Sivu 4/13

Re: PW 2

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 18:25
Kirjoittaja PW

Miulla on sarven päästä mitta penkin alimpaan kohtaan 40cm ja stemmin pää on 44 cm penkistä. Mutta jos lasken stemmiä alemmas niin ottaa reidet sarviin, tai oikeesti ottaa jo nyt vähän. Tässä on ilmeisesti kapeemmat sarvet ja sen takia ottaa reisiin. Oma ajatus olis ett pidennän kuitenkin vielä stemmiä jolloin muuttaa sen kulmaa alemmas eikä sarvet ota enää reisiin.
Sen verran sain jarruntapasta asennettua ett uskalsin lähtee koeajolle. noin 15 km lenkki. Kaikki vaihteet ei pelaa, ei suurin mutt ei pari pienintäkään, eli pitää säätää ja mahollisesti muuttaa tuota siirtäjän kiinnitystä.
Kääntöpyörän kun vaihdoin pienemmäks ni alko toimia paremmin ei enää hyppiny pois päältä eikä väännä pyörää niin kallelleen.
Isompi eturatas tuohon pitäs löytää, ykshän tulla aiemmissa kuvissa vilahtikin mutt sen jouduin hylkäämään kun siinä pienin ratas ois ottanut runkoon kiinni.
Ja kunnollinen penkki.
Ja kunnolliset jarrut.
Eli pientä laittoo olis vielä.

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 19:56
Kirjoittaja PW

Pientä laittoo ja Vuoksen lenkille kokeilemaan. Muuten meni hyvin mutt 1,5km pisti taluttamaan kun takakumi puhkes. Liekö nuo liian hienot kumit tänne maalle tai sit pitää hommata ne viiltosuojatut. En tiedä oisko rengaspuhennu tuossa vanhalla sillalla joka on tehty kakkos-nelos lankuista ja naulan kannat pistää mukavasti esiin.
Nyt joutuu kysymään taas tyhmän kysymyksen: Tässä on meikäläiselle uuden näkönen venttiili, tää on varmaan se presta. Miten ja millasella pumpulla tähän laitetaan ilmaa ?

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 20:08
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Nyt joutuu kysymään taas tyhmän kysymyksen: Tässä on meikäläiselle uuden näkönen venttiili, tää on varmaan se presta. Miten ja millasella pumpulla tähän laitetaan ilmaa ?

Menee tavallisella pumpulla ku löysäät sitä keskellä olevaa mutteria ensin sormilla.

Jukka


Re: PW 2

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 23:33
Kirjoittaja TeemuN

Kuva


Re: PW 2

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 18:30
Kirjoittaja PW

Kiitos renkaassa on taas ilmaa :D
Tänään löysin paikallisesta urheiluliikkeestä levyjarrut levy + jarruosa . Laitan tuohon kuvan miten sen meinasin tuohon asentaa , meneekö paljon mettään ?

P1019307.JPG

Onko sillä väliä kun tuo asennus ei mene ihan haarukan suuntaisesti ?
Jarrun pitäs kai puristaa tuota levyä kokoleveydeltä.

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 18:34
Kirjoittaja jviirret

Mun mielestä menee ihan ok. Pääasia tosiaan että palat ottaa koko leveydeltään levyyn.

Jukka


Re: PW 2

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 21:05
Kirjoittaja Teemu Kalvas
PW kirjoitti:

Kiitos renkaassa on taas ilmaa :D
Tänään löysin paikallisesta urheiluliikkeestä levyjarrut levy + jarruosa . Laitan tuohon kuvan miten sen meinasin tuohon asentaa , meneekö paljon mettään ?

P1019307.JPG

Onko sillä väliä kun tuo asennus ei mene ihan haarukan suuntaisesti ?
Jarrun pitäs kai puristaa tuota levyä kokoleveydeltä.

Jarru vasemmalle puolelle ja haarukan taakse olisi perinteinen ratkaisu. Tosin tietääkseni ainakin Cotic Roadratissa on noin päin, eikä siitä ole tullut muuta palautetta kuin että kummallisen näköinen, joten ehkä sillä ei oikeasti ole mitään väliä. Jarru kannattaa tosiaan suunnata levyn mukaan, eikä välittää haarukan mutkista.


Re: PW 2

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 21:26
Kirjoittaja PW
Teemu Kalvas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Kiitos renkaassa on taas ilmaa :D
Tänään löysin paikallisesta urheiluliikkeestä levyjarrut levy + jarruosa . Laitan tuohon kuvan miten sen meinasin tuohon asentaa , meneekö paljon mettään ?

P1019307.JPG

Onko sillä väliä kun tuo asennus ei mene ihan haarukan suuntaisesti ?
Jarrun pitäs kai puristaa tuota levyä kokoleveydeltä.

Jarru vasemmalle puolelle ja haarukan taakse olisi perinteinen ratkaisu. Tosin tietääkseni ainakin Cotic Roadratissa on noin päin, eikä siitä ole tullut muuta palautetta kuin että kummallisen näköinen, joten ehkä sillä ei oikeasti ole mitään väliä. Jarru kannattaa tosiaan suunnata levyn mukaan, eikä välittää haarukan mutkista.

Kuva voi hiukan valehella , nyt on siis menossa takajarrujen asentamisesta. Mie ku oon toistaseks etuvetomiehiä :D
Alku näytti helpolle, puristin jarrukahvalla jarru levyyn kiinni. Mittasin sopivat kiinnikkeet ja pulttasin ne jarruun kiinni. Heppasin palikat runkoon ja lopullinen hitsaus. tuossa adapterissa oli vielä välystä jolla piti asemointi onnistua. Mutta jarruja asentaessani en meinaa saada niitä niin ett pyörä pyöris hinkkaamatta jarruun. Onks vinkkei ?

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 28 Kesä 2010, 23:03
Kirjoittaja Mustasudenkorento
PW kirjoitti:

Onks vinkkei ?

Petri

jos adapterissa ei ollut paljoa välystä niin itse koittaisin ensin vasaralla vähän napauttaa jarrun kiinnikettä.
ja jos enemmän niin kylmästi laikkaisin irti ja tekisin asennuksen uudelleen ilman välyksiä adapterissa.

toki voi riittää että vähän avaa saumaa ja hitsaa takaisin kiinni kun on suoristanut.

äkkiä menee aikaa ährätessä ja yrittäessä epätoivoisesti suoristaa kun nopeampi olisi vain tehdä homma uudestaan...

olihan tuossa kaikki osat kuiten samasssa järjestyksessä kasatessa kuin mallatessakin?


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 04:14
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mutta jarruja asentaessani en meinaa saada niitä niin ett pyörä pyöris hinkkaamatta jarruun. Onks vinkkei ?

Pyörä hinkkaa jarruun?, eli pinnat hipsii satulaan? Mulla tosiaan kävi näin, taemman jarrupalan säätömutteri hipsi pinnoihin, mut ei tarvinnut pitkästi ajaa ja jarrutella kun säätöä sai pyörittää sen verran sisemmäs ettei enää hipsinyt. Ahtaaksi on tuo väli monestikkin mitoitettu. Voisihan sinne kokeilla pistää prikan akselille jolloin haarukka vääntyisi hieman ulommas tai vähän viilalla pyyhkäistä säätimestä.

Jukka


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 06:33
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mutta jarruja asentaessani en meinaa saada niitä niin ett pyörä pyöris hinkkaamatta jarruun. Onks vinkkei ?

Pyörä hinkkaa jarruun?, eli pinnat hipsii satulaan? Mulla tosiaan kävi näin, taemman jarrupalan säätömutteri hipsi pinnoihin, mut ei tarvinnut pitkästi ajaa ja jarrutella kun säätöä sai pyörittää sen verran sisemmäs ettei enää hipsinyt. Ahtaaksi on tuo väli monestikkin mitoitettu. Voisihan sinne kokeilla pistää prikan akselille jolloin haarukka vääntyisi hieman ulommas tai vähän viilalla pyyhkäistä säätimestä.

Jukka

Anteeksi väärä ilmaisu, siis jarrulevy hankaa vaikka jarru on vapaana. Yritin prikkoja laittaa väliin tuon jarrumutikan ja kiinnityksen mutt se taitaa olla tuhoon tuomittua näpertelyä. Eli uus yritys, mutt periaatteess kait se noin pitäs mennä.


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 08:01
Kirjoittaja Teemu Kalvas
PW kirjoitti:

Anteeksi väärä ilmaisu, siis jarrulevy hankaa vaikka jarru on vapaana. Yritin prikkoja laittaa väliin tuon jarrumutikan ja kiinnityksen mutt se taitaa olla tuhoon tuomittua näpertelyä. Eli uus yritys, mutt periaatteess kait se noin pitäs mennä.

Jos se ottaa kiinni vain vähän (eli vain hetken aikaa kierroksella, ei koko ajan), se jarrupala kuluu nopeasti levyn kanssa samansuuntaiseksi, eikä kannata oikeastaan murehtia. Tosin jos siinä on enemmän vikaa, sitten se pitää varmaan säätää kohdalleen. Yleensä siinä kiinnityspalikassa on aika paljon säätövaraa, etenkin jos siinä on läjä prikkoja joissa on sellaiset pallomaiset pinnat, niin sillä voi säätää jopa kulmaa jonkun verran.


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 08:36
Kirjoittaja PW
Teemu Kalvas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Anteeksi väärä ilmaisu, siis jarrulevy hankaa vaikka jarru on vapaana. Yritin prikkoja laittaa väliin tuon jarrumutikan ja kiinnityksen mutt se taitaa olla tuhoon tuomittua näpertelyä. Eli uus yritys, mutt periaatteess kait se noin pitäs mennä.

Jos se ottaa kiinni vain vähän (eli vain hetken aikaa kierroksella, ei koko ajan), se jarrupala kuluu nopeasti levyn kanssa samansuuntaiseksi, eikä kannata oikeastaan murehtia. Tosin jos siinä on enemmän vikaa, sitten se pitää varmaan säätää kohdalleen. Yleensä siinä kiinnityspalikassa on aika paljon säätövaraa, etenkin jos siinä on läjä prikkoja joissa on sellaiset pallomaiset pinnat, niin sillä voi säätää jopa kulmaa jonkun verran.

Tässä palikassa ei kyllä ole kun ehkä milli korkeintan kaks säätövaraa eikä minkäänlaisia prikkoja. Pitää asemoida nuo kiinnikkeet uudestaan ja huolellisemmin. Kiitos vihjeistä.

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 19:28
Kirjoittaja PW

Ok jarrut taitaa pelata. Uus asennus, adapteripalikka tiukasti runkoon tuleviin kiinnikkeisiin, Jarrumutikka adapterin väljiin reikiin noin keskelle ja pultit kiinni. Ja eiku hitsaamaan :D. Lopuksi jarrun pultteja hiukan löysälle ja kokeilemalla ja sihtaamalla kiinni adapteriin niin ettei paljoa hankaa. Loput kulukoon jarruttamalla.
Seuravaksi olis vaihteen siirtäjän asennus. Ostin paikallisesta liikkeestä uuden vaihtajan kun tuo vanhasta purettu vaikutti vinolta niiku ois siipeensä saanu. Tiagra malliltaan pieni ja sievä eikä paljoa muovi osia. Tuossa on kaks ruuvia L ja H . Niillä kait säädetään matkaa kuinka paljon tuo siirtäjä liikkuu sivusuunnassa ja kohtaa josta se lähtee liikkeelle. Eli sais passattua lähdön pienimmän rattaan kohdalle ja matkan ylettämään suurimalle rattaalle.
Nyt pitäis hitsata yks mutteri siirtäjän kiinnitystä varten haarukkaan. Vaikuttaako tuon siirtäjän pikkuhammasrattaiden suuntaamiseen mikään säätöruuvi vai pelkästään tuo mutteri jonka hitsaan kiinni ?

Petri


Re: PW 2

Lähetetty: 29 Kesä 2010, 19:38
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Vaikuttaako tuon siirtäjän pikkuhammasrattaiden suuntaamiseen mikään säätöruuvi vai pelkästään tuo mutteri jonka hitsaan kiinni ?

Ei vaikuta ruuvi, vain tuo mutteri. Hitsaa kiinni riittävän varren päähän, niin sen voi vasaralla naputtelemalla ja jakoavaimella vääntämällä säätää kohdalleen. Riittävä varren pituus riippuu vaihdinmekanismin siirtokulman ja rataspakan halkileikkauksen kulmista niin, että vaihtajan pyörä ulottuu myös suurimman rattaan kehän ulkopuolelle vaihtamaan kyseiselle rattaalle. Piirroksen kuvassa varsi on nykyisille vinoon liikkuville vaihtimille turhan pitkä.
Tuolta voi katsoa vinkkejä.http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... asin#p2096.

Jori