Ton yllä olevan laskurin mukaan ensimmäinen vihree on high bb ja 145 kammet.
Kunhan ehtii niin pitää hakea uudet keskiö laakeri niin saa noin kammenlyhentimet paikoilleen. Niin pitää koittaa vaikka tota 145 ensin...
Ton yllä olevan laskurin mukaan ensimmäinen vihree on high bb ja 145 kammet.
Kunhan ehtii niin pitää hakea uudet keskiö laakeri niin saa noin kammenlyhentimet paikoilleen. Niin pitää koittaa vaikka tota 145 ensin...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:ostaa tollaset niin pääsee koittamaan...
http://www.sjscycles.co.uk/product-Thor ... rs-251.htm
sais koitettua useampaa mittaa niin vois sit ostaa sen mittaset ku mitkä oli parhaimman tuntuset..
tuliko lumi maahan vai oletko jo ehtinyt lyhentimiä testata
meinaan ittelläni sama haku päällä kammenlyhentimistä
notta oliko laatukampe
ps.jos jollain pyörii nurkissa vastaava tuote tai jenkatapit niin kiinnostusta olis
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
ihmo kirjoitti:tuliko lumi maahan vai oletko jo ehtinyt lyhentimiä testata
meinaan ittelläni sama haku päällä kammenlyhentimistä
notta oliko laatukampeps.jos jollain pyörii nurkissa vastaava tuote tai jenkatapit niin kiinnostusta olis
en ehtiny viimekesä testaan kun tuli vähän mutkia...
nuo lyhentimet ei passaa nykyiseen kokoon panoon keskiö/polkimet vääränlaiset...
ja tälle vuotta on pyörä vielä kaivamatta esiin...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
ihmo kirjoitti:...jos jollain pyörii nurkissa vastaava tuote tai jenkatapit niin kiinnostusta olis
Tuollaiset jenkatapit löytyisi:
http://www.parktool.com/product/pedal-t ... -tpi-TAP-6
Valmistajan mukaan ovat tarkoitetut kierteiden korjaamiseen, mutta eiköhän noilla saa jengat syntymään ihan 13 mm:n reikäänkin.
Hankin nuo taannoin, vaan en ole vielä kokeillut. Voin lainata pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa. Ovat tällä hetkellä sen verran hyvin pakattuna jonnekin muuttolaatikon pohjalle, etteivät välttämättä löydy ihan hetkessä.
Jos alat porailla kampiin reikiä ja vetää jenkoja, niin varmista että tulevat suoraan. Junnuna oli yhdessä fillarissa vääntynyt kampi tai polkimen akseli, eikä tuntunut ollenkaan mukavalta, kun poljin vemputti koko ajan .
tm kirjoitti:Jos alat porailla kampiin reikiä ja vetää jenkoja, niin varmista että tulevat suoraan. Junnuna oli yhdessä fillarissa vääntynyt kampi tai polkimen akseli, eikä tuntunut ollenkaan mukavalta, kun poljin vemputti koko ajan
.
Siihenkin on valmiiksi pureskeltuja ohjeita: http://www.fleettrikes.com/tth7.htm
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
hieno yhteisö
joka ongelmaan aloittelijalle löytyy fiksut neuvot kiitos
ps. paikallinen himopyöräilijä lupas lainata tapit ...jos löytää ne...
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree
jori kirjoitti:Vaihda kuitenkin lyhyemmät kammet pyörääsi, niin polvivaivat helpottavat. 152-milliset Pyörätohtorilta 15 ilman rattaita ja kahdella rattaalla kaksi kymppiä. 120-milliset ostan itse, kunhan jostain löydän.
Eipä tunnu mistään kohtuulliseen hintaan saavan mitään alle 152mm kampia. Jos luopuu tuosta kohtuullisen hinnan vaatimuksesta, niin sitten löytyy: http://bikesmithdesign.com/Short_Cranks/
Jokos Jori on kerennyt testailla niillä lyhentimillä mikä on sopiva mitta?
irakas kirjoitti:Noita lyhyempiä kampia polvivaivojen vähentämiseksi en ymmärrä siinä suhteessa, että polkeminen tulee selvästi raskaammaksi varsinkin mäkiosuuksilla. Eikö se lisärasita polvia?
Samalla vaihdetaan välityksiä kevyemmiksi. Lyhyemmillä kammilla kierrokset nousevat. Lyhyemmät kammet vaativat polven koukistumista vähemmän, ja siksi ovat kevyemmät polville.
Jos et usko, niin kokeile punttien kanssa: levytanko harteille, ja kokeilet tehdä ensin kyykkyä niin alas että laskeudut 90 asteen polvikulmaan. Sitten kokeilet laskea vain puolet tuosta. Kas, tuota puolikasta liikettä voi tehdä ihan kevyesti tupla tahdilla siihen alemmas laskeutumiseen verrattuna.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Haselta löytyy sellainen adapteri jolla pystyy muuttamaan kammen pituuta. Nimellä luettolossa se on "crank shortener" ja sen hintaa voi kysellä Takakenost Kangasalta puh. 045 325 92 53 . Samalla saa korjattua jalan pituus eroista johtuvia kierto virheitä.
Eipä tarvitse vältämättä vaihtaa kampia uusiin ja pääsee kokeilemaan eri pituisten kampia todellisia vaikutuksia pyöritykseen.
Nojanalle kirjoitti:Haselta löytyy sellainen adapteri jolla pystyy muuttamaan kammen pituuta. Nimellä luettolossa se on "crank shortener" ja sen hintaa voi kysellä Takakenost Kangasalta puh. 045 325 92 53 . Samalla saa korjattua jalan pituus eroista johtuvia kierto virheitä.
Eipä tarvitse vältämättä vaihtaa kampia uusiin ja pääsee kokeilemaan eri pituisten kampia todellisia vaikutuksia pyöritykseen.
Mulla on niitä yksi pari, ja niissä oli suunnitteluvirhe, siksi niistä meni vastakappaleet rikki. Ovat jorilla korjattavana & testattavana.
Maksoivat ainakin taannoin 50€/kpl.
Lyhentimistä on enemmälti kirjoiteltu täällä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=879
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Haselta löytyy sellainen adapteri jolla pystyy muuttamaan kammen pituuta. Nimellä luettolossa se on "crank shortener" ja sen hintaa voi kysellä Takakenost Kangasalta puh. 045 325 92 53 . Samalla saa korjattua jalan pituus eroista johtuvia kierto virheitä.
Eipä tarvitse vältämättä vaihtaa kampia uusiin ja pääsee kokeilemaan eri pituisten kampia todellisia vaikutuksia pyöritykseen.Mulla on niitä yksi pari, ja niissä oli suunnitteluvirhe, siksi niistä meni vastakappaleet rikki. Ovat jorilla korjattavana & testattavana.
Maksoivat ainakin taannoin 50€/kpl.Lyhentimistä on enemmälti kirjoiteltu täällä: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=879
Kunnossa ovat nyt, mutta kokeiluajoja en ole ehtinyt tekemään. Nuo säätöpalat leventävät polkimien sijanintia pari senttiä puoleltaan sivulle, mikä sekin tuntuisi olevan, ainakin minun fysiikalleni, suotuisa muutos. Tätyy varmaan yrittää etsiä seruaavaan pyöräntekeleeseen erikoisleveä keskiölaakeri.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vaihdoin pari viikkoa sitten sekä tadpoleen että Baroniin lyhyet kammet. Tadpoleen tuli Tohtorilta 152-milliset triplakammet, ja samalla välitykset vaihtuivat maantiepyörän valityksistä maastopyörän välityksiin. Baroniin laitoin Michen 155-milliset junnukammet, ja välitykset kevenivät siinäkin. Molemmilla ajaessa polvikivut vähenivät kampien vaihtamisesta, mutteivät lakanneet kokonaan. Kokeilen hissukseen alkukesän mittaan hakea keskiöiden optimaalista paikkaa. Toisen jalan säärisärkyyn (siellä oirehtii kaiketi tibialis anterior, tai mahdollisesti joku sen lähellä kulkeva hermo) kampien vaihto ei auttanut, mutten ole huomannut sen myöskään ihmeemmin pahentaneen tilannetta.
Saanen kysyä että millaiset ajokengät sinulla on. Onko kengät rungoltaan kevyet nahkaiset , vai nykyaiset jalkaan tukevasti istuvat. Mikä on lukkopoljin tyyppi jota käytät. Jos käytät lukkopolkimia antaako ne jalalle sivuittais liike rataa niinkuin maastotyyppise, vai ovatko kilpapyörään tarkoitetut. Jos kengät ovat pehmeät ja päästävät jalan siirtymisen alaspäin. Ei ennalta odotettu poljin asetus ole kohdalla. Pitää lukon asetuksia muuttaa. Niin että jalkaterä on kengän säädöissä toisessa kohtaa , petaalimeen nähden kuin pystypuörässä. Usein ne säädöt joita käytetään pystypuörässä ei päre nojapyörässä tältä osalta. Olen tästä tehnyt kuvasarjan ja osoitan näiden asetusten paikat. Kunhan tämä lowdire ne joskus saa julkaistua sivustoilla.
Molemmissa pyörissä on kiinni Shimanon lukkopolkimet, käytän ajaessa muovipohjaisia maastoajokenkiä. Olen säätänyt klosseja kantapäätä kohti nojapyöriin siirtymisen jälkeen, mutta muita säätöjä en ole keksinyt tehdä.
jarkko kirjoitti:Vaihdoin pari viikkoa sitten sekä tadpoleen että Baroniin lyhyet kammet. Tadpoleen tuli Tohtorilta 152-milliset triplakammet, ja samalla välitykset vaihtuivat maantiepyörän valityksistä maastopyörän välityksiin. Baroniin laitoin Michen 155-milliset junnukammet, ja välitykset kevenivät siinäkin. Molemmilla ajaessa polvikivut vähenivät kampien vaihtamisesta, mutteivät lakanneet kokonaan.
Johan ne lyhyet kammet ihmelääke olisi, jos ne parissa viikossa parantaisivat tulehduksia tuki- ja liikuntaelimissä -niitähän pitäisi määrätä mummoille lääkkeeksi, jos ne noin äkkiä tehoaisivat.
--------------------------------tästä kohtaa voi siirtää ruokaosastolle, jos vastauksetkin rönsyävät.
Ihan vakavasti. Nivelkipuja kannattaa kokeilla hoitaa vähentämällä omega6 rasvoja ravinnosta ja lisätä omega3 ja ainakin kokeilla vijatonta dieettiä. Meistä pohjoisen asukkaista valtaosa on jossain määrin yliherkkä viljan gluteiinille ja gluteniinille. Me söimme vielä pari sataa vuotta sitten nauriita, kun etelässä oli jo tuhansia vuosia harjoiteltu viljan syöntiä.
Käytännössä: Pois rypsiöljy ja valmisruoat tilalle oliiviöljyä ja voita ja joka päivä (kahdesti) huikka kalanmaksaöljyä. Se leivän jättäminen voi olla vaikeampaa, tai sitten ihan helppoa, kuten minulle. Minä syön taas nauriita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jarcco kirjoitti:Tilasin tuolta Spectran 152 milliset: http://www.pyoratohtori.fi/
tilasin kans kun oli niin halba mutta ei onnistu asentaa kun ketjulinja menee vituralleen keskiratas on 8pakan pienimmän rattaan kohdalla
tilasin myös dotekin kammet ajattelin laittaa ovaalit kiinni mutta mitäv.... tämä taasen tulee liiankin liki isoin ratas ottaa takahaarukkaan kiinni
onko tämä yleistäkin eikö toi rattaiden paikka olekkaan vakio ja milläs noita säädät ...viilaamalla...
toi on ihan tavallinen 26 maasturin takapää
itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree