilla sai vakuuttuneeksi, kyllä kannati kun ajelee mäkisessä maastossa.

Kävin testaamassa pitäjän yhtä pahimmista tappomäistä joissa viimekesänä sain polviin semmoisen hauskan kuumotuksen, siis kun oli veivannut mäen ylös ja piti taukoa niin polvien sisällä tuntui aika pahaa kuumotusta, nyt ei tullut moista ja muutenkin mäki meni 9 km/h vauhtia vaivattomasti toiseksi pienimmällä vaihteella.

Napa kakkosella ja isommalla eturattaalla välitykset riitti hyvin 57 km/h vauhtiin eli paljoa ei tarvitse napavaihdetta käyttää maaseututeillä, Olisi kyllä pitänyt ostaa sellainen rataspakka missä suurin on 32 piikkinen, siihin päähän kaipaisi skaalaa.

Vakilenkin ajelin kokonaan isolla eturattaalla ja välitykset tuntuu olevan passelit reippaaseen maaseutuajeluun, kevyttä oli meno, tiedä sitten mikä osa on sitä kun on uudet yhteensopivat palikat... Kotimäen menin kunnolla runttaamalla, ja yllätys yllätys! jalat ei protestoineet millään lailla, paljon paremmin jaksoi mennä ja paremmalla vauhdilla, en olisi uskonut ennen kokeilua.

Yhteenvetona tästä päivityksestä:

Kannatti kun ajaa mäkisessä maastossa, mäet menee kevyemmin, jalat ja polvet ei rasitu läheskään niin paljon.
Tuntuisi olevan helpompi pyörittää
Mun pyörään aika passelit välitykse, voi ajella napa kakkosella poislukien isoimmat mäet. (tuntuu menevän kakkosella kevyemmin)


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 02:10
Kirjoittaja terppa

5256 km

Kävin 138 km lenkin ajelemassa (Hartolan Jari-Pekassa yökeitolla :P ) Samalla sai paremmin tuntumaa noihin välitys/kampi muutoksiin.

Ihastunut olen kyllä noihin lyhyisiin kampiin, suosittelen lämpimästi etenkin jos ajelee mäkisessä maastossa, ainakin tälläiselle persjalkaiselle ne on sopii paljon paremmin. Mäkiä jaksoi ajaa helpommin ja pääsi kovempaa kuin aiemmin eikä jalat protestoineet liian raskasta menoa. 26,7 km/h oli reissun keskinopeus mikä on mulle hyvä arvo varsinkin kun huomioi matkan.

Koko matkan ajoin 48 piikkisellä eturattaalla, semmoista fundeerasin, että tuohon pyörään ja minulle optimaalisin olisi ehkäpä 45-46 piikkinen, silläki käsittääkseni pääsisi napa kakkosella yli 50 km/h mikä riittäisi normaali olosuhteissa. Nykyinen on kuitenkin huomattavasti parempi kuin alkuperäinen 42 piikkinen, tuntuu paljon helpommalta ajaa kun vaihteet on "suorassa jonossa" ja vaihteiden välit on melkolailla passelit, vähän isompia mäkiä ja lähtöjä varten on sitten vielä pienempää... Talvella varmasti tulee sitten käytettyä pelkästään tuota 38 piikkistä eli hyvä kun on valinnan varaa, aika näppärästi etuvaihteen saa varpaalla vaihdettua kun eilen harjoittelin.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 05:36
Kirjoittaja PW

Miten nopeesti kampia pyörität, kun tommosiin vauhteihin pääset ?

Petri


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 10:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Miten nopeesti kampia pyörität, kun tommosiin vauhteihin pääset ?

50 km/h vastaa 96,6 kampikierrosta minuutissa. Nyt lyhyemmillä 152 mm kammilla kammen pään nopeus, tai paremminkin poljinnopeus, vastaa 175 mm kammilla 84 kierrosta minuutissa pyörittämistä.
Tuolta löytyy kuvan mukainen laskin. http://www.machars.net/bikecalc.htm


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 10:44
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:

5256 km

Kävin 138 km lenkin ajelemassa (Hartolan Jari-Pekassa yökeitolla :P ) Samalla sai paremmin tuntumaa noihin välitys/kampi muutoksiin.

Ihastunut olen kyllä noihin lyhyisiin kampiin, suosittelen lämpimästi etenkin jos ajelee mäkisessä maastossa, ainakin tälläiselle persjalkaiselle ne on sopii paljon paremmin. Mäkiä jaksoi ajaa helpommin ja pääsi kovempaa kuin aiemmin eikä jalat protestoineet liian raskasta menoa. 26,7 km/h oli reissun keskinopeus mikä on mulle hyvä arvo varsinkin kun huomioi matkan.

Koko matkan ajoin 48 piikkisellä eturattaalla, semmoista fundeerasin, että tuohon pyörään ja minulle optimaalisin olisi ehkäpä 45-46 piikkinen, silläki käsittääkseni pääsisi napa kakkosella yli 50 km/h mikä riittäisi normaali olosuhteissa. Nykyinen on kuitenkin huomattavasti parempi kuin alkuperäinen 42 piikkinen, tuntuu paljon helpommalta ajaa kun vaihteet on "suorassa jonossa" ja vaihteiden välit on melkolailla passelit, vähän isompia mäkiä ja lähtöjä varten on sitten vielä pienempää... Talvella varmasti tulee sitten käytettyä pelkästään tuota 38 piikkistä eli hyvä kun on valinnan varaa, aika näppärästi etuvaihteen saa varpaalla vaihdettua kun eilen harjoittelin.

Terppa hehkuttaa lyhyiden kampien ihanuutta kuin uskoon tullut, mutta unohtaa, että kampien lyhenemisen myötä ovat jalat siirtyneet kauemmaksi eteen pois etupyörän tieltä ja polvet ja jalkaterät alemmaksi pois päin näkökentästä. Ilmanvastus on tästä syystä pienentynyt ja ajoturvallisuus parantunut. :D

Tuo jalalla vaihdettava etuvaihde toimii täydellisesti, kunhan malttaa hiukan opetella. Toisaalta, kun seuraavan kerran joudut ostamaan takapakan kuluneen tilalle, valitse sellainen, jossa se suurin ratas on sarjaansa ylisuuri (niitä maastopyöräkotkotuksia), niin äkkitilanteet, jossa pitäisi saada pientä sisään, eikä ehdi jalalla vaihtamaan, ohittuvat huomaamatta. Vastatuulessa tai pidemmässä ylämäessä ehdit sitten vaihtaa sen etuvaihteen jalallakin ja saat riittävän pienet vaihteiden välit tarvitsemallesi kadenssialueelle.


Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 11:02
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Miten nopeesti kampia pyörität, kun tommosiin vauhteihin pääset ?

50 km/h vastaa 96,6 kampikierrosta minuutissa. Nyt lyhyemmillä 152 mm kammilla kampinopeus, tai paremminkin poljinnopeus, vastaa 175 mm kammilla 84 kierrosta minuutissa pyörittämistä.
Tuolta löytyy kuvan mukainen laskin. http://www.machars.net/bikecalc.htm

Samaan syssyyn tämä toinen laskuri.

http://www.sheldonbrown.com/gears/

sheldongears.gif
sheldongears.gif (11.37 KiB) Katsottu 3733 kertaa

Re: Nazca Pioneer kyytiä

Lähetetty: 02 Kesä 2011, 12:29
Kirjoittaja terppa
jori kirjoitti:

Terppa hehkuttaa lyhyiden kampien ihanuutta kuin uskoon tullut, mutta unohtaa, että kampien lyhenemisen myötä ovat jalat siirtyneet kauemmaksi eteen pois etupyörän tieltä ja polvet ja jalkaterät alemmaksi pois päin näkökentästä. Ilmanvastus on tästä syystä pienentynyt ja ajoturvallisuus parantunut. :D

Melkein onkin olo kuin kampiuskovaisella :D mut toi passaa tälläiselle persjalkaiselle ja mäkimaastossa ajavalle ja ainakin tuntuu, että pyörittäminen on helpompaa. Nuo laskurit sano, että 57 km/h vauhdissa kierroksia on 105,6 mikä on toistaiseksi kovin vauhti mitä tuolla setillä olen ajanut.