Sivu 4/34

Re: pw1

Lähetetty: 30 Touko 2010, 19:36
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Teemulta ostin 20" kiekot renkaineen jotka ajattelin tuohon runkoon sovittaa. "Eturengasta" yritin taakse sovittaa mutt tuo haarukka on hiukan ahdas, samalla olin huomaavinani että haarukka pitäsikin ilmeisesti olla hiukan toispuoleinen. Tuossa on levyjarru ja siltäpuolelta haarukkaa pitäis kai taivuttaa enemmän. Onko sillä väliä kummalle puolelle levy tulee ? Mitä muuta pitää ottaa huomioon levyjarruja asennellessa. ? Kiinnikkeet pitää tietysti rakennella haarukoihin.

Kyllä sen haarukan pitää olla suora, eikä toispuoleinen. Ainakin uus bilteman etukiekko levari kiinnikkeellä menee just keskelle. Jarrulevy vasemmalle puolelle kuljettajasta katsottuna.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 30 Touko 2010, 20:30
Kirjoittaja PW

Meinasin jo ruveta väittämään vastaan kunnes riittäävän kaukaa sihtailtuani huomasin ett se keskipiste ei olekaan siinä rummun keskellä ja ne pinnat on erikulmassa toisella puolella kuin toisella. Nää suoruudet ja vääryydet on jotenkin vaan niin vaikeita asioita. Silmät on varmaan kierossa :)


Autopyöräpulttien kierteistä

Lähetetty: 04 Kesä 2010, 09:28
Kirjoittaja CRConrad
Teemu Kalvas kirjoitti:

Sama ongelma olisi periaatteessa auton renkaiden pulttikiinnityksessä toisella puolella (enkä nyt jaksa miettiä kummalla, näissä menee aina pää sekaisin), mutta se on korjattu (ehkä fiksummin kuin vasenkätisillä kierteillä) sillä, että kiinnityspulttien pinnat eivät ole suorat vaan lievästi kartiomaiset.

Vasemalla puolella vasenkätinen kierre, oikealla oikeankätinen.

Tiedän sen varmasti, kun minulla on omassa autossa vasen takarengas kiinni vasenkätisillä muttereillä: Volvolla oli 40-/50-luvun mallissa PV 444 vielä erikätiset; 50-/60-luvun seuraajalla PV 544:llä oli sitten ympäri autoa saman-, eli oikeankätiset. (Omalla 444:llä on vanhat rumpujarrut edessä vaihdettu 60-/70-luvun Amazon GT:n levyjarruihin, joten etuvasemallakin on uudemmat oikeankierteiset pultit.)


Re: pw1

Lähetetty: 19 Maalis 2011, 21:12
Kirjoittaja PW

Päivitin tämän pyörän käyttöön kun tuo toinen kärsi pientä vahinkoa. Tämä oli välillä trikenä ja siitä oli jäänyt suora alaohjaus, koeajossa totesin sen kelvottomaksi noin matalaan pyörään. Vaihteita on vähempi mutt ajelen nyt tuolla kunnes keksin minkälaisen rakentas seuraavaks.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 26 Maalis 2011, 19:45
Kirjoittaja PW

Nyt kun oon "joutunut" ajelemaan tällä ensimmäisellä runkoversiolla, se onkin osoittautunut varsin erinomaiseksi. Kun akseliväli on pitempi, paino on ilmeisesti enemmän etupyörällä ja ei juurikaan sudi ylämäissä vaikka ei ole edes nastarenkaita. Tuossa kakkosversiossa akseliväli on lähestulkoon minimimitoissa ja sutii aina välillä ylämäissä liukkaalla tai hiekotushiekan päällä.
Vauhtikin tuntuis selvästi kovemmalta kun nastarenkaat jäi pois, vaikka tilalla on vaan tommoset bilteman kumit.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 11 Kesä 2011, 14:16
Kirjoittaja PW

Laitoin tuon koivuvanerista tekemäni penkin tähän pyörään

P1010431.JPG
P1010431.JPG (78.48 KiB) Katsottu 3358 kertaa

Edellinen penkki oli tehty mahonki vanerista ja tämä koivunen on huomattavasti raskaampi ja jäykempi.
Porasin siihen runsaasti isoja reikiä kevennykseksi ja erilaisia kiinnityksiä varten.
Tuommoseen loivaan penkkiin tuo 4mm vaneri taipui juuri ja juuri noin pitkittäin, siis päällimmäisten viilujen syyt pitkittäis suuntaan. Jos yhtään haluaa enemmän taivuttaa niin kannattaa leikata vaneri toisin päin.
Vois kokeilla kahdellakin vanerilla, saattas kestää sekin, ainakin jos laittas lasikuitukankaan väliin. Ohuempaa vaneria on täältä päin vaikea saada, niillä vois askarrella erilaisia kerros rakenteisia, kevyitä ja jäykkiä.
Kiinnitys pyörään on mallia "yksinkertainen", etupäästä pakoputkilemmarilla penkki puristettu runkoa vasten ja takana laudan kappale tukemassa selkäosaa runkoa vasten kolmella ruuvilla kiinni.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 25 Kesä 2011, 21:30
Kirjoittaja PW

Asensin nuo pw2:n kiekot ym vempeleet loppujen lopuksi tähän ajokkiin kun alko näyttää siltä ett tuo toinen runko on saanut siipeensä sen verran ettei oikeen totellut ohjausta.
Kyllä meno on helpompaa ku vaihteita on kolmen sijasta kaheksan, koe ajo mökillä n. 35 km suuntaansa, osotti sen hyvin. Mäkisessä maastossa pärjäs ku on tarpeeksi pieniä vaihteita.
Tällä täytyy Mäntyharjulla koittaa pärjätä :D
Pientä säätöä ja laittoa vielä sekä koeajoa :D

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 26 Kesä 2011, 20:57
Kirjoittaja PW

Ohjaus vähän levoton, koko ajan joutuu korjaamaan. Johtuu varmaan siitä ett kiekko ei oo keskellä haarukkaa, pitää koittaa vääntää haarukkaa sen verran ett sattuis keskelle.
152 mm kammet 52 hampaisella rattaalla tuntuu eka kokeilun jälkeen hyviltä ku vaihteet on sopivat ja niitä on riittävästi.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 27 Kesä 2011, 06:23
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ohjaus vähän levoton, koko ajan joutuu korjaamaan. Johtuu varmaan siitä ett kiekko ei oo keskellä haarukkaa, pitää koittaa vääntää haarukkaa sen verran ett sattuis keskelle.

Lisäksi pieni jättö yhdistettynä pitkään stemmiin. Samaa "vikaa" omassa highracerissani. Siinä levottomuus häviää jossakin 25km/h paikkeilla. Voi vain kuvitella mitä se olisi matalemmassa pyörässä kun niissä ohjaus on muutenkin vähän tarkempaa hitaassa vauhdissa.

Jukka


Re: pw1

Lähetetty: 28 Kesä 2011, 20:27
Kirjoittaja PW

Vaihteiden säätö takkuilee. Mikähän on vikana kun isommilla vaihteilla ketju kerääntyy paluupuolella ja ahistaa tuossa siirtäjän kohdalla jota samalla nostelee ylemmäksi ?
Ajattelin ett ketju on liian pitkä, lyhensin yhden lenkkiparin mutt ei vielä vaikutusta ?

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 29 Kesä 2011, 13:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Vaihteiden säätö takkuilee. Mikähän on vikana kun isommilla vaihteilla ketju kerääntyy paluupuolella ja ahistaa tuossa siirtäjän kohdalla jota samalla nostelee ylemmäksi ?
Ajattelin ett ketju on liian pitkä, lyhensin yhden lenkkiparin mutt ei vielä vaikutusta ?

Petri

Eihän vaan ois ketjussa jäykkää lenkkiä jossain kohti?


Re: pw1

Lähetetty: 30 Kesä 2011, 10:25
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaihteiden säätö takkuilee. Mikähän on vikana kun isommilla vaihteilla ketju kerääntyy paluupuolella ja ahistaa tuossa siirtäjän kohdalla jota samalla nostelee ylemmäksi ?
Ajattelin ett ketju on liian pitkä, lyhensin yhden lenkkiparin mutt ei vielä vaikutusta ?

Petri

Eihän vaan ois ketjussa jäykkää lenkkiä jossain kohti?

Minulla oli samaa vikaa. Ketjut olivat jäykistyneet muutamalta paikalta. Vesisateessa ajoa huonosti öljytyillä ketjuilla. Parani, kun vaihdoin ketjut. Biltemasta kaksi pakettia vitosella. :) Öljyssä keittämällä olisi ehkä voinut regeneroida, mutta en viitsinyt ruveta.
Onhan vaihtajan rissat puhtaat ja pyörivät kunnolla?


Re: pw1

Lähetetty: 03 Heinä 2011, 18:55
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaihteiden säätö takkuilee. Mikähän on vikana kun isommilla vaihteilla ketju kerääntyy paluupuolella ja ahistaa tuossa siirtäjän kohdalla jota samalla nostelee ylemmäksi ?
Ajattelin ett ketju on liian pitkä, lyhensin yhden lenkkiparin mutt ei vielä vaikutusta ?

Petri

Eihän vaan ois ketjussa jäykkää lenkkiä jossain kohti?

Minulla oli samaa vikaa. Ketjut olivat jäykistyneet muutamalta paikalta. Vesisateessa ajoa huonosti öljytyillä ketjuilla. Parani, kun vaihdoin ketjut. Biltemasta kaksi pakettia vitosella. :) Öljyssä keittämällä olisi ehkä voinut regeneroida, mutta en viitsinyt ruveta.
Onhan vaihtajan rissat puhtaat ja pyörivät kunnolla?

Tässä pyörässä mikään ei ole puhdasta eikä pyöri kunnolla :D
Tässäpä tapa havannoida ja korjata/säätää pyörää. Lähdetään ajamaan Imatralta kohti mäntyharjua, ensimmäisen reilun 100 km ajan kiinnitellään erilaisia irtoavia ja hankaavia osia kuten rissoja takakiekkoa jarruja ym. Paikkaillaan puhkeavia renkaita ym. Tämän jälkeen alkaa pyörä olla lähes ajettavassa kunnossa ja loput 40 km voi ajella niin kovaa ku reidet antaa myöten :D V käyrää tämä tapa tosin nostattaa hetkellisesti aikas runsaasti.
Tosin ajo tuntuma oli sellanen ett kokoajan pitää ohjata ees taas ja aikki tuntuu olevan vinossa.
Päästessäni aina sillon tällön ohi Tarkkaakin tarkemmasta kultaseppä Ängeslevästä sain kommentin että esim renkaat on aivan eri linjassa ja kaltevuudessa.
Takarengasta pystyin hyvin säätämään lievästi "horojen" dropouttien rakojen ansiosta. Penkkiäkin oikastiin enempi menosuuntaan :D Ja kas kummaa seuraavalla lenkillä ei "heinämies" ajotyyliä enää tarvittu ja pyörä kulki sinne minne käskettiin.
Muuten pyörä sai Mäntyharjulla huippu arvosanat moneen otteeseen ja kehuttiin parhaaksi pyöräksi, silti olisin vaihtanut sen päittäin mihn tahansa paikalla olleeseen nojakkiin :D :D

Petri

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 03 Heinä 2011, 19:31
Kirjoittaja PW

Niin ja tuo ketju ongelmakin loppui lähes kokonaan, joskus harvoin 8 vaihteella rutisee , ilmeisesti ketjun jäykkä paikka notkistui kovalla ajolla.

Petri


Re: pw1

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 23:16
Kirjoittaja PW

Rupesin tekeemään tähän uutta haarukkaa kun löysin tienlaidasta pyörän romun. 28" haarukka jota lyhensin ja taivuttelin vetävälle pyörälle sopivan leveäksi. Samalla sain haarukasta suoran.
Keskiö tippuu noin 3 cm ja ohjauskulma hiukan samalla , vetopuolen rissan paikkaakin pitää ehkä muuttaa.

Petri