Re: MBB-FWD 622
Näyttää tosi sirolta, oikealta kilpapyörältä.
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Näyttää tosi sirolta, oikealta kilpapyörältä.
Jukka
Kyllä on tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.
Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...
mhelander kirjoitti:Kyllä on tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.
Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...
Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle
Marzie kirjoitti:mhelander kirjoitti:Kyllä on tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.
Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...
Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää
Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle
Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.
mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814
Sakari
irakas kirjoitti:Marzie kirjoitti:mhelander kirjoitti:Kyllä on tyylikäs.
Itseä kiinnostaisi koeajaa moinen. Matalampi, loivempi keulakulma ranskalaisittain ja "open cockpit" ohjaustanko.
Kun on mielessä rakentaa "Lemmy Bike" eli lowracer isolla pyörillä. Etuvetosia ja jäykkäpuomisia ovat tehneet mutta itse kyllä tekisin MBB:nä. Suurin kysymysmerkki on tuo keulakulma...
Mua taas kiinnostais kokeilla vendetta geometrialla tehtyä pyörää
Ehkäpä voidaan testailla ristiin jos päätän lähteä Nokialle
Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.
mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814
Sakari
MBB tulee sanoista Moving Bottom Bracket ja tarkoittaa tietysti kaikkia puomin mukana liikkuvalla keskiöllä tehtyjä rakenteita en vaan keksiny parempaakaan nimitystä vehkeelle
Vendetta kuten muutkin Cruzbike konversiot on suunniteltu suurinpiirtein normi pystärin ohjausgeometrialle mutta tämä minun ranskalaistyyppinen MBB on suht loivalla keulakulmalla (55 astetta) ja jättökin on juhlavat 13cm. Jälkimmäisellä konstruktiolla pystyy tekemään suht matalan pyörän kun taas Vendetan geometrialla tehdyt pyörät on enemmänkin High Racereita
Google on nyt antanu sulle Lemmy Kilmisterille (Motörhead) tehdyn motskarin kuvan
Marzie kirjoitti:irakas kirjoitti:Tässäpä taas muutamia ty/uhmia kysymyksiä: Eikö Martzie tuo sinun hieno pyöräsi ole MBB eli vendetta-kopio, ainoastaan ohjaus on erilainen.
mhelander: Eikö "Lemmy Bike" ole moottoripyörä? Kuvat aiheesta Lemmy bike: https://www.google.fi/search?q=lemmy+bi ... 63&bih=814
Google on nyt antanu sulle Lemmy Kilmisterille (Motörhead) tehdyn motskarin kuvan
Juu, jostakin syystä en jaksanut kaivaa WISIL:stä tuota ketjua ja kuvaa, mutta tässäpä:
"Originaali" Lemmybike jolla Larry Lem on voittanut kisoja. Tuplana isot pyörät mutta "vain" 650b.
Warrenin 2x700c versio. Huomatkaa että hänellä on mittaa reippaasti joten värkki onnistuu tehdä helpommin. Silti aika tiukka paketti ja kammet osuu etupyörään.
Tässä toinen kuva jossa peräkkäin NoCom:nsa ja "Dual 700C lowracer", huomatkaa ero penkin nojakulmassa ja missä pistoolikahvat on:
Mulla on mielessä jotakin vähän saman tapaista mutta ehkä tuosta tulisi vielä parempi kääntyväkeskiöisenä. Arvonta vaan vielä päällä josko ranskalaisella vai Vendettan haarukkakulmalla. Ehkä ranskalainen olisi lopulta parempi koska tämmösellä ei ajeta hiljaa, kuten Vendettalla jolla sopii kiivetä tiukempiakin mäkiä, ja näin loiva haarukkakulma rauhoittanee menoa.
En nyt välttämättä kettuile mutta jos kiinnostaa nähdä millä nojakkityypeillä kisataan tosissaan, ja millaisia itse rakentavat, kannattaa seurata WISIL:n foorumia. Esimerkiksi BROL:ssa suurin osa ei tiedä yhtään mistä väittelee tai keskustelee kun puhutaan kisavehkeistä tai niiden rakentamisesta.
Siellä esimerkiksi AA esitteli miten meinaa tehdä killeri Vendettan TT-käyttöön, tai MetaPhysic:n. Harmi että rikkoi luitaan liikaa NoCom:lla kisatessaan, ja on muutenkin erikoinen persoona, ettei enää ajele kuin hyrbiidillä metsäteitä.
Ja, BROL:ssa oli vuosi pari sitten tämmönen työn alla:
Ei paha, mutta pienillä pyörillä. Ranskalaisella haarukkakulmalla tuokin. Tykkään päärungon rakenneperiaatteesta, ei tarttis välttämättä lähteä pakoputkilinjalle.
Sori jos tulin sotkemaan hyvää ketjua 622-versiosta. Pitää vissiin alkaa ite tekemään ja laittaa oma ketju sille.
Olisko tästä pyörästä mittoja kun meinasin samantapasta rakennella ?
Akseliväli, penkinkorkeus, keskiönkorkeus ym.
Petri
PW kirjoitti:Olisko tästä pyörästä mittoja kun meinasin samantapasta rakennella ?
Akseliväli, penkinkorkeus, keskiönkorkeus ym.
Ketjun ensimmäisessä viestissä on jotakin:
Marzie kirjoitti:Matkin kaikki ohjausgeometriaan liittyvät mitat ja kulmat ranskalaiselta esikuvalta joka kuskin mukaan toimii loistavasti.
tän hetkisiä speksejä
-keulakulma 55astetta
-offset 10cm
-poljinkeskiön korkeus 53cm
-penkin korkeus 43cm
-akseliväli 135cm
Jukka
Kokeilin omassa pyörässä pienempää keulan jättöä vaihtamalla 406 etupyörän tuon 622 tilalle. Jos joku haluaa mitata jätön kyseisestä kuvasta niin olis kiva kuulla paljonko se on.
Ei ollut kovin suurta eroa noiden välillä. Hiljaisessa vauhdissa kääntyminen oli ehkä vähän helpompaa mutta kovemmassa tuntui huterammalta. Tämän perusteella tykkään kyllä suuremmasta jätöstä. Omat keskinopeudet huitelee kuitenkin tuolla yli kolmessakympissä joten en kaipaa yhtään epävakautta maantienlaidassa ajelemiseen.
Tässä näyttäisi nyt olevan jättöä 45 mm offsettia 75 ja ohjauskulma 59 astetta. Tuo rengas on vähän kaivautunut, joten voi tuo jättö olla 50 tai jopa vähän ylikin.
On aivan selvää, että pienemmällä etupyörällä ohjaaminen on huterampaa ihan riippumatta jätöstäkin. Siihen vaikuttaa niin kovin moni muukin asia. Yllättävää kuitenkin, että pelkkä pyörän asennon muutos riitti noin suureen jätön muutokseen. PW voi sitten tehdä saman muutoksen toiseen suuntaan vaihtamalla takapyöräksi 406 kiekon. Sinäkin voisit kokeilla, millaiselta pyörä tuntuu, kun myös takana on pieni kiekko.
Viivottimella hahmottelin ja sain tuosta kuvasta jätöksi noin kumin paksuuden, eli jotakin 40-50mm
Jukka