Sivu 4/11

Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 15:09
Kirjoittaja PW

Jos haluaisin tuohon kapeemmat ja enemmän painetta sietävät renkaat niin miten tuo mitoitus renkaan ja vanteen suhteen menee ? Olis tuossa kulkurissa tuommoset 622 vanteet joiden sisämitta on on 19 mm, kuinka kapeet renkaat tuohon voi laittaa ?

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 15:14
Kirjoittaja Nojanalle

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 15:35
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 15:50
Kirjoittaja Nojanalle

Itse suosittelen että kokeile. Contimentalin Sport Contact 32-622. Pitäs olla pieni vierintävastuksilliset renkaat ja nopeat liksit. Eivätkä ole rungoltaan viellä kovin kovat , joustavat kyllä asvaltilla riittävästi. :P


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 15:53
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

Itse suosittelen että kokeile. Contimentalin Sport Contact 32-622. Pitäs olla pieni vierintävastuksilliset renkaat ja nopeat liksit. Eivätkä ole rungoltaan viellä kovin kovat , joustavat kyllä asvaltilla riittävästi. :P

Ok, kiitos vinkistä. Saatto olla jopa tuossa paikallisessa urheiluliikkeessä noita.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 17:17
Kirjoittaja PW

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG
P1010407.JPG (79.32 KiB) Katsottu 3345 kertaa

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 17:44
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri

Ei ole.

Joudut koko ajan puristamaan ohjaustankoa käsien kannattamiseksi, ja asennettaessa jarrukahvat ja vaihdevivut normaaliin tapaan sojottavat niiden vaijerit ylöspäin ollen tiellä. Käännä kädensijat taaksepäin vaaka-asentoon jolloin em. ongelmaa ei tule, ja käsivarret ja kädet lepäävät rennosti ohjaustangolla. :mrgreen:

Sakari


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 19:13
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri

Ei ole.

Joudut koko ajan puristamaan ohjaustankoa käsien kannattamiseksi, ja asennettaessa jarrukahvat ja vaihdevivut normaaliin tapaan sojottavat niiden vaijerit ylöspäin ollen tiellä. Käännä kädensijat taaksepäin vaaka-asentoon jolloin em. ongelmaa ei tule, ja käsivarret ja kädet lepäävät rennosti ohjaustangolla. :mrgreen:

Sakari

:D Kiitos taas veteraaneille nopeista vastauksista, ei tartte ite ajatella ku kokeneet kertoo miten tehhää :D

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 19:26
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Eikös tuo etupuomi ole liian pitkä?


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 19:39
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä se siltä näyttää. Sillä jalan tuossa asennossa ei ole tarkoitus enään ojentaa jalkaterää eteenpäin. Pyörittäminen ei kyllä onnistu. :)


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 20:21
Kirjoittaja PW

Tuossa ei nyt ole lukkokenkiä jalassa jotka on kai paksumpipohjaset. Ajaessa luultavasti olen vielä lähempänä keskiötä ku tuossa kuvassa, ei nimittäin sillon tunnu yhtään ett ois polkimet liian kaukana. Mutt täytyy tarkkailla tilannetta.

Petri


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 20:26
Kirjoittaja Höregrö
PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri

Mahdollisimman kapeat vaan alle! Mulla oli 25 millinen 19 millin vanteella ennen kuin ostin kapeemman takavanteen ja hyvin pelas.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 14 Touko 2011, 23:29
Kirjoittaja mhelander
Höregrö kirjoitti:
PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri

Mahdollisimman kapeat vaan alle! Mulla oli 25 millinen 19 millin vanteella ennen kuin ostin kapeemman takavanteen ja hyvin pelas.

No en sanoisi noita kapeiksi... Talvella taisi olla venäläinen 25-32 millinen kuvioitu tuubirengas.

Nyt on normirattaassa 21.5 mm Tufo S3 Lite 215 joka on mukava, ja edessä Schwalbe Durano 28 mm. Kisarattaassa on Tufo S3 Lite 195 19mm jolla 60mm hiilikuituvanteen naca-profiili on kutakuinkin täydellinen. Molemmat vanteet ovat 19mm leveitä.

Ennen 215:sta oli normirattaassa Continental Podium 19mm. Ihme liimausohjeet (ottaa aikaa vuorokauden, itse lyhensin yön yli "venytykseen" vanteella ja kerta liimaus) mutta aivan mahdottoman hyvin rullaava gummi, pitää kuin tauti kun kurveihin kanttaa. Ja on ihan täysin sliksi. Tufoissa on sileä keskiosa ja vähän kuviota reunoilla.

Kai olen tottunut ja/tai tarpeeksi on vauhtia (30+ km/h yleensä) kun en pidä näitä rengastuksia epämukavina. Mutta en aja kuin maantiellä ja ne on täällä kutakuinkin kohtuu pinnoilla.
Juomapullo on välillä eri mieltä kun meinaa pudota lähes vaaka-asennossa olevasta telineestään.

Paineet on suositusten rajoissa siellä yläpäässä eli 7 bar edessä ja vähintään 8 takana.


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 15 Touko 2011, 02:36
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Kai olen tottunut ja/tai tarpeeksi on vauhtia (30+ km/h yleensä) kun en pidä näitä rengastuksia epämukavina. Mutta en aja kuin maantiellä ja ne on täällä kutakuinkin kohtuu pinnoilla.

Ite oon huomannu että jos ajaminen on suorittamista niin eipä tärinät juuri haittaa, mutta sama tieosuus kaikessa rauhassa kahtellen niin kaikki epämukauudet tulee rekiseröityä paremmin. Kai sitä hieman kohoaa penkiltä kovaa polkiessa ja jännittyneet lihakset estävät luita kolisemasta.

Jukka


Re: Raptobike midracer kopio

Lähetetty: 15 Touko 2011, 16:05
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Ite oon huomannu että jos ajaminen on suorittamista niin eipä tärinät juuri haittaa, mutta sama tieosuus kaikessa rauhassa kahtellen niin kaikki epämukauudet tulee rekiseröityä paremmin. Kai sitä hieman kohoaa penkiltä kovaa polkiessa ja jännittyneet lihakset estävät luita kolisemasta.

Jukka

Näin se varmaan on. Itselläni on viime kesästä vaihtunut M5 penkinpehmusteet Ventisil:n tekemään ja se tuntuu kovemmalta mutta ehkä hoitelee hien haihdutuksen lisäksi kovemmat iskut paremmin.

On vähän sellanen perstuntuma että leveät gummit matalampine paineineen tuntuvat jotenkin löysiltä. Samoin jos Duranosta laskee paineet talvelle sopiviin lukuihin ja sitten yrittää puristaa vauhtia pyörään enemmän tuntuu kuin vaahtomuovilla polkisi.
Kapeemmat ja kovemmilla paineilla olevat gummit vaan vastaa myös rypistykseen paremmin kuin pehmeemmät.

Ehkä se menee sitten niin että leveemmillä ajellaan vähemmän suorittaen ja kapeemmilla sitten suoritetaan enemmän.