Sivu 4/7
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 09 Syys 2011, 12:33
Kirjoittaja tavasti
Syväri kirjoitti:Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis..
Juuri tämän takia niitä moottoripyörän takaboxeja on yhdellä ja toisella 
Se tavaroiden kuljetukseen boxin tekeminen ei oikein millään menetelmällä ole ihan triviaalia. Jostain levyistä tehty on kulmikas, ja kaikki pyöreän malliste on työläitä tehdä.
Itse ajattelin tehdä moisen ohuista putkista ja siihen päälle kangas, mutta alkoi tuntua ettei sekään ole tarpeeksi helppo. Siksi ostinkin bilteman takaboxin, kunhan vaan sais sille oikean kiinnityksen valmiiksi.
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 09 Syys 2011, 15:20
Kirjoittaja Syväri
tavasti kirjoitti:Syväri kirjoitti:Pitäis tehdä taakse boxi mihin saa kamat sisään, samalla kun teen uuden penkin. On vaan vähän vaikeampi juttu ku ens alkuun ajattelis..
Juuri tämän takia niitä moottoripyörän takaboxeja on yhdellä ja toisella 
Se tavaroiden kuljetukseen boxin tekeminen ei oikein millään menetelmällä ole ihan triviaalia. Jostain levyistä tehty on kulmikas, ja kaikki pyöreän malliste on työläitä tehdä.
Itse ajattelin tehdä moisen ohuista putkista ja siihen päälle kangas, mutta alkoi tuntua ettei sekään ole tarpeeksi helppo. Siksi ostinkin bilteman takaboxin, kunhan vaan sais sille oikean kiinnityksen valmiiksi.
näin taitaa olla. Kokeilen kuitenkin tuon lasikuidun kanssa joskus, pitää testailla kaikenlaista pienessä mittakaavassa ensin.. opetella tuon myrkyn käyttöä.
Katteen tekeminen
Lähetetty: 12 Syys 2011, 15:59
Kirjoittaja jori
Ihastelin tuossa kissaniityn katteen sulavalinjaisuutta. Tuohon kun teippaisi karhutarralla kiinni zotefoamia, tai suomalaisittain routamattoa, muovikuplan yläreunaan siten, että reunat kaartuisivat sivuilta alas siten, että sylin kuoppa peittyisi ja takareuna tulisi leuan tai silmien tasalle. Sade ei haittaisi ja vauhti kasvaisi. Hitusen, ainakin kuvan perusteella, siirtäisin katetta taaemmas, kun kerran tilaa näkyy olevan. Jos vielä vaihtaisi lyhyemmät kammet saisi katteen siirtää vieläkin taaemmas ja keulasta alemmas, niin suoja paranisi ja vauhti entisestään kasvaisi.
Kokeiluja voi tehdä hyvinkin pienellä palalla mattoa tuohon kuplan yläreunaan sisäpuolelle teippaamalla.
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 16 Syys 2011, 11:34
Kirjoittaja JuSa
Nebulus kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Telttapatjan liimauksesta kannattaa Tetz:n vinkit lukea hyvällä ajatuksella läpi. Siihen kun ei meinaa mikään kunnolla tarttua.
Muistaakseni herra oli löytänyt jonkun toimivan liiman, ja zotefoam-pintojen saumat kuumaliimasi eli painoi pinnat yhteen lämmittämällä ne yhtä aikaa väliinsä jäävällä metallikaistalla. Vähän kuin sirkkelöi...
Telttapatja taitaa olla polyeteenivaahtoa ja vikuprop polypropeenikennoa. En usko, että uretaaniliima puree noihin. Tarttis sellaisen liiman, joka hieman sulattaisi/liuottaisi liimattavan levyn pintaa ja siten tekisi hyvän tartunnan. Kuumaliimaus olisi siksi varsin mielekäs vaihtoehto, jos liimamassa on niin kuumaa että se sulattaa liimattavan kappaleen pintaa. Polypropeenilla sulamispiste on tosin luokkaa 130-150 C, joten sen suhteen voi olla vaikeampaa.
Muovien liimaus perustuu yleensä siihen, että liiman liuotinkomponentti sulattaa hieman liimattavaa pintaa, jolloin liiman "liimafaasi" sekoittuu pinnasta liuenneen muovin kanssa. Polyeteenin ja polypropeenin liimauksessa isoin ongelma on siinä, ettei niitä oikein mikään tahdo liuottaa.
Tein viime keväänä koepalan telttapatjan, kevyen (kai 220g/m2) lasikuitukankaan ja epoksiliiman kanssa: siis epoksilla kangasta muotin päällä patjalevyn molemmille puolille vain yksi kerros. Tulos oli kevyt ja kohtuullisen jäykkä. Epoksi tarttui hyvin patjalevyyn. Olen pohdiskellut kilpailukatteen tekemistä Scorpion trikeen tällaisella komposiittirakenteella. Jospa ensi elokuuhun mennessä saisin aikaiseksi. Arkikäytöön en katetta ajattele, ajelen mielummin ilman. Uskoisin, että kate ei montaa kiloa painaisi.
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 20 Syys 2011, 19:31
Kirjoittaja Pastori
Vähän pienet kuvat, mutta ihan kätsyn näköistä silti.
https://www.facebook.com/groups/homebui ... 458382823/
Mitäs matskua toi Coroplast nyt sitten on - siis miten sitä nyt täältä löytäisi?
Onkse jotain tämmöttis? http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0
Vai olisko tää vielä parempi? http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 520&path=1
Eiku. Sehän onki kennolevyä - tota olis 3 millisenä ja neliö painaa 900grammaa http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 20 Syys 2011, 20:57
Kirjoittaja Api
Motonetissä hypistelin taannoin auton ilmanottoaukkoon tarkoitettua alumiiniverkkolevyä. Uskon että tuosta saisi melkeimpä paljain käsin muokattua täydellisen pisaramuodon. Kevyttä oli, hintaa en muista.
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 20 Syys 2011, 22:10
Kirjoittaja ajarmala
Pastori kirjoitti:
Mitäs matskua toi Coroplast nyt sitten on - siis miten sitä nyt täältä löytäisi?
Jenkkien Coroplast on käsittäkseni suomeksi tuote nimeltä Vikuprop: http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/vikuprop.html
Eli siis tavallaan aaltopahvia, mutta tehty polypropeenista. Ohuin on 3,5 mm, joka painaa 650 g/m2.
T. Ari
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 21 Syys 2011, 06:07
Kirjoittaja jviirret
Juurikin näin, oman kinnerini kate oli juuri tuota Vink oy:n 3,5mm vikuproppia. Etran luettelosta se löytyy mun mielestä PP-kennolevynä: http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0 Ainakin tuon paino täsmää vikupropin kans. Tuolla on myös 2mm vahvuutta.
Jukka
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 21 Syys 2011, 07:36
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Juurikin näin, oman kinnerini kate oli juuri tuota Vink oy:n 3,5mm vikuproppia. Etran luettelosta se löytyy mun mielestä PP-kennolevynä: http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0 Ainakin tuon paino täsmää vikupropin kans. Tuolla on myös 2mm vahvuutta.
Jukka
Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 21 Syys 2011, 11:58
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?
Äsken kävin kokeileen. Kuumailmapuhaltimella kuumensin ja käsin taivuttelin, kyllä siihen muotonsa pitäviä muotoja saa tehtyä. Jähdyttyään tuntui kuin alkuperäinen lujuuskin olisi tallella. Oma haasteensa vain lämmittää sopivasti kun on kaksikerrkoksista ja välissä ilmaa, vaatii taatusti hajoittelua ennenkuin onnistuu. Omassa kinneissäni en siis käyttänyt lämpöä apuna.
Jukka
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 29 Joulu 2011, 02:15
Kirjoittaja r2d71a
RTA kirjoitti:Tämä katteen sivuaa osaltaan sitä mitä itse ajattelin, eli takaboksin rakentamista pyörään, johon saisi matkatavarat. Lasikuidusta ajattelin, onhan hartsihuurujen henkkittäminen tuttua puuhaa aikaisemmista puuhista, mutta niissä aikaisemmissa projekteissa muodot eivät ole olleet pääasia. Tässä tapauksessa laatikosta pitäisi tulla muodollisesti pätevä.
Mallintelin pyörään laatikon seuraavasti, olisi leiveimmästä kohtaa noin 40 senttiä leveä. ja noin 10 senttiä takarenkaan yli.
hamotelma.JPG
Lähtisin tulostamaan mallista sapluunoita 10 cm välein A3 paperille ja sitten vanerista sapluunan avulla profiilit, pitkittäissuunnassa pitäisi myös saada "soiroja" riittävin välimatkoin, rangasta tulisi kuin lentokoneen runko, johon ympärille lasikuitumatto. Mutta epäilen tässä että lasikuitu menee lommoille, saako tästä pyöreää sulavaa linjaa helposti. Pakkelointia pitäis yrittäää välttää ettei painoa tule liikaa.
malli.JPG
Yritin kahlata internetistä esimerkkejä, ei siitä suosta löydä mitään virikettä. Olisiko ajatuksia?
Olipa nätti kuva ja tehty varmaan jollain CAD ohjelmalla? Itse olen aihepiirissä harrastelija eli jotain CAD:ä vähän käyttänyt, mutta melko tanhuamista on kun ei ole käynyt aiheesta mitään kurssia. Voisko tuolla tehdä siten, että tulostaisi tuosta mallista noin 3cm välein profiilikuvat ja sitten laittais ne Finnfoam palasten väliin ja alkaisi leikkaamaan. Loput siloittelisi mattoveitellä ja lopuksi hiomakoneella.
tv.
Ari
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 29 Joulu 2011, 02:18
Kirjoittaja r2d71a
Api kirjoitti:Motonetissä hypistelin taannoin auton ilmanottoaukkoon tarkoitettua alumiiniverkkolevyä. Uskon että tuosta saisi melkeimpä paljain käsin muokattua täydellisen pisaramuodon. Kevyttä oli, hintaa en muista.
Motonetillä on nettisivut. Osaatko sanoa millä hakusanalla tuo alumiiniverkkolevy löytyy?
tv.
Ari
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 29 Joulu 2011, 17:21
Kirjoittaja Nebulus
r2d71a kirjoitti:Motonetillä on nettisivut. Osaatko sanoa millä hakusanalla tuo alumiiniverkkolevy löytyy?
Maskiverkko, tuotenumero 40-3211
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 29 Joulu 2011, 20:38
Kirjoittaja optimistx
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kokeilitko mikä merkitys tuolla lämmittämisellä on - voiko sitä jotenkin käyttää muotoilussa hyväkseen - vai onko se vaan huuhaata? Jäikö sulle joku pikkupala jolla voi kokeilla?
Äsken kävin kokeileen. Kuumailmapuhaltimella kuumensin ja käsin taivuttelin, kyllä siihen muotonsa pitäviä muotoja saa tehtyä. Jähdyttyään tuntui kuin alkuperäinen lujuuskin olisi tallella. Oma haasteensa vain lämmittää sopivasti kun on kaksikerrkoksista ja välissä ilmaa, vaatii taatusti hajoittelua ennenkuin onnistuu. Omassa kinneissäni en siis käyttänyt lämpöä apuna.
Jukka
Vasta nyt kiinnitti todella huomiota tuo kokeilusi. Yhteen suuntaa taivuttelulla saa syntymään kartion, mutta jos pitäisi tehdä millimetrin osien tarkkuudella piirretyn pisaran muotoinen hökötys ilmna muottia (siis kaarevuutta kahteen suuntaan), niin luulisitko onnistuvan kovan harjoittelunkaan jälkeen?
Jos löytyisi kohtuuhintainen materiaali, josta voisi muokata vaikka tietokoneohjelman avustamana piirustusten muotoinen viimeisen päälle laskettu pisara, niin .... Niin sitten voisi yrittää taas tekoa.
On nimittäin aina kauhistuttanut ajatus, että satojen työtuntien millintarkka viilaus menisi hukkaan heti ensimmäisessä mutkassa, jossa ohjus suuntaisi itsensä ryteikköön. Siksi pitäisi voida tehdä uusi helposti, koneen ohjaamana.
Kokeilustasi tuli mieleen, että jos ohjaisi kuumailmapuhaltimia tietokoneella (sijaintia, lämpötilaa) ja mittaisi tulosta kaiken aikaa, niin voisikohan onnistua. Kaukoputkien linssien hiominen on kai vielä astetta vaikeampi homma (vaikka kyllä sitäkin harrastajat ovat tehneet kotona!).
Re: Katteen tekeminen
Lähetetty: 29 Joulu 2011, 23:05
Kirjoittaja jviirret
optimistx kirjoitti: mutta jos pitäisi tehdä millimetrin osien tarkkuudella piirretyn pisaran muotoinen hökötys ilmna muottia (siis kaarevuutta kahteen suuntaan), niin luulisitko onnistuvan kovan harjoittelunkaan jälkeen?
Ei varmasti onnistu. Kovaa harjoittelua vaatisi edes senttien tarkkuus noin suuriin kappaleisiin.
Jukka