Nojanalle kirjoitti:Kun poraat niin suosittelen että käytät sinolia leikuun jäähdyttimenä ja terä ei tukkeudu. Muuten saat poistaa koko ajan terästä kokkareita. Vinkinsi vaan. 
Jaa nimenomaan sinolia?
Terään ettei tulisi kokkareita vai poraajaan että jaksaa niitä poistaa?
mhelander kirjoitti:
On muuten aika roima ovaalius pikku rattaissa... Olethan sillä M$-softalla ja BCD huomioiden laskenut että ketjulle jää tilaa kampien kiinnityssormien kohdalla ?
Joo, softa sanoo että onnistuu, ja on mulla tuossa itseasiassa printattuna 26/40% kuviakin. Sisimmälle rattalle 4-pulttinen, ilmeisest 64mm bcd. Nyt siinä on 22 hampainen pyöreä ratas.
Vähän se nyt on hakusessa millaisia tekisi. Mietin, että jos nyt ovaalit tekee, niin kokeilee ainakin tehdä niin ovaaleja että eron huomaa.
Lähtökohtana oli http://www.highpath.net/highpath/cycles ... tml#choose ja sieltä 'Touring' jossa ehdotettu prosentit olivat 40-30-20,
mutta aivan noin radikaaliin en heti ajatellut hypätä, vai pitäisikös kuitekin...
Tuossa sopivassa ovaalisuudessa on ilmeisesti kadenssi se ratkaiseva. Jos ajaa kovilla kadensseilla, niin voi käyttää vain lievästi ovaaleja.
Itse taidan enimmäkseen ajella 75-90 rpm seutuvilla.
Oikean kulman hakeminenkin on oma hommansa. Tuohon pienimpään rattaaseen ei kovin tiheään saa reikiä mitenkään.
Pitäisikö lähestyä siitä suunnasta, että maksimi voima (jalan ojentamisen loppupuolikas) osuisi korkeimmalle harjalle,
vai että minimivoima (jalka suorana) osuisi mahdollisimman tarkasti oikein matalimmalle kohdalle. Nuohan ovat vähän eri asia,
suurimman ja pienimmän voiman kohdan vaihe-ero on ehkä luokkaa 60 astetta? Eli oikeastaan säännöllinen ovaali on väärä muoto?
Toisaalta, riippuu paljonko osaa toisella jalalla vetää. Veto lienee voimakkain jalan ollessa vähän koukistuneena?
Jos oikein viimeisen päälle tutkitaan, niin se optimimuoto taitaisi riippua kuskista, ja pitäisi olla välineet voiman mittaamiseen eri vaiheissa.
Tuohon keskusteluun 'miksi eivät ole yleistyneet' saattaa olla yksi vastaus juuri näissä erilaisissa ajotyyleissä.
Tarvittaisiin liian monenlaisia rattaita, ja oikeaan kohtaan säätäminenkin on vaikeaa.
Kisakäytössä kovilla kadensseilla voidaan käyttää vain lievästi ovaaleja, mutta ilmeisesti siellä ne ovat nousussa.
Taas retkipyöräilyyn tarkoitettuja rohkeammin ovaaleja ei ole saatavilla.