Re: Low ~ Mid Racer
Jos tuolle linjalle laajemminkin lähdet, niin hyvinkin mahdollista että ensimmäinen itse tekemäsi nojakki ei painakkaan sitä perinteistä 20kiloa
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jos tuolle linjalle laajemminkin lähdet, niin hyvinkin mahdollista että ensimmäinen itse tekemäsi nojakki ei painakkaan sitä perinteistä 20kiloa
Jukka
THuhtamaki kirjoitti:Ohjaustanko valmistui... Eka ilmoitettava punnittu paino on tämä: Ohjaustanko, alumiini hiilikuitu hybridi 96,2g
Komeen näkönen tanko Voisitko vähän valottaa valmistusprosessia. Me muutkin halutaan hienoja ja kevyitä osia
Tallin nurkassa lojui tuommonen Bilteman alumiininen sport mallin maastopyörän ohjaustanko jonka sahasin sopivista paikoista poikki. RC kopteriharrastuksen jäljiltä hyllyssä lojui myös .50 kokoisen nitrokopterin katkennut perärunkoputki, joka sattui olemaan juuri saman paksuinen ku ohjaustangot. Sitten vaan katkaistusta bilteman ohjaustangosta päitä ohuemmaksi jyrsimellä että sopii hiiliputken sisälle. Liitos pintojen huolellinen karhennus ja Epoksia väliin ja hiiliputket paikalleen.
Tuon hiiliputken seinämävahvuus on vain 0.5mm jotenka se ei kestä ihan mitä tahansa, mutta asiaa mietiskelin ja mallailin niin nojakin ohjaustankona pitäisi kestää. Ainoa mikä epäilyttää on tuon Epoksi liiman pysyminen hiilikuituputken sisäpinnassa kiinni. Mutta jospa se pitäisi...
Pikkuhiljaa pikkuhiljaa...
Ohjaustangon raiseri tuli sitten mallia kiinteä eikä nivelellinen. Maaliakin tuli ruiskittua muutamiin osiin, penkin etukiinikkeseen, ohjaustangon raiseriin ja etuvanteeseen.
Innolla odotamme jokohan kaikkien vastoinkäymisien ja edestakaisen meilailun jälkeen CRC:ltä tulis ensviikolla jarrut ja vaihdevaijerit yms pientä tarviketta.
Osaluetteloon päivitystä: ainakin ens alkuun vaihdevalitsimet tulevat olemaan Shimanon SIS halppis kahvat koska Sram:in Attackeja ei ollu mistään mun löytämässä kaupassa.
kuva raiserista ja etuvanteesta:
Taas pientä edistystä. Tekaisin ketjuputkien kiinnikeraudat ja mallailin niitä paikalleen. Leikkelin raudat tuosta takahaarukassa käytetyn putken kyljestä, ovat kohtuu pehmeätä 1,5mm terästä.
Illemmalla jatkuu jarrusatuloiden kiinnikkeiden leikkuun merkeissä...
Ja kuvia paikallaan olevista kiinnikkeistä...
Ei noita "saumoja" tarvis ihan noin läheltä näyttää
Jukka
Ootappa ku näät mun tekemät jarrusatuloiden kiinnikkeiden saumat
Eli tein ja laitoin paikalleen jarrusatuloiden kiinnitys korvakot. Kyllä on taas vaikeeta, kompurasta hajos painekytkin just ku ois viimeistä saumaa pitäny alkaa siistiä...
No sainpahan ainakin takasatulan kiinnikkeen sauman kuntoon... Löysin jotain 2,5mm vihreitä seos puikkoja hitsauskoneeseen ja kokeilin niitä, palijon helpompia hitsata ku nuot ohuet puikot joilla aiemmin liimailin heppaukset...
No kuvat kertokoot taas lisää...
Etuhaarukka sai tänään värin pintaan. Seuraava kuva on otettu juuri ennen viimeistä pinta kerrosta, jolla väristä tuli hivenen tummempi ja kiiltoa tuli pintaan paremmin.
Kele... Kaveri heti porkkanaksi haukkui
Hyvä väri, sopii mustan ja jopa tuon kumissa olevan sinisen kaveriksi
Jukka
Tulinpa sellaiseen lopputulemaan hetkisen zuumailtuani runkoa ja paria veijarin kuoren pätkää, että työnnänkinpä sittenkin taka vaihdevaijerin ja jarruletkun runkoputken sisään...
Löysinkin sitten recumbentparts.com:ista sopivia Optima Baronin vaijerin läpivientejä ja tilata paukasin niitä ainakin riittävästi...
Ny on rojekti sillä mallilla että ootellaan osasia saapuvaksi, pakkeloidaan koloja, ja hiotaan pintaruosteita pois. Sitte ku nämä sateet loppuu nii suihkitaan runkoon ja muihin pikkunippeleihin maalia pintaan.
Tänään sain seisontatuen jatkettua ja sille kiinnikkeen runkoon. Etuvaihtajan tukipilari asennettuna ja etu vaihdevaijerin kiinnikkeet runkoon kiinni.
Ja parit kuvat....
Mallailin tänään lokasuojia ja tavaratelinetä raaseriin...
Yllätävänkin nätisti passaa 26" etulokari 20" renkaan päälle...
Vaijeri / letku läpiviennit tuli tänään. Pari kuvatusta koeasennetuista muoveista...
Tyylikästä. Itsekkin aion omassa projektissa vetää vaijerit runkon sisältä, mutten takavaihtajan vaijeria koska haluan minimoida sen vaijerikuorten pituudet.