tavasti kirjoitti:Sama ilmiö kuin jopo-uskovaisilla 'miksi ihmeessä tarvii olla hirveästi vaihteita, ihan hyvin pärjää ilmankin'. Ainakin silloin kun itse kuljin Hervantaan pyörällä töihin kesät-talvet, niin ensimmäisen lumihiutaleen jälkeen ei näkynyt koskaan vaihteettomia pyöriä.
Mutta nykyisinhän on sinkulat ja fiksitkin kovasti muodissa. Ja täytyy kyllä sanoa, että mun tasamaalla ajettavaan työmatkaani sinkula on juurikin sopiva talvipyörä. Ei tarvi miettiä vaihteiden jäätymistä, kun niitä ei ole. 
tavasti kirjoitti:Esim itse voisin kuvitella meneväni näin perheellisenäkin vielä 15 km työmatkan talvellakin sähköpyörällä, vaan ilman sähköapua siihen tuskin aika riittäisi, vaikka intoa olisikin.
Jos katuhuolto on tehnyt hommansa niinkuin pitää eikä pakkasta ole kymmentä astetta enempää, niin eihän tuo ole kuin 35min/suunta, yksivaihteisella pyörälläkin. (+ suihkussa käynti, mutta aamullahan tulee muutenkin käytyä pesulla. Käy vain sitten peseytymässä vasta työpaikalla). Autolla aamuruuhkassa tuohon matkaan menee lumien poiston ja parkkipaikalle hieromisten kanssa n. 20 minuuttia. Lisäksi 8,5 litran keskikulutuksella bensoihin menee 15km:n työmatkalla ja 1,5€:n litrahinnalla (30km5päivää46viikkoa /100km * 8,5l/100km * 1,5€/l) suurinpiirtein 880€, eli sillä rahalla saa jo ihan asiallisen työmatkapyöränkin. Kaiken lisäksi työmatkoista saa niin paljon treeniä, että iltaisin ei tarvitse lähteä lenkille vaan voi touhuilla perheen kanssa.
Nämä toki ovat sillä reunaehdolla, että joko päiväkoti on lähellä omaa kotia jolloin lapset voi heittää pyörän peräkärryssä hoitoon taikka autoa käyttävä osapuoli parisuhteessa kuljettaa lapset päivähoitoon.
Olipas off-topicia, mutta pointtina kait on sellainen, että työmatkapyöräily on hienoa hyötyliikuntaa, jonka avulla voi säästää rahaa ja saada jopa hieman enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa. Jos joku tarvitsee sähköpyörän motivoituakseen ajamaan talvella pyörällä, niin siitä vain. Eikös pääasia ole, että pyöräillään eikä autoilla?
Omasta mielestäni mopot ovat rumia, haisevat pahalle ja pitävät ärsyttävää ääntä.