Sivu 4/13
Re: Kinneri
Lähetetty: 21 Elo 2010, 11:23
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Pitäs tuotakin päästä jossakin hypistelemään, mielikuva on että olisi taivutuskestävyydeltään aaltopahvin luokkaa ja yhden kesän uv-säteilyn jälkeen siitä tökkää sormella läpi.
Se on tarkoitettu alun perin valomainosten ja muiden painettavien ja teipattavien mainosten pohjaksi ja siinä on aika hyvä UV suoja, varsinkin niissä värillisissä. Mustaakin mielestäni on olemassa. Oulussa taitaa olla sinulle lähin hypistelypaikka. http://www.vink.fi/Pages-to-be-moved/Palaute/OULU.aspx
Jori
Re: Kinneri
Lähetetty: 21 Elo 2010, 12:12
Kirjoittaja jori
Mitenkäs olet ajatellut ratkaista tuon eturattaan kiinnittämisen. Siellä ovat voimat aika suuria ja tarvinnet irroitettavan rakenteen. Keskiöakselin nelilökartio hitsaten kiinni kampiputkeen suoraan, erilliseen, kampiputken sisälle tai päälle sopivaan putkeen, joka kiristetään kampiputkeen kiinni vai miten. Omassa suunnitelmassani eturatas on runkoputken sisäpuolella, jolloin siinä voi olla kiinteä laippa eturatasta varten.
Jori
Re: Kinneri
Lähetetty: 22 Elo 2010, 08:34
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Mitenkäs olet ajatellut ratkaista tuon eturattaan kiinnittämisen. Siellä ovat voimat aika suuria ja tarvinnet irroitettavan rakenteen. Keskiöakselin nelilökartio hitsaten kiinni kampiputkeen suoraan, erilliseen, kampiputken sisälle tai päälle sopivaan putkeen, joka kiristetään kampiputkeen kiinni vai miten.
Tuon kampiputken sisähalkaisija on 15mm. Puretun kampikeskiön akseli on 16 ja päissä 20mm korkea "kuulaura". Ajattelin sorvarilla sorvauttaa akselin neliökiinnitysten välistä 15mm paksuksi jonka jälkeen katkaisen akselin. Tällainen tumppi sitten hitsataan kampiputken sisään, jolloin siitä tulee suora ja kestävyydeltään 20mm umitankoa vastaava. Tuohon sopii sitten tietenkin mikä tahansa kampiratassetti, ulkonäöllisistä syistä kampi hyvä katkaista
Sopivasti katkaisemalla noita tumppeja saa kaksi, jos joskus tulee tarve tehdä toiset kammet.
En halunnut ketjua korin sisäpuolelle koska siellä se pitäsi koteloida tai sotkee kamppeet. Korin sisällä ollessaan pitäisi ohjausratkaisukin tehdä eritavalla koska toinen kylki ei ole vapaa. Ei toki välttämättä iso ongelma, mutta kuitenkin.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 22 Elo 2010, 23:05
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:Tätä foorumia kun lukee niin näyttää että suomen pöytälaatikot täynnä toteuttamatta jääneitä kinneripiirrustuksia. Se tie on siis kokeiltu, turha tehdä samoja virheitä kuin muut. "Hyvin suunniteltua ei ole edes aloitettu".
Suorastaan hatun noston arvoinen mielipide.

Hyvin mielenkiintoinen projekti, oikeasti tuntuu siltä, että melkein jokainen nojakkiharrastaja on jossain välissä miettinyt kinneriä. Hienoa, kun sulla on homma edennyt miettimistä pidemmälle.
Re: Kinneri
Lähetetty: 23 Elo 2010, 06:28
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti: Hienoa, kun sulla on homma edennyt miettimistä pidemmälle.
Ois edenny jo ajokuntoon asti, mutta meni hyvä 3päivän rakenteluvapaa kuumeflunssaa sairastaessa 
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 24 Elo 2010, 13:14
Kirjoittaja jviirret
No nyt on ohjaus kondiksessa:


Toistaiseksi toimii ihan odotusten mukaan, ketjutta ei tosin pääse tuossa pihatiellä testaamaan kuin kävely/hölkkävauhteja.
Jos tuo osoittautuu jatkossakin toimivaksi ideaksi niin paino tulee hieman arvioista tippumaan. Päässä laskeskelin että tuo koko ohjaussysteemi painaa ehkä kilon, aiemmin pistänyt sille painoa 2kg.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 25 Elo 2010, 13:52
Kirjoittaja jviirret
Nyt on kettinkiki paikoillaan:

Ihan hyvin onnistu, pieni heitto rattaassa sivusuunnassa on, mutta koepyörittelyssä ei näyttänyt haittaavan. Mitään koeajoa en sateessa lähtenyt tekemään, vaan tyydyin taas tässä vaiheessa vain punnitsemaan vehkeen. 22,7kg. Siinä on tuo raskas rautaveivi mukana, pitää joskus leikata irti, lähtee satoja grammoja pois.
Näyttäisi siltä että halutessaan saisi painon jäämään penkin, jarrujen ja vaihteiden kans ajokunnossa 25kiloon
Ei paha kun tuon tasoisilla osilla ja isoilla renkailla itse tehty kaksipyöräinen ilman mitään korikehikkoa tahtoo painaa 20kg.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 25 Elo 2010, 20:07
Kirjoittaja jviirret
Keli vähän kuivui, eli pääsi ajeleen, tosin täysin irti olevalla penkillä. Kaikkien ominaisuuksien testaaminen kaatui siihen, ei voi polkea täysillä, ei kurvailla kunnolaa, ei ajaa montuista kunnolla, mutta hyvä fiilis jäi. Eturengas väpättää epätasaisella jos ei tankoja vedä hieman taaksepäin, eli ne pitää säätää niin että kädet rentona ovat vähän vedätyksillä. Ohjauksessa myös jotain epäloogisuutta, välillä tuntuu kevyeltä ja välillä jäykältä samassa nopeudessa. Johtuisiko siitä, että käännös pitäis aloittaa aina sisäkurvin puoleisella kädellä, koska siitä vetämällä vaijeri menee vain yhden mutkan kautta ja sitten avittaa toisella. Seuraillaan...
Runko tuntuu riittävän jäykältä, ja uskoisin että kestää poljinvoimat kunnon penkinkiinnitykselläkin. Vois kestää heikommista putkistakin tehtynä.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 10:57
Kirjoittaja jviirret
Vähän parempi penkkiratkaisu ja lisää ajelua.
Ohjauksen vaijereihin tullut liikaa löysää, eturenkaan kääntyminen ääriasentoihin kiristää vaijeria liikaa. Pitää asentaa stopparit. Oikeastaan tuota ei ajossa muuten huomannut kuin että yli 20km/h nopeuksissa ohjaus alkoi "woblaamaan" yhdellä kädellä ajettaessa. Kahdella kädellä meni yli 25km/h nopeuksia ihan vakaan oloisesti. Vähän odotuksia kovempaa ehkä kulkee, noihin nopeuksiin pääsi aika helposti kun ottaa huomioon että kokeiltaessa ei penkissä ollut selkänojaa vaan tuin selkää takana olevaa poikkiputkea vasten ja polkimia ei ole, vaan poljin asettamalla kengän kannan kolon laakeria vasten.
Paikoillaan kun voimakkaasti painaa poljinta niin näkyy selvästi kuinka runko ja poljinakseli joustaa. Niiden mitoitusta en ainakaan missään nimessä lähtisi enään heikentämään.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 11:14
Kirjoittaja THuhtamaki
LAita sinne takana olevaan vaijerin lenkkiin vetjousi(pitää olla kohtuu jäykkä) pitämään vaijeria kireällä ja anna pikkasen löysää vaijerille. Näin se on toteutettu monissa ultrakevyt luokan lentokoneissa sivuperäsin vaijereissa.
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 11:33
Kirjoittaja jviirret
THuhtamaki kirjoitti:LAita sinne takana olevaan vaijerin lenkkiin vetjousi(pitää olla kohtuu jäykkä) pitämään vaijeria kireällä ja anna pikkasen löysää vaijerille. Näin se on toteutettu monissa ultrakevyt luokan lentokoneissa sivuperäsin vaijereissa.
Tuota pitäisi kyllä kokeilla, on niin kätevä kun tällä pystyy nyt tekemään U-käännöksen "paikoillaan", eli toisen takarenkaan ympärillä, kuten sillä lowride2010:ssa olleella poronsarvichopperilla. Jos ohjausta rajoittaa riittävästi niin kääntöympyrän halkaisija kasvaa varmasti 1-2m.
Jousi ideassa vaan varmaankin vähän ohjausta jäykistävä vaikutus kun se pitää vaijerin kireällä? Nyt kun se on löysällä niin liikkuu jouhevammin niistä mutkista jotka eivät ole kireällä puolella.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 11:37
Kirjoittaja THuhtamaki
Vielä tarkennukseksi tuohon vetojousi kokeiluun, laita se jousi ensin kokeeksi siihen vaijerin ja rungon poikkiputken väliin. Lisää pikkasen ohjaus kitkaa, mutta saattaa toimia jo riittävän hyvin...
Sitten evoluutio versio kakkoseen nyloniset laakeroidut taittopyörät vaijerille 
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 15:58
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Vähän parempi penkkiratkaisu ja lisää ajelua.
Ohjauksen vaijereihin tullut liikaa löysää, eturenkaan kääntyminen ääriasentoihin kiristää vaijeria liikaa. Pitää asentaa stopparit.
Laita nuo ohjaussauvan ja vaijerin kiinnikkeet vähän ylemmäs, jolloin vaijeri on kireimmällä kun ohjaus on keskellä ja löystyy kun käännät (ja viimein kiristyy jälleen, kun käännät lisää). Tällä systeemillä saat siitä vakaan ajettavan nopeassa vauhdissa ja herkkyyttä paikallaan pyörittämisessä.
jviirret kirjoitti:Paikoillaan kun voimakkaasti painaa poljinta niin näkyy selvästi kuinka runko ja poljinakseli joustaa. Niiden mitoitusta en ainakaan missään nimessä lähtisi enään heikentämään.
Miten rungon jousto ilmenee. Mikä osa joustaa.
Kampiakseli joustaa, koska polkimen painaminen ja ketjuvoima taivuttavat sitä samaan suuntaan. Siinä rungon sisäpuolisessa rakenteessa nämä voimat kompensoivat toisiaan.
Jori
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 17:20
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Vähän parempi penkkiratkaisu ja lisää ajelua.
Ohjauksen vaijereihin tullut liikaa löysää, eturenkaan kääntyminen ääriasentoihin kiristää vaijeria liikaa. Pitää asentaa stopparit.
Laita nuo ohjaussauvan ja vaijerin kiinnikkeet vähän ylemmäs, jolloin vaijeri on kireimmällä kun ohjaus on keskellä ja löystyy kun käännät (ja viimein kiristyy jälleen, kun käännät lisää).
Itse asiassa ne onkin hieman noin. Ja juuri tuosta kertomastasi syystä. Voisi ehkä olla vielä hieman ylempänä.
jori kirjoitti:Miten rungon jousto ilmenee. Mikä osa joustaa.
Kampiakseli joustaa, koska polkimen painaminen ja ketjuvoima taivuttavat sitä samaan suuntaan. Siinä rungon sisäpuolisessa rakenteessa nämä voimat kompensoivat toisiaan.
Akseli taipuu, kuten kerroit. Akselin taipuminen taivuttaa laakerin välityksellä runkoputkea hieman saman suuntaisesti, silmämääräisesti tämä on paljon vähäisempää kuin liike hammasrattaalla. Korkeus suuntaista taipumista on niin vähän että sitä ei kuljettajan paikalta näe.
Akselista olisi saanut tehtyä hammasrattaan päästä 5mm lyhyemmän jolloin se olisi varmaan vähän vähentänyt sen taipumista.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 26 Elo 2010, 22:53
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:
Ohjauksen vaijereihin tullut liikaa löysää, eturenkaan kääntyminen ääriasentoihin kiristää vaijeria liikaa. Pitää asentaa stopparit.
Johtuisiko ääriasentojen kiristyminen vaijerin asettelusta: ääriasennossa vaijeri ei enää kunnolla kierrä ohjausta?
Auttaisiko kuvassa esitetty? Siinä veto säilyy koko ajan rissan kehällä, eikä säteensuuntaita vetoa pääse esiintymään.