Katteen tekeminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis..

Juuri tämän takia niitä moottoripyörän takaboxeja on yhdellä ja toisella :-)

Se tavaroiden kuljetukseen boxin tekeminen ei oikein millään menetelmällä ole ihan triviaalia. Jostain levyistä tehty on kulmikas, ja kaikki pyöreän malliste on työläitä tehdä.
Itse ajattelin tehdä moisen ohuista putkista ja siihen päälle kangas, mutta alkoi tuntua ettei sekään ole tarpeeksi helppo. Siksi ostinkin bilteman takaboxin, kunhan vaan sais sille oikean kiinnityksen valmiiksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis..

Juuri tämän takia niitä moottoripyörän takaboxeja on yhdellä ja toisella :-)

Se tavaroiden kuljetukseen boxin tekeminen ei oikein millään menetelmällä ole ihan triviaalia. Jostain levyistä tehty on kulmikas, ja kaikki pyöreän malliste on työläitä tehdä.
Itse ajattelin tehdä moisen ohuista putkista ja siihen päälle kangas, mutta alkoi tuntua ettei sekään ole tarpeeksi helppo. Siksi ostinkin bilteman takaboxin, kunhan vaan sais sille oikean kiinnityksen valmiiksi.

:D näin taitaa olla. Kokeilen kuitenkin tuon lasikuidun kanssa joskus, pitää testailla kaikenlaista pienessä mittakaavassa ensin.. opetella tuon myrkyn käyttöä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14156
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Ihastelin tuossa kissaniityn katteen sulavalinjaisuutta. Tuohon kun teippaisi karhutarralla kiinni zotefoamia, tai suomalaisittain routamattoa, muovikuplan yläreunaan siten, että reunat kaartuisivat sivuilta alas siten, että sylin kuoppa peittyisi ja takareuna tulisi leuan tai silmien tasalle. Sade ei haittaisi ja vauhti kasvaisi. Hitusen, ainakin kuvan perusteella, siirtäisin katetta taaemmas, kun kerran tilaa näkyy olevan. Jos vielä vaihtaisi lyhyemmät kammet saisi katteen siirtää vieläkin taaemmas ja keulasta alemmas, niin suoja paranisi ja vauhti entisestään kasvaisi.
Kokeiluja voi tehdä hyvinkin pienellä palalla mattoa tuohon kuplan yläreunaan sisäpuolelle teippaamalla.

Liitteet
Kissaniitty essukate.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JuSa
Viestit: 123
Liittynyt: 14 Kesä 2009, 20:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja JuSa »

Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitäs, jos niin Vikupropin kuin telttapatjan kiinnittäisi polyuretaani liimalla http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-48wrwr

Telttapatjan liimauksesta kannattaa Tetz:n vinkit lukea hyvällä ajatuksella läpi. Siihen kun ei meinaa mikään kunnolla tarttua.
Muistaakseni herra oli löytänyt jonkun toimivan liiman, ja zotefoam-pintojen saumat kuumaliimasi eli painoi pinnat yhteen lämmittämällä ne yhtä aikaa väliinsä jäävällä metallikaistalla. Vähän kuin sirkkelöi...

Telttapatja taitaa olla polyeteenivaahtoa ja vikuprop polypropeenikennoa. En usko, että uretaaniliima puree noihin. Tarttis sellaisen liiman, joka hieman sulattaisi/liuottaisi liimattavan levyn pintaa ja siten tekisi hyvän tartunnan. Kuumaliimaus olisi siksi varsin mielekäs vaihtoehto, jos liimamassa on niin kuumaa että se sulattaa liimattavan kappaleen pintaa. Polypropeenilla sulamispiste on tosin luokkaa 130-150 C, joten sen suhteen voi olla vaikeampaa.

Muovien liimaus perustuu yleensä siihen, että liiman liuotinkomponentti sulattaa hieman liimattavaa pintaa, jolloin liiman "liimafaasi" sekoittuu pinnasta liuenneen muovin kanssa. Polyeteenin ja polypropeenin liimauksessa isoin ongelma on siinä, ettei niitä oikein mikään tahdo liuottaa.

Tein viime keväänä koepalan telttapatjan, kevyen (kai 220g/m2) lasikuitukankaan ja epoksiliiman kanssa: siis epoksilla kangasta muotin päällä patjalevyn molemmille puolille vain yksi kerros. Tulos oli kevyt ja kohtuullisen jäykkä. Epoksi tarttui hyvin patjalevyyn. Olen pohdiskellut kilpailukatteen tekemistä Scorpion trikeen tällaisella komposiittirakenteella. Jospa ensi elokuuhun mennessä saisin aikaiseksi. Arkikäytöön en katetta ajattele, ajelen mielummin ilman. Uskoisin, että kate ei montaa kiloa painaisi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän pienet kuvat, mutta ihan kätsyn näköistä silti.

https://www.facebook.com/groups/homebui ... 458382823/

Mitäs matskua toi Coroplast nyt sitten on - siis miten sitä nyt täältä löytäisi?

Onkse jotain tämmöttis? http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0

Vai olisko tää vielä parempi? http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 520&path=1

Eiku. Sehän onki kennolevyä - tota olis 3 millisenä ja neliö painaa 900grammaa http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Api »

Motonetissä hypistelin taannoin auton ilmanottoaukkoon tarkoitettua alumiiniverkkolevyä. Uskon että tuosta saisi melkeimpä paljain käsin muokattua täydellisen pisaramuodon. Kevyttä oli, hintaa en muista.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pastori kirjoitti:

Mitäs matskua toi Coroplast nyt sitten on - siis miten sitä nyt täältä löytäisi?

Jenkkien Coroplast on käsittäkseni suomeksi tuote nimeltä Vikuprop: http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/vikuprop.html
Eli siis tavallaan aaltopahvia, mutta tehty polypropeenista. Ohuin on 3,5 mm, joka painaa 650 g/m2.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Jenkkien Coroplast on käsittäkseni suomeksi tuote nimeltä Vikuprop: http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/vikuprop.html
Eli siis tavallaan aaltopahvia, mutta tehty polypropeenista. Ohuin on 3,5 mm, joka painaa 650 g/m2.

Juurikin näin, oman kinnerini kate oli juuri tuota Vink oy:n 3,5mm vikuproppia. Etran luettelosta se löytyy mun mielestä PP-kennolevynä: http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0 Ainakin tuon paino täsmää vikupropin kans. Tuolla on myös 2mm vahvuutta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Jenkkien Coroplast on käsittäkseni suomeksi tuote nimeltä Vikuprop: http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/vikuprop.html
Eli siis tavallaan aaltopahvia, mutta tehty polypropeenista. Ohuin on 3,5 mm, joka painaa 650 g/m2.

Juurikin näin, oman kinnerini kate oli juuri tuota Vink oy:n 3,5mm vikuproppia. Etran luettelosta se löytyy mun mielestä PP-kennolevynä: http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0 Ainakin tuon paino täsmää vikupropin kans. Tuolla on myös 2mm vahvuutta.

Jukka

Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?

Äsken kävin kokeileen. Kuumailmapuhaltimella kuumensin ja käsin taivuttelin, kyllä siihen muotonsa pitäviä muotoja saa tehtyä. Jähdyttyään tuntui kuin alkuperäinen lujuuskin olisi tallella. Oma haasteensa vain lämmittää sopivasti kun on kaksikerrkoksista ja välissä ilmaa, vaatii taatusti hajoittelua ennenkuin onnistuu. Omassa kinneissäni en siis käyttänyt lämpöä apuna.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

RTA kirjoitti:

Tämä katteen sivuaa osaltaan sitä mitä itse ajattelin, eli takaboksin rakentamista pyörään, johon saisi matkatavarat. Lasikuidusta ajattelin, onhan hartsihuurujen henkkittäminen tuttua puuhaa aikaisemmista puuhista, mutta niissä aikaisemmissa projekteissa muodot eivät ole olleet pääasia. Tässä tapauksessa laatikosta pitäisi tulla muodollisesti pätevä.

Mallintelin pyörään laatikon seuraavasti, olisi leiveimmästä kohtaa noin 40 senttiä leveä. ja noin 10 senttiä takarenkaan yli.

hamotelma.JPG

Lähtisin tulostamaan mallista sapluunoita 10 cm välein A3 paperille ja sitten vanerista sapluunan avulla profiilit, pitkittäissuunnassa pitäisi myös saada "soiroja" riittävin välimatkoin, rangasta tulisi kuin lentokoneen runko, johon ympärille lasikuitumatto. Mutta epäilen tässä että lasikuitu menee lommoille, saako tästä pyöreää sulavaa linjaa helposti. Pakkelointia pitäis yrittäää välttää ettei painoa tule liikaa.

malli.JPG

Yritin kahlata internetistä esimerkkejä, ei siitä suosta löydä mitään virikettä. Olisiko ajatuksia?

Olipa nätti kuva ja tehty varmaan jollain CAD ohjelmalla? Itse olen aihepiirissä harrastelija eli jotain CAD:ä vähän käyttänyt, mutta melko tanhuamista on kun ei ole käynyt aiheesta mitään kurssia. Voisko tuolla tehdä siten, että tulostaisi tuosta mallista noin 3cm välein profiilikuvat ja sitten laittais ne Finnfoam palasten väliin ja alkaisi leikkaamaan. Loput siloittelisi mattoveitellä ja lopuksi hiomakoneella.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Api kirjoitti:

Motonetissä hypistelin taannoin auton ilmanottoaukkoon tarkoitettua alumiiniverkkolevyä. Uskon että tuosta saisi melkeimpä paljain käsin muokattua täydellisen pisaramuodon. Kevyttä oli, hintaa en muista.

Motonetillä on nettisivut. Osaatko sanoa millä hakusanalla tuo alumiiniverkkolevy löytyy?

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

r2d71a kirjoitti:

Motonetillä on nettisivut. Osaatko sanoa millä hakusanalla tuo alumiiniverkkolevy löytyy?

Maskiverkko, tuotenumero 40-3211

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?

Äsken kävin kokeileen. Kuumailmapuhaltimella kuumensin ja käsin taivuttelin, kyllä siihen muotonsa pitäviä muotoja saa tehtyä. Jähdyttyään tuntui kuin alkuperäinen lujuuskin olisi tallella. Oma haasteensa vain lämmittää sopivasti kun on kaksikerrkoksista ja välissä ilmaa, vaatii taatusti hajoittelua ennenkuin onnistuu. Omassa kinneissäni en siis käyttänyt lämpöä apuna.

Jukka

Vasta nyt kiinnitti todella huomiota tuo kokeilusi. Yhteen suuntaa taivuttelulla saa syntymään kartion, mutta jos pitäisi tehdä millimetrin osien tarkkuudella piirretyn pisaran muotoinen hökötys ilmna muottia (siis kaarevuutta kahteen suuntaan), niin luulisitko onnistuvan kovan harjoittelunkaan jälkeen?
Jos löytyisi kohtuuhintainen materiaali, josta voisi muokata vaikka tietokoneohjelman avustamana piirustusten muotoinen viimeisen päälle laskettu pisara, niin .... Niin sitten voisi yrittää taas tekoa.

On nimittäin aina kauhistuttanut ajatus, että satojen työtuntien millintarkka viilaus menisi hukkaan heti ensimmäisessä mutkassa, jossa ohjus suuntaisi itsensä ryteikköön. Siksi pitäisi voida tehdä uusi helposti, koneen ohjaamana.

Kokeilustasi tuli mieleen, että jos ohjaisi kuumailmapuhaltimia tietokoneella (sijaintia, lämpötilaa) ja mittaisi tulosta kaiken aikaa, niin voisikohan onnistua. Kaukoputkien linssien hiominen on kai vielä astetta vaikeampi homma (vaikka kyllä sitäkin harrastajat ovat tehneet kotona!).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Katteen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

mutta jos pitäisi tehdä millimetrin osien tarkkuudella piirretyn pisaran muotoinen hökötys ilmna muottia (siis kaarevuutta kahteen suuntaan), niin luulisitko onnistuvan kovan harjoittelunkaan jälkeen?

Ei varmasti onnistu. Kovaa harjoittelua vaatisi edes senttien tarkkuus noin suuriin kappaleisiin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin