Re: Velomobiili hakusessa
Mitä tuosta Milanista "puuttuu" kun se on saatu selvästi kevyemmäksi ku muut ? Vai onks se hiilikuitua ?
Petri
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mitä tuosta Milanista "puuttuu" kun se on saatu selvästi kevyemmäksi ku muut ? Vai onks se hiilikuitua ?
Petri
PW kirjoitti:Mitä tuosta Milanista "puuttuu" kun se on saatu selvästi kevyemmäksi ku muut ? Vai onks se hiilikuitua ?
Milan painaa saman 33-35kg ku muutkin velomobiilit.
Tuo kevyempi versio on Milan SL, joka on pienille kuljettajille tehty "mini" versio Milanista.
Jukka
ajarmala kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. Ari
Kiitos kiintoisista numeroista! Kokosin taulukkoon näin:
My (promillea) CdA (m2) Tunnus
7.2 0.136 Mango
3.0 0.152 Quest
5.0 0.134 WAW
10.7 0.133 A6
9.0 0.252 A4
17.7 0.177 Sunrider1
9.9 0.182 Sunrider2
? 0.298 oma kattamaton
Miten mittasit? Paljonko arvelet olevan vaihtelua, jos uudistat mittauksia?
(muokkaus: lisätty kuva)
optimistx kirjoitti:ajarmala kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. AriKiitos kiintoisista numeroista! Kokosin taulukkoon näin:
My (promillea) CdA (m2) Tunnus
7.2 0.136 Mango
3.0 0.152 Quest
5.0 0.134 WAW
10.7 0.133 A6
9.0 0.252 A4
17.7 0.177 Sunrider1
9.9 0.182 Sunrider2? 0.298 oma kattamaton
Miten mittasit? Paljonko arvelet olevan vaihtelua, jos uudistat mittauksia?
Minusta näyttää vaihtelu vierintävastuksissa olenvan liian suurta. Teit mittaukset ilmeisesti GPS tallennetusta rullaushidastuvuudesta. Hiljaisilla nopeuksilla on kokonaisvastuksen jakaminen vierinnän ja ilmanvastuksen kesken epävarmaa. Vierintävastukseen vaikuttaa lähinnä renkaat, ei niinkään laite, jossa renkaat ovat kiinni. Arvelisin, että vaihtelu on nimenomaan mennyt siten, että laskemalla yhteen vierinnän ja ilmanvasuksen osuuden erot tasoittuvat ja tuloksista tulee varmempia. Parempi olisi siis laskea kokonaisvastuskerroin jollekin perusnopeudelle esim. 30 km/h ja vertailla sitten näitä. Jos tuo vierintävastuksen ja ilmanvastuksen erottelu halutaan tehdä tarkasti, täytyisi mittausnopeutta nostaa selvästi, jotta ilmanvastuksen osuus nousisi selvästi merkittävään osaan kokonaisvastuksesta.
Keväällä 2011 tilasin Mango Sport Velomobiilin Hollannista.Mielestäni se on suht urheilullinen(nopea) ja
arkipäivän käyttöön myös sopiva.Kaupungipyöräksi Velomobiliista ei täysin ole, hankalien kynnyksien ja
alhaisen olemuksen (matala)takia.Maantieajossa oiva peli,kunhan ei kauheita ylämäkiä esiinny.
Sadekelillä ei jalat kastu ja kun kuomun ottaa "konepellin" alta ei kuskikaan liiommin.
Sadekelillä autojen roiskeet ja velon "konepelliltä" räiskyvä sade veroittaa näkyvyyttä jonkin verran.
Maantiepyörään verrattuna suht tasaisella tiellä kokemuksella totean keskinopeudet ovat 3-6km/h
nopeammat.Alamäet mennään vauhdilla ja rullattavuus(ilmanvastuksen takia) eri luokkaa kuin maantiepyörän.
Näkyvä väri on plussaa liikenteessä(mulla oranssi)
Velolla pystyy ajamaan pitempiä päivämatkoja kuin maantiepyörällä.Tavaraa pystyy ottamaan/mahtuu mukaan
retkipyöräksi myös oiva peli kunhan ajaa asfalttiteitä pitkin.
Mango mahtuu tarvittaessa just normaali pakettiauton kyytiin,kun ei ole niin pitkä.
Suosittelen Mangoa.Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.
Velonautti kirjoitti:Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.
Kaljakopanko . Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.
jori kirjoitti:Velonautti kirjoitti:Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.
Kaljakopanko
. Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.
http://www.velomobielonderdelen.nl/3518 ... _6_/1.aspx
Tuolta löytyy noita katteita. On kyllä aika tyyriitä. Ite olen etsiskellyt noita pyörien peittämiskatteita, mutta en ole vielä löytänyt. Nehän puhuu, että noilla kaikilla katteilla voisi saada vauhtia lisää n. 4-5km/h neljänkympin vauhdissa.
visas kirjoitti:jori kirjoitti:Velonautti kirjoitti:Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.
Kaljakopanko
. Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.
http://www.velomobielonderdelen.nl/3518 ... _6_/1.aspx
Tuolta löytyy noita katteita. On kyllä aika tyyriitä. Ite olen etsiskellyt noita pyörien peittämiskatteita, mutta en ole vielä löytänyt. Nehän puhuu, että noilla kaikilla katteilla voisi saada vauhtia lisää n. 4-5km/h neljänkympin vauhdissa.
Siin on kyll muovi hinnoissaan
Petri
Kaljakoppa?
Kaljakoppa asennetaan Mangon sisäpuolelle,tasapainon puolesta ehkä pari mäyräkoiraa.
Katoksi sit tämmönen.
Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.
Petri
EDIT: Laitoin lainaukset. - Pastori
PW kirjoitti:Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.
Petri
Liikennevalot on reagoineet tulooni,en ainakaan vielä ole tolkutonta aikaa odotellut.Yleensä autoja myös valoissa
en sit tiijä kenet ne huomaa? Pyöräteillä jos ajaa ongelmia ylettää liikennevalonappulaa kadun ylityksissä risteysalueilla.
Onneksi harvoin näitä on.Apukeppi Mangon sisään?
Velonautti kirjoitti:EDIT: Laitoin lainaukset. - Pastori
PW kirjoitti:Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.
Petri
Liikennevalot on reagoineet tulooni,en ainakaan vielä ole tolkutonta aikaa odotellut.Yleensä autoja myös valoissa
en sit tiijä kenet ne huomaa? Pyöräteillä jos ajaa ongelmia ylettää liikennevalonappulaa kadun ylityksissä risteysalueilla.
Onneksi harvoin näitä on.Apukeppi Mangon sisään?
Tuli vaan mieleen ku mie oon joskus huomannu ett valot ei tuolla miun pyörällä vaihdu mihinkään enenku tulee auto viereen, mielellään joskus kuitenkin ajelis ajokaistaa pitkin ku pyörätiet on huonoja tai muuten hankalia ajaa. No luovuudellahan noista selviää
Petri
jori kirjoitti:Minusta näyttää vaihtelu vierintävastuksissa olenvan liian suurta. Teit mittaukset ilmeisesti GPS tallennetusta rullaushidastuvuudesta. Hiljaisilla nopeuksilla on kokonaisvastuksen jakaminen vierinnän ja ilmanvastuksen kesken epävarmaa.
Juu, näin on. Kun on kaukana poissa kotoa, niin ei tule vierailla teillä rullatuksi riittävän erilaisilla alkunopeuksilla, jolloin laskentamenetelmä ei saa ihan tarpeeksi vaihtelua, jotta se pystyisi erottamaan nopeudesta riippumattoman vierintäkitkan ja nopeudesta riippuvaisen ilmanvastuksen. Täytyy varmaan tehdä uusi kierros tässä syksyllä
T. Ari
PW kirjoitti:Tuli vaan mieleen ku mie oon joskus huomannu ett valot ei tuolla miun pyörällä vaihdu mihinkään enenku tulee auto viereen, mielellään joskus kuitenkin ajelis ajokaistaa pitkin ku pyörätiet on huonoja tai muuten hankalia ajaa. No luovuudellahan noista selviää
Olit ajellut Oulunkin läpi... täällä käytännössä kaikki valoristeykset on varustettu tunnistimilla ja osa uudemmista reagoi pyörien vähäiseen metallimäärään jotenkin ja vanhemmat ei juuri mitenkään.
Oma CrMo-vekottimeni toimii noin 50% varmuudella reiteillä joita yleensä ajelen. Vaatii monesti hyvissä ajoin ajoradalle siirtymistä ja lievään vaeltelua tunnistimien oletetuilla kohdilla jotta valot vaihtuu. Monesti ei vaihdu joten jos on ilta ja ketään ei tule/mene eikä ole risteystä lähestymässä niin tunnustan ajaneeni päin punaisia. Muuten odotellaan ja sitten pitkään...
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:.
Pystyykö mangolla laskemaan tuollaisia nopeuksia, tuolla puusilmän blogissa on että aika hallitsematonta on meno kun mennään reilusti yli 60 vauhdin (jousitus on muttei kallistuksen vakaajaa).
Onkohan nuo nopeudet/ilmanvastukset avomallien vai onko niissä "sadesuoja" paikoillaan.Jukka
Mangolla olen laskenut mäkeä alas 75km/h vapaalla. Hallitsematonta meno ei ollut.Ongelmat syntyvät sivutuulesta joka katteeseen ottaa jonkin verran.
Siihen varauduttava ajamalla hieman keskemmällä tietä.(saattaa heilauttaa 1-2m sivulle?)
Toinen asia,jos vielä haluaa polkea noissa nopeuksissa,sen on oltava tasaisen rentoa.Väkinäinen runttaaminen,jolloin koko roppa alkaa heilumaan
saa myös kinnerin epävakaaksi.
Rekkojen ajoviima heilauttaa myös jonkin verran,mutta ei häiritsevästi .(ollaan alhaalla renkaiden korkeudella)
Tienkaltevuus on myös kolmirenkaisille haasteellisempi kuin kaksrenkaisille.Yläropalla hieman kallistaminen vastasuunttaan tienkaltevuudesta auttaa tilannetta.