Sivu 4/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 18:54
Kirjoittaja Nojanalle

Vie takas liikeeseen ja sano että lähettää tehtaale , voit saada uudet tilalle. Tuo ominaisuus kuuluu halpatuonti renkaisiin. Contit on kestänyt niin kauan kun pintaa on vähänkin jäljellä . Kankaat paistaneet osasta kulutuksen ansiosta. Mutta ei ne ole murentuneet ikinä, tai hapertuneet. :mrgreen:


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 19:02
Kirjoittaja jviirret

Tommosia ne Nokian nastarenkaat kuulostaa nykyisin olevan :roll: Liekö noissakaan enää muuta suomalaista ku nimi ja hinta?

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 21:05
Kirjoittaja Syväri

Uskaltaakohan tässä hakea nokian w106:sia.. Voi kyllä olla ettei mahdu edes pyörimään :shock:


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 22:37
Kirjoittaja Wacky

Onko muilla ollu ongelmia marathon wintereiden nastojen kanssa? Mulla on tullu takaa melkein jokainen kahdesta keskimmäisestä rivistä tullu sisään ja edestä suurin osa. Pistin uudet tilaukseen kun 406 kokoisissa valikoima on kovin niukka. Laitoin tänään marathon racerit wintereiden sisälle pistonauhoiksi jos vaikka kestäis vähän ajella ilman ongelmia. Aikasemmin mulla oli kevlar nauhat ja sisäkumi mutta silti meni puhki eilisellä lenkillä. Pistin asiasta palautetta schwalben suuntaan ja nyt saa nähdä mitä ne on mieltä asiasta kun renkailla on ajettu alle 500km eli pitäis kestää pidempään kun hintaakin on reilusti.


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 22:43
Kirjoittaja terppa
Syväri kirjoitti:

Uskaltaakohan tässä hakea nokian w106:sia.. Voi kyllä olla ettei mahdu edes pyörimään :shock:

Mulla on Pioneerissa Schwalbe Marathon winterit ja ainakin yhden talven perusteella on hyvä "kompromissirengas", syvässä lumessa menee kyllä tukkoon ja pito ei ole hyvä mutta paljaan tien ominaisuudet paikkaa. Toistaiseksi kaikki nastat on tallella, on ne kyllä huolella sisäänajettu eli voi silläkin olla merkitystä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 30 Joulu 2011, 23:31
Kirjoittaja Syväri
terppa kirjoitti:

Mulla on Pioneerissa Schwalbe Marathon winterit ja ainakin yhden talven perusteella on hyvä "kompromissirengas", syvässä lumessa menee kyllä tukkoon ja pito ei ole hyvä mutta paljaan tien ominaisuudet paikkaa. Toistaiseksi kaikki nastat on tallella, on ne kyllä huolella sisäänajettu eli voi silläkin olla merkitystä.

Samaa kuullut, jos haluaa edetä sohjossa niin pitäis olla jotkut ice spiker pro tyyliset isonappulaiset.

Mutta noi vois olla hyvä valinta kun saa 1,75 tuumaisena. Pahaan talvikeliin pitäs olla fatbike!
Kokemuksia:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... est%E4vyys


Re: Renkaat

Lähetetty: 31 Joulu 2011, 00:37
Kirjoittaja tm

Valitettavan tuttua tuo halkeilu noissa paksukylkisissä nokialaisissa. Joissain useampinastaisissa maastomalleissa on ohuemmat kyljet, jotka kestävät halkeilematta pitempään, ainakin oman kokemuksen perusteella. Laitoin tuossa peruspyörään Nokian w240 -malliset gumekset alle. Ajettu vasta 2-3 talvea ja pinta on kulunut vain nimeksi, mutta jo kyljet alkaa halkeilla...


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 14:54
Kirjoittaja Premnas

No pistänpä tänne kysymyksen kun alkoi vaan ihmetyttää että noinko vähän aikaa Marathon winterit kestää. Tuossa uudenvuoden aattona meni takarengas puhki. Ehdin vasta parin päivän päästä sitä katselemaan ja joku ihmeen kivenmurikka oli syönyt tiensä lähes läpi siitä renkaan keskeltä, jossa pitäisi olla kaikkein paksuin suojaus? Ulkorenkaan sisäpinnassa ei kuitenkaan näkynyt mitään koloja. Paikattiin sisärengas, siihen oli tullut pari pientä reikää. Lisäksi ulkorenkaan "nappuloitten" kohdalta oli monesta kohtaa lähtenyt halkeilemaan. 2 talvea noilla renkailla on ajettu, niin joko niitten kuuluukin hajota? Kesärenkaissa ei ole samanlaista ongelmaa ja johan niillä on ajettu huomattavasti enempi kilometrejä. Veikkaan että talvirenkailla on ajettu maksimissaan 1000km. Voisiko pakkanen oikeasti syödä nuo renkaat noin nopeasti?


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 15:06
Kirjoittaja jviirret

No justiinsa :evil: Onko talvirenkaiden markkinat niin pienet ettei pitkäikäisiä kumeja kannata tehdä, vaan pitää tehdä heikkoja jotta kysyntää olisi enempi Kuva

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 15:09
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

No justiinsa :evil: Onko talvirenkaiden markkinat niin pienet ettei pitkäikäisiä kumeja kannata tehdä, vaan pitää tehdä heikkoja jotta kysyntää olisi enempi Kuva

Jukka

Mulla on 1994 hankitut Nokia nastarenkaat joilla ei paljoa ole ajeltu. Olen pitänyt niitä auringolta suojassa joten voivat vielä olla jotenkin käyttökuntoisia. Ovat irrallaan mutta pitääpäs katsoa ovatko halkeilleet...

Sen muistan että tosi raskaat olivat ajaa joka kelillä, etenkin asfaltilla. Ja ääntä lähti vaikka nastat ovat enemmän sivussa kuin keskellä.

Edit: tältä ne muistaakseni näyttää (ja pirun vaikeet saada keskitettyä vanteelle) :

Kuva


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 15:10
Kirjoittaja Premnas

No en tiedä, pyöräkauppias vaan selitti että kun ne ei tee enää kunnon kumista renkaita vaan jostain kumiseoksista, jotka ei sitten kestä...

Ei noissa renkaissa muuten ole ollut valittamista, mutta tuo kyllä pisti ärsyttämään kun huomasi et miksi juuri nyt piti mennä rikki, kun ei ollut kotona.


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 15:29
Kirjoittaja Syväri
Premnas kirjoitti:

No en tiedä, pyöräkauppias vaan selitti että kun ne ei tee enää kunnon kumista renkaita vaan jostain kumiseoksista, jotka ei sitten kestä...

Ei noissa renkaissa muuten ole ollut valittamista, mutta tuo kyllä pisti ärsyttämään kun huomasi et miksi juuri nyt piti mennä rikki, kun ei ollut kotona.

Näin se kai on, kyllähän nuo näyttää ja tuntuu aivan erilaiselta kuin ennen. Uusissa nastarenkaissa seokset on mitä sattuu ja näin toinen sarja kestää ja toinen taas ei yhtään. (pikainen googletus)

Ostin marathon winterit ja niistä puuttui jo valmiina muutama nasta, no, ei ne pyöräänkään mahtunut niin palautin kauppaan.


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 16:00
Kirjoittaja jviirret

Työpaikan polkupyörässä on ainakin 10v vanhat nokian hakkapeliitta nastakumit, niissä ei ole yhtään murtumaa missään. Ovat tällaisella kuviolla:

Kuva

Nuo ovat käsittääkseni ajalta jolloin Nokia teki polkupyörän renkaansa itse.

Jukka


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 16:44
Kirjoittaja jarkko
Premnas kirjoitti:

No pistänpä tänne kysymyksen kun alkoi vaan ihmetyttää että noinko vähän aikaa Marathon winterit kestää. Tuossa uudenvuoden aattona meni takarengas puhki. Ehdin vasta parin päivän päästä sitä katselemaan ja joku ihmeen kivenmurikka oli syönyt tiensä lähes läpi siitä renkaan keskeltä, jossa pitäisi olla kaikkein paksuin suojaus? Ulkorenkaan sisäpinnassa ei kuitenkaan näkynyt mitään koloja. Paikattiin sisärengas, siihen oli tullut pari pientä reikää. Lisäksi ulkorenkaan "nappuloitten" kohdalta oli monesta kohtaa lähtenyt halkeilemaan. 2 talvea noilla renkailla on ajettu, niin joko niitten kuuluukin hajota? Kesärenkaissa ei ole samanlaista ongelmaa ja johan niillä on ajettu huomattavasti enempi kilometrejä. Veikkaan että talvirenkailla on ajettu maksimissaan 1000km. Voisiko pakkanen oikeasti syödä nuo renkaat noin nopeasti?

Marathon Winterissä ei ole mitään toimivaa pistosuojausta, se on likimain yhtä ohut kaikkialta ja pehmeää kumia. Sen kanssa kannattaa käyttää erillistä pistosuojanauhaa, jos joutuu ajamaan terävällä sepelillä hiekoitetuilla teillä. Kilometrejä varsinkaan lumettomilla teillä se ei kestä likimainkaan yhtä paljon kuin kesäkumit, nastat alkavat kaivautua siitä läpi. Hyvät ajo-ominaisuudet kuitenkin mielestäni kompensoivat näitä puutteita tarpeeksi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 03 Tammi 2012, 17:24
Kirjoittaja TMS

Itse itseäni lainaten:

TMS kirjoitti:

Viime keväänä laitoin Marathon Supremet talvi(pysty)pyörään vielä hieman jääkelien aikaan kun toinen nastarengas hajosi kyljestä. Pahimmat sepelikelit sillä tuli töihin päivittäin ajettua, kunnes vaihdoin takaisin oikeaan ajoasentoon asfaltin suurimmaksia osaksi kuivuttua. Ei niille vielä kilometrejä kuitenkaan paljoa ole tullut, mutta tuntuivat ainakin kestävän sepelin. Varsin kevyet renkaathan ne on ja kyllä ne tuntuisivat ihan hyvin rullaavankin.

Voisin päivittää kokemuksiani Marathon Supremeista, tämän syksyn/talven märillä plussa keleillä tuli eiliseen asti ajettua talvipyörällä (pystäri) jossa noi Supremet on alla. Eilen piti laitaa nastat alle kun lunta tuli reilummin täällä pääkaupunkiseudullakin ja eilen illalla sai paikkapaikoin mennä turhan kieli keskellä suuta. No joka tapauksessa yksi rengasrikko on mahtunut noin 1500-2000 km:iin, siinä syypäänä sepeli, joka meni läpi aivan suojauksen virestä. Kyseessä olevat Supremet ovat 2 tuumaa leveät versiot, jotka ovat profiililtaan varsin pyöreät. Sisäpuolelta katsottaessa renkaasta näkee selvästi keskellä olevan vajaat 3 cm leveän "suoja"kaistan, jonka ohi kivi juuri ja juuri meni. Eilen pois ottamisen jälkeen tutkin renkaita paremmin, ja kyllähän niiden pinta oli varsin reiitetty ja varsinkin pientä kiveä lötyi kumin sisältä reilusti, mutta vaikutti siltä ettei ne ihan heti olisi suojauksesta läpi menossa. Muutama isompi vekki ja kivi myös löytyi, voi että ne olisivat menneet kumista läpi kilometrien kertyessä.

No mutta yhteenveto sanoisin, että vielä ei ole tarpeeksi kilometrejä, jotta renkaat voisi tosiaan arvostella, mutta tähän asti ihan Ok suoritus.